cast
مرجان هرندی

کاربرد چرخه رنگ در طراحی داخلی (color wheel)

مرجان هرندی
21 دی 1401
613
6
متن مقاله

چرخه رنگ در طراحی داخلی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که طراحان و هنرمندان چگونه ترکیب رنگی عالی را پیدا می کنند؟ همانطور که میدانید رنگ تاثیر بسزایی در طراحی و سبک های مختلف دکوراسیون داخلی دارد بنابراین قبل از انتخاب رنگ برای یک فضای داخلی ابتدا باید بدانید که رنگها در دکوراسیون داخلی چگونه عمل میکنند و چه تاثیری بر فضای داخلی دارند. برای پیدا کردن رنگ مناسب برای فضای داخلی باید از چرخه رنگ استفاده کنید. چرخه رنگ به شما کمک میکند تا ارتباط میان رنگ‌ها را بهتر درک کنید. به همین دلیل طراحان حرفه ای برای طراحی فضاهای داخلی از چرخه رنگ استفاده می کنند تا بهترین و مناسب ترین رنگ را برای فضای داخلی انتخاب کنند. در ادامه به نحوه انتخاب رنگ از چرخه رنگ و اهمیت چرخه رنگ در طراحی داخلی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. در صورت تمایل به آموزش مباحث مرتبط با طراحی و اجرای دکواسیون داخلی جهت کسب درآمد در حوزه طراحی داخلی میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

چرخه رنگ در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

چرخه رنگ چیست؟

چرخ رنگ در سال 1666 توسط آیزاک نیوتن ساخته شد که طیف رنگ را روی یک دایره ترسیم کرد. چرخه رنگ اساس تئوری رنگ است، زیرا رابطه بین رنگ ها را نشان می دهد. بنابراین چرخه رنگ یک ابزار مهم برای انتخاب رنگ ها می باشد. رنگ هایی که در کنار هم ظاهر خوبی دارند، هارمونی رنگ نامیده می شوند. هنرمندان و طراحان از اینها برای ایجاد احساس خاصی استفاده می کنند. برای یافتن هارمونی رنگ ها با استفاده از قوانین ترکیب رنگ می توانید از چرخ رنگ استفاده کنید. ترکیب رنگ ها، موقعیت های نسبی رنگ های مختلف را تعیین می کنند تا رنگ هایی را پیدا کنند که جلوه ای دلپذیر ایجاد کنند.

چرخه رنگ چیست؟

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ های چرخه رنگ 

در چرخه رنگ  12رنگ بر اساس اصول علمی رنگ شناسی در سه دسته قرار داده می شوند و چرخه رنگ را به سه بخش تقسیم می کنند که عبارتند از رنگ ھای اصلی و اولیه، رنگ ھای ثانویه و رنگ ھای میانی!رنگ ھای اصلی ﯾا اولیه رنگ ھایی ھستند که معمولا از ترکیب رنگ ھای دﯾگر ساخته نشده اند و اﯾن رنگ ھا را با مخلوط کردن رنگ ھای دﯾگر نمی توان به دست آورد رنگ هایی قرمز، زرد و آبی سه رنگ اولیه و اصلی چرخه رنگ می باشند. با ترکیب دو رنگ اصلی رنگهای ثانویه را ایجاد ایجاد می شوند و سه رنگ جدید نارنجی، بنفش و سبز به دست می‌آید که این رنگها در چرخه رنگ،بین  رنگهای اصلی قرار میگیرند و به عنوان رنگ‌های فرعی یا ثانویه نیز نامیده می‌شوند. در چرخه رنگ رنگهایی که به هم نزدیک اند مانند آبی و بنفش دارای هارمونی هستند. رنگهایی که در مقابل هم قرار گرفته اند مانند آبی و نارنجی تضاد شدیدی ایجاد میکنند و به عنوان رنگهای مکمل شناخته میشوند. رنگ‌هایی مانند رنگ سیاه و رنگ سفید که چرخه رنگ نه در دسته رنگ های مکمل قرار دارند و نه دررنگ های هلرمونی، رنگ‌های خنثی یا neutral colors گفته می‌شود که رنگ های سفید، سیاه و خاکستری از معروف ترین رنگ های خنثی در این چرخه می باشد.

