cast
یاسمن کاتب

سخت‌افزار مورد نیاز فتوشاپ + نکاتی برای عملکرد روان‌تر

یاسمن کاتب
18 شهریور 1400
6494
7
متن مقاله

سخت افزار مورد نیاز فتوشاپ

فتوشاپ Adobe Photoshop یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ویرایشگر عکس در جهان است که ابزار کار بسیاری از متخصصان طراحی گرافیک و دانشجویان هنرهای زیبا می‌باشد و بعنوان برنامه استاندارد برای ویرایش عکس در صنایع مختلف شناخته می‌شود. اگر بخواهید بصورت حرفه‌ای با Photoshop کار کنید، داشتن یک سیستم مناسب که برای شما مشکل ایجاد نکند و کارهایتان را به تعویق نیندازد بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم سخت‌افزار مورد نیاز فتوشاپ را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید. برای آموزش نرم افزار فتوشاپ میتوانید پکیج آموزش فتوشاپ را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ یک برنامه برای ویرایش عکس می‌باشد که هزاران کاربر در سرتاسر جهان دارد. با اینکه فتوشاپ یک نرم‌افزار پیچیده با ابزارهای زیاد است اما نسبت به دیگر نرم‌افزارها انتظار بالایی از سخت‌افزار شما ندارد. سیستم مورد نیاز فتوشاپ بسیار متوسط است و معمولا سیستم‌های ارزان قیمت نیز در اجرای Adobe Photoshop مشکلی ندارند. برنامه‌های طراحی گرافیک بسته به پیچیدگی کاری که شما انجام می‌دهید ممکن است به سیستم بالاتری نیاز داشته باشند. سیستم مورد نیاز فتوشاپ بسیار شبیه به Illustrator است.

در برنامه هایی مانند Photoshop تقاضا برای سخت‌افزار بالاتر متناسب با پیچیدگی و مقدار کار همزمانی که شما از آن می‌خواهید، افزایش می‌یابد. بنابراین ممکن است بتوانید فتوشاپ را روی حداقل رایانه شخصی خود نیز راه اندازی کرده و با یک گرافیک بسیار پایین با آن کار کنید، اما به محض اینکه بخواهید چندین تصویر را با هم باز کنید یا روی چیزی کمی پیچیده تر کار کنید، رایانه شما متوقف می‌شود.

برخی از عواملی که نیاز به سخت‌افزار بالاتری دارند عبارتند از میزان ابعاد تصویر و بوم، وضوح تصویر، تعداد لایه‌ها، اشیاء هوشمند و ... می‌باشند.
برای داشتن یک رابط کاربری سریع، به قطعات مناسب رایانه خودتان نیاز دارید. در ادامه مروری می‌کنیم بر مشخصات قطعاتی است که مستقیماً بر عملکرد فتوشاپ تأثیر گذارند:

سخت افزار مورد نیاز فتوشاپ

مقاله پیشنهادی: ایلاستریتور چیست؟

پردازنده (CPU) مورد نیاز فتوشاپ

پردازنده (یا CPU) یکی از مهمترین قطعات تاثیرگذار در عملکرد فتوشاپ است. در حالی که  کارت گرافیک GPU نیز موثر اس اما معمولاً انتخاب CPU شما تأثیر بسیار بیشتری بر عملکرد کلی سیستم خواهد داشت. با این حال، توجه داشته باشید که پردازنده‌ای که از لحاظ تئوری قوی‌تر است همیشه بهتر نیست زیرا فتوشاپ فقط می‌تواند از عداد محدودیتی از هسته های پردازنده به طور موثر استفاده کند. در بسیاری از موارد، صرف پول بیشتر می‌تواند عملکرد بدتری را به دنبال داشته باشد، بنابراین انتخاب CPU مناسب‌تر به معنای  پردازنده گران تر نیست.

