cast
مرجان هرندی

کاربرد هوش مصنوعی در معماری (Artificial Intelligence)

مرجان هرندی
20 بهمن 1401
6647
8
متن مقاله

هوش مصنوعی در معماری

حتما شما هم اصطلاح هوش مصنوعی را شنیده اید و می دانید که این یکی از داغ‌ترین اصطلاحات روز دنیا در فناوری، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) می باشد. همانطور که میدانید در سال‌های اخیر نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی پدید آمده که باعث ساخت ماشین‌هایی هوشمندی شده است که مانند انسان‌ها عمل کرده و واکنش انجام می‌دهند. هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشتر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. هرچند این رایانه‌ های با فناوری پیشرفته در برخی ایده‌ ها به اندازه کافی خوب عمل نخواهند کرد و برای آن باید به هوش انسانی تکیه کرد اما با این حال، از اینها می توان برای صرفه جویی در زمان برای انجام برخی از کارهای وقت گیر استفاده نمود. هوش مصنوعی یک سیستم مکانیکی با تکنولوژی بالا است که می‌تواند هر کاری را انجام دهد اما به تلاش‌ های انسانی مانند تفسیر بصری یا طراحی و غیره نیاز دارد AI با تجزیه و تحلیل داده‌ ها بهترین نتایج ممکن را به دست می‌ آورد. باتوجه به اینکه هوش مصنوعی در حال تغییر صنایعی مانند پزشکی، خودرو، تولید و...می باشد آیا در حوزه معماری برای طراحی ساختمان‌ها، خلق آثار هنری جایگزین افراد خلاق می‌شوند؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی کاربرد هوش مصنوعی در معماری تا انتهای این مقاله همراه ماباشید تا با کارکردهای هوش مصنوعی در معماری بیشتر آشنا شوید.

هوش مصنوعی در معماری

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

تاثیر هوش مصنوعی در آینده معماری 

یکی از مباحث مورد بحث در جامعه معماران هوش مصنوعی در معماری بوده است. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا ورود به این دنیای فناوری پیشرفته آینده بهتری را برای ما رقم خواهد زد یا خیر؟ آیا این ربات ها با فناوری پیشرفته جایگزین انسان خواهند شد؟ باتوجه به موضوع این مقاله درباره تاثیر هوش مصنوعی در معماری لازم به ذکر است که ربات‌های فوق‌هوشمند برای طراحی ساختمان‌ها، خلق آثار هنری یا در طراحی وسایل نقلیه جایگزین افراد خلاق می‌شوند. با این حال، حتی با پیشرفت هوش مصنوعی در سایر صنایع مرتبط با طراحی، هوش مصنوعی در معماری می‌تواند بیش ‌از پیش عمل کند، با کارهای روزمره مقابله کند تا معماران بتوانند فرایند خلاقیت خود را تقویت کنند. همانطور که در مقدمه اشاره کردی با توجه با این که هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ ها بهترین نتایج ممکن را به دست می‌ آورد به این ترتیب می‌ تواند در معماری نیز تاثیر به سزایی داشته باشد زیرا معماران معمولاً هنگام ایجاد طرح‌ های جدید، طرح‌ های گذشته و داده‌ های تهیه‌ شده در طول ساخت ساختمان را بررسی می‌ کنند. برای انجام این کار به جای صرف زمان و انرژی زیاد می توان از یک کامپیوتر استفاده کنند که قادر به تجزیه و تحلیل داده ها در مدت زمان کوتاهی باشد. با این کار، یک معمار قادر به انجام همزمان کارها حتی گاهی بدون قلم و کاغذ خواهد بود. به نظر می رسد که این امر منجر به بازگشت سازمان ها یا مشتریان به رایانه برای طرح های اصلی و ساخت و ساز می شود. با این حال، ارزش معماران و تلاش های انسان برای تجزیه و تحلیل یک مشکل و یافتن راه حل های عالی همیشه بدون چالش باقی می ماند. در واقع در آینده‌ی نه چندان دور معماران با استفاده از هوش مصنوعی کارهای تکراری را با سرعت بالاتری انجام می دهند و زمان ذخیره در کارهای تکراری را به خلاقیت در معماری اختصاص دهند.

تاثیر هوش مصنوعی در آینده معماری 

کاربرد هوش مصنوعی در معماری

یکی از مهم ترین کاربردی که هوش مصنوعی در معماری توانایی خارق ‌العاده‌ای در پردازش اطلاعات انبوه است که در معماری اهمیت ویژه ای دارد زیرا تحقیق و کسب اطلاعات لازم در زمانی که یک معمار می‌خواهد زیربنای محلی را طراحی کند زمانی زیادی صرفه شناخت طراحی و محل بنای مورد نظر خواهد شد. اما هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را با توجه به داده‌های گذشته پردازش کند و طرح‌های پیشنهادی را در اسرع وقت به معمار ارائه دهد و باعث صرفه جویی در مدت انجام پروژه شود.