رنگ های چرخه رنگ 

مقاله پیشنهادی: درک رنگ در معماری

رنگ های گرم و رنگ های سرد در چرخه رنگ

قطعا بارها اصطلاح رنگ‌های گرم  (Warm Colors) و رنگ‌های سرد (Cool Colors) را شنیده اید و می‌دانید که طیف رنگ‌های زرد تا قرمز را رنگ گرم و همچنین طیف رنگ‌های سبز تا بنفش را رنگ سرد در نظر می‌گیرند. در طراحی داخلی یکی از جنبه های مهم برای انتخاب رنگ،دمای رنگ است. بعضی از رنگها مانند نارنجی و زرد باعث گرمتر به نظر رسیدن اتاق میشوند،در حالی که رنگهای دیگر باعث احساس سرما میشوند. در دکوراسیون داخلی از رنگ های از  گرم معمولا حس نزدیکی ایجاد می کنند و برای بیان شادی، انرژی و حرکت استفاده می‌شود. در حالی که رنگ‌های سرد برای بیان سکون، سکوت، آرامش و بخشی از جلوه‌های طبیعت به کار می‌روند. رنگ های گرم گزینه ای مناسب برای اتاق های سرد که به سمت شمال یا شرق قرار گرفته اند،می باشد. رنگ های سرد خاصیت دور شونده دارند و موجب میشوند اتاق وسیع تر به نظر برسد. آنها فضایی آرام بخش و تسکین دهنده ایجاد میکنند و اغلب برای اتاق خواب و نشیمن استفاده می‌شوند.

رنگ های گرم و رنگ های سرد در چرخه رنگ

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی 

کاربرد چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

با استفاده از این دایره یا چرخه رنگ، شما قادر به استفاده از تئوری‌هایی خواهید بود که قرن‌هاست هنرمندان و طراحان داخلی از آنها بهره می‌برند. یکی از کاربردهای چرخه رنگ برای انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون است. چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی یک راهنمای بسیار عالی برای هماهنگ سازی رنگ های مورد استفاده می باشد به همین خاطر آشنایی با چرخه رنگ برای افرادی که قصد دارد دکوراسیون داخلی طراحی کند از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

کاربرد چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.  

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
برای طراحی داخلی یک فضا ابتدا باید با اصول و عناصر پایه این علم و حرفه...
معماری
اصل تاکید در طراحی داخلی، فرآیند ایجاد تمرکز در یک فضای تعیین شده است....
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

زهره بهزاد Guest User
28 مرداد 1402 - ساعت 16:35
پاسخ

این قانون 60-30-10 چیه که در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده میشه؟ میشه لطفا در موردش توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
قانون 60_30_10 یکی از قوانین و روش های ترکیب رنگ در طراحی داخلی می باشد که جهت ایجاد یک هارمونی رنگی چشم‌نواز مورد استفاده قرار می گیرد در قانون استفاده از نسبت 60_30_10 درصدی رنگ ها، برای ایجاد تعادل رنگی و دستیابی به یک ترکیب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی باید از یک پالت سه رنگ استفاده کنید که شامل یک رنگ اصلی و یا رنگ پایه، یک رنگ فرعی و یا ثانویه، می باشد که در مقاله قانون 60_30_10 برای ترکیب رنگ در طراحی داخلی به طور کامل توضیح دادیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

مریم قلی زاده Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:28
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

سهیلا مهری Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 15:04
پاسخ

میشه لطفا در مورد کاربرد و تاثیر رنگ در طراحی داخلی توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مورد تاثیر رنگ در طراحی داخل در یک مقاله دیگه به صورت کامل تاثیرات رنگ رو توضیح دادیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله کاربرد رنگ در طراحی داخلی رو مطالعه کنید.