cast
مرجان هرندی

 طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی (Iranian) + ویژگی‌های سبک ایرانی

مرجان هرندی
24 فروردین 1402
1094
3
متن مقاله

سبک ایرانی (Iranian)

در هر کشور و یا منطقه‌ای فرهنگ و آداب و رسوم مخصوصی حکم فرماست که افراد با توجه به آن، سبک دکوراسیون داخلی منازل خود را انتخاب می‌کنند. در واقع هر یک از این سبک‌های دکوراسیون در سراسر دنیا به نوعی نمایانگر فرهنگ، هنر و تاریخ آن سرزمین می‌باشند. دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی یکی دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی است که از ریشه‌های فرهنگی، اقتصادی و مذهبی زندگی روزمره این کشور الهام گرفته شده است و بیشتر از اینکه سبک طراحی باشد، یک هنر اصیل ایرانی به شمار می‎آید که انعکاس دهنده فرهنگ، سنت، آداب و رسوم و عقاید ایرانیان است. اگر شماهم علاقه مند به مبحث طراحی داخلی و اجرا هستید میتوانید بدون نیاز به هیچ گونه پیش زمینه ای، با تهیه پکیج آموزش طراحی داخلی با یاد گیری مباحث مرتبط به این حوزه و شناخت سبک های مختلف وارد بازار کار شوید و هر گونه سبکی را طراحی نمایید و کسب درآمد کنید.

سبک ایرانی (Iranian)

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

 سبک دکوراسیون داخلی ایرانی

سبک سنتی ایرانی، که یادآور گذشته، سنت، عقاید، فرهنگ، آداب و رسوم، سبک زندگی ، اقلیم و معماری ایرانی در سال‌های نه چندان دور بوده است ترکیبی از معماری اصیل ایرانی با طرح ها و نقوش اسلیمی می‌باشد که با سبک زندگی و اقلیم ایرانی گره خورده است که از ویژگی ها و المان های معماری مهم سبک ایرانی می توان به طاقچه ها و طاق های درگاه ها، ایوان های رفیع، ستون های بلند و استفاده از تیغه ها و دیوارهای زیاد برای تاکید بر حریم خصوصی فضاها اشاره کرد. همچنین ایران نیز با داشتن فرهنگ و تمدنی غنی، قدمتی دیرینه در هنر و صنایع دستی دارد که همزمان با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دکوراسیون داخلی تغییراتی ایجاد کرده است که امروزه دکوراسیون داخلی بسیاری از منازل ایرانی در حالی که زیبایی خاص خود را حفظ نموده، با طراحی‌های مدرن ادغام شده و زیبایی بیشتری پیدا کرده اند در حالی که بسیاری دیگر از این صنایع قدیمی با پیچ و تاب های مدرن در ترکیب با عناصر معاصر، تلفیق جدید و بی نظیری از هنر مدرن و قدیمی را به ارمغان آوره‌اند. 

 استفاده از ظروف مسی در طراحی خانه های ایرانی

مس در ایران به وفور یافت می شود و بازارهای یزد و کرمان به ویژه به داشتن قطعات مسی معروف هستند که می‌توانید ظروف مسی بسیار زیبا و جذابی را در بازارهای این شهر ها پیدا کنید. در ایران از این فلز مقرون به صرفه می توان برای پخت و پز، سرو و یا صرفاً تزئین استفاده کرد. این عنصر تزئینی در سبک داخلی ایرانی طرفداران بسیاری دارد، زیرا استفاده از این ظروف به خانه های ایرانی حس و حال قدیمی و دلنشینی می بخشد.

 استفاده از ظروف مسی در طراحی خانه های ایرانی

سبدها و ظروف دست بافت در سبک طراحی دکوراسیون ایرانی

در دکوراسیون داخلی ایرانی استفاده از سبدهای حصیری و دست بافت یکی از روش‌های رایج در طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می رود. که حال و هوای قدیمی و سنتی را در فضای خانه ها به وجود می آورد. این سبدها بیشتر متعلق به استان خوزستان در جنوب ایران است که توسط مردم و هنرمندان جنوبی با استفاده از رشته‌های نازک برگ درخت نخل بافته می شوند. این سبد‌ها و ظروف دست بافت با دوام معمولا به عنوان ظروف کوچک، گلدان، سینی، زیر لیوانی و یا هر وسیله دیگری استفاده شوند.

