cast
مرجان هرندی

آموزش دستور polygon در اتوکد+ 2 روش ترسیم چند ضلعی با دستور Polygon

مرجان هرندی
11 دی 1400
2335
4
متن مقاله

دستور polygon در اتوکد

گاهی هنگام انجام ترسیمات لازم است که اشکالی چند ضلعی ترسیم کنید که با توجه به این که نرم‌افزار AutoCAD نرم‌افزاریست با دستورات بیشمار ترسیمی و ویرایشی، کار را برای شما بسیار راحت کرده و دیگر نیاز نیست به صورت دستی با ابزار هایی مانند Line اشکال چند ضلعی مورد نیاز خود را ترسیم کنید فقط کافیست به دستورات اتوکد تسلط پیدا کنید و ترسیمات خود را دقیق و سریع در اتوکد ترسیم کنید. در مقالات قبلی با چند دستور ترسیمی در اتوکد آشنا شدید در این مقاله یکی دیگر از دستورات ترسیمی اتوکد را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید با استفاده از دستور Polygon ترسیمات خود را در اتوکد انجام بدهید و اشکال چند ضلعی ترسیم کنید با ماهمراه باشید. برای آموزش نرم افزار اتوکد می‌توانید پکیج آموزش اتوکد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

دستور polygon در اتوکد

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

روش‌های اجرای دستور polygon در اتوکد

برای ترسیم اشکال چند ضلعی در نرم‌افزار اتوکد روش‌های مختلفی وجود دارد که باهم بررسی خواهیم کرد. دستور polygon در اتوکد برای ترسیمات اشکال چند ضلعی استفاده می‌شود که برای دسترسی به این دستور می‌توانید از سر برگ Home در تب Draw در کنار دستور Rectangular که دستوری ترسیمی برای ترسیم مستطیل است که خود یک چند ضلعی محسوب می‌شود با کلیک روی آیکون دستور polygon این دستور را اجرا کنید. همچنین مانند دیگر دستورات اتوکد می‌توانید برای اجرای دستور از شورتکات Po+Enter استفاده کنید و یا در خط فرمان Polygan را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید و دستور polygon در اتوکد را اجرا کنید و ترسیمات خود را انجام دهید.

روش‌های اجرای دستور polygon در اتوکد

اولین روش‌ ترسیم چند ضلعی در اتوکد

برای ترسیم اشکال چند ضلعی ابتدا دستور polygon در اتوکد را اجرا کنید پس از اجرا در خط فرمان با این پیغام Enter number of sides <4>:  از شما می‌خواهد تعداد اضلاع مورد نظر برای ترسیم چند ضلعی را وارد کنید فرض کنید می‌خواهید یک 8 ضلعی ترسیم کنید عدد 8 را وارد کنید و کلید اینتر را بزنید.

وارد کردن تعداد اضلاع برای  ترسیم اشکال چند ضلعی دستور polygon در اتوکد
 سپس باید یک نقطه برای ترسیم چند ضلعی مشخص کنید Specify center of polygon or [Edge]: که دو گزینه‌ی Enter an option [Inscribed in circle/Circumscribed about circle]<I>: برای شما نمایش داده می‌شود که از شما می‌پرسد چند ضلعی به صورت محاط در دایره ترسیم شود و یا محیط بر دایره که با انتخاب یکی از این گزینه شکل مورد نظر برای شما ایجاد می‌شود که می‌توانید به صورت چشمی با حرکت موس اندازه چند ضلعی ترسیمی را مشخص کنید و یا یک شعاع برای دایره فرضی مشخص کنید و به صورت دقیق ترسیمات خود را انجام دهید.

 ترسیم اشکال چند ضلعی  دستور polygon در اتوکد

مقاله پیشنهادی: آموزش دستور polyline در اتوکد

نکته: 
اشکال چند ضلعی یا محاطی هستند و یا محیطی. به اشکالی که اظلاعشان از دایره عبور کند محاطی گفته می‌شود و اشکالی که اظلاعشان مماس با دایره باشد اشکال محیطی گفنه می‌شوند.

ترسیم اشکال چند ضلعی به صورت محیطی و محاطی

دومین روش‌ ترسیم چند ضلعی در اتوکد

با دستور polygon در اتوکد شما می‌توانید با روشی دیگر ترسیمات خود را انجام دهید. در روش قبل با وارد کردن شعاع دایره برای ترسیم چند ضلعی محاطی و محیطی اشکالی چند ضلعی منتظم خود را ترسیم می‌کردید اما در این روش می‌توانید چند ضلعی خود را با اضلاعی به طول دلخواه رسم کنید برای ترسیم اشکال با اضلاعی به طول دلخواه کافیست ابتدا دستور polygon را اجرا کنید و بعد تعداد اضلاع مورد نظر خود را وارد کنید سپس در خط فرمان گزینه Edge را انتخاب کنید و یک نقطه برای ترسیم شکل خود مشخص کنید و بعد طول مورد نظر برای اظلاع چند ضلعی خود را وارد کنید و کلید Enter را بزنید تا شکل شما ترسیم شود. 

ترسیم چند ضلعی با گزینه Edge برای ترسیم با طول دلخواه

مقاله پیشنهادی: فرمان Arc برای ترسیم کمان در اتوکد

با یکی دیگر از دستورات ترسیمی در اتوکد آشنا شدید امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت آموزش فتوشاپ
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، روش ساخت بلاک های داینامیک و هوشمند را در...
معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با استفاده از دستور Purge، روش کاهش حجم ف...
معماری
شما با استفاده از دستور TextAlign در اتوکد می توانید پس از نوشتن متن ه...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مینو بهبانی Guest User
04 خرداد 1401 - ساعت 13:49
پاسخ

من اگر ترسیماتم رو با دستور polyline در اتوکد انجام بدم اشکالی ترسیمی من مثل دستور polygon به صورت یکپارچه ترسیم میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بله اشکال ترسیمی با استفاده از این دو دستور به صورت یکپارچه ترسیم میشن.
موفق باشید.

فهیمه شریفی Guest User
28 دی 1400 - ساعت 13:16
پاسخ

برای رسم اشکال نامنظم در اتوکد از چه دستوری میتونیم استفاده کنیم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

برای ترسیم اشکال نامنظم میتونید از دستور اشکال نامنظم در اتوکد استفاده کنید.