چه پردازنده CPU‌‌ای برای Photoshop مناسب است؟

در حال حاضر، سریع‌ترین پردازنده برای نرم‌افزار فتوشاپ AMD Ryzen 7 5800X ، Ryzen 9 5900X و Ryzen 9 5950X هستند که تفاوت کمی در عملکرد دارند وRyzen 7 5800X مقرون به صرفه‌تر و یک انتخاب بسیار خوب برای فتوشاپ است زیرا بخشی از بودجه شما را برای RAM و ذخیره سازی سریعتر و ... نگه می‌دارد. منطقی است که شرکت Adobe حداقل سیستم مورد نیاز فتوشاپ را نسبتاً پایین معرفی کند، زیرا مخاطبان هدف آنها زیاد هستند. اما در واقع اجرای Adobe Photoshop بر روی رایانه‌ای که به سختی حداقل الزامات را دارد جالب نیست و شما به سرعت متوجه می‌شوید که به رایانه قوی تری نیاز دارید.

آیا یک CPU با تعداد هسته‌های بیشتر عملکرد فتوشاپ را سریعتر می‌کند؟

شرکت آدوب در تلاش است تا بتواند از پردازنده‌های مرکزی بیشتری استفاده کند، اما در حال حاضر، داشتن بیش از 8 هسته فقط باعث می‌شود عملکرد شما کمی افزایش پیدا کند. به طور کلی، ساختار و عملکرد CPU اغلب مهم‌تر از تعداد هسته است.

آیا فتوشاپ با پردازنده های Intel یا AMD بهتر کار می کند؟

در حال حاضر AMD برتری کمی نسبت به Intel دارد. با این حال ، هر دو مارک محصولات خوبی را عرضه می‌کنند که کارایی خوبی دارند.

آیا باید از پردازنده Xeon برای Photoshop استفاده کنم؟

در گذشته ، CPU های Xeon قوی تر از همتایان سری Core خود بودند. اما امروزه تفاوت عملکردی بسیار کمی بین دو خانواده محصول اینتل در عملکرد فتوشاپ وجود دارد. علاوه بر این، سرعت پردازنده‌های Xeon تقریباً کمی پایین تر از CPU های Core i7/i9 است.

آیا Photoshop با نصب CPU Dual Xeon/EPYC عملکرد خوبی دارد؟

از آنجا که Photoshop نمی تواند به طور موثر از هسته‌های بیشتر استفاده کند، عملکرد کاری آن با دو CPU فیزیکی نسبتاً ضعیف است. در صورت وجود CPU‌های متعدد، نه تنها بار اضافی در سیستم ایجاد می‌شود، بلکه این نوع CPU‌ها نسبت به همتایان خود قابلیت کمتری در تنظیم شدن دارند که حتی باعث پایین تر آمدن عملکرد آن نیز می‌شود.

سی پی یو مناسب فتوشاپ

کارت گرافیک GPU

در چند سال گذشته استفاده از GPU در Photoshop افزایش یافته است، اما تنها تعداد انگشت شماری از افکت‌ها هستند که از کارت گرافیک استفاده می‌کنند.

چه GPU (کارت گرافیکی) برای Photoshop مناسب است؟

حداقل کارت گرافیک پیشهادی برای کار با نرم‌افزار فتوشاپ NVIDIA GeForce GTX 1050 یا  equivalent می‌باشند اما اگر میخواهید کمی بیشتر هزینه کنید و کارهای بیشتری با این برنامه انجام دهید می‌توانید NVIDIA GeForce GTX 1660 / NVIDIA Quadro T1000 را تهیه کنید.

فتوشاپ به چه مقدار VRAM (حافظه کارت گرافیک) نیاز دارد؟

در حالی که یک پردازنده گرافیکی رده بالاتر ممکن است عملکرد قابل توجهی نداشته باشد، اما ضروری است که کارت گرافیک شما دارای VRAM یا حافظه کارت گرافیک کافی برای پروژه‌های شما باشد. اگر حتی چندین صفحه نمایش 4K داشته باشید هم، 4 گیگابایت VRAM هم کافی است و از آنجایی که تمام کارت‌هایی که برای Photoshop توصیه می‌شود معمولا حداقل 8 گیگابایت VRAM دارند، نیازی نیست درباره این مسئله نگران باشید.

پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزش فتومونتاژ ساده در فتوشاپ را مشاهده کنید

 

نرم‌افزار فتوشاپ با NVIDIA بهتر اجرا می‌شود یا AMD؟

در حال حاضر، NVIDIA از نظر عملکرد بر AMD برتری دارد. همچنین کارت‌های NVIDIA کمی معتبرتر هستند (هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر عملکرد) به همین دلیل معمولاً استفاده از NVIDIA بیشتر توصیه می‌شود، مگر اینکه مزیت روشنی برای استفاده از کارت AMD وجود داشته باشد.

