cast
یاسمن کاتب

ساخت سیستم مناسب رندرینگ + معرفی قطعات مهم و کاربردی

یاسمن کاتب
27 شهریور 1400
7533
4
متن مقاله

پیکربندی یک کامپیوتر برای رندرینگ (شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری)

شاید ساختن یک کامپیوتر شخصی برای شبیه‌سازی معماری و تهیه سخت‌افزار مورد نیاز سیستم رندرینگ، از ابتدا به نظر سخت و پیچیده بیاید، اما وقتی کاربرد تک تک قطعات سخت‌افزاری را بدانیم متوجه خواهیم شد چه مزایای دارد. اگرچه خرید یک سیستم پیش‌ساخته مزایای خود را دارد، اما بسیاری از افراد ساختن  سیستمی که بر اساس نیازهای خودشان طراحی شده اس را ترجیح می‌دهند. در این مقاله قصد داریم چگونگی پیکربندی یک کامپیوتر برای رندرینگ و کاربرد قطعات مختلف سخت‌افزار را به شما توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید. علاقه مندان به حوزه شبیه سازی معماری میتوانند با تهیه پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ کاملا بر نحوه رندرگیری با موتور رندر وی ری و کرونا  مسلط شوند برای تهیه این پکیج وارد سایت آپادمی شوید و پکیج مورد نظر خود را تهیه کنید.

مزایای اصلی پیکربندی یک سیستم برای رندرینگ به دست خودتان به جای خرید یک کامپیوتر پیش‌ساخته عبارتند از:

  • داشتن کنترل کامل و امکان سفارشی‌سازی کل سیستم
  • (اغلب) هزینه پایین‌تر 
  • امکان ارتقا یا حذف قطعات بر اساس نیاز شما

سیستم مناسب رندرینگ

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

قطعات مورد نیاز برای ساخت سیستم مناسب رندرینگ:

درک وظیفه و هدف هر قطعه در سخت‌افزار به شما امکان می‌دهد بتوانید رایانه خود را متناسب با نیازهای خودتان بسازید. در ادامه برای درک بهتر نقش هر جز از سیستم، وظیفه هر قطعه و تاثیر و اهمیت آن در شبیه‌سازی معماری را بررسی می‌کنیم. 
قطعات سخت‌افزاری اصلی سیستم عبارتند از:

  • پردازنده CPU (واحد پردازش مرکزی یا پردازنده)
  • خنک کننده CPU
  • مادربرد
  • کارت گرافیک GPU
  • حافظه RAM 
  • ذخیره سازی Storage
  • منبع تغذیه 
  • کیس
  • سیستم عامل 

پردازنده CPU

CPU در واقع مغز کامپیوتر شماست که وظیفه انجام محاسبات و اجرا برنامه‌ها را دارد و منبع اصلی قدرت پردازش و ارائه است. اکثر کارها در شبیه‌سازی معماری از CPU برای پردازش و رندرینگ استفاده می‌کنند. البته این امر ممکن است در آینده با افزایش محبوبیت GPU تغییر کند؛ اما در حال حاضر، برای رندرگیری در کمترین زمان، انتخاب یک CPU قدرتمند ضروری است.

وقتی صحبت از مقایسه CPUها می‌شود، سرعت تنها عاملی نیست که اهمیت دارد بلکه تعداد هسته‌ها نیز مهم است. هسته بخشی از CPU است که محاسبات را انجام می‌دهد و هرچه هسته‌های پردازنده بیشتر باشند، کارهای بیشتری را می‌توانند بصورت همزمان انجام دهند. یک CPU تک هسته‌ای 4GHz سرعتی همانند یک CPU چهار هسته‌ای 1GHz دارد.

