cast
مرجان هرندی

آموزش دستور polyline در اتوکد + تفاوت دستور لاین (Line) و پلی لاین (polyline ) در AutoCAD

مرجان هرندی
17 آبان 1400
6450
8
متن مقاله

آموزش دستور polyline در اتوکد

در این آموزش قصد داریم یکی دیگر از دستورات ترسیمی در اتوکد را به شما آموزش دهیم با استفاده از دستوراتی مانند Line، Arc و Polyline می‌توانید خطوط و دیگر ترسیمات خود را در اتوکد انجام دهید. دستور Polyline  برای رسم خطوط پشت سر هم و پیوسته در اتوکد (AutoCAD) کاربرد دارد که این خطوط می‌توانند خطوط صاف و یا حتی منحنی باشند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با دستور Polyline برای انجام ترسیمات در اتوکد آشنا شوید. برای تهیه پکیج آموزش اتوکد به سایت آپادمی مراجعه کنید.

آموزش دستور polyline در اتوکد

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

تفاوت دستور line و polyline در اتوکد

دستور line و polyline در اتوکد دو دستور ترسیمی با کاربردی مشبه هستند که در تب Draw قرار دارند از هر دو دستور برای انجام ترسیمات و ترسیم خطوط در اتوکد استفاده می‌شود اما این دو دستور یک تفاوت عمده با یک دیگر دارند. هنگامی که با دستور polyline خطوط یا شکلی را ترسیم می‌کنید خطوط بهم پیوسته هستند و یک شکل یکپارچه را به وجود می‌آورند ولی زمانی که با دستور Line یک شکل را ترسیم می‌کنید، هنگامی که می‌خواهید شکل ترسیم شده را انتخاب کنید اضلاع به صورت جداگانه انتخاب می‌شوند و یک شکل یکپارچه را تشکیل نخواهند داد و این یکی از اصلی ترین تفاوت دو دستود polyline و Line است. البته با وجود ابزارهای مختلفی که در نرم افزار اتوکد وجود دارد می‌توانید اضلاع شکل ترسیم شده با دستور Line را به یک شکل یکپارچه تبدیل کنید و اضلاع یک شکل ترسیم شده با دستور polyline را به اضلاعی جدا از هم تبدیل کرد.

تفاوت دستور line و polyline در اتوکد

مقاله پیشنهادی: دستور Line در اتوکد

روش اجرای دستور Polyline در اتوکد (AutoCAD)

دستورات ترسیمی در اتوکد در تب Draw قرار دارند که می‌توانید به راحتی به دستورات دسترسی پیدا کنید برای اجرای دستور Polyline در اتوکد می‌توانید از طریق روش‌هایی که در این قسمت برای شما توضیح می‌دهیم به این دستور دسترسی پیدا کنید.
  برای اجرای دستور Polyline از سربرگ Home وارد تب Draw شوید و روی آیکون Polyline کلیک کنید تا دستور اجرا شود.
  از طریق منوی Draw هم می‌توانید دستور Polyline را اجرا کنید.
  استفاده از کلید میانبر Pl+Enter برای اجرای سریع و راحت دستور Polyline در اتوکد یکی دیگر از راه‌های اجرای این دستور است.
  تایپ کلمه Polyline در خط فرمان و فشردن کلید Enter آخرین دسترسی به این دستور است.

روش های  اجرای دستور Polyline در اتوکد

برای ترسیم خطوط و اشکال مختلف با استفاده از دستور polyline ابتدا باید دستور را اجرا کنید سپس نقطه اول نقطه شروع ترسیمات خود را مشخص کنید و برای مشخص کرده نقطه انتهایی چپ کلیک کنید. با تکرار این کار می‌توانید خطوط متعدد و پشت سرهم ترسیم کنید و یا یک شکل بسته یکپارچه را ترسیم کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن عددی مشخص خطوط و اشکالی با اندازه دلخواه رسم کنید. همانطور که متوجه شدید کار با ابزار polyline در اتوکد بسیار ساده است در ادامه با زیر دستورهای polyline نیز آشنا خواهید شد.

مقاله پیشنهادی: فرمان Arc برای ترسیم کمان در اتوکد

زیر دستور‌های دستور polyline در اتوکد

دستور polyline هم پس از اجرا مانند دیگر دستورات در اتوکد زیر گزینه‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ترسیمات خود را انجام دهید. در این بخش به صورت کامل زیر دستورهای این دستور را باهم برسی خواهیم کرد و با کاربرد هر یک آشنا خواهید شد.

زیر دستور‌های دستور polyline در اتوکد

•  زیر دستور Arc 

اولین زیر دستوری که در این قسمت برسی خواهیم کرد دستور Arc است که با اجرای دستور polyline و انتخاب زیر گزینه Arc می‌توانید کمان و خطوط منحنی ترسیم کنید و حتی می‌توانید با متصل کردن نقطه انتها به نقطه ابتدا یک دایره ترسیم کنید. برای انجام ترسیمات با زیر گزینه Arc پس از اجرا دستور polyline و انتخاب Arc از خط فرمان با انتخاب نقطه شروع خطوط منحنی و پشت سر هم ترسیم کنید.