سبدها و ظروف دست بافت در سبک طراحی دکوراسیون ایرانی

 پارچه های دست بافت در طراحی ایرانی

در ایران انواع مختلفی از پارچه‌های دست بافت در طرح ها و رنگ های خاص و متفاوت یافت می شوند که می‌توانید در دکوراسیون داخلی از آن‌ها استفاده نمایید به عنوان مثال پته دوزی و پارچه های پشمی دست بافت در استان کرمان شهرت بسیاری دارند که با رنگ های طبیعی تزئین می شوند. استفاده از پارچه های قلمکاری شده اصفهان که با تمبرهای چوبی تزئین شده اند و یا استفاده از ترمه های بی نظیر یزد، که پارچه های ابریشمی گران قیمت با نخ های زیبا از طلا است، حال و هوایی سنتی و دلچسبی را به فضای خانه شما می دهد. این پارچه‌های دست بافت در اندازه ها و اشکال مختلف برای استفاده در قسمت های مختلف خانه ارائه شده است. شما می توانید از آن ها به عنوان رومیزی، تزئینات دیواری و یا سایر موارد استفاده کنید. طرح های خاص و رنگارنگ این پارچه های دست بافت این امکان را به شما می دهند تا دکوراسیونی بی نظیر و متناسب با سلیقه و سبک ایرانی را در خانه خود ایجاد کنید.

 پارچه های دست بافت در طراحی ایرانی

مقاله پیشنهادی: سبک آسیایی در دکوراسیون داخلی

 سرامیک و سفال در طراحی دکوراسیون ایرانی

ساخت ظروف سرامیکی و سفالی تاریخچه‌ای کهن در صنعت و هنر ایرانی دارند و نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. از زمان های قدیم از این ظروف زیبا و سنتی برای خنک نگه داشتن آب در کوزه های بزرگ و کوچک استفاده می‌شده و در بین مردم طرفداران بسیاری داشته است. ساخت این ظروف سرامیکی همچنان در شهرهایی مانند لالجین، یزد و نطنز ادامه دارد و همچنین سرامیک این شهرها در تمام جهان شهرت پیدا کرده است. شما می توانید از این ظروف سفالی با رنگ های بسیار زیبا و متنوع در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، پذیرایی و یا سایر قسمت‌های خانه استفاده کنید. تا در فضای خانه حس و حالی قدیمی و سنتی ایجاد شود. 

 سرامیک و سفال در طراحی دکوراسیون ایرانی

استفاده از پشتی در طراحی دکوراسیون ایرانی

در گذشته نشستن روی زمین در ایران مرسوم بوده به همین دلیل آن‌ها پشتی هایی را کنار دیوارها قرار می دادند تا هنگام نشستن بتوانند به آن ها تکیه دهند. پشتی‌های ایرانی دارای طرح‌های سنتی و هنری می باشند که  با حاشیه‌های قرمز سنتی و مراکز طرح‌دار مزین شده‌اند و از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند. اگرچه امروزه این پشتی های قرمز و با طرح‌های سنتی در دکوراسیون داخلی خانه‌ها جایی ندارند، اما هنوز هم در خانه های قدیمی و بدون مبل از آن‌ها به عنوان عنصری کاربردی و زیبا استفاده می‌کنند. اگر شما هنوز هم در دنیای مدرن امروز به فضاهای سنتی و قدیمی علاقمند هستید، می توانید قسمت کوچکی از خانه را به شکل سنتی طراحی کنید. اولین قدم برای ایجاد ظاهری دنج و سنتی، اضافه کردن این پشتی های خاطره انگیز به فضا داخلی است. با انجام این کار  میتوانید فضای منحصر به فردی را برای استراحت خود و مهمان هایتان ایجاد نمایید.

استفاده از پشتی در طراحی دکوراسیون ایرانی

 گیاهان و گل های طبیعی در طراحی ایرانی

اگرچه امروزه بسیاری از افراد از انواع اسپری های خوشبو کننده برای بهبود هوای خانه استفاده می‌کنند، اما آن چه که در طراحی دکوراسیون ایرانی به آن تاکید شده است، استفاده کردن از گل های خوشبو و گیاهان طبیعی در فضا است. ایرانیان برای ایجاد فضایی آرامش بخش و پر از حس نشاط و زندگی از گل های زیبا و ماندگار مانند سنبل، مریم، نرگس زرد و داوودی استفاده می کنند. این گل ها علاوه بر زیبایی عطر دل انگیزی دارند که هنگام شب بیشتر می شود و فضای خانه را به طور حیرت انگیزی دلنشین و پر از آرامش می کند. این یکی از روش های دکوراسیون خانه های سنتی و ایرانی است که از گذشته مورد توجه عموم بوده است.