دقیق ترین راه برای مقایسه قدرت رندرینگ یک پردازنده، استفاده از ابزاری به نام Cinebench است. این مقایسه با انجام یک رندر کوتاه و دریافت نمره بر اساس سرعتی که رندر انجام می‌شود، انجام می‌شود؛ بنابراین در این روش عملکرد دقیق در رندرگیری نمایش داده می‌شود. 

سی پی یو مناسب سیستم رندرینگ

مقاله پیشنهادی: کرونا چیست؟

CPU Cooler (خنک کننده)

نقش خنک کننده CPU این است که دمای پردازنده را تا حد ممکن پایین نگه دارد. برخی از پردازنده‌ها دارای خنک کننده CPU مخصوص خود هستند. این نوع پردازنده‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شوند و برای ساخت یک سیستم رندرینگ با بودجه کم بسیار مناسبند؛ در مواردی که خنک‌کننده به همراه CPU همراه نباشد، باید جداگانه آن را خریداری کنید.پردازنده‌های قدرتمند گرمای زیادی تولید می‌کنند و خنک کننده‌های مایع می‌توانند راهی عالی برای اطمینان از پراکندگی موثر گرمای پردازنده باشند.

 

ساخت سیستم مناسب رندرگیری
مادربرد Motherboard

می‌توان مادربرد را قلب کامپیوتر دانست زیرا تمام اجزای دیگر را به هم متصل کرده و باعث برقراری ارتباط در آنها می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که هنگام انتخاب مادربرد از سازگاری آن با بقیه اجزای سخت‌افزار خود مطمئن شوید و مهمتر از همه مطمئن شوید که با سوکت پردازنده شما همخوانی دارد. 

همچنین در نظر داشته باشید که مادربورد انتخاب شده قابلیت ارتقا در آینده را دارد یا خیر. برای مثال مادربردی که تا 128 گیگابایت رم را به جای 64 گیگابایت پشتیبانی می کند، انتخاب بهتری خواهد بود. برخی از مادربردها دارای قابلیت WiFi و بلوتوث داخلی نیز دارند؛ بنابراین اگر به این قابلیت‌ها نیاز دارید می‌توانید با تهیه یک مادربورد مجهز به بلوتوث و WiFi از آداپتورهای اضافی نیز راحت شوید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله 7 نکته برای داشتن یک رندر معماری رئال را مطالعه کنید.

مادر بورد مناسب رندرگیری

کارت گرافیک GPU

کارت گرافیک یا GPU وظیفه کنترل و نمایش تصاویر روی صفحه نمایشگر شما را دارد. امروزه رندرگیری سه‌بعدی بر روی GPU نیز امکان‌پذیر شده است و بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده نسخه‌های جداگانه GPU را نیز منتشر می‌کنند.

در حالی که رندر با پردازنده گرافیکی GPU به نظر سریع‌تر است، اما مشکلاتی نیز دارد. ارائه رندرهایی با دقت کمتر، داشتن مشکل با صحنه‌های بزرگ و شبیه‌سازی‌های پیچیده از جمله مشکلات رندرگیری با GPU می‌باشد. با وجود اینکه هنوز از پردازشگر گرافیکی به طور گسترده در شبیه‌سازی معماری استفاده نمی‌شود ، اما این تکنولوژی در حال پیشرفت است و به زودی به بخشی از گردش کار بسیاری از هنرمندان تبدیل می‌شود. همچنین وظیفه دیگری که پردازنده های گرافیکی ممکن است مجبور به انجام آن باشند اجرای پروژه‌های سه بعدی بصورت real-time است.  

چه کارت گرافیکی برای سیستم رندرینگ مناسب است

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

حافظه RAM

RAM وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات کوتاه مدت را بر عهده دارد، اطلاعات کوتاه مدت در واقع همان اطلاعاتی هستند که به طور فعال در حال استفاده اند و امکان دسترسی سریع به آنها مهم است. میزان حافظه برای کارهایی مانند ارائه صحنه‌های پیچیده، ارائه پروژه‌ها با  وضوح خیلی بالا و ویرایش فیلم K4 بسیار مهم است.

