cast
مرجان هرندی

مقایسه لومیون (Lumion) و کرونا (Corona)

مرجان هرندی
21 خرداد 1401
1384
12
متن مقاله

لومیون یا کرونا 

یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویان و طراحان معمار، انتخاب موتور رندر برای گرفتن خروجی با کیفیت از مدل‌های سه بعدی است. بسیاری از هنرجویان و افرادی که به تازگی در این حوزه مشغول به فعالیت شده اند و یا میخواهند کار رندرینگ رو یادبگیرند در انتخاب موتور رندر سردر گم‌اند که کدام موتور رندر را انتخاب کنند یا به عبارتی کدام موتور رندر برای گرفتن خروجی باکیفیت از مدل‌های سه بعدی بهتره است. برای رندر گیری موتور رندرهای بسیار قدرتمند و مختلفی وجود دارد که شما میتوانید با توجه به ویژگی هر یک از آن ها استفاده کنید موتور رندر هایی مانند وی ری، موتور رندر کرونا، لومیون (Lumion)، آنریل انجین و... از موتور رندر های محبوب در این حوزه میباشد. در این مقاله قصد دارین به مقایسه دو موتور رندر لومیون و کرونا بپردازیم و با معرفی و برسی قابلیت هریک تصمیم گیری را برای شما آسان تر کنیم. شما میتوانید پس از مطاله این مقاله با تهیه پکیج آموزش لومیون و یا  پکیج آموزش کرونا  این موتور رندر مورد نظر خوود را یاد بگیرید به صورت حرفه‌ای رندر گیری کنید.

لومیون یا کرونا 

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

انتخاب موتور رندر 

همانطور که میدانید آخرین مرحله بعد از طراحی یک پروژه در نرم افزارهای سه بعدی مانند نرم افزار تری دی مکس (Autodesk 3Ds Max)، مایا (Maya) اسکچاپ،پ رویت و... رندرگیری و خروجی گرفتن از فایل پروژه است که با انتخاب یک موتور قدرتمند میتوانید پس از نور پردازی و متریال دهی با دوربین گذاری از پروزهی خود رندرهایی واقع گرایانه و رئال بگیرید و نظر کارفرما را جلب کنید. بعضی از موتور رندر ها به صورتی طراحی و برنامه نویسی شده‌اند که مانند پلاگین بر روی نرم افزار نصب می شوند و در نرم افزار سه بعدی شما خروجی میگیرن اما برخی دیگر از موتور رندر ها به صورت یک نرم افزار جداگانه می‌باشد که باید فایل سه بعدی خود را وارد نرم افزار مورد نظر کرده و از مدل خود خروجی بگیرید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

نرم افزار لومیون (Lumion)

نرم‌افزار لومیون (Lumion) توسط شرکت Act-3D هلنددر سال ۱۹۹۸ تولید و توسعه داده شده است. این نرم‌افزار  یکی از موتور رندر های محبوب، قدرتمند و کارآمد و با کاربری آسان است که برای برای رندرگیری از مدل‌های شبیه‌سازی‌های سه بعدی و انیمیشن‌های معماری استفاده می‌شود این موتور رندر به صورت یک  نرم افزار مجزا بوده که باید برای گرفتن خروجی و رندر با کیفیت از مدل سه بعدی، فایل پروژه خود را وارد این نرم افزار کرده و از کار خود خروجیی بگیرید این نرم افزار این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا پس از مدل سازی در نرم افزارهای سه بعدی و وارد کردن مدل به این نرم افزار رندرهایی زیبا‌، انیمیشن‌های چشمگیر و جلوه‌های زنده در آن ایجاد کنید. لومیون  یکی از سریع‌ترین موتورندر هایی است که برای رندرگیری و انیمیشن سازی از مدل سه‌بعدی و ایجاد یک صحنه میتوانید استفاده کنید. یکی از نکات مهم درباره نرم افزار لومیون این است که شبیه‌سازی‌های انجام شده توسط سایر نر‌م‌افزارهای رندرینگ در لومیون قابل نمایش و ویرایش هستند.

نرم افزار لومیون (Lumion)

قابلیت های نرم افزار لومیون

از مهم ترین قابلیت های لومیون میتوان به هماهنگی آن با سایر نرم افزارهای سه بعدی اشاره کرد که از فرمت های موجود در دیگر نرم افزارهای مدلسازی پشتیبانی می کند. با وارد کردن مدل به این نرم افزار میتوانید از مدل خود یک رندر ایده آل بگیرید. شما میتوانید با از دیگر استفاده از قابلیت های آن افزودن محیط ، مواد ، نورپردازی ، آبجکت گذاری و جلوه های بصری در مدل سازی خود استفاده کنید و پس از اصلاح و ویرایش فایل خود در کمترین زمان از آن  یک رندری فوق العاده و با کیفیت بگیرید.

