cast
مرجان هرندی

تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد + بررسی قابلیت های ماتریکس گلد (Matrix Gold)

مرجان هرندی
28 اسفند 1401
2853
25
متن مقاله

تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد

همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم یکی از نرم افزارهای تخصصی در حوزه طراحی طلا و جواهرات نرم افزار ماتریکس است که نخستین ورژن آن در سال 2018 توسط شرکت GemVision رونمایی شد سپس نسخه کامل تر این نرم افزار در سال 2019 به بازار عرضه شد. نرم افزار ماتریکس هم مانند سایر نرم افزارها دارای ورژن های مختلفی می باشد که دهمین نسخه از آن که پس از نسخه نهم از نرم افزار ماتریکس(Matrix 9) تحت عنوان Matrix Gold ارائه شده و در سرار سر دنیا محبوبت زیادی پیدا کرده ایت. این نسخه از این نرم افزار قدرتمند ترین نرم افزار CAD تا به امروز بوده و توجه بسیاری از طراحان را به خود جلب نموده از این رو به عنوان پر مخاطب ترین و بهترین نرم افزار طراحی طلا و جواهر به شمار می رود که با امکانات جامع و کاملی که دارد می تواند یکی از بهترین انتخاب های پیش رو برای علاقه مندان به حوزه طراحی طلا و جواهرات باشد. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد بپردازیم تا با ویژگی های بیشتر این دو نسخه از ماتریکس آشنا شوید با ما همراه باشید. اگر علاقه مند به طراحی طلا و جواهرات هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی طلا و جواهرات با ماتریکس را تهیه کنید.

تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد

مقاله پیشنهادی: نرم افزار ماتریکس چیست؟

ماتریکس گلد (Matrix Gold)

نرم افزار Matrix که توسط جواهرسازان برای طراحی طلا و جواهرات طراحی شده است، نوآورانه ترین نرم افزار در حوزه طراحی جواهرات می باشد. ماتریکس با بهره گیری از قدرت راینو همراه با رابط جواهرسازی، به شما این امکان را می دهد تا در کسری از زمان جواهرات سه بعدی زیبا طراحی کنید. ماتریکس در واقع یکی از پلاگین های نرم افزار راینو (Rhinoceros) است که ابزار و ویژگی هایی جهت طراحی طلا و جواهرات را به کاربران ارائه می دهد. Matrix Gold ترکیبی از ویژگیهای برتر نرم افزار ماتریکس و Rhino Gold است که رابط کاربری ساده و کاربر پسند باعث شده فرایند کار طراحی به کلی ساده‌تر شود در نتیجه بهره وری بیشتر ، تعامل آسانتر و قوی تر با مشتری را امکانپذیر می‌سازد. این نسخه از ماتریکس دارای مجموعه‌ای دقیق از ابزارها می باشد و امکانات و قدرت بیشتری به طراح می بخشد و سبب سرعت بخشیدن به روند کار طراحی می‌گردد. به همین دلیل نرم افزار ماتریکس گلد، بهترین و قدرتمندترین نرم افزار طراحی طلا و جواهر شناخته شده و مورد علاقه هنرمندان، طراحان و صنعتگران فعال این حوزه است.

ماتریکس گلد (Matrix Gold)

ویژگی های ماتریکس گلد(Matrix Gold) 

اگر علاقه مند به طراحی طلا و جواهرات هستید و میخواهید طرح هایی خاص و منحصر به فرد خود را در یک نرم افزار تخصصی طراحی کنید نرم افزار Matrix Gold بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این نرم افزار با رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسند همچنین ابزارهای تخصصی و قدرتمندی که دارد کار را برای کاربران بسیار آسان نموده  و طراح را از هر گونه محاسبات و معادلات پیچیده و زمان بر بی‌نیاز می‌سازد. این نرم افزار قابلیتها و ویژگیهای جدید بسیاری دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت:

تصحیح پروفایل در نرم افزار ماتریکس گلد (PROFILE EDITOR)

یکی از جدیدترین قابلیت های نرم افزار ماتریکس گلد ویژگی profile editor است که این امکانرا فراهم میکند تا کاربر بتواند کنترل کامل بر پروفایل ها داشته باشد. به کمک این ویژگی کاربر قادر خواهد بود تا پس از ساخت یک پروفایل جدید و با ویرایش یکی از پروفایل های موجود ، سبک خاص خود را ساخته و آن را برای استفاده‌ در پروژه های بعدی ذخیره سازی کنند. با این ویژگی امکان سفارشی سازی مونوپل محصولات راهم شده و فرصتی عالی برای فروش به طراحان داده شده است. 

قابلیت  RENDER STUDIO    

این روزها که بسیاری از افراد به صورت آنلاین خرید میکنند و برای مقایسه گزینه‌های خرید جواهرات خود از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌نمایند. باتوجه به این مورد طراحان میتوانند با بهره گیری از استودیو رندر داخلی ماتریکس گلد تصاویر و فیلمهایی با کیفیت و رزولوشن بسیار بالا ایجاد کنند و مشتریان را تحت تاثیر قرار دهند.

