cast
یاسمن کاتب

سخت‌‎افزار مورد نیاز وی ری {VRay} برای کار با نسخه‌های مختلف

یاسمن کاتب
21 شهریور 1400
8126
4
متن مقاله

سخت افزار مورد نیاز وی ری

وی ری V-Ray یکی از پرطرفدارترین موتورهای رندر به شمار می‌رود که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد.گروه Chaos که منتشر کننده این موتور رندر می‌باشد الزامات اساسی سیستم مورد نیاز وی ری را برای هر نسخه از آن در وبسایت رسمی خود اعلام کرده است اما فقط حداقل الزامات را بیان کرده است نه آنچه بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر این در V-Ray دو قسمت اصلی وجود دارد: Adv و RT ، که هر کدام از قسمت‌های متفاوتی از سخت افزار در رایانه استفاده می‌کنند. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله سخت‌افزار مورد نیاز وی ری که بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید. برای تهیه پکیج آموزش وی ری  میتوانید از سایت آپادمی این پکیج را تهیه کنید و به موتور رندر ویری مسلط شوید.

سیستم مورد نیاز وی ری

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

وی ری چیست؟

وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی بسیار کاربردی برای شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری است که بعنوان پلاگین روی نرم‌افزار‌های مختلف مدلسازی قابل نصب است. معماران و طراحان با استفاده از این افروزنه می‌توانند  مدل‌هایشان را نورپردازی، آبجکت گذاری، متریال‌دهی کنند و  یک رندر واقع‌گرایانه را ارائه کنند. دلیل محبوبیت پلاگین وی ری، پارامتر‌ها و تنظیمات ساده و کاربردی آن و همچنین Real Time بودن آن می‌باشد.

پردازنده (CPU)

CPU در بخش‌هایی مانند آماده سازی صحنه در فرآیند رندر سرعت می‌بخشد. موتور رندر وی ری دارای دو حالت می‌باشد که یکی رندر از طریق CPU و GPU یکی از طریق (کارت گرافیک) است. حالت اول با نام  V-Ray Next CPU و حالت دوم با نام V-Ray Next GPUشناخته می‌شود.

•  V-Ray Next CPU :

(که قبلا Adv نامیده می‌شد) نسخه معمولی V-Ray است و از CPU برای انجام کار‌های رندر استفاده می‌کند. این نسخه از وی ری (V-Ray Next CPU)، از clock speed و تعداد هسته و CPUهای فیزیکی متعدد به خوبی استفاده کرده و عملکرد را بالا می‌برد. بنابراین اگر شما می‌خواهید از این نسخه استفاده کنید، قسمت اعظم بودجه خود را به خرید CPU قدرتمند اختصاص دهید یا اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید دو عدد CPU تهیه کنید. از لحاظ تئوری استفاده از چهار پردازنده نیز کارایی بسیار خوبی به شما می‌دهد، اما اگر به چنین قدرتی برای پروژه‌هایان نیاز دارید (و می‌توانید هزینه آن را بپردازید) تهیه کردن چندین کامپیوتر که بصورت شبکه‌ای برای رندرگیری پیکربندی شده‌اند بهتر است.

•  V-Ray Next GPU:

 (RT سابق) یک موتور رندر مبتنی بر GPU می‌باشد، اما از نسخه‌ V-Ray 3.6 به بعد می‌توان در صورت تمایل از CPU در کنار GPU نیز استفاده کرد. قبل از این، فقط یک CPU اصلی برای V-Ray RT کافی بود اما اکنون بهتر است که از یک پردازنده قوی‌تر برای آن استفاده به خصوص اگر از حداکثر تعداد کارت‌ گرافیک استفاده می‌کنید. 

پردازنده مناسب وی ریچ

مقاله پیشنهادی: ساخت سیستم مناسب رندرینگ

CPUمناسب وی ری کدام است؟

•  Threadripper 3990X 2.9GHz (4.3 Turbo) 64 Core:

این مدل از CPU جدیدترین Threadripper AMD با 64 هسته و عملکرد فوق العاده در هر هسته است که حتی از Intel در نحوه عملکرد، به ویژه هنگام رندرینگ پیشی گرفته است. این CPU به دلیل سرعت نسبتاً بالای توربو، برای مدل‌سازی و انیمیشن نیز بسیار خوب عمل می‌کند.

