cast
مرجان هرندی

نرم افزار ماتریکس (Matrix) چیست؟ + قابلیت‎ و ویژگی‌های نرم‌افزار ماتریکس

مرجان هرندی
30 خرداد 1401
5927
32
متن مقاله

نرم افزار ماتریکس چیست؟

امروزه نرم افزارها نقش عمده و بسیار مهمی در حوزه های مختلف پیدا کرده اند و باعث منسوخ شدن شیوه های دستی و سنتی شده اند و کارا برای کاربران بسیار آسان نموده اند. با استفاده از نرم افزار های تخصصی که هر کدام برای یک حوزه طراحی شده اند میتوانید به صورت دقیق و در کمترین زمان به طرح دلخواه خود برسید. یکی از این حوزه ها که با پیشرفت علم و تکنولوژی در آن تحولی عظیم ایجاد شده است، طراحی طلا و جواهرات می باشد که از قدیم به عنوان یک هنر کاربردی توسط افراد با تجربه و استادکاران بزرگ به صورت سنتی و دستی انجام می‌گرفته اما امروزه با استفاده از تکنولوژی و نرم افزاهای جدید ارائه شده در این حوزه میتوان دقت کار خود را چندین برابر کرد. با توجه با اینکه بسیاری از افراد در بازار طلا و جواهر متقاضی طرح های مدرن و دقیق هستند بهتر است برای تحقق این خواسته مشتریان و خلق آثار هنری در حوزه جواهرات از  نرم افزارهایی بسیار دقیق وجود در این حوزه استفاده شود. یکی از مهم ترین و بهترین نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی طلا و جواهر، نرم افزار ماتریکس matrix می باشد که به شما کمک می کند تا با محاسبات دقیق در این نرم افزار طرح های خود را ایجاد کنید. در ادامه با ما همراه باشید. اگر علاقه مند به طراحی طلا و جواهرات هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش ماتریکس رو تهیه کنید.

نرم افزار ماتریکس چیست؟

مقاله پیشنهادی: راینو چیست؟

نرم افزار matrix

نرم افزار خاص و کاربردی ماتریکس قدرتمند ترین نرم افزار CAD برای رشته طراحی طلا، زیورآلات و جواهر است که برای ساخت مدل‌هایی واقع‌گرایانه از طلا و جواهرات استفاده می‌شود که به یکی از نرم افزارهای مورد علاقه طراحان این حوزه تبدیل شده است. متخصصان سنتی این حوزه میتوانند  طلا یا جواهر طراحی‌شده را به صورت سه بعدی در این نرم افزار نمایش دهند؛ به طوری که از نظر سایز و اندازه و استانداردهای لازم کامل باشد و طراح بتواند آن را از زوایای مختلف با دقت کامل بررسی کرده و سپس اجرا کند.

کاربرد نرم افزار ماتریکس
matrix توسط گروهی از متخصصان CAD در ایالات متحده آمریکا طراحی شده است این نرم افزار دارای آرشیوی از سنگ‌های قیمتی و انواع جواهرات و شکل‌هایی است که می‌توانید با آپدیت آن و یا افزودن موارد دلخواه موارد جدیدی را به آنها نیز اضافه کنید. ماتریکس در مقایسه با دیگر ابزارهای ابزارهای مدل‌سازی جواهرات، ویژگی و قابلیت های پیشرفت تری دارد و برای یادگیری نیازمند زمان بیشتری می باشد. در واقع نرم افزار کاربردی طراحی جواهرات ماتریکس Matrix تکمیل شده نرم افزارهای راینو Rhino بوده و دارای امکانت و کارایی پیشرفته تری نسبت به نرم افزار راینو Rhino است. که به صورت پلاگین بر روی نرم افزار راینو نصب شده و از تمام امکانات و کدهای دستوری Rhino استفاده می کند در واقع ماتریکس یک راینو سفارشی سازی شده است که در محیطی جدید شما میتوانید به طراحی طلا و جواهرات بپردازید و از ابزارهای ویژه و تخصصی موجود در آن نیز بهره شوید. ماتریکس با ساخت یک محیط جدید در راینو کار طراحی را برای شما سیار ساده تر می‌کند. بنابراین برای ساخت جواهرات سفارشی میتوانیم در نرم افزار ماتریکس طراحی را از صفر آغاز کنید و جواهر نهایی کاملاً منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش راینو

قابلیت‎ و ویژگی‌های نرم‌افزار ماتریکس

  Matrix قابلیت‎های بسیار گسترده‌ای دارد که نرم‌افزار Rhino نیز با تمامی پلاگین‌های خود فاقد برخی از این قابلیت ها بوده است. در ادامه به قابلیت های این نرم افزار قدرتمند و کاربردی در حوزه طراحی لباس میپردازیم.

