cast
مرجان هرندی

اصول و مراحل طراحی نمای ساختمان + 14 مورد از اصول و تکنیک های طراحی نما

مرجان هرندی
14 اسفند 1401
1887
4
متن مقاله

اصول و مراحل طراحی نمای ساختمان

در بخش ساختمان سازی طراحی نما یکی از بخش های مهم تلقی میشود به همین دلیل اصول و رند طراحی نمای ساختمان از اهمیت ویژه ای برخودار است. در اصول طراحی نمای ساختمان؛ نما نه تنها از جنبه‌ی زیبایی و بصری بسیار حائزه اهمیت است بلکه حاکی از شخصیت و حس و حال سازنده و مالک آن ساختمان نیز می باشد و از طرفی درصدی از بهای یک ساختمان در گرو جذابیت یا عدم جذابیت نما است. رعایت  اصول طراحی نما به طراحان و معماران کمک خواهد کرد تا یک ساختمان زیبا و هماهنگ با بستر فرهنگی منطقه طراحی کنند. چنانچه نسبت به اصول روند طراحی نما بی اهمیت باشید باعث می شود هویت ساختمان و البته هویت شهر و منظر شهری نیز زیر سوال برود در نتیجه طراحی نمای ساختمان نه تنها بر روی خود ساختمان بلکه بر روی منظر شهری نیز تأثیر گذار است. با توجه به اهمین نمای ساختمانی در این مقاله ما به اهمیت نما در ساختمان سازی و مراحل روند طراحی نمای ساختمانی نیز خواهیم پرداخت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اصول و مراحل طراحی نمای ساختمان

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

طراحی نمای ساختمان 

طراحان و معماران از همان ابتدای کار ساختمان سازی، با طراحی نمای ساختمان، طرح نما را در نظر می¬ گیرند تا تمهیدات لازم برای اجرای در نظر گرفته شود. با توجه به اهمیت نما بر هویت و منظر شهری باید طراحی نما بر اساس شرایط محیطی و سلیقه کارفرما و همچنین قوانین شهرداری صورت¬ گیرد و اجرای هر نوع نمایی برای ساختمان امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه نمای ساختمان به عنوان اولین دید ناظر از سطح کلی بنا به حساب می‌آید، از این رو از اهمیت بالایی برخودار است، طراحی نمای ساختمان می‌تواند در بالا بردن ارزش اقتصادی ساختمان در منطقه و یا حتی محله شما تاثیر گذار باشد، به این صورت با طراحی مناسب نمای ساختمان علاوه بر زیبایی بنا، می‌توانید ارزش مالی ساختمان خود را نیز بالا ببرید. اجرای انواع نما دارای اصول و روندی خاص می باشد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

