cast
مرجان هرندی

کاربرد ChatGPT در معماری، عمران و طراحی داخلی

مرجان هرندی
02 اسفند 1401
4903
2
متن مقاله

کاربرد ChatGPT در معماری، عمران و طراحی داخلی

شاید شما هم نام ChatGPT را شنیده باشید و بخواهید بدانید ChatGPT چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ چت جی پی تی (ChatGPT) مخففChat Generative Pre-trained Transformer  یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی برای چت کردن است که در زمینه‌های مختلفی به شما در دستیابی به پاسخ سوالاتتان کمک میکند. با استفاده از این ربات هوشمند شما قادر خواهید بود هر سوالی را به صورت متنی، صوتی یا تصویری و حتی به زبان فارسی از این ربات هوشمند بپرسید و پاسخ‌هایی جامع دریافت کنید. چت جی پی تی می‌توان موضوعات و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مانند فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند. همچنین معماران از این ربات هوشمند برای حل مسائل ساده تا پیچیده‌ی محاسباتی در معماری نیز استفاده می‌کنند به همین دلیل از این ابزار نوظهور و بسیار جدید در معماری استفاده‌های جالبی می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا نحوه استفاده از چت جی پی تی و کاربرد chatgpt در معماری عمران و طراحی داخلی آشنا شوید.

کاربرد ChatGPT در معماری، عمران و طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی است که در سال 2022 توسط یک شرکت پژوهشی در زمینه‌ی هوش مصنوعی به نام Open AI با هدف توسعه‌ی هوش مصنوعی بی‌ضرر (friendly AI) برای خدمت به بشریت طراحی و ارائه شد. که یک راه‌اندازی شد و توجه همگان را در سرتاسر جهان به خود جلب نمود. Chat GPT گونه‌ای از مدل محبوب تولید زبان GPT از پیش‌آموزش دیده می باشد که به‌طور خاص برای برنامه‌های چت بات طراحی شده است. منبع داده‌های این برنامه از کتاب‌های درسی، وب‌سایت‌ها و مقالات مختلف است که از آنها برای مدل‌سازی زبان خود برای پاسخ به تعامل انسانی استفاده می‌کند.  ChatGPT می تواند به صورت خیلی ساده به شکل محاوره‌ای با انسان ها مکالمه داشته باشد و مسائل علمی و تخصصی شما را نیز حل کند.

ChatGPT چیست؟

مقاله پیشنهادی: هوش مصنوعی در معماری 

مزایای Chat GPT برای معماران و طراحان

باتوجه به رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی هر حوزه تخصصی باید به روز ماندن و اپدیت کردن اطلاعات خود از آخرین و به روزترین فناوری روز دنیا استفاده کند. حوزه عمران و معماری نیز از این قائده مستثنا نبوده و رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی در این حوزه تاثیرات بسیار زیادی داشته است. از ین رو معماران و طراحان، نیز باید  با به روز ماندن و ارتقای اطلاعات خود و هم سو شدن با آخرین فناوری روز دنیا از هوش مصنوعی در این حوزه استفاده نمایند و از تاثیرات آن بهرمند شوند. یکی از پیشرفت های هیجان انگیز در دنیای هوش مصنوعی Chat GPT یا Generative Pre-trained Transformer است. این فناوری، پتانسیل ایجاد انقلابی عظیم در رویکرد معماری و طراحی را داشته و فرصت ها و چالش ها، اطلاعات و بینش مفیدی را در این حوزه ارائه می دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از Chat GPT و هوش مصنوعی نیز چالش های بالقوه ای را برای معماران و طراحان ایجاد می کند. با رواج بیشتر هوش مصنوعی در فرآیند طراحی، برخی بر این عقیده معتقداند که هوش مصنوعی در نهایت بتواند به طور کامل جایگزین طراحان انسانی شود. اگر چه بسیاری استدلال می کنند که این بعید است و مطمئناً راه طولانی است. حتی در این صورت، برای تأیید، تأیید و ایجاد تغییرات بر اساس مشخصات هر پروژه، به نیروی متخصص، بسیار آموزش دیده و نیروی انسانی نیاز خواهد بود. با مورد استفاده از هوش مصنوعی و ChatGPT پیشرفت هایی هم در طراحی و هم در ساخت ساختمان ها نیز رخ خواهد داد. هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌های معماران را گسترش دهد و به ما کمک کند تا در تکامل محیط ساخته‌شده، فراتر از آنچه ممکن می‌دانستیم برویم. برای معماران و طراحان بسیار مهم است که در مورد آخرین فن آوری به روز بمانند و همچنان به توسعه مهارت های خود برای رقابتی ماندن در بازار کار ادامه دهند بنابراین، معماری، بیش از بسیاری از مشاغل دیگر، به طور مداوم توسط پیشرفت‌های تکنولوژی دست خوش تغییرات قرار خواهد گرفت. در بخش بعد به برخی از کاربرد های ChatGPT در معماری، عمران و طراحی داخلی خواهیم پرداخت.

