cast
مرجان هرندی

آموزش (0 تا 100) طراحی اتاق خواب

مرجان هرندی
04 بهمن 1401
1695
8
متن مقاله

 طراحی اتاق خواب

اتاق خواب برای بسیاری از افراد پر مشغله‌¬ای که از در طول روز در حال فعالیت و کار هستند، بهترین فضایی است که آرامش را در آن پیدا می‌کنند. به همین خاطر اتاق خواب یکی از امن ترین و مهم ترین بخش های یک خانه به حساب می‌آید که باید به طراحی اصولی و دکوراسیون اتاق خواب نیز توجه زیادی داشته باشید زیرا دکوراسیون داخلی اتاق خواب در ایجاد حس آرامش تاثیر گذار خواهد بود. با طراحی یک دکوراسیون و دیزاین اصولی می‌توان اتاق خواب را به گوشه دنجی برای استراحت، مطالعه، تماشای فیلم و …تبدیل کرد. در این مقاله ما شما را با 0 تا 100 طراحی اتاق خواب آشنا می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

 طراحی اتاق خواب

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

اتاق خواب

اتاق خواب در یک خانه مانند سایر بخش ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه محسوب می‌شود زیرا محل آرامش و استراحت افراد خانواده است. این فضای خصوصی برای خواب شب یا استراحت در روز به‌کار می‌رود. با توجه به اینکه به طور تقریبی همه ما حدود یک سوم عمر خود را در اتاق خواب می گذرانیم بنابراین باید به سبک و طراحی آن توجه ویژه ای داشته باشیم یا محیطی پر آرامش و با نشاط ایجاد کنیم زیرا طراحی و چیدمان می‌تواند روی کیفیت خواب و خلق‌وخوی افراد تاثیرگذار باشد. 

اتاق خواب

نکات برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب یکی از بخش های مهم خانه می باشد زیرا جایی برای رفع خستگی و بازیابی انرژی جسمی و روحی افراد است. شاید چیدمان آن بسیار ساده و راحت به نظر برسد؛ اما چیدمان اتاق خواب اصول و قواعد خاص خود را دارد که وقتی وارد جزئیات می‌شوید متوجه خواهید شد. این قواعد مربوط به موارد زیر هستند:
•    نورپردازی
•    انتخاب و هماهنگ‌سازی رنگ‌ها
•    انتخاب و هماهنگ‌سازی اکسسوری‌ها با لوازم اصلی
•    سبک چیدمان لوازم اصلی و فرعی
•    نوع چیدمان باتوجه به متراژ اتاق خواب
•    و …

مقاله پیشنهادی: آموزش طراحی پلان

تفاوت دکوراسیون اتاق خواب کوچک با اتاق خواب بزرگ

مهم‌ترین تفاوت اتاق خواب‌های کوچک با اتاق خواب‌های بزرگ در تعداد و اندازه فیزیکی لوازمی است که درون آن‌ها قرار می‌دهید. با صرف نظر از محدودیت بودجه مالی، قاعدتا هنگام خرید لوازم برای دیزاین یک اتاق خواب بزرگ محدودیتی قائل نمی‌شوید. درحالی‌که هنگام انتخاب لوازم برای دیزاین اتاق خواب کوچک، دقت و وسواس بیش‌تری به خرج می‌دهید تا فضای زیادی در اتاق اشغال نشود. در ادامه نمونه دکوراسیون اتاق خواب ساده و شیک را خواهیم دید.

انتخاب اندازه تخت و نحوه چیدمان آن

سرویس خواب ها در اتاق یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن ها توجه شود. سرویس خواب باید متناسب با سبکی انتخاب شود که سبک کلی منزل از آن پیروی می‌کند. برای خرید سرویس خواب نباید تنها ملاک شما برای این انتخاب زیبایی یک وسیله باشد بلکه باید از نظر طبی و سلامت هم تایید شده باشد چون یک سوم شبانه روز خود را قرار است برای خواب و استراحت در اتاق خواب بگذرانید. همچنین برای ایجاد دکوراسیون اصولی در اتاق خواب، باید اندازه تخت متناسب با اندازه فضا اتاق باشد. بنابراین برای اتاق های بزرگ از تخت بزرگ و برای اتاق های کوچک از تخت کوچک باید استفاده کرد. محل قرار گیری تخت خواب باید به گونه ای باشد که تختخواب را در دورترین نقطه از در اتاق خواب قرار گیرد ولی در عین حال زمانی که روی تختخواب دراز کشیده¬ اید درب اتاق خواب را ببینید زیرا باعث ایجاد حس امنیت می ¬شود. همچنین تخت باید در مرکز دیوار قرار بگیرد و حدودا 1 متر با دیوارهای کناری فاصله داشته باشد. در این حالت دسترسی به تخت خواب از دو طرف به آسانی امکان پذیر است.اما اگر اتاق خوابی بسیار کوچک دارید و قرار دادن آن در مرکز دیوار امکان پذیر نیست، بهترین حالت این است که آن را کنج اتاق قرار داد. 