•  این نرم افزار بی نظیر قابلیت طراحی انواع قطعات ظریف با جزئیات دقیق و پیچیده را دارد شما میتوانید در این نرم افزار طلا و جواهرات مورد نظر خود را با سایز و اندازه استاندارد طراحی و مدلسازی کنید.
•  وجود طرح‌هایی آماده از جواهرات مختلف مثل انگشتر وزنجیر و … به عنوان پایه کار با امکان ویرایش از دیگر ویژگیهای این نرم افزار می‌باشد.

قابلیت‎ و ویژگی‌های نرم‌افزار ماتریکس
•  شما میتوانید پس از طراحی از امکان چیدن قطعات سنگی روی سطوحی مثل انگشتر و.. نیز استفاده کنید.
•  این نرم افزاردارای نوار ابزار پیشرفته جهت مدلسازی حرفه ای طلا و جواهرات طرح ها می‌باشد که کار در این نرم افزار را برای شما آسان خواهد کرد .
•  امکان انجام دستورات ترکیبی مانند گرفتن Isocurve به صورت زاویه دار از روی سطوح معمولی
•  History قوی برای دستورات اختصاصی
•  امکان ویرایش مختصر طرح های جزئی در نرم افزار ماتریکس
•  استفاده از ابزارهای انتخاب و تغییر سایز انگشتر در طراحی و مدلسازی دقیق طرح ها
•  در ماتریکس میتوانید پس از مدلسازی وزن طلا و جواهرات مدلسازی شده را تخمین بزنید. امکان تخمین وزن طرح ها از ویژگیها منحصر به فرد این نرم افزار است.
•  استفاده از بخش Art برای طراحی بافت‌ها و نقش برجسته‌ها بر روی طرح های ایجاد شده.
•  وجود قسمت Job Bag برای ذخیره طرح‌های نیمه و تکمیل آنها در روزهای آینده از دیگر ویژگی های این نرم افزار است که میتوانید مجددا بر روی طرح های خود کار کنید.
•  شما میتوانید پس از ایجاد طرح مورد نظر و اتمام مدلسازی با استفاده از پلاگین Vray از طرح ایجاد شده خود خروجی بگیرید.

وی ری در ماتریکس

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟


•  وجود دستورات و ابزارهای جواهرسازی مختلف در طیف‌های گسترده تا ۱۵۰ دستور مختلف از ویژگی و قابلیت های بی نظیر ماتریکس است.
•  کاهش زمان مورد نیاز برای طراحی با آسان کردن مراحلی مثل: قرارگیری سنگ‌ها، ساخت رکاب یا اندازه‌ی قطر حلقه‌ها و..
•  تمامی پلاگین‌های نرم‌افزار راینو نیز به صورت خودکار در ماتریکس موجود است، و قابلیت‌های استاندارد در طراحی جواهرات را به طور قابل توجهی گسترش می‌دهد.
•  امکان شخصی سازی محیط نرم‌افزار از دیگر امکانات و قابلیت های ماتریکس است باعث میشود تمام عناصری که لازم دارید در دسترس شما قرار بگیرد.
•  طراحان میتوانند با استفاده از این نرم‌افزار راحت‌تر از قبل طرح های خود را به مشتریان نشان دهند.
•  نرم‌افزار ماتریکس در هر بار به‌روز‌رسانی، بخش‌های کمتر استفاده شده را حذف کرده و دسته بندی‌های جدیدتری به جای آنها اضافه می‌کند.
•  یکی از بهترین قابلیت‌ّای ماتریکس امکان ایجاد گالری عکس و حتی تهیه فیلم از زوایای مختلف طراحی جواهرات است.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری

یادگیری نرم افزار طراحی طلا و جواهر ماتریکس

اگر قبلاً با نرم‌افزارهای CAD یا CAM نرم افزارهای مانند اتوکد (Autodesk) کار کرده باشید، و یا مهارتی مختصر در Rhino داشته باشید کار با Matrix را به زودی یاد خواهید گرفت. همچنین  اگر در راینو حرفه‌ای هستید، می‌توانید از ویژگی‌های پیشرفته‌ ماتریکس مثل اسمارت  ماتریکس فلو، ابزارهای ترنسفرم، کانال‌ها و … استفاده کنید .پس از یاد گیری نرم افزار ماتریکس میتوانید با طراحی طلا و جواهرات به صورت سه بعدی با استفاده از V-Ray تنها با چند کلیک ساده رندرهایی واقع‌گرایانه ایجاد کنید.

