cast
مرجان هرندی

دستور لاین در اتوکد: آموزش دستور (Line) برای ترسیم خطوط در اتوکد

مرجان هرندی
19 دی 1400
7973
8
متن مقاله

آموزش دستور لاین در اتوکد

یکی از اصلی ترین و مهمترین دستورات ترسیمی در نرم‌افزار اتوکد (AutoCAD)، دستور لاین است که جز اولین دستوراتی است که برای انجام ترسیمات در اتوکد باید بیاموزید. از این دستور مهم برای ترسیم پاره خط در اتوکد استفاده می‌شود که به کمک این دستور می‌توانید حتی ابتدایی‌ترین ترسیمات خود را در اتوکد انجام دهید با اجرای دستور لاین در اتوکد می‌توانید پاره خط‌هایی عمودی، افقی و زاویه دار ترسیم کنید. اگر از کاربران جدید نرم‌افزار اتوکد هستید با مطالعه مقاله اتوکد چیست؟ از سایت آپادمی می‌توانید اطلاعات بیشتری از این نرم‎افزار پرکاربرد کسب کنید همچنین میتوانید با تهیه پکیج آموزش اتوکد این نرم افزار را یاد بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از ابتدایی ترین دستورات ترسیمی در اتوکد آشنا شوید. 

دستور لاین در اتوکد

روش‌های اجرای دستور لاین (Line) در اتوکد

برای دسترسی و اجرای دستور لاین می‌توانید از طریق روش‌های زیر اقدام کنید.

روش‌های اجرای دستور لاین (Line) در اتوکد
1.  دستورات ترسیمی در نرم‌افزار اتوکد در پنل Draw در سربرگ Home قرار دارند برای دسترسی به دستور لاین در محیط اتوکد می‌توانید در تب Draw روی آیکون دستور Line کلیک کنید.
2. از طریق منوی Draw نیز می‌توانید روی دستور لاین کلیک کنید و دستور را اجرا کنید.
3. دومین روش برای دسترسی به دستور ترسیمی Line از طریق کلید میانبر L+Enter است.
4. و آخرین روش برای اجرای دستور لاین از طریق تایپ کلمه Line در خط فرمان است که با زدن اینتر دستور برای شما اجرا خواهد شد و می‌توانید با استفاده از لاین پاره خط ترسیم کنید. 

مقاله یشنهادی: آموزش دستور polyline در اتوکد 

استفاده از دستور لاین به روش دستی در اتوکد

برای انجام ترسیمات با استفاده از دستور لاین، Line را با یکی از روش‌هایی که آموزش دادیم اجرا کنید. بعد از اجرا برای ترسیم یک خط یا ترسیم یک شکل بسته در خط فرمان اتوکد از شما می‌خواهد نقطه اول برای رسم یک پاره خط را مشخص کنید پس از انتخاب باید نقطه دوم را مشخص کنید.

انتخاب نقطه اول برای ترسیم نقاط

اگر می‌خواهید با استفاده از دستور لاین یک شکل بسته را ایجاد کنید باید نقاط خود را به صورت متوالی برای ایجاد شکل مورد نظر انتخاب کنید و آخرین نقطه را به اولین نقطه‌ای که ترسیم کردید متصل کنید و یا در صورت لغو دستور لاین برای عدم استفاده از این دستور کلید Esc روی کیبور را فشار دهید تا از دستور خارج شوید.

دستور لاین دارای چند زیر گزینه است که با اجرای دستور لاین در خط فرمان می‌توانید مشاهده کنید و با انتخاب آن‌ها از این دستورها استفاده کنید.
•  Close: زمانی که با استفاده از دستور لاین می‌خواهید یک شکل بسته را ایجاد کنید می‌توانید با انتخاب زیر گزینه Close اتوکد نقطه آخر را به نقطه اول متصل می‌کند و شکلی بسته را برای شما ایجاد می‌کند.
•  Exit: برای خارج شدن از دستور لاین می‌توانید از این زیر گزینه استفاده کنید ویا از کلید Esc استفاده کنید اگر دستور دیگری را اجرا نکنید بعد خارج شدن از دستور لاین با یک بار اینتر زدن می‌توانید دستور را مجددا اجرا کنید. 

مقاله پیشنهادی: دستور polygon در اتوکد

انجام ترسیمات با دستور لاین به روش دکارتی مطلق 

در روش قبل دید که به روش دستی چگونه ترسیمات خود را با دستور لاین انجام دادیم ولی گاهی برای انجام ترسیمات در مکانی دقیق نیاز به مختصات و یا زوایای دقیق داریم که در این روش به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با وارد کردن مختصات ترسیمات خود را در مکان مشخص ترسیم کنید.
فرض کنید می‌خواهید تنظیمات خود را از نقطه 0 مختصات اتوکد شروع کنید برای انجام ترسیمات ابتدا دستور لاین را اجرا کنید سپس عدد 0 را وارد کنید و کلید کاما (,) را در کیبورد فشار دهید تا ترسیمات شما از نقطه صفر اتوکد شما آغاز شود. برای وارد کردن نقطه شروع مختصات خود از نقطه صفر ابتدا عدد صفر را وارد کنید و کلید کاما را که در کیبورد خود در کنار کلید M قرار دارد فشار دهید و بعد مجددا عدد صفر را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید تا مختصات نقطه اول شما یعنی  Xو Y شما از نقطه صفر اتوکد شروع شود. در این روش شما باید مختصات ترسیمات خود را نسبت به نقطه صفر اتوکد محاسبه کرده و با وارد کردن مختصات نقطه  X وY  ترسیمات خود را انجام دهید که می‌توانید از گرید بندی صفحه اتوکد خود استفاده کنید.

