cast
مرجان هرندی

آموزش مدیفایر Extrude در تری دی مکس (تبدیل اشکال دو بعدی به سه بعدی)

مرجان هرندی
18 بهمن 1400
2054
8
متن مقاله

آموزش مدیفایر Extrude در تری دی مکس

نرم‌افزار تری دی مکس، نرم‌افزاریست برای شبیه سازی مدل‌های سه بعدی که یکی از قابلیت‌‌های این نرم‌افزار حجم دادن به ترسیمات دو بعدی است که با ابزار هایی مانند Shapes در تری دی مکس ترسیم شده‌اند همچنین شما می‌توانید ترسیمات خود را در نرم‌افزارهای دو بعدی مانند اتوکد انجام دهید و بعد با ایمپورت کردن فایل خود وارد نرم‌افزار تری دی مکس کنید و با استفاده از دستور Extrude در تری دی مکس به ترسیمات حجم دهید و در مدلسازی های خود از آن‌ها استفاده کنید. برای اینکه بتوانید با استفاده از نرم‌افزار تری دی مکس مدل‌های ساده و حتی مدل‌های پیچیده را به راحتی مدل کنید باید به تمام ابزارهای این نرم‌افزار تسلط داشته باشید و به خوبی این نرم‌افزار را یاد بگیرید. برای آموزش نرم‌افزار تری دی مکس می‌توانید پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مدیفایر Extrude در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

مدیفایر Extrude در تری دی مکس

برای تبدیل ترسیمات دو بعدی به ترسیمات سه بعدی در تری دی مکس از مدیفایر Extrude استفاده می‌کنند با استفاده از این مدیفایر می‌توانید بعد از انجام ترسیمات به صورت دوبعدی به میزان دلخواه به ترسیمات حجم دهید و از آن‌ها در مدلسازی‌های خود استفاده کنید برای مثال زمانی که پلان‌های خود را که در نرم‌افزار اتوکد ترسیم کرده‌اید وارد نرم‌افزار تری دی مکس می‌کنید با استفاده از دستور Extrude می‌توانید به دیوارها حجم دهید و پلان خود را سه بعدی کنید.
اگر قصد دارید ترسیمات خود را از ابتدا به صورت دو بعدی در نرم‌افزار تری دی مکس ترسیم کنید و بعد به آن ها حجم دهید می‌توانید از ابزار‌های Shapes که در Command panel وجود دارد استفاده کنید این ابزارها مخصوص ترسیمات دو بعدی می‎‌باشد که شما می‌توانید بعد از انجام ترسیمات با اعمال کردن مدیفایرExtrude از قسمت Modifiers‌ها ترسیمات خود را سه بعدی کنید.

اجرای  Extrude در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: Command panel تری دی مکس 

روش استفاده از Extrude در تری دی مکس

در مقالات قبلی با Modifiers و نحوه دسترسی و استفاده از آن‌ها آشنا شدید. Modifiers یکی از بخش‌های موجود در Command Panel می‌باشد که برای اعمال مدیفایر Extrude باید در Command Panel روی بخش Modify کلیک کنید و از قسمت Modifiers List مدیفایر Extrude را انتخاب کنید. با اعمال مدیفایر Extrude در تری دی مکس، برای حجم دادن به Shapesها و ترسیمات دو بعدی در قسمت Parameters rollout گزینه‌ها و پارامترهای وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و تنظیم کنید که در این قسمت این پارامتر‌ها را بررسی خواهیم کرد.

گزینه ها و پارامترهای  Extrude در تری دی مکس

Amount: اولین گزینه در بخش Parameters برای تنظیم مدیفایر Extrude گزینه Amount است که از این قسمت ‌می‌توانید مقدار ارتفاع احجام را تعیین کنید.
Segments: بخش دوم Segments است که تعداد سگمنت‌ها در راستای مسیر (Extrude) را می‌توانید تعیین کنید سگمنت‌ها در مدل سازی اشکال سه بعدی به شما کمک می کنند که می‌توانید از این قسمت تعداد سگمنت‌ها را مشخص کنید. برای مشاهده سگمنت‌ها کلید F4 را در صفحه کلید خود فشار دهید.
Capping: در قسمت Parameters گزینه Capping وجود دارد که دارای دو گزینهCap Start و Cap End است. که با انتخاب گزینه Cap Start نمایش یا عدم نمایش Cap در ابتدای حجم Extrude شده را می‌توانی مشخص کنید و همچنین گزینه Cap End برای نمایش و یا عدم نمایش Cap انتهای اشکال استفاده می‌شود
Output: و آخرین قسمت در بخش Parameters بخش Output است که سه گزینه Patch، Mesh وNURBS جهت تعیین شیوه مدل‌سازی وجود دارد.

Capping در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: Modifiers در تری دی مکس

برای مشاهده آموزش‌های رایگان و مقالات آموزشی و همچنین تهیه پکیج‌های آموزشی در حوزه‌های معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس می‌توانید از سایت آپادمی پکیج آموزشی تهیه کنید.

کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت رویت
کارت طراحی لباس با مارولوس

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
در این آموزش رایگان، برای مدلسازی قرنیز در نرم افزار تری دی مکس از ابز...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
تری دی مکس و اسکچاپ دو نرم افزار محبوب و قدرتمند برای شبیه سازی سه بعد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

حنانه اقایی Guest User
08 بهمن 1401 - ساعت 15:03
پاسخ

سلام وقت بخیر من تازه کار با نرم افزار تری دی مکس رو شروع کردم خیلی به دستوراتش مسلط نیستم الان میخوام یک فایل اتوکد رو وارد مکس کنم و پلانم رو سه بعدی کنم میخواستم بدونم برای حجم دادن به فایل اتوکد در تری دی مکس باید از مدیفایر Extrude استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله برای حجم دادن به فایل اتوکدی که وارد تری دی مکس کردید باید از مدیفایر Extrude استفاده کنید.

نازنین کریم پور Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 15:35
پاسخ

من یک پلانی رو وارد نرم افزار تری دی مکس کردم الان و میخوام به دیوارهای پلانم حجم بدم با مدیفایر Extrude ولی به درستی عمل نمیکنه و بعضی قسمت ها Extrude نمیشه باید چیکار کنم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
چک کنید همه قسمت های پلان بسته باشه و خطوط بهم متصل باشه.

ترانه نصر Guest User
02 مرداد 1401 - ساعت 10:48
پاسخ

برای حجم دادن به خط در تری دی مکس میشه از این دستور استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اگر شما مدیفایر Extrude رو برای یک خط اعمال کنید به صورت یک plane ترسیم میشه ولی اگر میخواید خط ترسیمی شما حجم داده بشه باید ابتدا به خطوط Outline بدید و بعد مدیفایر Extrude رو اعمال کنید.

مهناز خانی Guest User
18 اسفند 1400 - ساعت 13:28
پاسخ

سلام وقت بخیر
من وقتی به پلان‌های که از نرم‌افزار اتوکد وارد تری دی مکس کردم با دستور Extrude در تری دی مکس حجم میدم بعضی از قسمت‌ها دیوارها توخالی میشن و یا حجمم سیاه میشه علتش چیه میشه راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
ممکن در قسمتی از کار شما ورتکسها Weld نشده باشن و قسمتی از دیوارها باز باشد به همین دلیل دستورExtrude به درستی عمل نمی کند.