نرم افزار راینو

 نکته:
به یاد داشته باشید برای برای اجرای نرم افزار متریکس لازم است نرم افزار راینو ( Rhinoceros ) بر روی سیستم شما نصب باشد. که باید با توجه به ورژن راینو نصب شده در سیستم خود ورژن مناسب جهت نصب نرم افزار ماتریکس را انتخاب و نصب کنید.همچنین نوع سیستم عامل و مشخصات سخت افزاری یکی دیگر از مهمترین مسائل برای نصب و کار با نرم افزار می باشد که باید قبل از نصب برسی کنید تا هنگام استفاده دچار مشکل نشوید.

سیستم مورد نیاز نصب نرم افزار ماتریکس MATRIX

همانطو که میدانید هر نرم افزاری برای نصب و اجرا باید بر روی سیستمی نصب شود که از لحاظ سخت افزاری شرایط اجرای آن نرم افزار را داشته باشد. هر برنامه و نرم‌افزاری به سخت افزار خاصی برای فعالیت نیاز دارد که نرم افزار ماتریکس(Matrix)  نیز از این قائده مستثنا نیست و باتوجه به اینکه نرم افزاری پر قدرت و سنگینی است برای اجرای آن نیاز به سخت افزار مناسب و قوی می باشد. بسیاری از نرم افزار‌ها روی سیستم‌های بسیار ساده نیز به خوبی کار می‌کنند اما برخی از نرم‌افزار‌ها مانند ماتریکس به سخت افزار بالاتر احتیاج دارند. بنابراین سیستم مورد استفاده شما از لحاظ سخت افزاری باید حداقل ویژگی های سخت افزاری را داشته باشد تا کاربر بتواند از امکانات این نرم افزار استفاده کند. بنابراین در این بخش به بررسی سخت افزار کامپیوتری مورد نیاز برای اجرای نرم افزار ماتریکس میپردازیم. نرم افزار طراحی طلا و جواهرات ماتریکس قابل نصب بر روی کامپیوترهای Desktop و لپ تاپ می باشد که برای نصب بر روی این سیستم ها باید حداقل ویژگی های ذکر شده در این بخش را داشته باشند.
   پردازنده:
Intel I7 Quad Core, 2GHz (7th Generation) Or Higher
Intel i5 Quad Core, 2GHz (7th Generation) or Higher :Minimum
•   رم:
12Gb – 16Gb or More  (Minimum 8 Gb)
•   کارت گرافیک:
NVIDIA GeForce 1000 Series (GTX 1060, 1070, 1080) Or Higher
NVIDIA GeForce 800 Series (GTX 850, 950, 1050) :Minimum
•   سیستم عامل: 
 (64-Bit) Windows 10 Professiona 
•   هارد دیسک:

 512Gb SSD with 1Tb HDD

512Gb free main hard drive space :Minimum

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

اگر علاقه مند به حوزه طراحی طلا و جواهرات هستید آموزش نرم افزار ماتریکس به حرفه ای تر شدن شما بسیار کمک خواهد کرد همچنین با استفاده از این نرم افزار میتونید طرح های منحصر به فرد خود را در این نرم افزار به صورت دقیق ایجاد کرده و به بهترین شکل جهت نمایش طرح به مشتری ارائه دهید.

کارت ماتریکس
کارت مارولوس دیزاینر
کارت راینو
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
معماری
آموزش مدلسازی Harbin Opera house در rhino Grasshopper گرس هاپر و راینو
فریلنسینگ
فریلنسر به این معنی است که به عنوان یک فرد مستقل کار کنید بدون اینکه ت...
معماری
نرم‌افزار راینو یکی از قدرتمندترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌های سه‌بعد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رها نجاتی Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 15:22
پاسخ

ممنون از اطلاعاتی خوبی که در این مقاله ذکر کردید

Midia Mohammadi Guest User
15 فروردین 1403 - ساعت 01:31
پاسخ

امکان استفاده از نرم افزار ماتریک روی ایپد هست یا فقط با کامپیوتر و لپ تاپ امکانه استفاده هست!؟

هلما گلبهار Guest User
10 اسفند 1402 - ساعت 12:19
پاسخ

برای رندرگیری در حوزه طلا و جوهرات شما چه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ما نرم افزار کی شات رو پیشنهاد میکنیم کی شات یکی از بهترین نرم افزار های برای رندرهای استودیویی هست که در حوزه طراحی طلا و جواهرات هم مورد استفاده قرار میگیره.