 فرش های ایرانی در طراحی دکوراسیون

امکان ندارد که درباره ایده های طراحی دکوراسیون داخلی در ایران صحبت کنید و حرفی از فرش های دست بافت اصیل و بی نظیر ایرانی به میان نیاید. فرش های دست بافت ابریشمی یکی از بهترین گزینه ها برای دکوراسیون خانه های ایرانی است. با یک فرش دست بافت ابریشمی به راحتی می توان فضای سنتی و ایرانی را ایجاد کرد. از این قالیچه ها بیشتر به عنوان تزئین خانه ها استفاده می شود. در حالی که یک فرش پشمی و یا ترکیبی از پشم و ابریشم، بافت محکم تر و با دوام تری دارد و مناسب برای کف خانه ها است. شما در انتخاب فرش ایرانی گزینه های بسیاری دارید. عشایر قشقایی و بختیاری طرح ها و بافت های بسیار متنوعی و منحصر به فردی را ارائه می دهند. علاوه بر فرش های اصیل و سنتی، گلیم ایرانی نیز در بین ایرانیان و سایر کشورها طرفداران بسیاری دارد.

 فرش های ایرانی در طراحی دکوراسیون

نور و روشنایی در سبک ایرانی

نور در معماری ایرانی جایگاهی ویژه دارد به همین دلیل اکثرا دیوارهای خانه‌‌های قدیمی با پنجره‌های بزرگ ارسی پوشیده می‌شدند تا بهترین استفاده را از نور طبیعی آفتاب داشته باشند. از این ویژگی برای خانه‌های مدرن امروزی نیز می‌توان استفاده کرد. با استفاده از  پنجره‌های بزرگ و سرتاسری نور طبیعی وارد فضای داخلی خانه می‌شود و درخشش چشم‌گیری را در فضای داخلی ایجاد می‌کند. اگر شرایط و موقعیت خانه‌ی شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید از نورطبیعی بهره ببرید، می‌توانید از نور مصنوعی نیز استفاده نمایید. برای نورپردازی مناسب می‌توانید از لوستر، هالوژن، آباژورها، نورهای سقفی و لامپ که جایگزین مناسبی برای نور طبیعی هستند، استفاده کنید

رنگ در دکوراسیون داخلی ایرانی

در طراحی دکوراسیون به سبک ایرانی اغلب بدلیل کمینه گرایی و هماهنگی بیشتر با طبیعت سقف و دیوارها را با رنگ های خنثی رنگ آمیزی می‌کنند. این رنگ‌ها در قطعات و دیگر بخش‌های خانه نیز استفاده می‌شوند. استفاده از رنگ های خنثی در سقف و دیوارها باعث می‌شود  توجه مخاطب به سمت مبلمان و وسایل تزیینی و دکوری در دکوراسیون داخلی جلب شود. از دیگر رنگ های مورد استفاده در سبک ایرانی میتوان به رنگ هایی مانند قرمز، زرشکی، سبز یشمی، آبی فیروزه ای، کرم و قهوه ای اشاره کرد که از آن ها در وسایل دکوری و مبلمان‌ها استفاده می کنند. 

رنگ در دکوراسیون داخلی ایرانی

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
یکی از خاص ترین و محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی را به شما معرفی ک...
معماری
سبک وینتیج یکی از سبک های خاص و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی است و مورد...
معماری
. یکی از مجلل ترین و باشکوه ترین سبک های طراحی، سبک عربی در دکوراسیون...
معماری
سبک ژاپنی یکی از انواع سبک ها در دنیای طراحی داخلی است که به دلیل سادگ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فریبا مهدی زاده Guest User
01 اردیبهشت 1403 - ساعت 15:46
پاسخ

این روزا سبک ایرانی خیلی کمتر در خانه ها دیده میشه همه بیشتر از سبک مدرن نئوکلاسیک و یا مینیمال استفاده میکنن

سحر حسینی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 12:19
پاسخ

سبک جذاب ایرانی، بسیار عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.