انجام ترسیمات از نقطه صفر اتوکد

دستور لاین به روش دکارتی مطلق 

مقاله پیشنهادی: فرمان Arc برای ترسیم کمان در اتوکد

انجام ترسیمات با دستور لاین به روش دکارتی نسبی

در روش قبلی خطوط و ترسیمات نسبت به مختصات مبدا ترسیمات محاسبه و ترسیم می‌شدند اما در این روش کار برای شما بسیار آسان تر خواهد بود و شما می‌توانید مختصات نقاط مورد نظر را نسبت به نقطه قبلی محاسبه کنیدو نه مبدا مختصات. برای انجام ترسیمات با روش دکارتی نسبی ابتدا باید دستور لاین را اجرا  نقطه مبدا ترسیمات خود را مشخص کنید. در این روش برای انجام ترسیمات باتوجه به مختصات نقطه قبلی باید ابتدا کلید# را بزنید برای زدن کلید مربع باید کلید Shift را روی کیبورت پایین نگهدارید و کلید 3 را فشار دهید بعد زدن # مختصات خود را وارد کنید مانند روش قبلی وارد کنید به این صورت که ابتدا مختصات نقطه X خود را وارد کنید و (,) بزنید و بعد مختصات نقطه Y را وارد کنید و اینتر را بزنید به همین روش میتوانید نقطه دیگر را مشخص کنید و ترسیمات خود را انجام دهید.

 دستور لاین به روش دکارتی نسبی

اجرای دستور لاین با وارد کردن طول خط و زاویه

در این روش دیگر نیاز به مختصات خطوط ندارید و فثط کافیست طول خطوط و زاویه مورد نظر خود را وارد کنید و ترسیمات خود را انجام دهید. برای این کار ابتدا دستور لاین را اجرا کنید سپس نقطه شروع ترسیمات را مشخص کنید پس از انجام این کار باید طول خط خود را وارد کنید و بعد زاویه مورد نظر برای انجام ترسیمات را وارد کنید. برای وارد کردن طول خط باید ابتدا @ را بزنید و طول خط خود را وارد کنید برای زدن @ باید کلید Shift  و 2 را بزنید تا @ برای شما تایپ شود. بعد از وارد کردن طول خط با زدن علامت زاویه از روی کیبورد و وارد کردن زاویه مورد نظر می‌توانید زاویه خط خود را مشخص کنید وEnter  را بزنید.

 دستور لاین با وارد کردن طول خط و زاویه

مقاله پیشنهادی: دستور Ellipse در اتوکد

شما می‌توانید با ثبت نام درسایت آپادمی از مقالات آموزشی و آموزش‌های رایگان ما بهرمند شوید و همچنین پکیج های آموزشی مورد نظر خود را از سایت ما تهیه کنید.

کارت اتوکد
کارت پست پروداکشن
کارت طراحی اتصالات
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
دستور بلاک در اتوکد یکی دیگر از دستورات پر کاربرد است که با استفاده از...
معماری
یکی از مشکلات رایج برای کاربران نرم‌افزار اتوکد فارسی نویسی است که با...
معماری
با استفاده از Object Snap در اتوکد می‌توانید خیلی ذقیق تر و سریع تر تر...
معماری
یکی دیگر از دستورات ترسیمی در اتوکد دستور polygon است که با استفاده از...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نفیسه گلدوست Guest User
10 بهمن 1402 - ساعت 16:49
پاسخ

وقت بخیر من یک نقشه ای رو میخوام ترسیم کنم که قسمت هایی از این نقشه زاویه دار هست میخواستم بدونم چجوری باید خطوط زاویه دار رو ترسیم کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ترسیم خطوط زاویه دار در اتوکد ابتدا دستور لاین رو انتخاب کنید سپس نقطه شروع رو مشخص کرده و طول پاره‌خط را وارد کنید و کلید TAB رو از روی کیبورد بزنید پس از ان عدد زاویه مدنظر را وارد کنید و در انتهای کار کلید enter را فشار دهید به همین ترتیب می‌توانید در اتوکد خطوط با زاویه دلخواه را ترسیم کنید.

مژده زارعی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 14:22
پاسخ

وقت بخیر
من ترسیماتم رو با دستور لاین ترسیم کردم الان میخوام ترسیماتم به خطوط پیوسته و یکپارچه تبدیل بشن باید از چه دستوری استفاده کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از دستور Boundary و Join میتونید استفاده کنید.

افروز بهمن زاده Guest User
21 تیر 1401 - ساعت 23:13
پاسخ

میخوام قسمتی از کارم رو با خط چین ترسیم کنم چجوری باید نوع خطم رو تغییر بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ترسیم خط چین ابتدا باید از تب Properties روی گزینه linetype کلیک کنید و نوع خط رو تغییر دهید.

مژگان دهقانی Guest User
04 خرداد 1401 - ساعت 13:40
پاسخ

برای تغییر و اعمال تنظیمات خط در اتوکد به غیر از پنجره لایه بندی آیا راه دیگه ای برای ایجاد تغییراتی مانند تغییر رنگ، ضخامت و نوع خطوط هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از تب properties هم میتونید این تغییرات رو اعمال کنید.