سیستم مورد نیاز نرم افزار فتوشاپ

RAM مموری

میزان دقیق RAM مورد نیاز شما بستگی به اندازه و تعداد تصاویری دارد که با آنها کار می‌کنید، اما به طور کلی حداقل 16 گیگابایت رم برای همه سیستم ها توصیه می‌شود. البته ممکن است نیاز شما به استفاده از حافظه در فتوشاپ افزایش یابد، بنابراین مهم است که مطمئن شوید به میزان کافی RAM در دسترس دارید.

فتوشاپ به چه مقدار RAM نیاز دارد؟

همانطور که گفته شد مقدار دقیق مورد نیاز شما بستگی به کار شما دارد، اما بر اساس اندازه فایل شما حداقل به 16 گیگابایت RAM برای فایل‌های 500 مگابایتی یا کوچکتر ، 32 گیگابایت برای 500 مگابایت-1 گیگابایت و 64 گیگابایت برای فایل‌های بزرگتر نیاز دارید. توجه داشته باشید که این مقدار برای اندازه فایلی است که یکبار باز شده است (همانطور که در بخش "اندازه فایل" در پنل اطلاعات یا نوار وضعیت یافت می‌شود) نه اندازه خود فایل.

فتوشاپ اغلب دو اندازه مانند 20.3M/60.2M را پیشنهاد می‌دهد؛ شماره سمت چپ اندازه فایل مسطح ((flat است (بدون فشرده سازی) و شماره سمت راست اندازه واقعی فایل Photoshop با تمام لایه‌ها است. معمولاً هنگام تصمیم‌گیری برای میزان RAM مورد نیاز سیستم شما، در نظر گرفتن مقدار مناسب که شامل همه لایه‌ها می‌شود ، مناسبترین است.

میزان رم مورد نیاز فتوشاپ

فضای ذخیره سازی (هارد دیسک)

فتوشاپ نسبت به بقیه برنامه‌های سنگین نیاز خیلی زیادی به فضای ذخیره‌سازی ندارد، اما داشتن یک فضای ذخیره‌سازی سریع و مطمئن برای هماهنگی با بقیه اجزای سیستم‌ مهم است.

از چه نوع درایو ذخیره سازی برای فتوشاپ استفاده کنیم؟

سه نوع اصلی درایو وجود دارد که ممکن است برای فتوشاپ استفاده شود: SSD ، NVMe و درایو معمولی platter. از بین این سه، درایوهای سنتی کندترین سرعت را دارند، اما بسیار مقرون به صرفه هستند و ظرفیت‌های بسیار بزرگتر از درایوهای SSD یا NVMe از آنها در دسترس است، به همین دلیل آنها برای درایوهای ذخیره‌سازی طولانی مدت گزینه بسیار خوبی هستند، اما بسته به اندازه و وضوح فایل‌های شما، ممکن است برای کار اصلی ایده آل نباشند.

SSD‌های SATA چندین برابر سریعتر از درایو platter هستند اما گران‌تر نیز هستند. این درایوها برای طیف وسیعی از کارها مانند نگهداری سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی و ذخیره پروژه‌هایی که به طور فعال روی آنها کار می2کنید بسیار عالی هستند.

درایوهای NVMe در دو نوع (M.2 و U.2) عرضه می‌شوند و حتی از درایو SSD بسیار سریع‌تر هستند، قیمت آنها اغلب گران‌تر از SATA SSD است، اما در عوض می‌توانند تا 12 برابر سریع‌تر باشند! البته معمولا با افزایش درایو NVMe شاهد افزایش زیاد عملکرد نخواهید بود، زیرا شما از قبل یک SSD استاندارد روی سیستم خود داشته‌اید اما با کاهش قیمت این درایوها، می‌توان از آنها به عنوان فضای سیستم عامل و درایو‌های برنامه برای بوت شدن سیستم و اجرای سریعتر برنامه‌ها استفاده کرد.

