cast
مرجان هرندی

آموزش سلکت (Select و quick select) در اتوکد + 2 روش Deselect کردن موضوعات انتخابی در AutoCAD

مرجان هرندی
29 آبان 1400
14280
18
متن مقاله

سلکت در اتوکد

یکی از مهم ترین و پایه ترین کارهایی که در نرم‌افزار اتوکد AutoCAD باید یاد بگیرید، چگونگی انتخاب موضوعات مختلف در اتوکد است. در نرم‌افزار اتوکد برای انتخاب موضوعات و خارج کردن موضوعات از انتخاب از دستور select و Deselect استفاده می‌کنند و ما به شما چند روش برای انتخاب موضوعات و خارج کردن آن‌ها از حالت انتخاب را آموزش خواهیم داد که شما می‌توانید با توجه به کاری که در اتوکد می‌خواهید انجام دهید از مناسب ترین و کاربردی ترین روش برایSelect  کردن استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما برای حرفه‌ای شدن در اتوکد تهیه پکیج آموزش اتوکد است که شامل 50 ساعت آموزش 0 تا 100 اتوکد در دو محیط دو بعدی و سه بعدی است که می‌توانید از طریق سایت آپادمی تهیه کنید و همچنین از مقالات و آموزش‌های رایگان ما بهرمند شوید.

سلکت در اتوکد

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟ 

روش‎های مختلف انتخاب object در اتوکد

یکی از مهم ترین و در عین حال ساده ترین کارها در اتوکد انتخاب آبجکت‌ها است که روش‌های مختلفی برای انتخاب موضوعات در اتوکد وجود دارد که شما می‌توانید با آموزش این روش‌ها و با توجه به کارایی هر یک، در انجام پروژه‌ها برای انتخاب ترسیمات از آن‌ها استفاده کنید در ادامه 3 روش Select کردن موضوعات در اتوکد را به شما اموزش خواهیم داد.

•  روش اول: سلکت آبجکت فقط با یک کلیک

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها برای انتخاب موضوعات روش Select کردن آبجکت‌ها با یک کلیک است که از این روش برای انتخاب یک موضوع استفاده می‌کنند برای استفاده از این روش کافیست نشانگر صلیبی شکل موس را روی آبجکت‌ها قرار داده کلیک کنید تا آبجکت مورد نظر در حالت انتخاب قرار بگیرد.

سلکت آبجکت فقط با یک کلیک

•  روش دو select object :در اتوکد با استفاده از  window

دومین روش برای انتخاب آبجکت‌ها در اتوکد استفاده از Window است که به چند روش می‌توانید این دستور را اجرا کنید.

  • Window منظم از راست به چپ

در این روش می‌توانید با کلیک کردن در سمت راست آبجکت‌ها و با کلیک در سمت چپ آبجکت‌ها یک پنجره منظم برای انتخاب موضوعات ترسیم شده در اتوکد ایجاد کنید. با ایجاد این پنجره از راست به چپ تمام آبجکت‌هایی که به این پنجره برخورد می‌کنند حتی اگر به صورت کامل در پنجره قرار نگرفته باشند انتخاب می‌شوند.

Window منظم از راست به چپ

  •  window  نامنظم

برای ایجاد یک window نامنظم کافیست به جایه کلیک در سمت راست آبجکت‌ها در سمت چپ کلیک کرده و موس را به حالت Drag حرکت داده تا پنجره‌ای نامنظم ایجاد شود و ترسیمات در آن قرار بگیرند و تا زمانی که در سمت راست کلیک نکرده باشید این پنجره بسته نخواهد شد و امکان انتخاب آبجکت‌های بیشتر را دارید. 

window  نامنظم

  • Window از چپ به راست

در این روش هم مانند روش Window از راست به چپ برای شما یک پنجره منظم ایجاد می‌کند ولی با این تفاوت که در این روش باید اول در سمت چپ موضوعات کلیک کرده و بعد در سمت راست آبجکت مورد نظر در این روش فقط آبجکت‌هایی که به صورت کامل در پنجره انتخابی قرار گرفته‌اند Select می‌شوند.

Window از چپ به راست

مقاله پیشنهادی: دستور Move در اتوکد

  • روش سوم: سلکت از طریق دستور quick select در اتوکد

یکی از روش‌های هوشمند و حرفه‌ای برای انتخاب آبجکت‌ها در یک پروژه و ترسیمات شما در نرم‌افزار اتوکد دستور quick select است که با استفاده از این دستور می‌توانید به صورت پیشرفته و حرفه‌ای تر ترسیمات خود را در اتوکد انتخاب کنید. همان طور که می‌دانید در نقشه‌ها و ترسیمات شما در پروژها المان‌هایی با پارامترهای مختلف وجود دارد که با استفاده از این دستور به صورت هوشمند می‌توانید آبجکت‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سلکت از طریق دستور quick select در اتوکد

روش اجرای quick select

برای اجرای این دستور در محیط اتوکد خود workspace کلیک راست کنید و بعد از باز شدن پنجره روی گزینه  quick select کلیک کنید تا این دستور اجرا شود به یاد داشته باشید که قبل از اجرا دستوری دیگر را اجرا نکرده باشید. بعد از انتخاب quick select و باز شدن پنجره quick select می‌توانید موضوعات را بر مبنای رنگ، لایه بندی، نوع خط، ضخامت خط و …. انتخاب کنید.  
 این پنجره دارای قسمت‌های مختلفی است که در بخش اول  object type وجود دارد که آبجکت‌های موجود در اتوکد را به شما نمایش می‌دهد. در بخش بعدی یعنی operator می‌توانید انتخاب کنید که همه آبجکت‌ها انتخاب شوند و یا فقط آبجکت‌هایی که با توجه به خصوصیاتشان مشخص کردید انتخاب شوند. 
پس از مشخص کردن آبجکت‌ها طبق خصوصیات انتخابی شما می‌توانید گزینه Ok را بزنید تا موضوعات به حالت سلکن در بیایند. برای استفاده از این روش اصلا مهم نیست که آبجکت‌ها شما عکس باشند و یا به صورت بلوک باشند و یا هر موضوع دیگری شما می‌توانید به راحتی موضوعات مختلف را با این دستور انتخاب کنید.