به طور کلی حداقل 32 گیگابایت حافظه برای شبیه‌سازی معماری نیاز است. خوشبختانه ارتقاء حافظه به شرطی که مادربرد فضا برای آن داشته باشد، آسان است.

رم مورد نیاز سیستم رندرینگ

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش لومیون 

Storage

Storage به هارد دیسک‌های داخلی گفته می‌شود که فایل‌ها و سیستم عامل (OS) شما را ذخیره می‌کنند. هارد دیسک روشن شدن، زمان بارگذاری برنامه‌ها و تقریباً همه موارد را تسریع می‌کند. یک راه حل معمول استفاده از درایو ذخیره سازی اولیه سریع برای سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی و در صورت نیاز به فضای بیشتر، استفاده از یک درایو ثانویه بزرگتر اما کندتر(بعلت کمتر شدن هزینه) می‌باشد.

پیکربرندی کامپیوتر برای رندرینگ

منبع تغذیه Power Supply

منبع تغذیه (PSU) برق سوکت‌های دوشاخه را به برق قابل استفاده برای قطعات داخل کامپیوتر تبدیل می کند. انتخاب یک PSU با وات کافی برای تغذیه تمام اجزای کامپیوتر مهم است. 
از آنجایی که این قطعات تا مدت طولانی قابل استفاده هستند، تهیه یک PSU قابل اعتماد و کارآمد ایده بسیار خوبی است. منبع تغذیه را از یک مارک معروف مانند (EVGA ، Corsair یا SeaSonic) با80 رتبه + gold یا بالاتر انتخاب کنید.

منبغ تغذیه مناسب رایانه رندرگیری

کیس Case

کیس محفظه‌ای است که همه اجزای سخت‌افزار را در خود جای می‌دهد. هنگام انتخاب کیس، به دنبال موارد مهم‌تر از رنگ، جنس یا صفحه شیشه‌ای باشید. انتخاب یک کیس با طراحی خوب می‌تواند کار شما را در ترکیب‌بندی همه چیز بسیار ساده‌تر کند. بنابراین، به دنبال یک کیس خوب و بررسی شده از یک مارک معتبر (Fractal ، Corsair ، NZXT و غیره) باشید که فضایی متناسب با قطعات انتخابی شما داشته باشد. 

کیس مناسب سیسم رندرینگ

سیستم عامل

سیستم عامل (OS) پلتفرمی است که سخت‌افزار و نرم‌افزار شما را اداره و به یکدیگر متصل می‌کند. در اغلب موارد، ویندوز 10 مناسب خواهد بود و دلایل اصلی این امر عبارتند از:

  • بسیاری از برنامه‌های شبیه‌سازی و سه‌بعدی‌سازی در معماری نسخه Mac ندارند.
  • ساخت رایانه‌ برای اجرای با سیستم عامل Mac پیچیده‌تر است و محدودیت‌های زیادی دارد

اکنون که کارکرد هر جزء را می‌دانید، می‌توانیم در مورد ساده ترین راه برای انتخاب قطعات و اطمینان از سازگاری همه آنها صحبت کنیم. همچنین می‌توانید از ابزاری به نام PCPartPicker استفاده کنید که به طور خودکار اجزای ناسازگار را فیلتر کرده و هرگونه مشکل احتمالی را نشان می‌دهد.

مقاله پیشنهاد : لومیون چیست؟

سیستم و قطعات توصیه شده

در ادامه دو سیستم که برای معماری مناسب است را به شما معرفی می‌کنیم. مورد اول و مورد دوم از نظر هزینه و قدرت عملکرد با هم تفاوت داشته و مورد دوم قوی تر است. هدف از پیشنهاد این سازه‌ها راهنمایی و ارائه نقطه شروع به شماست، اما شما می‌توانید خودتان تحقیق کرده و این ساختار را بر اساس نیاز و میزان بودجه تان تغییر دهید.