قابلیت  RENDER STUDIO    

قابلیت ساخت انگشتر خاتم دار (SIGNET RING) 

ویژگی جدید Signet Ring builder در  ماتریکس گلد ویژه ساخت انگشترهای خاتم دار است  که یکی از قابلیت های بینظیر  این نرم افزار می باشد که به طرز بسیار قابل توجهی باعث صرفه جویی در وقت و افزایش سرعت در روند ساخت جواهرات می‌شود. در زمان استفاده از این قابلیت از یک دستور داینامیک استفاده می‌شود. این دستور با تاریخچه پارامتریک داخلی که دارد این امکان را به طراح می‌دهد تا در هر مرحله‌ای از کار ، بدون از دست دادن زمان ، پروفایلها را ویرایش کرده و یا سایز حلقه انگشتری را تغییر دهند.

قابلیت PAVE AND GEM ON SURFACE

این نسخه از نرم افزار ماتریکس به کمک قابلیت جدید خود این امکان را به کاربران می دهد با استفاده از ابزارهای  دقیق انواع سنگ را بر روی سطح جواهر قرار دهند. Pave و Gems on Surface وقتی با هم استفاده شوند، آزادی عمل کامل و منحصربفردی را برای طرحبندی سنگهای قیمتی و کمیاب برای طراح و جواهرساز به ارمغان می آورد.

قابلیت بهبود یافتهRING RESIZER 

یکی از قابلیت های ویژگی مورد علاقه کاربران نرم افزار ماتریکس Ring Resizer بود، که در Matrix Gold ارتقاء یافته است. کاربران میتوانند با افزودن طرح خود اندازه‌های مورد نیاز و مد نظر خود را انتخاب و روی دکمه تغییر اندازه حلقه کلیک نمایید تا در عرض چند ثانیه و بدون هیچ گونه خطا و بهم ریختن طرحبندی اصلی سنگهای قیمتی ، تغییرات درخواستی به صورت دقیق بر روی طرح اعمال شود.

قابلیت بهبود یافتهRING RESIZER 

قابلیت JALI در نرم افزار ماتریکس گلد

این قابلیت در طراحی به شما کمک میکند تا هنگام طراحی و ساخت جواهرات  در وزن فلز مصرفی صرفه جویی کنید همچنین با کمک این ابزار می‌تواند تزیینات و جزییات چشم نوازی را بر روی سطوح طرح خود  ایجاد نماید.

ابزار تبدیل TRANSFORM TOOLS

ین ویژگی در نرم افزار ماتریکس به طراحان طلا و جواهر این اجازه را می‌دهد تا بر حسب نیاز های خود، هر قسمت از طرح را پیچ و تاپ داده و یا حتی کپی کنند.این ابزار همچنین دارای ویژگی برجسته ایجاد تاریخچه عملیات است. ترکیب نتایج حاصل از این ابزارهای تبدیل با تاریخچه های پارامتریک ، انعطاف پذیری و سرعت عمل همراه با دقت بسیار زیادی به طراحی هدیه مینماید.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر

ویژگی Parametric History

یکی دیگر از نخستین ویژگی های نرم افزار ماتریکس گلد Parametric history  است که زمانی که یک دستور داینامیک تکمیل می شود تمامی دستورات داینامیک دیگری که استفاده شده است نیز، هم زمان به دستور اجرا شده عکس العمل نشان می دهند و طرح شما را یک پارچه نگه می دارند. 

قابلیت Dynamic Transform Tools

گاهی برخی دستورات و ابزارها زمان کار طراحی را به شدت کاهش می دهد این قابلیت از آن دست از دستوراتی است که به شما در صرفه جویی در وقت کمک بسیاری خواهد کرد. به کمک برخی از دستورات می توان از یک شی یک کپی تهیه کرد و symmetry  طراحی را حفظ کرد مانند Mirror  وPolar Array  دستور Mirror اشیا را روی صفحه ی C-Plane بمانند یک آینه بازتاب می کند. دستور Polar Array  تعداد مشخصی از شی را در محوری مشخص تکرار می کند. با پارامتریک کردن این دو ابزار زمانی که طراح ممکن است برای خلق اشیا والد (parent) و فرزند (child) ممکن است صرف کند را کاهش می دهند.

قابلیت Design content manager

با استفاده از این قابلیت در نرم افزار ماتریکس گلد میتوانید استایل هایی که خلق کرده اید را دسته بندی کنید و برای طرح مدل هایی که در آینده می خواهید طراحی کنید، از آن ها استفاده نمایید. برای دسته بندی طرح ها یک بخش مدیریت محتوا درون نرم افزار طراحی شده است که شامل Libraries, Collections, Style Sheets, and Job bags می شود. به راحتی می توان بخش مورد علاقه تان را bookmark کنید و آن را به هر بخش از طرح هایتان که می خواهید اضافه کنید و از ابزارهای حافظه ی پارامتریک بهره مند شوید.

