cast
مرجان هرندی

آموزش فارسی نویسی در اتوکد با فونت کاتب + رفع مشکل جدا شدن حروف در (AutoCAD)

مرجان هرندی
28 آذر 1400
26310
17
متن مقاله

آموزش فارسی نویسی در اتوکد

یکی از مشکلاتی که اکثرا برای کاربران نرم‌افزار اتوکد AutoCAD حین انجام پروژه‌ها به وجود می‌آید فارسی نویسی در اتوکد است که مشکلاتی از قبیل بهم ریختگی فونت‌های فارسی و یا جدا شدن حروف فارسی است که هنگام پیرینت گرفتن و گرفتن خروجی به صورت فایل PDF به وجود می‌آید همانطور که متوجه  شده‌اید اتوکد به صورت کامل از فونت‌های فارسی پشتیبانی نمی‌کند در این آموزش قصد داریم فارسی نویسی در اتوکد را به صورت کامل برسی و به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید مشکلات فارسی نویسی در اتوکد را برای همیشه رفع کنید با ما همراه باشید. برای اموزش نرم افزار اتوکد میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش اتوکد را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

•  آموزش فارسی نویسی در اتوکد
   رفع مشکل جدا شدن حروف فارسی 
  دانلود فونت فارسی
•  روش نصب فونت فارسی برای اتوکد 
  بهترین فونت فارسی در اتوکد 
•  آموزش نصب فونت کاتب
  روش اجرای کاتب در اتوکد

مقاله پیشنهادی: آموزش پلات گرفتن در اتوکد 

آموزش فارسی نویسی در اتوکد

برای نوشتن Text به زبان فارسی در اتوکد باید دستور Text را از طریق تب Annotation و یا با زدن T+Enter اجرا کنید و به صورت فارسی متن خود را تایپ کنید پس از تایپ متن از قسمت Annotation می‌توانید استایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با کلیک روی متن تایپ شده به پنجره Text Editor دسترسی پیدا کنید و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. از طریق پنجره Text Editor نوع فونت خود را انتخاب کنید. فونت‌هایی که در این قسمت وجود دارند فونت‌هایی است که به صورت پیش فرض در سیستم شما وجود داشته و یا نصب کرده‌اید و به صورت پیش فرض هیچ فونت فارسی در اتوکد وجود ندارد. و ممکن است در صورت بازکردن فایل اتوکدتان در سیستمی دیگر در صورت عدم وجود فونتی که برای تایپ متن خود استفاده کرده‌اید متن به درستی اجرا نشود. به یاد داشته باشید که در این روش ممکن است هنگام پلات گرفتن از ‌نقشه‌ها فونت‌های فارسی دچار مشکل خواهند شد  که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که با انجام تنظیماتی ساده چگونه این مشکل را رفع کنید.

اجرای دستور Text در اتوکد

رفع مشکل بهم ریختگی و جدا شدن حروف فارسی 

در آموزش پلات گرفتن در اتوکد به رفع مشکل بهم ریختگی فونت‌های فارسی اشاره کرده‌ایم. در این مقاله نیز روش رفع مشکلات فونت فارسی را به شما آموزش می‌دهیم برای رفع این مشکل وارد پنجره پلات بشوید (Plo+Enter)  بعد از دسترسی به پنجره پلات از قسمت Printer/Plotter دستگاهی که می‌خواهید با آن خروجی بگیرید را انتخاب کنید سپس روی گزینه Properties کلیک کنید بعد از باز شدن پنجره Plotter Configuration Editor در تب Device and Document Setting روی گزینه Graphics کلیک کنید و با انتخاب زیر گزینه true type text دو گزینه را به شما نشان خواهد داد که باید انتخاب گزینه as Text   True Type مشکل بهم ریختگی فونت‌ها رفع خواهد شد.
رفع مشکل بهم ریختگی و جدا شدن حروف فارسی 

دانلود فونت فارسی برای اتوکد 

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم برای فارسی نویسی در اتوکد نیاز به نصب فونت فارسی است زیرا فونت‌هایی که وجو دارند فونت‌های پیش فرض سیستم شما هستند که ممکن است برخی از آن‌ها را نصب کرده باشید که با پسوند TT در سیستم شما ذخیره شده‌اند. در صورت استفاده از این فونت‌ها ممکن است دوچار مشکل شوید و یا فونت‌ها به درست عمل نکنند که در قسمت قبل راه حل رفع این مشکلات را توضیح دادیم بنابراین برای فارسی نویسی در اتوکد بهتر است فونت‌های مخصوص اتوکد را دانلود کرده و از آن‌ها برای فارسی نویسی استفاده کنید.