چه تنظیمات ذخیره سازی در Photoshop بهتر عمل می کند؟

در حالی که می توانید تنها با یک درایو کار کنید، بسته به بودجه و سطح عملکرد دلخواه شما، پیکربندی حداقل دو درایو توصیه می‌شود:

درایو اصلی : سیستم عامل/نرم افزار (SSD/NVMe) 

شامل سیستم عامل شما و فایل نصب اصلی برنامه فتوشاپ می‌باشد. داشتن یک SSD بسیار توصیه می‌شود زیرا باعث می‌شود سرعت راه اندازی سیستم عامل و برنامه‌ها را تا حد زیادی بهبود پیدا کند. همچنین می‌توانید سیستم‌تان را برای بهره وری بهتر به درایو NVMe که سریع‌تر است ارتقا دهید.

درایو ثانویه : فایل‌های پروژه (/SSD/M.2 NVMe) 

در صورت امکان، بهتر است عکس ها و کاتالوگ‌های خود را در درایو ثانویه نگه دارید. برای اکثر کاربران یک درایو Platter کاملا سریع است، البته SSD سریع تر عمل می‌کند و اغلب گردش کار شما را نیز راحت‌تر می‌کند.

درایو سوم اختیاری : درایو Scratch (SSD/M.2 NVMe) 

 بیشتر اوقات، نگه‌داری فایل‌های Scratch روی SSD اصلی شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر کار شما با استفاده زیاد از فضای Scratch همراه است، داشتن یک درایو اختصاصی فقط برای آن فایل‌ها مفید است.

پیشنهاد میکنیم مقاله  تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور را مطالعه کنید.

نتیجه گیری:

شما همچنین می‌توانید مشخصات سیستم مورد نیاز فتوشاپ را از سایت اصلی آدوب چک کنید؛ اگرچه معمولا نیازهای سیستم برای کار با فتوشاپ به آسانی برآورده می‌شود، اما اگر شما می‌خواهید روی پروژه‌های پیچیده کار کنید نیاز خواهید داشت مشخصات حداقلی را ارتقا دهید.

 پیشنهاد میکنیم ویدیو معرفی پکیج آموزش فتوشاپ را تماشا کنید:

مقاله پیشنهادی: روش کسب درآمد از فتوشاپ

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج جامع آموزش فتوشاپ مجموعه آپادمی کاملا بر این نرم‌افزار کاربردی و محبوب مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید. همچنین با استفاده از این نرم افزار کسب درآمد کنید.

کارت آموزش فتوشاپ
کارت رویت
کارت راینو
کارت زیبراش

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه ایجاد سایه برای پرسوناژهایی که در...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه حذف متن یا نوشته را از روی عکس در نر...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی یاد می گیرید که چطور رنگ پرسوناژ را با رنگ...
گرافیک
دو نرم ‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور که هر دو محصول شرکت Adobe هستند در...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فاطمه اخباری Guest User
05 اردیبهشت 1403 - ساعت 14:10
پاسخ

وقت بخیر الان این مشخصاتی که توضیح دادید پاسخگوی سیستم مورد نیاز فتوشاپ ۲۰۲۴ هم هست؟

یاسین صداقت Guest User
12 بهمن 1402 - ساعت 16:33
پاسخ

سایت خوب و مقالات مفیدی دارید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

مهدی شیخی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 14:06
پاسخ

چه ورژنی از فتوشاپ رو برای سیستم های ضعیف پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بهترین نسخه فتوشاپ برای سیستم های ضعیف ورژن ۲۰۱۴ است چون هم سبک ترین نسخه هست هم همه امکانات به درد بخور نسخه های دیگر را دارد.

سمیرا ملک پور Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 13:13
پاسخ

وقت بخیر
من سیستمم قدیمی هست میخواستم بدونم سیستم مورد نیاز فتوشاپ 2022 برای ویندوز باید حداقل دارای چه رم و گرافیکی باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نصب ورژن 2022 فتوشاپ باید سیستم مورد استفاده دارای حداقل رم 8 گیگابایت باشد و برای کارت گرافیک حداقل به یک GPU با پشتیبانی DirectX 12 و 2 گیگابایت حافظه نیاز دارد. برای عملکرد بهینه، GPU باید حداقل 4 گیگابایت حافظه داشته باشد.