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

مزایا و ویژگی‌های نرم افزار لومیون (Lumion)  

یکی از سریعترین موتور رندرهای معماری لومیون است که طرفدارن بسیاری زیادی دارد سرعت و کیفیت این موتور رندر باعث شده کاربران زیادی برای جلوگیری از اتلاف وقت و گرفتن یک رندر با کیفیت از این نرم افزار استفاده کنند. همچنین سهولت در استفاده از این نرم افزار به دلیل داشتن محیطی ساده و ابزارهای کاربردی و در دسترس، یادگیری این نرم افزار را بسیار راحت تر کرده و شما میتوانید در کمترین زمان لومیون را یادبگیرید و برای رندرگیری از مدل‌های ایجاد شده در نرم افزارهای سه بعدی معماری از آن استفاده ‌کنید.
موتور رندر لومیون دارای کتابخانه غنی از اشیای مورد نیاز برای طراحی و ویرایش مدل‌های سه بعدی است که به صورت یکپارچه درون این نرم افزار قرار گرفته است. با استفاده از این مدل های پیش ساخته در لومیون می توانید بدون صرف وقت برای مدل سازی آبجکت،‌ صحنه و مدل سازی خود را به گونه ای کاملا طبیعی جلوه دهید. برای ایجاد فضایی طبیعی تر در این نرم افزار جهت ایجاد یک رندر واقع گرایانه میتوانید از افکت های از پیش ‌تعیین‌شده و منحصربه‌فرد موجود در لومیون استفاده کنید این افکت ها برای رندر شب، رندر روز، روشنایی حجمی و.. می‌باشد.

مزایا و ویژگی‌های نرم افزار لومیون (Lumion)  
لومیون یک موتور رندر real-time است که پس از ایجاد کوچک ترین تغییر در صحنه میتوانید تغییرات را مشاهده کنید که این از مهمترین و بهترین ویژگیهای این نرم افزار است و دیگر نیاز به صرف وقت جهت گرفتن تست رندر و رفع ایراد پس از رندر گیری نیست شما میتوانید قبل از رندر نهایی تمام ایرادات کار خود را مشاهده کرده و رفع کنید.
از دیگر مزایای این نرم افزار توانایی ساخت انیمیشن و نماهای پانوراما است که با ایجاد یک رندر پانوراما به شما امکان استفاده از تکنولوژی Vr را میدهد.

این نرم افزار با استفاده از فنآوریGPU  کار می‌کند بنابراین به یاد داشته باشید برای استفاده از لومیون باید سیستم شما یک کارت گرافیک قوی داشته باشند زیرا کارت گرافیک مهم‌ترین تاثیر را بین اجزاء سخت‌افزاری در عملکرد لومیون دارد بنابراین برای استفاده از این نرم افزاربهترین است کارت گرافیک سیستم خود را  ارتقاءدهید.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز لومیون

موتور رندر کرونا (Corona)

کرونا هم مانند وی ری جزو قدرتمند ترین موتور رندر ها است که که در حوزه شبیه سازی استفاده می‌شود. این موتور رندر در سال 2009 توسط کمپانی chaos software ltd ساخته شده است و در حال حاضر جزو پرکاربرد ترین موتوررندر‌های دنیا محسوب میشود. این موتور رندر یک نرم افزار نیست و به عنوان یک پلاگین بر روی نرم افزارهای شبیه سازی نصب می‌شود. کرونا از Materials، نور‌ها و دوربین‌های 3Ds MAX پشتیبانی می‌کند و در حال حاضر برای نرم افزار‌های 3D MAX ، نرم‌افزار Maya و نرم‌افزار Cinema 4D و نرم‌افزار Blender ساخته شده است. قابلیت‌‌هایی مانند کیفیت بالا، رندرگیری در زمان کوتاه، سهولت کار، و قابلیت Light mix و... از ویژگی‌ها و قابلیت های این نرم افزار است که باعث محبوبیت این موتور رندر برای معماران و طراحان شده است. موتور کرونا CPU base است که از دو حالت رندر Unbiased path tracing و Biased UHD cache برای ایجاد یه رندر سریع با GI دقیق استفاده می‌کند.