•  همانطور که گفته شد موتور رندرهای بر پایه GPU از کارت گرافیک برای انجام رندر استفاده می‌کنند، بنابراین از نظر فنی باید به دنبال یک پردازنده با حداکثر هسته  مانند Intel i9 10900K با سرعت 3.7GHz (5،3Ghz Turbo) یا AMD Ryzen 9 5950X با سرعت 3.4Ghz (4.9Ghz Turbo) باشید.
همچنین توجه کنید که هنگام انتخاب CPU یک عامل دیگر نیز باید در نظر گرفته شود: PCIe-Lanes

پردازنده‌های گرافیکی از طریق PCIe-Lanes در مادربرد به CPU متصل می‌شوند و CPU‌های مختلف تعداد متفاوتی از PCIe-Lanes را پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین هنگام خرید باید به سازگاری این دو باهم توجه داشته باشید.

سیستم مورد نیاز وی ری

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

کارت گرافیک (GPU)

همانطور که در بالا ذکر شد، انتخاب کارت گرافیک برای وی ری V-Ray نیز بستگی زیادی به نسخه‌ای دارد که قصد استفاده از آن را دارید. برای استفاده از V-Ray Adv ، نیازی به تهیه کارت گرافیک خاصی ندارید و بهتر است کارتی را انتخاب کنید که برای نرم‌افزارهای دیگری که از آنها استفاده میکنید مناسب باشد.

اما اگر از V-Ray RT استفاده می‌کنید انتخاب کارت ویدئو بزرگترین عامل در سرعت و عملکرد موتور رندر وی ری است. V-Ray RT دارای چند حالت مختلف است که البته همه نسخه‌های آن هر دو را ندارند. حالت OpenGL در برخی از نسخه‌ها برای استفاده با کارت های گرافیک AMD است، اما تمرکز اصلی بر روی حالت CUDA برای کارت‌های NVIDIA می‌باشد.

کارت گرافیک مورد نیاز وی ری

GPU مناسب وی ری کدام است؟

  • GeForce RTX 3080 10GB :

 به طور کلی، RTX 3000 برای شروع عالی است و همچنین بسیار سریع‌تر از کارت‌های سری 20 است. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید RTX 2080 Ti یا  Titan RTX نیز خوب است. به خصوص اگر فقط یک یا دو کارت گرافیک می‌خواهید و با صحنه‌های پیچیده کار نمی‌کنید، یک انتخاب عالی برای شماست.

  • GeForce RTX 3090 34GB :

RTX 3090 نیز یکی از بهترین پیشنهادات است که بهترین عملکرد را در V-Ray به شما ارائه می‌دهد و 24 گیگابایت حافظه فوق العاده نیز دارد؛ همچنین می‌توانید کولرهای سبک آن را نیز تهیه کنید و در صورت تمایل قابلیت سازگاری با چندین کارت دیگر را نیز دارد.

یکی دیگر از سوال‌های مهم در این زمینه این است که : از چند کارت گرافیک برای وی ری اسفاده کنیم؟

عملکرد V-Ray هنگام استفاده از چندین کارت گرافیک بسیار خوب است، اما سیستم‌های خنک کننده در اکثر مدل‌های GeForce برای استفاده از چندین GPU طراحی نشده‌اند. برای داشتن بهترین عملکرد، استفاده از یک فن که گرما را از پشت خارج کند (معمولاً کارت‌های "دمنده" نامیده می‌شوند) بسیار خوب است. قرار دادن تعدادی از آنها عملکرد رندر را بصورت فوق العاده‌ای ارتقا می‌دهد، اگرچه برای کنار هم گذاشتن همه آنها به یک کیس بزرگ‌تر، منبع تغذیه قوی‌تر و جریان هوای بیشتری در کیس نیاز دارید.