کاربرد هوش مصنوعی در معماری

مقاله پبشنهادی: لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

هوش مصنوعی در معماری پارامتریک

احتمالاً با معماری پارامتریک آشنا هستید و میدانید که معماری پارامتریک چیست. معماری پارمتریک به نوعی طراحی گفته می شود که معماران این امکان را در اختیا دارند تا با با تغییر‌دادن مولفه‌های مختلف به طراحی و ایده اصلی دست بیابند. هوش مصنوعی در معماری پارامتریک یک امکان پنهان می باشد که مانند یک زبان برنامه نویسی در معماری عمل کرده و به معماران این توانایی را میدهد تا با مشخص نمودن پارامترهای خاصی برای ایجاد انواع طرح ها، خروجی طراحی خود را انتخاب کرده، محدودیت‌ها را مشخص کنند و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند تا به محصول نهایی خود دست یابند. استفاده از چنین فرآیندی با هوش مصنوعی باعث شده تا معمار ان بتواند آزادانه درباره ایده های مختلف فکر کند و طراح هایی جدید خلق نمایند. طراحی پارامتریک با استفاده از که با نرم افزارهای طراحی امکان پذیر است در استفاده از این نرم افزارها از برنامه‌نویسی جئومتریک با الگوریتم‌های پیچیده استفاده می‌شود. استفاده از این نرم‌افزارها به معماران در خلق طرح دلخواه خود کمک کرده تا بر اساس نیازشان تغییرات مورد نظر را در طرح خود تغییر دهند. ابزارهایی مانند موارد بالا، به هوش مصنوعی اجازه می‌دهند تا زحمت محاسبات را بکشند و معماران نیز به خلاقیت و طراحی‌های بی‌بدیل خود می‌پردازند.

هوش مصنوعی در معماری پارامتریک

هوش مصنوعی در ساخت و ساز و برنامه ریزی

یکی از کارهای الزامی در روند انجام پروژه های معماری برنامه ریزی است زیرا ساخت یک ساختمان یک کار یک روزه نیست و به برنامه ریزی اولیه نیاز دارد. بنابراین برای برنامه ریزی میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد. هوش مصنوعی فرآیند برنامه‌ریزی را برای معماران بسیار آسان می‌کند و با تجزیه و تحلیل کل داده ها و برآورد هزینه ها می تواند در زمان و انرژی معمار بسیار صرفه جویی کند. همه‌ی این اطلاعات با هم می‌توانند به معمار کمک کنند تا زمان طراحی و ساخت را بسیار کوتاه کند. در مجموع، از هوش مصنوعی در معماری، می توان به عنوان ابزاری کاربردی برای برآورد جنبه های مختلف ساخت و ساز درنظر گرفت. در واقع هوش مصنوعی در معماری می تواند کمک کند تا زحمت انسان ها کم شود.

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

کاربرد هوش مصنوعی در شهرهای هوشمند

باتوجه به پیشرفت و توسعه علم فناوری و هوش مصنوعی در آینده، شهر سازی هم دستخوش تغییرات شگرفی خواهد شد. طراحی شهرها عملی بسیار پیچیده است که به سال‌‌ها برنامه‌‌ریزی دقیق نیازمند است. ولی با این حال یکی از وظایف معمار این است که تمام جنبه های ممکن را تجزیه و تحلیل کنند و بفهمند که یک شهر چگونه جریان خواهد داشت و جمعیت در سال های آینده چگونه خواهد بود. با توجه به ظهور شهر‌های هوشمند ساخته شده توسط هوش مصنوعی، دیگر معماری سنتی جواب‌گوی نیاز های انسان ها نخواهد بود از این رو معماران مجبور به تجدید نظر در مورد مدل‌های سنتی شهری می باشند. شهرهای هوشمند در آینده با اطلاعات هم‌زمان و ارتباط بخش‌های مختلف همانند یک ارگانیسم زنده فعالیت خواهند کرد. همچنین در کاهش اتلاف منابع و افزایش امنیت شهری و هم‌چنین کاهش ترافیک، تاثیر گذار خواهند بود.

کاربرد هوش مصنوعی در شهرهای هوشمند

هوش مصنوعی در معماری برای ساخت خانه

همانطور که هوش مصنوعی در آینده‌ی شهرهای هوشمند نقشی بسزا خواهد داشت جامعه فناوری پیشرفته امروزی نیز نیازمند خانه های هوشمند است. بنابراین معماران باید به فکر بهبود تجربه‌ی کاربران در خانه‌ها نیز باشند. به عنوان یک معمار، چالش روبرو می‌تواند این باشد که چگونه باید از هوش مصنوعی استفاده کرد و چگونه باید از آن در طراحی خانه‌ها کمک گرفت تا تجربه‌ی بهتری برای کاربران فراهم شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ

مقالات مشابه

معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
Camp Adventure - راینو - مدلسازی - rhino
معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نیلوفر خاوری Guest User
09 شهریور 1402 - ساعت 17:00
پاسخ

ممنون از توضیحات مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

ساناز فرمانیان Guest User
21 مرداد 1402 - ساعت 16:17
پاسخ

میشه لطفا در مورد کاربرد هوش مصنوعی در معماری داخلی هم توضیح بدید و ابزارهای کاربردی در این حوزه رو معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مقاله هوش مصنوعی در طراحی داخلی در این مورد به طور کامل توضیح دادیم و ابزارهای کاربردی این حوزه رو معرفی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزش مطالعه کنید.

بهاره صادقی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 16:47
پاسخ

نمونه های مختلف هوش مصنوعی در رشته معماری رو میشه لطفا معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در آموزش های قبلی برخی از ابزارهای هوش مصنوعی در معماری رو معرفی کردیم میتونید مقاله ابزارهای هوش مصنوعی در طراحی داخلی رو از بخش آموزش های رایگان مطالعه کنید.

سارا خورسند Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 13:45
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.