موتور رندر کرونا (Corona)

مقاله پیشنهادی: کرونا چیست؟

قابلیت و ویژگیهای موتور رندر کرونا

کرونا قابلیت‌های گوناگونی دارد که باعث شده بسیاری از مخاطبان معماری آن را انتخاب کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • دارا بودن کتابخانه‌ آماده متریال(material library)

کرونا یک کتابخانه‌ از‌ متریال های مختلف دارد که که شامل  بیش از 520 متریال آماده برای استفاده است که همه آنها دارای پیش‌نمایش با کیفیت بالا هستند. کرونا دارای چندین روش ساخت متریال است و علاوه بر ساخت متریال در این موتور رندر می‌توانید مانند قبل از متریال های multi و standard و blend و بسیاری از متریال های تری دی مکس استفاده کنید. در کرونا  دیگر نیاز به صرف وقت براي متریال سازی نیست و میتوان از متریال های موجود در این آرشیو که به صورت کامل در اختیار شما کاربر قرار گرفته استفاده کنید.

  • سیستم نور‌پردازی راحت و سریع

نور پردازی در این موتور رندر فاقد پیچیدگی است در کرونا سیستم نور‌پردازی مجهز به قابلیت Corona Sun and Sky System می‌باشد که چندین گزینه برای ایجاد آسمان‌های بسیار واقعی ارائه‌ می‌دهد؛ همچنین این پلاگین هم مانند سایر موتور رندرها نورهای جداگانه خود را دارد که البته  CORONA یک LIGHT و یک نور sun light خورشید و یک نور ies دارد که می توان نورهای sky را نیز جداگانه فراخوانی کنید.  علاوه براین میتوانید با استفاده از Light Mix رنگ و شدت نورها را در حین یا بعد از رندر تغییر دهید.

قابلیت و ویژگیهای موتور رندر کرونا

  • سرعت و تعامل

یکی از مهم ترین مباحث در طراحی و رندر گیری سرعت است که سیستم ارائه‌دهنده باید بتواند همیشه در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج را ارائه دهد. موتور رندر کرونا از CPU  و تکنولوژی Intel Embree Ray Track Kernel برای تحلیل و ویرایش استفاده می‌کند، اما این مسئله به هیچ عنوان باعث پایین آمدن سرعت آن نمی‌شود. کرونا به اندازه موتور رندر‌های GPU base سریع است، بعلاوه محدودیت‌های آنها را نیز ندارد.

مقاله پیشنهادی: پیکربندی سیتم مناسب رندرینگ

  • یادگیری آسان

یادگیری  موتور رندر کرونا بسیار راحت تر از سایر موتور رندر‌ها بوده و کاربران میتوانند در کمترین زمان با کمی تمرین به این موتور رندر مسلط شوند.

  • محیط کاربری و درک آسان

محیط موتور رندر کرونا بسیار ساده و کاربردی و با حذف یا پنهان کردن تنظیمات غیر ضروری محیط راحت تر و دلنشین تری را ایجاد کرده تا شما دیگر با پارامترهای زیادی رو به رو نباشید.

مقاله پیشنهادی: مقایسه لومیون با وی‌ ری

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با ویژگی جدید تکثیر درختان در نرم افزار Lu...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با ابزارPopulate جهت ساخت جمعیت و متحرک سا...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سعید زارع Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 13:47
پاسخ

از سردرگمی درآمدم ممنون از توضیحات کاملی که دادید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مهرداد زنگنه Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 11:18
پاسخ

وقت بخیر، پروژه های معماری را با ویری انجام بدیم یا کرونا ؟ کدوم موتر رندر بهتری برای رندر گیری هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پلاگین کرونا و ویری بهترین گزینه‌ها برای نور‌پردازی و متریال‌دهی به مدل‌های ساخته شده هستند که با استفاده از هر دو میتونید رندرهای با کیفتی بگیرید اما برای اطلاع بیشتر و مقایسه این دو موتور رندر میتونید مقاله تفاوت وی ری و کرونا رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

متین ارشادی Guest User
08 بهمن 1401 - ساعت 11:06
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم موفق باشید.

سامان جعفری Guest User
17 آذر 1401 - ساعت 12:08
پاسخ

تفاوت این دو نرم افزار با موتور رندر وی ری رو هم اگه میشه توضیح بدیم ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید مقاله "تفاوت لومیون و ویری" و مقاله "ویری یا کرونا" رو از بخش مقالات آموزش مطالعه کنید.

مریم حسین پور Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 13:37
پاسخ

وقت بخیر پکیج آموزش کرونا هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در پکیج آموزشی رندرینگ مسترینگ بصورت جداگانه موتور رندر وی ری و کرونا آموزش داده شده.

امیر هادی کاظمی Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 16:44
پاسخ

نرم افزار لومیون و کرونا هر دو GPU base هستن؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله هر دو موتور رندر با استفاده از GPU کار می‌کنند.