روش اجرای quick select

مقاله پیشنهادی: لایه‌ بندی در اتوکد

Deselect کردن در اتوکد

گاهی هنگام سلکت کردن آبجکت‌ها ممکن است یک موضوع اشتباهی انتخاب شود و یا بعد از سلکت کردن آبجکت‌های و اتمام عملیات نیاز است آبجکت‌ها را Deselect کنید. برای Deselect کردن در اتوکد دو روش وجود دارد که می‌توانید پس از انتخاب آبجکت‌ها موضوعات را Deselect کنید که در ادامه این دو روش را به شما آموزش خواهیم داد.

1.  Deselect  کردن همه‌ی موضوعات در اتوکد

برای Deselect کردن همه موضوعات در اتوکد کافیست فقط دکمه Esc روی کیبورد را بزنید تا همه موضوعاتی که سلک کرده‌اید از انتخاب خارج شوند.

2.  Deselect  کردن حرفه‌ای و اختصاصی

زمانی که هنگام سلک کردن آبجکت‌ها موضوعی به اشتباه انتخاب می‌شود می‌توانید بدون خارج شدن از ابزار Select  آبجکت مورد نظر را در اتوکد Deselect کنید. در این روش برای خارج کردن آجکت‌ها از حالت انتخاب باید دکمه Shift در روی کیبورد نگهدارید و با کلیک راست کردن روی آبجکت مورد نظر آبجکت و یا موضوعی که به اشتباه انتخاب شده است را از حالت سلکت خارج ‌کنید. با استفاده از این دو ابزار برای select و  Deselect کردن موضوعات در اتوکد می‌توانید سرعت کار خود را افزایش دهید

آموزش رایگان پیشنهادی:  آموزش دستور MOCORO در اتوکد

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. همانطور که می‌دانید اتوکد نرم‌افزاری با دستورهای بیشمار است که برای این که بتوانید به صورت حرفه‌ای با اتوکد کار کنید باید به این دستورات تسلط کامل داشته باشید.

کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت متره و برآورد
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با استفاده از دستور Purge، روش کاهش حجم ف...
معماری
شما با استفاده از دستور TextAlign در اتوکد می توانید پس از نوشتن متن ه...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

عصمت Guest User
17 اسفند 1402 - ساعت 17:12
پاسخ

درود بر شرفتان
سپاسگزارم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

جواد مسلمی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 16:03
پاسخ

من موقع سلکت کردن با مشکل انتخاب خطوط در اتوکد مواجهه میشم باید چجوری این مشکل رو رفع کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
متوجه نشدم الان دقیقا مشکلتون چیه، خطوط انتخاب نمیشن؟

نرجس صادقی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 14:41
پاسخ

آموزش خوبی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

عرفان علی مرادی Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 17:36
پاسخ

من یه مشکلی که دارم اینکه در حالت عادی با کلیک روی آبجکت ها نمیتونم ابجکت هارو انتخاب کنم باید شیفت هم بگیرم. بدون شیفت فقط یه آیتم میشه انتخاب کرد. چجوری باید این مشککل رو حل کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای رفع این مشکل وارد پنجره option شوی و از سربرگ selection در زیر مجموعه selection modes تیک گزینه دومuse shift to add to selectionرا بردارید.

المیرا اکبری Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 11:27
پاسخ

من مبلمان های پلانم رو سلکت کردم ولی یکی از ترسیماتم اشتباه سلکت شده می خواستم بدونم برای خارج کردن ترسیمات از حالت سلکت باید چیکار کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای خارج کردن آبجکت از حالت انتخاب کافیست کلید Shift بروی کیبورد رو نگهدارید و با کلیک راست کردن روی آبجکت مورد نظر آبجکت و یا موضوعی که به اشتباه انتخاب شده است را از حالت سلکت خارج ‌کنید.

هانیه خیری Guest User
22 دی 1401 - ساعت 11:13
پاسخ

وقت بخیر برای انتخاب چند موضوع در اتوکد که پشت سر هم قرار نگرفتن که در یک پنجره قرار بگیرند باید چجوری آبجکت ها رو سلکت کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ساده ترین روش برای انتخاب انتخاب آبجکت ها کلیک کردن هست که شما میتونید تنها با یک کلیک آبجکت مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید.

سعیده رنجبر Guest User
15 آبان 1401 - ساعت 16:48
پاسخ

چطور می توانیم خط های روی هم رو در نرم افزار اتوکد انتخاب کنیم؟ برای انتخاب خطوط روی هم دستوری وجود داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انتخاب خطوط روی هم میتونید با استفاده از کلید ctrl + w دستور Selection Cycling رو فعال کنید و خطوطی که روی هم قرار گرفتن رو انتخاب کنید.

نجمه خوشنود Guest User
06 شهریور 1401 - ساعت 12:46
پاسخ

چه زمانی باید از دستور select similar در اتوکد استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انتخاب آبجکت های مشابه در یک فایل میتونید از دستور select similar استفاده ککنید.

موفق باشید.

مریم کیانی Guest User
26 تیر 1401 - ساعت 14:03
پاسخ

آیا دستوری وجود داره که تمامی آبجکت های مشابه در فایل اتوکد رو انتخاب کنه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از Select Similar استفاده کنید.