cast
مرجان هرندی

متاورس (Metaverse) در معماری و عمران

مرجان هرندی
23 بهمن 1401
809
2
متن مقاله

متاورس در معماری و عمران

مارک زاکربرگ موسس شرکت فیسبوک با تغییر نام این شرکت روی پلتفرم جدیدی به نام متاورس متمرکز شده که تلفیقی از واقعیت مجازی “Virtual Reality” و واقعیت افزوده “Augmented Reality” است. این کار توجه همه افراد در سرار جهان را به خود جلب نموده و باعث شده متاورس به یکی از داغ‌ترین و به روزترین کلمه ها در صحنه فناوری تبدیل شود و در آینده همه صنایع را با خود همراه خواهد کرد. با گسترش علم و تکنولوژی، بسیاری از فعالیت‌های روزمره در دنیای واقعی، در متاورس قابل انجام خواهد بود و در سال‌های آینده به احتمال زیاد چرخه فعالیت‌های انسان‌ها به شدت تغییر خواهد کرد. صنعت ساختمان سازی معماری و عمران نیز از این قائده مستثنا نیستند معماری و طراحی نیز برای بقا و رشد افزون باید با تکنولوژی های روز دنیا و به ویژه متاورس همراه گردد. در ادامه همراه ما باشید تا با مفهوم متاورس و اهمیت متاورس در معماری و عمران بیشتر آشنا شوید.

متاورس در معماری و عمران

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

متاورس چیست؟

واژه متاورس اولین بار در سال 1992 در رمان Snow Crash نوشته نیل استفنسون مطرح شده است. خالق این در این رمان قصد داشته چگونگی تکامل دنیای دیجیتال در آینده‌ای نزدیک را نشان دهد به همین  دلیل طبق نوشته این نویسنده در رمان افراد در دنیای مجازی، با استفاده از آواتارهای خود به معاشرت با یکدیگر می‌پردازند و خرید و فروش انجام می‌دهند. در دنیای امروز آن‌چه به عنوان متاورس مطرح است، مشابه داستان استفنسون بوده و مفاهیم مطرح شده روز‌به‌روز بیشتر به واقعیت تبدیل می‌شود. متاورس دنیای مجازی فراتر از دنیای فیزیکی است که افراد با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف با متصل شدن به آن می‌توانند فعالیت‌های مختلفی مانند شرکت در یک کنسرت، خرید زمین در متاورس و استفاده از آن برای فعالیت‌های مختلف، شرکت در یک مسابقه و برگزاری جلسه کاری و... را انجام دهند.

متاورس چیست؟

آشنایی با متاورس در معماری

حال که با مفهوم متاورس آشنا شدی اکنون به اهمیت متاورس در معماری و عمران خواهیم پرداخت. شاید برای شما سوال باشد که نقش معماران در این تکنولوژی چیست و چگونه می‌توانند در شکل دهی و غنی سازی مفهوم متاورس در حوزه معماری اثرگذار باشند؟ پس از رو نمایی مارک زاکربرگ از پروژه متاورس، تحت عنوان کمپانی متا در دنیای دیجیتال تحولی عظیم ایجاد شد. او با خرید کمپانی سازنده هدست واقعیت مجازی Palmer Lucky’s Oculus ده‌ها استارتاپ مرتبط با واقعیت مجازی را به مالکیت خود در آورده. همچنین پس از آن یک شرکت تهیه بازی‌های دنیای مجازی به نام ” اپیک گیمز” از طراخی دنیای متاورس خود با سرمایه یک میلیارد دلاری خبر داد پس از آن در سال 2021ساتیا نادلا که مدیرعامل اجرایی شرکت مایکروسافت است، اعلام کرد که مایکروسافت در حال ساخت یک دنیای متاورس تجاری است. همین اخبار کلمه متا را به پرطرفدارترین و جذاب‌ترین واژه در در حوزه علم و فناوری تبدیل نمود. با متاورس میتوان به جهان دیجیتالی دست یافت و بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های خود را در آن آغاز نمایید. این قابلیت علاوه بر سایر کسب و کارها نیز برای معماران مهم و کاربردی بوده است. بدون محدودیت حضور در دنیای فیزیکی متاورس به محل کار شما تبدیل خواهد شد.

آشنایی با متاورس در معماری

مقاله پیشنهادی: پرکاربرترین نرم افزاهای عمران

دلایل اهمیت متاورس برای معماران و مهندسین عمران

متاورس و ظهور اقتصاد دیجیتال در همه صنایع و کسب و کارها

در چند سال اخیر کل جهان شاهد یک تغییر عمده از اقتصاد واقعی به اقتصاد دیجیتال است که ادغام این دو از از زمان شیوع کوید 19 به شدت سرعت گرفته است. با شیوع این بیماری فرهنگ کاری تغییر پیداکرد باعث ظهور تجارت الکترونیک شد و نحوه عملکرد کسب و کارها را متحول ساخت. از صنایع پیشگام در حوزه متاورس می‌توان به صنعت بازی، مد، هالیوود و رمزنگاری دانست. برای بقا در صنعت و کسب وکار هیچ راه دیگری جز پیوستن به تکنولوژی جدید متاورس وجود ندارد.

