cast
یاسمن کاتب

9+ تفاوت مهم تری‌دی‌مکس{3dsmax} و مایا{Maya} + مزایا و معایب

یاسمن کاتب
10 مهر 1400
2141
20
متن مقاله

تفاوت تری‌دی‌مکس و مایا

 تری‌دی‌مکس (3ds max) و مایا(Maya) دو نرم‌افزار حرفه‌ای و محبوب شرکت Autodesk برای مدل‌سازی سه‌بعدی هستند که به طراحان کمک می‌کنند تا خلاقانه‌تر فکر کنند و راحت‌تر مدل‌های سه‌بعدی را برای مصارف مختلفی مانند بازی‌های ویدئویی، انیمیشن‌ها، رندرینگ معماری، طراحی داخلی و ... بسازند.
اما انتخاب بین این دو نرم‌افزار ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. اگر انتخاب بین 3ds max  و Maya برای شما نیز دشوار است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت تری‌دی‌مکس و مایا را با هم بررسی کنیم و این دو غول دنیای سه‌بعدی‌سازی را باهم مقایسه کنیم.

تفاوت تری دی مکس و مایا

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

معرفی تری‌دی‌مکس:

3ds max  یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی است که توسط شرکت Autodesk منتشر شد و توسعه یافت. از تری‌دی‌مکس در حوزه‌های متعددی از جمله: معماری، ساخت انیمیشن، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌سازی و ... استفاده می‌شود.

معرفی مایا:

این برنامه معروف نیز توسط شرکت Autodesk منتشر شده است. نرم‌افزار مایا (Autodesk Maya) عمدتا برای ساخت انیمیشن، مدل‌سازی، شبیه‌سازی و رندر سه‌بعدی معماری استفاده می‌شود. مایا یک نرم‌افزار حرفه‌ای می‌باشد و یک ابزاری عالی برای ایجاد کاراکتر‌ها در پروژه‌های سینمایی و انیمیشن‌هاست.

از مایا استفاده کنیم یا تری‌دی‌مکس؟

نرم‌افزار تری‌دی‌مکس و مایا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما هر دو نرم‌افزارهای مناسبی برای طراحان گرافیک و سه‌بعدی‌سازی در سراسر جهان هستند؛ برای اینکه بدانید استفاده از کدامیک برای شما بهتر است، باید بدانید آن را برای چه کاری نیاز دارید. در ادامه به بررسی تفاوت تری‌دی‌مکس و مایا می‌پردازیم تا بهتر متوجه کاربرد این دو نرم‌افزار شوید.

مقاله پیشنهادی: مایا چیست؟

تفاوت‌های کلیدی در نرم‌افزارهای تری‌دی‌مکس و مایا

1.  رابط کاربری و گردش کار

بدیهی است که مایا و تری‌دی‌مکس رابط کاربری و گردش کار متفاوتی دارند. با اینکه هر دو نرم‌افزار نیاز های کاربر را برطرف می‌کنند اما به طور کلی میتوان گفت رابط کاربری تری‌دی‌مکس برای مبتدیان ساده‌تر است در حالی که ممکن است رابط کاربری مایا برای مبتدیان کمی گیج کننده باشد. برخی معتقدند گردش کار تری‌دی‌مکس مناسب مبتدیان و مایا مناسب متخصصان است، اما در واقع این مسئله بستگی به میزان آشنایی شما با این دو نرم‌افزار و همچنین فرآیند مدل‌سازی دارد. شما با صرف زمان و تمرین می‌توانید بر هرکدام از آنها مسلط شده و حداکثر استفاده را ببرید.

رابط کاربری مایا

تفاوت های مایا و تری دی مکس

رابط کاربری تری دی مکس

مقایسه نرم افزار تری دی مکی و مایا

مقاله پیشنهادی:  مدیفایر چیست؟

2.  مجموعه ابزار و مدل‌سازی سه‌بعدی

نرم‌افزار تری‌دی‌مکس دارای مجموعه‌ای عظیم و قوی برای مدل‌سازی است؛ همچنین مدیفایر(modifier) هایی نیز دارد که استفاده از آنها برای افراد تازه کار، نسبت به نسخه‌های موجود در مایا ساده‌تر است. طراحی و شبیه‌سازی و چاپ سه‌بعدی کاربرد زیادی در پروژه‌های معماری دارد و تری‌دی‌مکس ابزاری مناسب برای این کار می‌باشد. به علاوه 3ds max ابزارهای کوچک و ظریفی دارد که باعث داشتن آزادی و انعطاف پذیری حین کار می‌شود. به طور کلی تری‌دی‌مکس برای کار با پروژه‌های معماری بسیار مناسب است.
نرم‌افزار مایا نیز ابزارهای حرفه‌ای و قدرتمندی دارد که روند کار را راحت‌تر کرده و سرعت را بالاتر می‌برد. در مقابل ممکن است استفاده از مجموعه ابزارهای مایا کمی پیچیده‌تر باشد اما امکاناتی نیز دارد که برای کار روی پروژه‌های پیچیده سه‌بعدی بسیار مناسب است. 