لیلا حیدری Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:28
پاسخ

من آموزش های زیادی رو تهیه کردم اماپکیج ماتریکس سایت شما واقعا بی نقص و قوی کار شده ممنونم از آموزش خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون خانم حیدری عزیز خوشحالیم که راضی بودید، موفق باشید.

پریا رحمانی Guest User
04 مهر 1402 - ساعت 16:48
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

سمانه شیرازی Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 13:22
پاسخ

برای طراحی با نرم افزار ماتریکس آموزش پیشرفته هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش نرم افزار ماتریکس به صورت صفر تاصد مقدماتی تا پیشرفته آموزش داده شده می تونید از بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

مریم شوریده Guest User
21 مرداد 1402 - ساعت 16:07
پاسخ

وقت بخیر ماتریکس 9 و ماتریکس گلد چه تفاوتی باهم دارند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مورد تفاوت این دو نرم افزار در مقالات قبلی توضیح دادیم میتویند از بخش مقالات آموزشی مقاله تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد رو مطالعه کنید.

یاسین کاظمی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 16:41
پاسخ

میشه لطفا یک منبع آموزشی برای یادگیری نرم افزار ماتریکس پیشنهاد بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموزش طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس رو از طریق سایت آپادمی در بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

ایدا نیکنژاد Guest User
31 خرداد 1402 - ساعت 11:49
پاسخ

بسیار عالی ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

امیر حسین شمس Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 15:19
پاسخ

آموزش ماتریکس پیش نیاز خاصی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر آموزش این نرم افزار هیچ پیش نیازی ندارد.

هادی فیضی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 12:15
پاسخ

امکان ساخت انیمیشن در نرم افزار ماتریکس هم وجود دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید انیمیشن هم بسازید.

فاطمه تیموری Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 10:36
پاسخ

وقت بخیر پکیج آموزش ماتریکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله آموزش طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس هم داریم میتونید از طریق سایت آپادمی تهیه کنید.

ندا صفایی Guest User
13 اسفند 1401 - ساعت 11:11
پاسخ

وقت بخیر سیستم مورد نیاز نرم افزار ماتریکس باید چه سخت افزار داشته باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ویژگی سیستم مورد نیاز برای نصب نرم افزار ماتریکس به مقاله اضافه شده میتونید مطالعه کنید.

بابک مهرجویی Guest User
20 دی 1401 - ساعت 15:38
پاسخ

چطور می تونیم از طریق نرم افزار ماتریکس درآمدازیی کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اطلاع از بازار کار ماتریکس و کسب درآمد از این نرم افزار تخصصی طلا و جواهرات از بخش مقالات آموزشی مقاله کسب درآمد و بازار کار نرم افزار ماتریکس رو مطالعه کنید به صورت کامل نحوه درآمدزایی از این نرم افزار رو توضیح دادیم.

کیمیا شعبانی Guest User
03 آذر 1401 - ساعت 11:18
پاسخ

وقت بخیر
میخواستم بدونم برای طراحی طلا و جواهرات بین نرم فزار راینو و ماتریکس کدوم بازار کار بهتری دارن؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بهتره از نرم افزار ماتریکس استفاده کنید این نرم افزار به صورت تخصصی برای طراحی طلا و جواهرات است و دارای امکانت و کارایی پیشرفته تری نسبت به نرم افزار راینو Rhino می باشد.

شهلا ابراهیمی Guest User
26 مرداد 1401 - ساعت 11:15
پاسخ

برای طراحی جواهرات از چه نرم افزارهای دیگه ای میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از سایر نرم افزارهای سه بعدی میتونید استفاده کنید ولی بهترین نرم افزار ماتریکس هست چون به صورت تخصصی برای طراحی طلا و جواهرات طراحی شده.

پیمان طاهری Guest User
30 تیر 1401 - ساعت 10:03
پاسخ

میشه لطفا راجب بازار کار نرم افزار ماتریکس هم توضیح بدید آیا در ایران بازار کار خوبی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ما در مقاله بازار کار نرم افزار ماتریکس به صورت کامل در مورد بازار کار و روش کسب درآمد از این نرم افزار توضیح دادیم میتونید این مقاله رو مطالعه کنید.
موفق باشید.