ساخت سیستم رندرینگ 

سیستم شماره 1

Ryzen 3900X دوازده هسته ای دارای امتیاز Cinebench r15 3168 است. بنابراین، سرعت رندرگیری را افزایش می‌دهد. همچنین دارای یک خنک کننده بسیار خوب است که باعث می‌شود ارزش آن نسبت به قیمتش بیشتر باشد. بقیه ساختار شامل 32 گیگابایت رم، 1 ترابایت NVME SSD و کارت گرافیک RTX 2060 است. 

همچنین در صورت نیاز به ارتقا این سیستم میتوانید موارد زیر را اضافه کنید:

  1. انتخاب مادربرد با قابلیت‌های بیشتر به عنوان مثال wifi و بلوتوث
  2. افزایش رم به 64 گیگابایت 
  3. انتخاب کارت گرافیک قوی‌تر

سیستم پیشنهادی برای رندرینگ

سیستم شماره 2

این سیستم پرقدرت هر چیزی را که از آن انتظار داشته باشید مدیریت می کند! گران ترین (و مهم ترین) قسمت این سیستم AMD Threadripper 3970X است که دارای 32 هسته بسیار قوی و نمره Cinbench r15 7398 است و باعث می‌شود بسیار سریع‌تر از سایر سیستم‌ها باشد. این سیستم همچنین شامل یک خنک کننده CPU مایع ، 128 گیگابایت حافظه ، 1 ترابایت NVME SSD و کارت گرافیک RTX 2070 SUPER است.

سخت افزار پیشنهادی برای سیستم رندرینگ
این ساختار در حال حاضر برای اکثر هنرمندان به اندازه کافی قوی است، اما اگر تمایل به ارتقا آن دارید، می‌توانید:

  1. رم را دو برابر کنید تا 256 گیگابایت 
  2. کارت گرافیک قوی تر 2080 SUPER را انتخاب کنید
  3. یک هارد ثانویه برای ذخیره فایل‌ها اضافه کنید

در ادامه می‌توانید چند مورد از سیستم‌های پیکربندی شده برای رندرینگ را مشاهده کنید:

ممکن است برخی از قطعاتی را که در بالا ذکر کردیم را تشخیص دهید. در واقع، این سیستم تقریباً شبیه به سیستم شماره است که در بالا ذکر شد، تنها تفاوت این است که در این سیستم از کارت گرافیک GTX 1080 Ti استفاده شده است.

سخت افزار مورد نیاز سیستم رندرینگ

کلام آخر

امیدواریم این مقاله به درک شما از اجزای موجود در یک سیستم رندرینگ و نقش آنها در شبیه‎سازی معماری کمک کرده باشد. هر یک از این قسمت‌ها در تولید رندرهای سه بعدی، انیمیشن‌های معماری و مراحل تعاملی کار نقش کلیدی ایفا می‌‌کنند.

 شما علاقمندان می‌توانید با تهیه دوره آموزش رندرینگ مسترینگ مجموعه آپادمی کاملا بر نحوه رندرگیری مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.

کارت رندرینگ مسترینگ
کارت فریلنسینگ 2
کارت لومیون
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
iphone - آیفون - گوشی آیفون - Keyshot - رندرینگ
موتور رندر
نرم افزار کی شات یکی از سریع ترین و آسان ترین موتور رندرهای موجود در ج...
معماری
هر برنامه و نرم‌افزاری برای استفاده حداکثری از قابلیت های نرم‌افزارها...
سه بعدی سازی
برای داشتن یک تجربه خوب و راحت با تری‌دی‌مکس به یک سیستم حرفه‌ای مناسب...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سحر چاوشی Guest User
04 دی 1400 - ساعت 15:53
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

افروز قاسمی Guest User
04 مهر 1400 - ساعت 11:07
پاسخ

خیلی خوب بود ممنون از اطلاعاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.