cast
مرجان هرندی

اصل مهم وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی

مرجان هرندی
19 دی 1401
995
2
متن مقاله

هماهنگی در طراحی داخلی

هماهنگی در طراحی داخلی یکی دیگر از اصول طراحی می باشد که شاید در نگاه اول یک موضوع سطحی و ساده بنظر برسد اما نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در دکوراسیون داخلی دارد که با رعایت و ایجاد وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی میتوان فضایی زیبا و آرامش بخش ایجاد کرد. وحدت و هماهنکی زمانی در یک فضا ایجاد می شود که عناصر یک فضا با هم به خوبی ترکیب می‌شوند و یک کل واحد، هماهنگ و متعادل را ایجاد می‌کنند. با ایجاد هماهنگی و وحدت برای ایجاد تعادل در یک فضا علاوه بر زیبایی بصری باعث می شود همه‌ی عناصر با هم کار کنند و در نتیجه، حسی لذت‌بخش در فضا ایجاد شوددر مقالات قبلی با چند اصل مهم مانند تعادل، هماهنگی، ریتم و تاکید در معماری داخلی آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا با اصل مهم هماهنگی در دکواسیون داخلی بیشتر آشنا شوید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

هماهنگی در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی چیست؟

طراحان از هماهنگی و وحدت، برای توصیف حس فضا استفاده می‌کنند. رعایت این اصول موجب ایجاد آرامش و متعادل در طراحی یک فضا می شود. وحدت و هماهنگی دو واژه‌ای هستند که شبیه به نظر می‌رسد، اما هر یک از آن‌ها نقش متمایزی در طراحی داخلی دارند. که در این بخش نقش هر یک را توضیح خواهیم داد.
هماهنگی: هماهنگی حسی است که از ترکیب و کنارهم قرار گرفتن عناصر طراحی به وجود می آید. آن‌ها ممکن دارای موضوع , سبک زیبایی شناسی و حالت مشابهی باشند حتی در صورت عدم تشابه و استفاد از عناصر یکسان باید دارای هارمونی باشند به نحوه ای که همه آنها به هم متعلق هستند .
وحدت: اما وحدت به اصل تکرار عناصری خاص در یک فضا بر می گردد . این تکرار می تواند در رنگ, شکل یا جنس آنها باشد.
در طراحی دخلی از هماهنگی برای خلق حس یکپارچه بودن و حس انسجام در فضا استفاده می‌شود. هماهنگی در یک فضا را می‌توان همسازی دل‌انگیز بخش‌ها یا ترکیب و هماهنگی د نحوه قرار گیری عناصر در طراحی داخلی دانست. وقتی تعادل از طریق چیدمان دقیق عناصر همسان و همچنین ناهمسان به وحدت دست می‌یابد، اصل هماهنگی مستلزم انتخاب دقیق عناصری است که مشخصه یا ویژگی های مشترکی همچون شکل، رنگ، بافت یا ماده را در میان خود تسهیم می‌کنند. تکرار ویژگی های مشترک است که وحدت و هماهنگی دیداری را در میان عناصر موجود در طراحی داخلی پدید می‌آورد. عناصر موجود در یک فضا باید به صورتی در کنارهم قرار گیرند و با ترکیب شوند تا در انتهای ظاهری متعادل و هماهنگ ایجاد شود. ایجاد وحدت بدون هماهنگی دشوار است. هماهنگی نتیجه تکرار یک عنصر خاص طراحی، مانند رنگ، شکل، بافت، و غیره است. این هماهنگی نوعی حس وحدت ایجاد می کند.

وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی چیست؟

مقاله پیشنهادی: اصل تاکید در طراحی داخلی

اهمیت انسجام و یکپارچگی در طراحی داخلی

انسجام و یکپارچگی به شما به درک بهتر و سادتر فضا کمک خواهد کرد. گاهی ممکن است هنگام ورود به یک فضا با حسی ناخوشایند مواجه شده باشید که تحمل آن خیلی طاقت‌فرسا است. طبق روانشناسی گشتالت، حتی اگر چشم‌های ما دائماً اطلاعات را به خود جلب می‌کند، مغز ما سعی می‌کند همه ‌چیز را به ساده‌ترین الگوی قابل‌تشخیص اتصال دهد. به همین دلیل است که، وقتی وارد اتاق جدیدی می‌شویم، بلافاصله متوجه می‌شویم که کاربرد این فضا چیست و به جای اینکه ابتدا به جزییات و زیبایی شناسی بپردازیم ابتدا به درک کلی فضا می پردازیم و بعدمی توانیم بر روی جزییات تمرکز کنیم. استفاده از اصول طراحی وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی برای خلق حس انسجام و یکپارچگی باعث می شود تا تشخیص الگو اولیه آسان تر میشود و بتوانیم نقوش و اشکال را راحتتر تشخیص دهیم . در صورتیکه هیچکدام از عناصر طراحی در ارتباط با هم نباشند مغز ما آن دسته از جزئیات و شباهت‌های تکرای را بسیار سریع‌ طبقه‌بندی می‌کند

اهمیت انسجام و یکپارچگی در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

ترکیب وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی 

وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی به معنای شباهت و همسانی است. به همین دلیل هنگام طراحی یک فضا برای ایجاد وحدت و هماهنگی بهتر است از رنگ ها، نقوش،  اشکال و مواد شبیه به هم استفاده کنید. باتوجه به اهمیت و تاثیر اصل هماهنگی در دکوراسیون داخلی که یکی از اصول بسیار مهم می باشد باید از استفاده  که بیش از حد از این اصل خوداری کنید زیرا باعث ایجاد فضایی خسته کننده و تکراری می شود. بطور کلی باید بین اجزای کلی دکوراسیون مانند مبلمان، فرشها، پرده، کفپوش هماهنگی وجود داشته باشد. همچنین میتوانید اجزای کوچکتر را کمی با اختلاف رنگ و طرح انتخاب کنید تا موجب تنوع در اجزا شود و دکوراسیون داخلی را از حالت بی روحی و یکنواختی بیرون آورد.

ترکیب وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی 

مقاله پیشنهادی: تضاد در طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای داخلی است این سبک در ع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

الهام شریف Guest User
17 دی 1402 - ساعت 14:07
پاسخ

مقاله خوبی بود سپاس

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.