وی ری به چند کارت گرافیک نیاز دارد

خنک کننده کارت گرافیک

  •  کولر سبک دمنده Blower Style Cooler : (هنگام استفاده از چند GPU توصیه می‌شود)

مزایا: خنک شدن بهتر هنگام استفاده از بیش از یک کارت (گرما از قاب خارج می‌شود)
معایب: پرصدا تر از خنک کننده باز( (Open-Air Cooling

  •  خنک کننده باز  Open-Air Cooling: (هنگام استفاده از یک GPU توصیه می‌شود)

مزایا: کم صداتر از سبک دمنده، ارزان تر، مدل‌های بیشتری  از آن در دسترس است.
معایب: خنک‌کنندگی نه چندان خوب هنگام استفاده از بیش از یک کارت (گرما در قاب باقی می‌ماند)

  • AiO خنک کننده هیبریدی Hybrid AiO Cooling : (خنک کننده آبی مجهز به فن)

مزایا: بهترین خنک کننده همه کاره برای استفاده از چندین کارت
معایب: گران تر از بقیه، به محفظه‌ای برای رادیاتور نیاز دارد

  • خنک کننده کاملا سفارشی Full Custom Watercooling :

مزایا: داشتن بهترین دما هنگام استفاده از چند کارت، بی صدا، ناسازگاری با برخی از کارت‌ها 
معایب: برای مخزن و رادیاتور به مقدار زیادی فضای اضافی نیاز دارد، بسیار گرانتر است.

پیشنهاد میکنیم ویدیو آموزش رندر HDRI ماشین در وی ری را مشاهده کنید: 

حافظه (RAM)

در حالی که میزان دقیق RAM مورد نیاز شما بستگی به پروژه هایی دارد که قصد کار کردن روی آنها را دارید، اما برای استفاده از GPU V-Ray Next مقدار VRAM دوبرابر روی کارت‌های گرافیک توصیه می‌شود. برای مثال اگر چهار کارت 8 گیگابایتی با مجموع 32 گیگابایت دارید، داشتن 64 گیگابایت حافظه سیستم توصیه می‌شود.

برای کار با  CPU V-Ray Nextمعمولا از حافظه‌های اضافی استفاده می‌کنند، اما در نهایت به این بستگی دارد که که صحنه‌های شما چقدر بزرگ و پیچیده هستند. RAMها نسبتاً ارزان هستند، بنابراین اگر در مورد مقدار مورد نیاز خود مطمئن نیستید، بهتر است برای کار با وی ری 128GB رم تهیه کنید.

ذخیره سازی (هارد دیسک)

تقریباً همیشه توصیه می‌شود که از SSD برای درایو اصلی که سیستم عامل شما را میزبانی می‌کند و نصب V-Ray و سایر نرم افزارها استفاده کنید. سرعت بالای SSD ها به سیستم شما امکان می‌دهد چندین برابر سریع‌تر از هارد دیسک‌های سنتی، راه اندازی برنامه‌ها و بارگذاری فایل‌ها را انجام دهد. اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، داشتن یک SSD دوم می‌تواند برای ذخیره پروژه‌های فعال شما ایده بسیار خوبی باشد. از آنجا که SSD ها هنوز گرانتر از درایوهای مغناطیسی هستند، توصیه می‌شود از هارد دیسک‌های سنتی برای ذخیره‌سازی طولانی مدت یا برای فایل‌هایی که کمتر از آنها استفاده می‌کنید استفاده کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین نرم‌افزارهای معماری را مطالعه کنید.

آموزشگاه تدریس نرم‌افزارهای معماری آپادمی جامع‌ترین پکیج آموزشی وی ری را برای شما علاقمندان تهیه کرده است تا از آموزش‌ها و دوره‌های دیگر بی‌نیاز شوید. شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج آموزش وی ری کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید.

کارت رندرینگ مسترینگ
کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت راینو

مقالات مشابه

معماری
اگر در حوزه شبیه سازی معماری یا گرافیک کامپیوتری فعالیت دارید، احتمالا...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه رندرینگ ماشین در VRay و فقط با است...
معماری
وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی قوی، پر طرفدار و کاربردی برای شبیه‌...
معماری
وظیفه موتور رندرها سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی و رندرگیری است که...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مهران کلانتر Guest User
20 اسفند 1402 - ساعت 16:53
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

کاربر1 Guest User
14 بهمن 1400 - ساعت 01:17
پاسخ

نسخه 3و6 به بعد دیگه از AMD پشتیبانی نمیکنه...کلا
اگر راه حلی بود برای پشتیبانیش که خوب بود...خود سایت وی ری گفته که بخاطر عدم ثبات AMD کلا کار رو تعطیل کردند یا به زمانی دیگر موکول کردند!

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون از توضیحاتتون، موفق باشید.