مزایای Chat GPT برای معماران و طراحان

کاربرد ChatGPT در عمران و معماری 

ChatGPT به عنوان یک مدل زبان، به طوری طراحی شده است که قادر به دادن پاسخ به سوالات و ارائه اطلاعات عمومی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات است. همانطور که اشاره کردیم این ربات هوشمند درخوزه های  تخصصی مختلف اطلاعات و بینش مفیدی را ارائه می دهد که می توان در حوزه معماری از آن بهرمند شد. 
به عنوان مثال،  میتواندChatGPT اطلاعاتی در مورد موضوعات مختلف مانند اصول طراحی، مصالح و تکنیک‌های ساخت و ساز، قوانین و مقررات ساختمانی، یا مدیریت کسب و کار برای معماران را به شما ارائه دهد. همچنین می توان در تحقیقات و بررسی مفاهیم و موضوعات مهم کمک کند و با توجه به نیازها و اهداف خاص شما اطلاعاتی مفید و دقیق در اختیار شما قرار دهد.
به عنوان یک مدل زبان، با مجموعه داده بزرگی از متن آموزش دیده در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله معماری میتوان در مورد اطلاعات زیر از ChatGPT جهت کسب اطلاعات استفاده کنید.
•    طراحی و برنامه‌ریزی ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها با در نظر گرفتن عواملی مانند عملکرد، زیبایی‌شناسی و رعایت قوانین و مقررات ساختمانی.
•    استفاده از مصالح و تکنیک‌های مختلف ساختمانی در طراحی و ساخت ساختمان
•    تاریخچه و تکامل سبک‌ها و جنبش‌های معماری
•    نقش معماران در فرآیند طراحی و ساخت، از جمله کار با مشتریان، پیمانکاران و سایر متخصصان
•    مسئولیت‌های حرفه‌ای و اخلاقی معماران، مانند لزوم اولویت‌بندی ایمنی و دسترسی در طراحی
•    و....
ایجاد توضیحات و مشخصات برای پروژه ها: 
ChatGPT می تواند برای ایجاد توضیحات و مشخصات دقیق برای پروژه های معماری و طراحی استفاده شود. به عنوان مثال، می توان از آن برای تولید فهرست مواد، نقشه های فنی و سایر اسناد مرتبط استفاده کرد.

ایجاد پروپوزال ها و ارائه ها:

 ChatGPT می تواند برای تولید پروپوزال ها و ارائه ها برای پروژه های معماری و طراحی استفاده شود. می توان از آن برای تولید متنی استفاده کرد که مفاهیم و ایده های طراحی پشت یک پروژه و همچنین مزایا و ویژگی های طرح را توضیح می دهد.

تحقیق و جمع آوری اطلاعات:

 ChatGPT می تواند برای جمع آوری و ترکیب اطلاعات در مورد موضوعات مختلف مرتبط با معماری و طراحی استفاده شود. به عنوان مثال، می توان از آن برای تحقیق در مورد مصالح ساختمانی، روش های ساخت و ساز یا گرایش های طراحی استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

نحوه استفاده و دسترسی به Chat GPT 

حال که با ChatGPT و مزایای آن آشنا شدید در این بخش به شما نحوه استفاده و دسترسی به آن را آموزش خواهیم داد. توجه استفاده از چت جی پی تی برای عموم رایگان است برای استفاده از ChatGPT کافیست باید ابتدا وارد وب‌سایت OpenAI به آدرس chat.openai.com شوید و سپس در صفحه‌ی بازشده روی گزینه‌یSign Up  کلیک کنید. سپس شماره تلفن و ایمیل خود را در قسمت مشخص شده وارد نموده و با استفاده از کدی که برایتان ارسال می‌شود فرآیند ثبت نام را تکمیل نمایید. پس از ورود به صفحه وب کافیست در  کادر متنی وجود در صفحه سوالات خود را در تایپ کنند تا بات پاسخ آن را در قسمت پایین صفحه به شما نمایش ‌دهد.

نحوه استفاده و دسترسی به Chat GPT 

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاه لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت اتوکد

مقالات مشابه

فریلنسینگ
حفظ نظم ساعات کاری می تواند برای فریلنسرها دشوار باشد. اما علیرغم این...
معماری
یکی از مشکلات اکثر مهندسین معمار و دانشجویان در یادگیری و استفاده از ن...
معماری
طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی م...
معماری
طراحی داخلی هنر و علم ارتقای فضای داخلیِ ساختمان برای دستیابی به محیطی...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

آرزو کرمی Guest User
13 اسفند 1401 - ساعت 11:43
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.