 روش نصب فونت فارسی برای اتوکد 

پس از دانلود فونت‌های فارسی برای اتوکد که با پسوند shx نمایش داده می‌شوند. باید فونت‌ها را در فایل فونت‌ها در جایی که نرم‌افزار اتوکد نصب شده Drive C کپی کنید بعد از نصب این فونت‌ها باید یک بار از نرم‌افزار اتوکد خارج شوید و مجددا وارد نرم افزار شود بعد از انجام این کار می‌توانید به راحتی از این فونت‌ها برای فارسی نویسی استفاده کنید.

فرمت فونت های فارسی

بهترین فونت فارسی در اتوکد

یکی بهترین و معروف‌ترین فونت‌هایی فارسی نویس در اتوکد که اکثر کاربران نرم‌افزار اتوکد از آن استفاده می‌کنند اتو لیسپ کاتب است همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم لیسپ یک زبان برنامه نویسی برای استفاده از دستورات و روندهای پر تکرار است که این دستورات و روند‌ها را برای شما اتوماتیک می‌کند. با استفاده از لیسپ کاتب می‌توانید به راحتی و بدون مشکل در اتوکد متن فارسی خود را تایپ کنید. 

فونت کاتب برای اتوکد

روش نصب فونت کاتب

مراحل نصب فونت کاتب به ترتیب زیر است:
1. برای استفاده از لیسپ کاتب ابتدا باید فونت کاتب را دانلود کرده.
2. بعد از دانلود فونت کاتب باید آن را در محل نصب کپی کنید.
3. سپس وارد نرم‌افزار اتوکد شوید و از سر برگ Manage در تب Applications روی گزینه Load Application کلیک کنید و یا Ap+Enter را بزنید.
4. بعد از باز شدن پنجره Load/Unload Application وارد فایل فونت‌‌ها شوید و کاتب را لود کنید و با زدن Close از پنجره خارج شوید.
5. بعد از لود لیسپ کاتب فقط کافیست کلمه Kateb را تایپ کرده و کلیدEnter  را بزنید تا کاتب برای شما اجرا شود.
به یاد داشته باشید که با هر بار خارج شدن از نرم افزار اتوکد و اجرای دوبار نرم‌افزار باید مجددا لیسپ کاتب و دیگر لیسپ‌های را لود کنید و یا از طریق روش خودکار که در مقاله لیسپ آموزش دادیم لیسپ مورد نظر خود را لود کنید تا دیگر نیازی به لود مجددا نباشد.

مقاله پیشنهادی: لیسپ در اتوکد چیست؟
 

روش ایجاد یک استایل جدید متن‌های فارسی

همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم بعد از لود لیسپ کاتب و اجرای کاتب، دستور برای شما اجرا می‌شود. اما قبل از تایپ باید یکStyle  Text استایل جدید ایجاد کنیم برای ایجاد یک استایل جدید باید به روش زیر عمل کنید.
  ابتدا روی گزینه Annotations کلید کنید و وارد پنجره Text Style شوید و یا با استفاده از St+Enter به این پنجره دسترسی پیدا کنید.
•  بعد از باز شدن پنجره استایل روی گزینه New کلیک کنید و یک اسم برای استاسل جدید انتخاب کنید.
  بعد از انتخاب اسم و ساخت استایل جدید باید تنظیمات مربوط به استایل ایجاد شده را اعمال کنید که اولین مرحله انتخاب نوع فونت است که از قسمت Font Name می‌توانید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
•  سپس در قسمت Size تیک گزینه Annotative را بزنید.
  و در آخر از قسمت Effects گزینه Backwards را بزنید تا متن شما از راست به چپ نوشته شود تا در زمان تایپ متن فارسی دوچار مشکل نشوید.
•  پس از انجام این تنظیمات با زدن گزینه Set Current تنظیمات اعمال می‌شود و بازدن CLOSE از پنجره Text Style خارج شوید.