طراحی نمای ساختمان 

14 اصول مهم روند طراحی نما در معماری

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم با توجه به اینکه زیبایی و جذابیت از الزامات طراحی نماهای ساختمانی می باشد است اما تنها ملاک و برتری زیبایی یک نمای ساختمانی نیست و در کنار طراحی زیبا باید به فاکتورهای دیگری نیز توجه کنید. با نادیده گرفتن هر یک از این فاکتور ها و عوامل مختلف در طراحی نما ممکنه است عملکر و فرایند درستی بین سازه و نما برقرار نمشود . نما به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های ساختمان باید دارای استاندارد های مورد نیاز خود باشد زیرا با رعایت نکردن نکات اجرایی و ایمنی بعد از مدتی زیبایی نمای شما هم به مخاطره میوفتد و گیرایی اولیه خود را از دست خواهد داد به همین دلیل طراحی نما باید با رعایت تمامی ظوابط و استاندارها شکل بگیرد و مواردی مانند نقشه های فاز دو  اجرایی ، توجه به عملکرد سازه و نوع آن ، شرایط اقلیمی و جوی منطقه و … توجه شود تا نمای ساختمان دوام و استحکام خود را در شرایط مختلف حفظ کند .از عوامل موثر در طراحی نما میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به شرایط اقلیمی
•  توجه به شرایط اقلیمی: شرایط اقلیمی یکی از مهم ترین موارد در طراحی نمای ساختمان است که باید به آن توجه داشه باشید. شما باید بدانید که بنا کجا ساخته شده است و شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه چگونه است؟ زیرا اقلیم منطقه بر روی سبک طراحی و انتخاب متریال تأثیر مستقیم می گذارد. باوتوجه به اینکه برخی از متریال و یا فرم ها برای هر نوع آب و هوایی مناسب نیستند توجه به شرایط اقلیمی از اهمیت ویژه ای در مراحل روند طراحی نما برخوردار است به عنوان مثال برای مناطق سردسیر باید نمایی طراحی و اجرا شود که عایق مناسبی برای حرارت باشد. متریال مورد استفاده نیز باید در برابر تغییرات دمایی و یخبندان مقاومت لازم را داشته باشد. 
•  متریال و مصالح: همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم باتوجه به تاثیر شرایط آب و هوایی در انتخاب متریال در طراحی نما باید از متریال و مصالح مناسب هر منقطه که در دسترس تر هستند استفاده کنید. استفاده از مصالح موجود در منطقه به شما در اجرای راحت تر نمای ساختمان کمک خواهد کرد. زیرا متریالی که قرار است از شهری دیگر حمل شود و به محل ساختمان آورده شود هزینه ی حمل و نقل را به هزینه اجزای نما اضافه می کند. همچنین در طراحی نما از متریا های با کیفیت و مرغوب استفاده کنید زیرا تا حد بسیار زیادری در زیبای نما تاثیر گذار خواهند بود.
•  اصول و ضوابط طراحی نما: معماران و طراحان در زمان طراحی نما باید با توجه به قوانین شهرداری شروع به طراحی نما کنندزیرا  نمی توان از هر نوع مصالح و فرمی برای طراحی نما استفاده کرد. به طور مثال طراحی نمای رومی با جزئیات برجسته در برخی از شهرها ممنوع می باشد.
•   سلیقه کارفرما: سلیقه کارفرما نیز اهمیت خیلی زیادی در روند طراحی نمای ساختمان دارد بنابراین  نمای ساختمان نیز باید مورد تایید کارفرما قرار گیرد. در نتیجه طراحان باید ضمن رعایت ضوابط و اصول اصلی طراحی نما در انتخاب طرح نمای ساختمان سلیقه کارفرما را مد نظر قرار دهند.
•  سبک طراحی نما: یکی دیگر از اصول مهم در طراحی نمای ساختمان؛ انتخاب سبک طراحی مناسب با کاربری و منطقه ساختمان است. نمای ساختمان می تواند در انواع؛ مدرن، کلاسیک، سنتی، مینیمال و.. طراحی شود.
•  هزینه طراحی نما: یکی از مهم ترین و اساسی ترین قسمت ها در روند طراحی نمای ساختمان توجه به هزینه های اجرایی نما بعد از طراحی می باشد.  اگر بودجه مورد نظر برای طراحی نمای ساختمان مشخص باشد، طراح می داند که از چه متریالی استفاده کند. در صورت عدم وجود بودجه ناکافی طراح می تواند بر اساس اصول طراحی نما بهترین نوع مصالح و سبک را انتخاب کند.

سبک طراحی نما
•  قابلیت اجرای نما: در طراحی نمای ساختمان علاوه بر رعایت اصول طراحی باید به قابل اجرا بودن و جزئیات اجرایی هم توجه شود. مقدار وزنی که نما دارد، نوع اتصالات نما به ساختمان و روش اجرای نما باید در حین طراحی نما باید مورد توجه قرار بگیرد.
•  نورپردازی نما: نورپردازی در زیبایی و جذابیت نمای ساختمان بسیار تاثیر گذار است بنابراین همانطور که همان قدری که زیبایی نما در طی روز اهمیت دارد، نورپردازی در طی شب مهم می باشد. با نورپردازی درست نمای ساختمان علاوه بر روشن شدن بنا، ساختمان شاخص ¬تر و زیباتر می شود و در زیبایی هر چه بیشتر منظر شهری نیز تأثیرگذار است.