انتخاب اندازه تخت و نحوه چیدمان آن

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

انتخاب رنگ در در دکوراسیون اتاق خواب

با توجه  به اینکه رنگ¬ها از مهم¬ ترین ویژگی¬ های یک فضا می باشند، برای رنگ دیوارهای اتاق خواب از یک پالت رنگی ملایم استفاده کنید زیرا از نظر تاثیر روانشناسی رنگ ها، رنگ های سرد و خنثی حس آرامش به انسان انتقال می دهند. همچنین استفاده از پالت رنگی ملایم تا دست شما را برای انتخاب وسایل اتاق و رنگ آنها باز می‌گذارند. رنگ هایی مثل سفید، آبی، خاکستری و… میتوانند جز انتخابات شما باشند. سعی کنید از انتخاب رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی برای دیوارها بپرهیزید. زیرا این رنگ های پرانرژی و محرک می باشند.

انتخاب رنگ در در دکوراسیون اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب 

نور یکی از عناصر اصلی در طراحی اتاق خواب می باشد که در ایجاد حس آرامش در فضای اتاق خواب موثر خواهد بود. نور محیطی و عمومی اتاق خواب، به‌طور معمول از سقف به وسیله آویز و چراغ های تو کار تامین می شود. اما برای میز آرایش و مطالعه نیز باید نور جداگانه ای تامین کرد.اتاق خواب هایی که دارای پنجره می باشند به نورپردازی کمتری نیاز دارد و نورها بیشتر جهت مطالعه در شب طراحی می‌شود. در اتاق خواب‌های کوچک و کم نور، نور غیرمستقیم یکی از مهمترین قسمت¬های دکوراسیون داخلی اتاق خواب محسوب می¬‌شود. علاوه بر لوستر موجود در اتاق، از نورهایی مثل آباژور، نورهای مخفی و یا ریسه های کم نور استفاده کنید. با اینکار نور را به اطراف پراکنده می¬‌کنید و موقع استراحت نور سقف چشمانتان را اذیت نمی کند. نورهای ملایم اتاق خواب، آرامش را به شما القا می‌کند و خواب راحتی خواهید داشت. 

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

انتخاب پرده برای اتاق خواب

در فضای اتاق خواب برای حفظ حریم خصوصی و شخصی و همچنین برای کنترل میزان نور در زمان های مختلف شبانه روز، باید از ترکیب پرده هایی استفاده کرد که حریم شخصی و ورود نور با آن قابل کنترل باشد. هنگام انتخاب و خرید پرده اتاق خواب می توانید با در نظر داشتن سبک دکوراسیون خانه و سلیقه ی خود بهترین پرده را خریداری کنید.

انتخاب پرده برای اتاق خواب

کمد دیواری اتاق خواب

فضای شلوغ و بی نظم، باعث انتقال حس اضطراب می شود و آرامش را از بین می برد. بنابراین برای حفظ و ایجاد حس آرامش در فضای اتاق خواب، بهتر است که وسایل غیر ضروری را در کمد و کمد دیواری قرار داد.. استفاده از کمد دیواری در قسمت اتاق خواب به شما در برقراری نظم بیشتر در وسایل و لباس ها کمک خواهد کرد. برای انتخاب مدل کمد دیواری باید توجه کنید که کدام مدل برای اتاق شما مناسب تر است و میزان فضایی که در اختیار دارید به چه صورت است و دکوراسیون منزل شما از چه نوعی می باشد؟ کمد دیواری های جدید با کاربردهای مختلفی طراحی شده اند و در بازار عرضه می شوند که در سه دسته کلی کمد رختخواب، کمد لباس و کمد closet می باشند.

کمد دیواری اتاق خواب

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی م...
معماری
میدانید رنگ تاثیر بسزایی در طراحی و سبک های مختلف دکوراسیون داخلی دارد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نسیم صالح نیا Guest User
08 بهمن 1402 - ساعت 13:48
پاسخ

در پکیج طراحی داخلی در مورد ضوابط و اصول طراحی اتاق خواب هم توضیح داده شده ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در این پکیج اصول طراحی و اجرای فضاهای نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب‌ها، سرویس بهداشتی و حمام آموزش داده شده.

المیرا مختاری Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:40
پاسخ

ابعاد استاندارد اتاق خواب مستر چقدره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
حداقل ابعاد اتاق مستر، باید ۴.۵ × ۴.۵ باشه.

ایمان رضائی Guest User
09 خرداد 1402 - ساعت 15:59
پاسخ

ممنون از راهنماییهای مفیدتون واقعا عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

پریا مظاهری Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 11:52
پاسخ

سلام وقت بخیر
در اتاق خواب بهترین تخت خواب در کجا قرار داده بشه؟ در اتاق خواب های کوچیک اگر تخت خواب در کنج اتاق قرار دادن بشه کار درستی است؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
محل قرارگیری تخت خواب به اندازه و نسبت اتاق خواب و عوامل مختلفی بستگی داره اما به طور کلی باید در محلی قرار گیرد که به درب اتاق اشراف داشته باشد.