cast
مرجان هرندی

سطح نمایش جزئیات یا LOD در BIM چیست؟ + برسی 5 سطح LOD

مرجان هرندی
23 مرداد 1401
1234
2
متن مقاله

سطح نمایش جزئیات یا Lod در BIM

آیا میدانید LOD چیست؟ آیا با مفهوم LOD در BIM آشنا هستید؟ آیا میدانید سطح نمایش جزئیات در بیم به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند؟ در مقالات قبلی با مدلسازی اطلاعات ساختمانی BIM آشنا شدید و متوجه شدید که از بیم در رشته معماری، عمران و صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود زیرا با توجه به ویژگی‌های گسترده و منحصر به فردی که دارد کارها بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و با هزینه و خطای کمتر انجام می‌شود. در واقع LOD ارائه دهنده تعریفی واضح، برای گستره ی طراحی در مدلسازی ساختمان است که هر فرد برای ورود به دنیای BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) باید با مفهوم Lod در  BIMآشنا باشد و بداند که سطح نمایش جزئیات یا Lod در BIM چیست؟ در این مقاله به تعاریف LOD می پردازیم  و برسی خواهیم کرد که هر سطح  LOD در مدلسازی اطلاعات BIM ارائه دهنده چه جزئیاتی می‌باشد با ما همراه باشید.

سطح نمایش جزئیات یا Lod در BIM

مقاله پیشنهادی: مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

سطح نمایش جزئیات LOD چیست؟

کلمه LOD در واقع مخفف Level of Development می باشد که سطح نمایش کیفیت عناصر در مدل های BIM را مشخص می کند. و میزان دقت، جزئیات و وضوح مدلسازی را برای متخصصان و طراحان در طراحی و ساخت، تعیین می‌نماید و  زمینه ای را آماده می کند تا طراحان بتوانند هدف و نقطه ی اوج کارشان را در پروژه‌ها تعریف کنند. سطح نمایشLOD  در  BIMمستندات کاملی را برای متخصصان صنعت AEC فراهم می کند تا با وضوح بالاتری از مدل های اطلاعات ساختمان بیم  در مراحل مختلف طراحی و ساخت اطمینان حاصل کنند. بر همین اساس پنج سطح مختلف برای LOD در نظر گرفته شده که در ادامه به آن می پردازیم.

سطح نمایش جزئیات LOD چیست؟

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای بیم

سطوح نمایش جزئیات LOD

سطح نمایش جزئیات LOD در استاندار بین المللی در 5 دسته تفکیک و طبقه بندی شده و که شامل سطح ۱۰۰ تا ۵۰۰ می باشد که هر یک ارائه دهنده اطلاعات زیر می باشند.

LOD 100:

پایین ترین سطح LOD در مدلسازی اطلاعات ساختمان در  LOD 100  قرار دارد که در این سطح عناصر ماهیت نمایشی و گرافیکی دارند و به صورت گرافیکی با نماد و علائم نمایش داده می شوند و هیچ هندسی فیزیکی واقعی ندارند. در واقع این سطح برای طراحی های مفهومی میباشد که می‌توانید عناصر مختلف را با کمترین سطح جزئیات بدون هیچ حد و مرزی بر اساس LOD–100 تنظیم کنید.

LOD 200:

این سطح شامل المان‌ها و عناصر گرافیکی می‌باشد که به صورت حدودی و تقریبی تعریف شده‌اند. در LOD 200 عناصر گرافیکی به صورت یک سیستم عمومی از اشیا با اندازه های تقریبی ، سایز ، شکل ، محل و نوع جهت گیری نشان داده می شوند.توجه داشته باشید که در این سطح عناصر و المان ها هنوز به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند.

LOD 300:

پس از تعیین عناصر به صورت حدودی در LOD 200 میتوانید در صورتی که مشخصات عناصر و مدل تعریف شده و دیگر حدودی نباشد و دارای موقعیت و ابعاد دقیق است را در این سطح نمایش دهید. در LOD 300  مشخصات عناصر و المان‌های گرافیکی و دیگر حدودی نیست و با دقت بیشتر  ابعاد، مختصصات و جزئیات دقیق تری مشخص می‌شوند.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش رویت

LOD 350:

این سطح برای افزودن اطلاعات ساخت و ساز است که جزئیات ساختاری مدل، اضافه شده و نمایش داده می شود.در این سطح عناصر با جزئیات ساختاری و ضروری برای هماهنگی متقابل تجارت و طرح بندی صنعتی نشان داده می‌شود.

LOD 400:

عناصر با بلاترین حد از جزئیات در LOD 400 به نمایش گذاشته می‌شوند. این سطح تشکیل شده از عناصر دوبعدی و سه بعدی با جزئیات دقیق می‌باشد که گاها می‌توانند به صورت یک مدل هوشمند عمل کنند در این سطح  عناصر و هر المان گرافیکی به عنوان یک سیستم ویژه و مخصوص بوده که اندازه ، شکل ، مختصات و نوع قرارگیری اشیا و مونتاژ ها رو و با جزئیات و اطلاعات کامل برای نصب و تاسیسات به نمایش می‌گذارد.

LOD 400

LOD 500:

عناصر با بالاترین حد از جزئیات فقط در سطح LOD 400 ارائه می‌شوند ولی برای برای تطبیق، آنالیز و مدیریت یک مدل با سطح نمایش LOD 400 با واقعیت اجرایی در محل کارگاهی و محل ساخت پروژه را در سطح  LOD – 500 دسته بندی می‌کنند. به عبارتی دیگر اطلاعاتی که در دسته LOD – 500 به مدل نسبت داده می شود اطلاعاتی غیر هندسی و نظری است که نمایش آن ها در پروژه ممکن نیست. در واقع LOD 500 هر عنصر شامل عنوان ساختاری و اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت و کامل کردن مدل می باشد .

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزارهای تخصصی برای رشته های معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس هستید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزشی مورد نظر خود را تهیه کنید.

کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت تری دی مکس
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
برای حذف نرم افزارهای اتودسک نباید فولدر آن ها را پاک کنید زیرا این کا...
عمران
نرم‌افزار تکلا استراکچرز یکی از معروف‌ترین و معتبر‌ترین نرم‌افزار‌های...
عمران
رویت استراکچر یکی از مهمترین و بهترین بخش‌های نرم افزار رویت می‌باشد ک...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

منصور شهبازی Guest User
05 شهریور 1401 - ساعت 10:06
پاسخ

برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی از چه نرم افزارهایی میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از نرم افزار رویت، تکلا استراکچرز و آرشیکد میتونید استفاده کنید.