 ایجاد یک استایل جدید برای تکست های فارسی

روش اجرای لیسپ کاتب

برای اجرای لیسپ کافیست کلمه Kateb را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید بعد از اجرا در خط فرمان به شما می‌گوید یک نقطه برای شروع انتخاب کنید پس از انتخاب نقطه شروع باید ارتفاع و سایز فونت خود را مشخص کنید و در آخر از شما زوایه نوشتن را می‌خواهد که بهتر است روی 180 قرار دهید تا موازی با محور افق قراربگیرد همچنین با حرکت موس یک خط چین زرد رنگ را به شما نمایش می‌دهد که می‌توانید جهت متن خود را مشخص کنید. بعد از تایپ متن فارسی دوبار کلید Enter را فشار دهید تا متن در محیط اتوکد تثبیت شود.توجه داشته باشید که امکان ادیت در برخی از ورژن‌ها اتوکد وجود ندارد به همین دلیل باید متن تایپ شده را پاک کرده و مجددا متن خود را بنویسید.

آموزش رایگان پیشنهادی: تراز کردن متن در اتوکد

اگر متن‌های خود را با استفاده از این روش در اتوکد بنویسید دیگر دوچار مشکل نخواهید شد امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید و بتوانید در پروژه‌ها و نقشه‌های خود از این دستور استفاده کنید.لطفا سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما کامنت کنید. برای دیدن آموزش‌های رایگان و مقالات آموزشی وارد سایت آپادمی شوید و از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

کارت اتوکد
کارت متره و برآورد
کارت ایلاستریتور
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
برای ایجاد کردن کادر دور متن در نرم افزار اتوکد می‌توانید از فرمان Tex...
معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با کاربرد فرمان MOCORO در نرم افزار AutoCA...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فرشاد بهشتی Guest User
15 اسفند 1402 - ساعت 16:14
پاسخ

بیشتر مشکلاتی که در نوشتن تکست در فتوشاپ پیش میاد با نصب کاتب رفع میشه

دنیا اسماعیلی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 15:50
پاسخ

عالی بود خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

سارا عبادی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 16:18
پاسخ

بسیار کامل و جامع توضیح دادید ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

نگار امیر پور Guest User
05 بهمن 1401 - ساعت 16:04
پاسخ

برای نوشتن متن فارسی در اتوکد 2007 هم از این روش باید استفاده کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای فارسی نویسی در اتوکد در همه ورژن ها از همین روش میتونید استفاده کنید.

علی جعفری Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 13:51
پاسخ

فارسی نوشتن در اتوکد بدون کاتب به چه صورت هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نوشتن Text به زبان فارسی در اتوکد باید دستور Text را از طریق تب Annotation و یا با زدن T+Enter اجرا کنید و به صورت فارسی متن خودتون رو تایپ کنید.

حمید شیرازی Guest User
08 آبان 1401 - ساعت 14:20
پاسخ

ممنون از آموزش خوبتون من همیشه موقع فارسی نویسی با مشکل جدا شدن حروف فارسی در اتوکد مواجه می شدم ولی با این آموزش مشکلم رفع شد.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مینا مشیری Guest User
02 خرداد 1401 - ساعت 15:15
پاسخ

سلام وقت بخیر
من تمام مراحلی که آموزش دادید رو انجام دادم و تا حدودی مشکل فونت‌ها رفع شد اما هنوز بعضی از فونت‌ها نا‌مفهوم هستند علت این مشکل چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
شاید فونت استفاده شده در فایل در سیستم شما نصب نیست.

مهدی فدوی Guest User
14 اسفند 1400 - ساعت 02:39
پاسخ

با سلام ممنون از سایت بسیار خوبتون.من مشکل بهم ریختگی فونت در اتوکد رو داشتم و خیلی از سایت هارو گشتم ولی هیچ کدوم مثل سایت شما عالی مشکلم رو حل نکرد خیلی ممنونم...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

فرناز قائدیان Guest User
11 دی 1400 - ساعت 15:14
پاسخ

سلام وقت بخیر
بعضی از فایل‌های اتوکدو که باز میکنم فونت های فارسی به صورت ناخوانا هستن در سیستمم و باز نمیشن روشی که آموزش دادید هم امتحان کردم ولی درست نشد میشه لطفا راهنماییم کنید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممکن فونت استفاده شده در اون فایل در سیستم شما نصب نباشه.