•  تقارن: یکی از راه های برقراری توازن در طراحی نمای ساختمانی تقارن است وجود تقارن در طراحی نمای ساختمان هم لازم نیست اما وجود توازن ضروری می باشد. بنابراین شما میتوانید برای ایجاد توازن در نما از تقارن استفاده کنید. در طراحی نمای سبک هایی مانند کلاسیک و یا رومی نیاز به وجود تقارن در نما امری ضروری است.
•  رنگ و بافت : تناسب رنگ، یکی از فاکتورهای لازم و ضروری برای یک نمای مطلوب و مناسب است که در طراحی نما باید به آن توجه داشته باشید. رنگ در نما به گونه ای نیست که بعد از طراحی بخش های مختلف طراح بخواهد رنگ را به نما اضافه کند! بلکه باید در روند طراحی نمای ساختمان به این موضوع مهم توجه کامل را داشته باشد. اگر رنگ تناسب نداشته باشد در نما، حتی بهترین متریال ها با بهترین کیفیت ها هم نمی توانند جذابیت نما را به نمایش بگذارند. 
•  پیوستگی و انسجام: یکی از نکات مهم در زمان مشاهده کلییت یک نما پیوستگی است. در واقع منظور از پیوستگی نما این است که فرم کلی نمای ساختمان در دید بصری به عنوان یک طرح کامل و یک بخش کامل دیده شود. یعنی به گونه ای نباشد که هر بخش از نما برای خود یک قسمت جداگانه محسوب شده و عملا پیوستگی نما را از بین ببرد. پیوستگی هم از طریق فرم و شکل نما و هم در شکل و بافت باید دیده شود. وجود پیوستگی بین طبقات مختلف و هم در یک طبقه بین بخش های مختلف نما ضروری است.

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

•  ریتم: با ایجاد ریتم در نما شما نمایی زیبا و متعادل خواهی داشت. ریتم یکی از اصول مهم در معماری  می باشد که از پراکندگی جلوگیری می کند و باعث ایجاد هماهنگی نیز می شود. در نمای ساختمان هم باید برای ایجاد تعادل در نما باید اجزای نمای ساختمان در کنار هم قرار گیرند از یک ریتم پیروی کنند. 
•  عنصر شاخص: شاید در طراحی نمای برخی از ساختمان ها نیاز به یک بخش برجسته وجود داشته باشد. برجسته کردن یک بخش باعث جلب توجه آن نسبت به قسمت های دیگر می شود.
•  سادگی: یکی از اصول طراحی نما رعایت سادگی است. سادگی یکی از ویژگی هایی است که باید در عین حال که به همه اصول دیگر می پردازید، موضوع سادگی را هم در نظر بگیرید. سادگی بخشی از زیبایی نما را ایجاد می کند. استفاده از متریال یکدست و رعایت تنوع و همچنین شکل و فرم متناسب با ساختمان، به ایجاد سادگی کمک می کند. 

•  شفافیت بصری: شفافیت بصری نما یعنی وجود پنجره به اندازه کافی در نمای ساختمان. البته این موضوع تا حد زیادی به نقشه های معماری ساختمان بستگی دارد اما خب مسلما معماری که نقشه های معماری را تهیه می کند به این موضوع توجه کافی دارد و باعث می شود که بعد بتواند نمایی جذاب و خاص را طراحی کند. به صورت کلی یک نمای صلب و خشن نمی تواند به اندازه کافی جذاب واقع شود.

پکیج پیشنهادی:  پکیج آموزش طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی م...
معماری
برای طراحی داخلی یک فضا ابتدا باید با اصول و عناصر پایه این علم و حرفه...
معماری
رشته معماری یکی از حرفه هایی می باشد که هنگام انتخاب گزینه‌هایی مختلف...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

هادی یوسف زاده Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 14:22
پاسخ

عالی ...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.

عارفه موسوی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 11:15
پاسخ

برای طراحی سه بعدی نمای ساختمان از چه نرم افزار هایی میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از سایر نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس، رویت، اسکچاپ و... میتونید استفاده کنید.