مقاله پیشنهادی: کسب درآمد و بازار کار نرم افزار ماتریکس

تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد

همانطور که متوجه شدید بهترین و قدرتمند ترین نرم افزار برای طراحی طلا و جواهرات ماتریکس گلد است که با قابلیت های بی نظیری که دارد  به طراحان کمک خواهد کرد تا راحت تر و سریع تر بتوانند طرح های خود را مدلسازی کنند. علاوه بر قابلیت های جدید که به این نرم افزار افزوده شده و روند انجام کار طراحی را آسان نموده تفاوت هایی در اجرای برخی از دستورها بین متریکس 9 و متریکس گلد وجود دارد دلیل آن این است که راینو ۵ از متریکس ۹ پشتیبانی می کند و این در حالی است که در متریکس گلد از راینو ۷ استفاده می شود تحول اصلی و برجسته‌ای که همزمان با متریکس گلد اتفاق افتاد مربوط به پارامتریک بودن نرم افزار در اجرای دستورات مختلف است که هنگام استفاده از نرم افزار با آن مواجه خواهید شد. این ویژگی به میزان زیادی در افزایش سرعت طراحی به شما کمک می کند.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت ماتریکس
کارت راینو
کارت فریلنسینگ 2
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی به نحوه تنظیم کردن اندازه لنز دوربین در نر...
معماری
یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی، نرم‌افزار راینو است ک...
معماری
هر نرم‌افزار حرفه‌ای به سیستم و سخت افزار خاصی برای اجرا شدن و داشتن ب...
معماری
نرم‌افزار راینو یکی از قدرتمندترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌های سه‌بعد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ساناز رفیع Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 15:07
پاسخ

مقاله خوبی بود

مهیار غلامی Guest User
13 اسفند 1402 - ساعت 12:41
پاسخ

ممنون از توضیحات کامل و جامعی که در مورد این دو نرم افزار در اختیار ما قرار دادید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

الناز فاضلی Guest User
18 آبان 1402 - ساعت 15:44
پاسخ

پکیج طراحی طلا جواهرات با ماتریکس 9 آموزش داده شده یا ماتریکس گلد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
طراحی طلا و جواهرات با ماتریکس 9 آموزش داده شده.

مژده نوربخش Guest User
30 مهر 1402 - ساعت 16:48
پاسخ

من پکیج آموزش ماتریکس رو تهیه کردم و الان با ماتریکس9 کار میکنم این نرم افزار عالیه

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که راضی بودید موفق باشید.

زیبا حسینی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 17:26
پاسخ

این نرم افزارها پیش نیازی هم داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر آموزش این نرم افزار ها هیچ پیش نیازی لازم ندارد.

ریحانه کاشانی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:50
پاسخ

ماتریکس پیش نیاز خاصی داره باید حتما به نرم افزار راینو هم مسلط باشیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، آموزش این نرم افزار هیچ پیش نیازی نداره و لازم نیس به نرم افزار راینو هم مسلط باشید فقط چون نرم افزار راینو پیش نیاز نصب نرم افزار ماتریکس هست باید ابتدا راینو رو روی سیستم خود نصب کنید و سپس ماتریکس رو نصب نمایید.

بهاره حسینی Guest User
09 شهریور 1402 - ساعت 16:56
پاسخ

عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

مریم تمجید Guest User
28 مرداد 1402 - ساعت 16:22
پاسخ

من از ماتریکس 9 استفاده میکنم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ماتریکس 9 هم یکی از بهترین نسخه ها برای طراحی طلا و جواهرات هس، موفق باشید.

مهنوش پیر مرادیان Guest User
21 مرداد 1402 - ساعت 16:09
پاسخ

بسیار عالی خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سمیرا نصیری Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 14:13
پاسخ

راهی برای نصب ماتریکس روی مک بوک نیست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در حال حاضر متریکس نسخه‌ای برای سیستم عامل مک نداره.

رضا فرشیدی Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 16:00
پاسخ

آموزشی برای نصب ماتریکس9 دارید که من بتونم طبق اون نصب کنم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از بخش مقالات آموزشی میتونید مقاله آموزش نصب نرم افزار ماتریکس رو مطالعه کنید.

فرید بذرافشان Guest User
09 خرداد 1402 - ساعت 15:15
پاسخ

ممنون از توضیحات خوب و مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مبینا دادگر Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 10:34
پاسخ

سلام وقت بخیر ببخشد در پکیج آموز طراحی طلا جواهرات چه ورژنی از نرم افزار ماتریکس آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش این دوره بر مبنای ورژن 9 نرم افزار ماتریکس می باشد.