 زیر دستور Arc 

•  زیر دستور halfwidth  

دومین زیر دستوری که پس از اجرای polyline در خط فرمان مشاهده خواهید کرد زیر دستور halfwidth  است که با انتخاب این گزینه می‌توانید مربع، مثلث و مستطیل‌هایی پشت سر هم ترسیم کنید. بعد از انتخاب این زیر گزینه باید یک عدد به عنوان عرض ابتدایی خط خود برای ترسیم مربع و یا مستطیل انتخاب کنید. سپس باید عددی دیگر به منظور عرض انتهای خطوط مشخص کنید پس از وارد کردن عدد مورد نظر ترسیمات خود را انجام دهید همچنین برای ترسیم مثلث می‌توانید یکی از اعداد را صفر وارد کنید تا ترسیمات تان مثلثی شکل شود.

زیر دستور halfwidth  

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش دستور MOCORO در اتوکد

•  زیر دستور length 

برای رسم خطوط با طول دلخواه می‌توانید از زیر دستور  lengthدر دستور polyline در اتوکد استفاده کنید. برای اجرای این روش ابتدا دستور را اجرا کنید سپس گزینه length در خط فرمان انتخاب کنید و اولین نقطه برای شروع ترسیمات خود را مشخص کنید و بعد طول دلخواه خود را وارد کنید ترسیمات خود را با طول و ابعادی دقیق انجام دهید.

• زیر دستور undo 

استفاده از Undo برای بازگشت به مرحله قبلی که با فشردن کلید میانبر  ctrl+z در تمامی دستورات می‌توانید به آخرین دستوری که انجام داده‌اید بازگردید.

•  زیر دستور width 

با استفاده از زیر دستور width می‌توانید با دستورPolyline خطوطی با ضخامت‌های مختلف ترسیم کنید. برای ترسیم خطوط با ضخامت مختلف ابتدا دستور  Polylineرا اجرا کنید سپس از خط فرما روی زیر گزینه width کلیک کنید بعد از انتخاب این زیر دستور باید ضخامت مورد نظر خود را برای ترسیم خطوط وارد کنید و Enter را بزنید و ترسیمات خود را انجام دهید. 

length  و Width  زیر دستور

•  زیر دستور close

پس از انجام ترسیمات برای خارج شدن از دستور با کلیک کردن روی زیر دستور close در خط فرمان از دستور Polyline خارج می‌شوید در واقعا زیر دستور close کار کلید اینتر را انجام می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: آموزش دستور Region در اتوکد

اگر علاقه‌مند به یادگیری نرم‌افزار اتوکد هستید و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای با این نرم‌افزار کار کنید می‌توانید پکیج جامع اتوکد را از طریق سایت آپادمی تهیه کنید. این پکیج شامل 50 ساعت آموزش نرم‌افزار اتوکد در محیط دو بعدی و سه بعدی است که به صورت صفر تا صد تمام مباحث اتوکد در این پکیج آموزش داده شده است.

کارت اتوکد
کارت راینو
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با نحوه تجمیع یا ادغام چند فایل اتوکد در یک فایل و...
معماری
در این آموزش رایگان با کمک پلاگین قدرتمند YQArch، تمام درب‌های موجود د...
معماری
با استفاده از این دستور پر کاربرد برای انجام ترسیمات در نقشه‌ها و پروژ...
معماری
یکی دیگر از ابزار‌های شگفت انگیز نرم‌افزار اتوکد match properties است...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سوگند فرهمند Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 14:49
پاسخ

وقت بخیر در کتاب اتوکد همه ی این ابزارها توضیح داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله کلیه ابزارهای ویرایشی و ترسیمی در این کتاب آموزش داده شده.

پریسا رضایی Guest User
22 دی 1401 - ساعت 11:19
پاسخ

وقت بخیر برای تبدیل خط های جدا به polyline در اتوکد از چه دستوری باید استفاده کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از دستور Join و دستور Boundary استفاده کنید.

رسول یزدانی Guest User
05 آبان 1401 - ساعت 12:37
پاسخ

وقت بخیر، من ترسیماتم رو میخوام با دستور Divide در اتوکد به قسمت های مساوی تقسیم کنم ولی هرچی دستور Divide رو اجرا میکنم خطوطم تقسیم بندی نمیشه میشه راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
تقسیم بندی میشه ولی نقاط تقسیمات نمایش داده نمیشه برای رفع این مشکل باید از طریق دستور Point Style سبک نمایش نقاط روی اشکال را تغییر بدید تا نقاط تقسیم کننده موضوع روی خطوط و اشکال نمایش داده بشه.

ندا نصیری Guest User
15 آذر 1400 - ساعت 11:36
پاسخ

برای تبدیل line به polyline در اتوکد از چه دستوری باید استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای تبدلی Line به Polyline می‌تونید از دستور Region در اتوکد استفاده کنید.