دنیای دیجیتال و معماری

درحال حاضر، اقلام دیجیتال، بازاری با ارزش 10 میلیارد دلار دارند. بنابراین برای آنکه اقلام دیجیتال ارزشی واقعی و پایدار داشته باشند باید مستقل از هر گونه نهاد باشد تا امکان حذف یا غیر فعال کردن آیتم توسط یک نهاد خاص وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که NFT ( توکن های غیر قابل تعویض) به عنوان جدیدترین فناوری بلاکچین وارد صحنه شد. “غیرقابل تعویض” به معنای منحصر به فرد بودن و اینکه نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. بنابراین، ارزش NFT یعنی تائید خلق و ایجاد آیتم دیجیتال به عنوان “یکتا و منحصر به فرد”. خلق آیتم دیجیتال می‌تواند هر چیزی را شامل شود حتی معماری دیجیتال. کریستا کیم (Krista Kim) هنرمند مقیم تورنتو اولین خانه دیجیتالی با پشتوانه NFT را به قیمیتی بیش از نیم میلیون دلار فروخته است. این مبلغ، هزینه‌ای بیش از یک خانه معمولی در بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی است.

دنیای رمزارزها و معماری

از دیگر مباحث در دنیای رمزارزها، سرمایه گذاری در املاک تجاری است که قیمت املاک و مستغلات مبتنی بر بلاک چین در دنیای مجازی که بخشی از بازار NFT هستند به سرعت افزایش یافت. افراد می‌توانند مجموعه‌های هنری NFT خود را در دنیای مجازی از قبیل Decentraland, Sandbox ،Somnimum Space به نمایش بگذارند، با دوستان خود قدم بزنند، از ساختمان‌ها بازدید کنند و در رویدادها شرکت داشته باشند. این حوزه برای طراحان معماری بسیار جذاب و پرسود خواهد بود، فرصتی که می‌توانند از مهارت‌های طراحی خود در دنیای فیزیکی استفاده کنند و آن را به دنیای مجازی گسترش دهند.

مقاله پیشنهادی: هوش مصنوعی در معماری

متاورس و تغییر مدل کسب کارها از مشاور به تولید کننده محتوا

یکی از چالش‌هایی رشته های روبه رو برای معماران  پیداکردن مشتری‌های خوبی که از ایده‌های خلاقانه‌شان حمایت کنند. به همین دلیل اکثر طرح‌های ترسیم شده بر روی کاغذ باقی می‌مانند. در سایر موارد نیز ممکن است طرح‌ها به دلایل مختلف از سوی مشتری رد شود. از این رو می‌توان گفت «معماری کاغذی» ارزش چندانی ندارد چراکه مشتری نمی‌تواند ارزش آن را تشخیص دهد. حتی اگر شانس با شما یار باشد و مورد پسند مشتری قرار گیرد با چالش‌های دیگری از قبیل گران بودن ساخت و ساز و وقت گیر بودن مواجه خواهید شد. بنابراین امکان دارد در صورت خراب شدن پروژه مشکلاتی برای شما به وجود آید. درواقع، معماران به عنوان مدیر پروژه با مشاوران، مهندسان، پیمانکاران و مقامات دولتی برای تحقق یک پروزه همکاری می‌کنند. در مقابل معماران می‌توانند به جای ارائه خدمات یک به یک، مدل کسب و کار را دوباره ابداع کنند تا خدماتی را ارائه دهند که قابلیت مقیاس پذیری داشته باشند، راه حل‌هایی که بتوان مجدداً از آنها استفاده کرد و برای میلیون‌ها کاربر مفید و سودمند باشد نه فقط برای یک مشتری.

 معماری در دنیای مجازی

متاورس برای معماران یک قلمرو بکر و پر از امکانات و بدون محدودیت‌های دنیای فیزیکی است که می‌توانند طرح‌های منحصر به فردی را با پشتوانه NFT برای افرادی که دوست دارند دارایی‌های بی نظیری داشته باشند، طراحی کنند. همچنین معماران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی همچون شهرها، ساختمان‌ها، مبلمان، مجسمه، ابرنقطه ای (point cloud)، بافت اجسام و … را بسازند و آنها را بارها و بارها به دنیای مجازی، بازی‌ها و فیلم‌ها بفروشند.همچنین معماران می‌توانند علاوه بر طرح‌های ثابت، «فرمول‌هایی» طراحی کنند تا کاربران با تغییر پارامترهایی از آنها، نتایج مختلفی را ایجاد کنند، مثل Grasshopper script یا دارایی‌های دیجیتال هودینی.

 معماری در دنیای مجازی

معماری دیجیتال

معماران می‌توانند محصولات یا خدمات دیجیتالی را در سرار دنیا ارائه دهند. مهم نیست چه کاری انجام می‌دهید، مانند یک تولید کننده محتوا فکر کنید، از اهرم تلاش برای رشد تصاعدی استفاده کنید در جنگل دیجیتال راهتان را پیدا کنید تا بتوانید در پلتفرم‌های مختلف برای کسب و کارتان بازاریابی کنید، با ارائه محتوای با کیفیت با کاربران بالقوه ارتباط برقرار کنید، آنها را درگیر نگه دارید و پایگاه کاربران خود را افزایش دهید.

مقاله پیشنهادی: آنریل انجین چیست؟

 امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت اتوکد

مقالات مشابه

کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با ابزارPopulate جهت ساخت جمعیت و متحرک سا...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

کمند امیری Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 13:38
پاسخ

بسیار عالی خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.