همچنین می‌توان گفت 3ds max برای مدل‌سازی هارد سرفیس(Hard Surface) و Maya برای مدل‌سازی کاراکترها بهتر است. برای مثال مدل‌سازی مو یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها برای هنرمندان می‌باشد و مایا ابزارهای فوق‌العاده‌ای برای ساخت و مدل‌سازی مو بصورت واقع‌بینانه دارد. (مانند XGen)
اما در این زمینه تری‌دی‌مکس ابزارهای خوبی ندارد.

3.    انیمیشن

یکی از تفاوت‌های اساسی تری‌دی‌مکس و مایا در انیمیشن‌سازی می‌باشد. نرم‌افزار مایا یکی از بهترین برنامه‌هایی است که می‌توانید برای ساخت انیمیشن استفاده کنید. مایا نرم‌افزاری شناخته شده و محبوب برای طراحی و انیمیشن‌سازی است که توسط بسیاری از متخصصان استفاده می‌شود. مایا همچنین دارای یک کتابخانه بزرگ از ابزارهای متحرک‌سازی است که می‌توانید از آنها برای ساخت فیلم، بازی های ویدئویی و ... نیز استفاده کنید.
علاوه بر این کاربرانی که کمی زبان پایتون یا MEL را می‌شناسند، به راحتی می‌توانند تنظیمات مایا را به شکل دلخواه خود تغییر داده و تجربه راحت‌تری داشته باشند. در نهایت می‌توان گفت برای انیمیشن و کاراکتر سازی و کارهای مربوط به انیمیشن، مایا به وضوح قوی‌تر از تری‌دی‌مکس است و اکثر استودیوهای انیمیشن‌سازی استفاده از Maya را ترجیح می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: انیمیشن معماری چیست؟

4.    ریگ بندی(Rigging)

ریگ بندی بخش مهمی از یک انیمیشن است و به شما امکان می‌دهد اسکلت را متحرک کنید که اساساً نحوه حرکت یک کاراکتر است. این کار با ایجاد یک مش و سپس ایجاد یک اسکلت آغاز می‌شود، سپس بین این مش و اسکلت رابطه ایجاد می‌شود. برای فرآیند ریگ‌بندی در انیمیشن توصیه می‌شود از مایا استفاده کنید، که برای ایجاد ریگ‌های پیچیده بسیار کامل‌تر است. البته اگر تجربه کافی در انیمیشن را ندارید، استفاده از تری‌دی‌مکس همچنان گزینه خوبی خواهد بود، زیرا مراحل Rigging در آن بسیار آسان‌تر است.

5.    رندرگیری

نرم‌افزارهای مایا و تری‌دی‌مکس هر دو از یک موتور رندر یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین نتیجه رندر یکسانی نیز تولید کرده که تفاوت بسیار کمی دارند. اغلب برنامه‌های سه‌بعدی‌سازی مجهز به موتور رندرهای قدرتمند هستند و می‌توانند نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگرچه ممکن است گردش کار یک نرم‌افزار با دیگری متفاوت باشد، اما نمی‌توان به قطعیت گفت که یکی از آنها بهتر است. توجه داشته باشید که اگر از رندر Mental Ray استفاده می‌کنید‌، باید ray mental دستی را برای هر دو نرم‌افزار در آخرین نسخه نصب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله رندرینگ چیست را مطالعه کنید.

6.    UV Mapping (نگاشت UV)

مایا ابزاری بسیار عالی برای UV Mapping دارد که به شما امکان می‌دهد به راحتی و بدون نیاز به ابزار یا نرم افزار اضافی یک UV Mapping خوب در زمانی کوتاه ایجاد کنید. این در حالی است که بیشتر کاربران 3ds max ، از نرم‌افزار دیگری برای ایجاد نگاشت UV استفاده می‌کنند.

7.    سیستم عامل

بدیهی است که هنگام انتخاب یک نرم‌افزار مناسب برای کار باید بررسی کنید که آیا با سیستم عامل شما سازگار است یا خیر!  مایا برای سیستم عامل ویندوز ، لینوکس یا OSX در دسترس است و تری‌دی‌مکس فقط روی ویندوز کار می‌کند.

مایا و تری دی مکس چه فاوت هایی دارند

8.    موشن گرافیک (Motion Graphic)

نرم‌افزار مایا در جدیدترین نسخه خود ابزارهای فوق‌العاده‌ای برای ساخت موشن گرافیک اضافه کرده است. البته همانطور که می‌دانید نرم‌افزار cinema 4d برای ساخ موشن گرافیک بهترین گزینه است؛ اما بین تری‌دی‌مکس و مایا، در کار موشن گرافیک، مایا دارای ابزارهای بهتری است.

مقاله پیشنهادی: سخت‌افزار مورد نیاز تری‌دی‌مکس

9.    سخت‌افزار مورد نیاز

اگر می‌خواهید یکی از این دو نرم‌افزار را برای استفاده در کارتان انتخاب کنید، سیستم مورد نیاز نیز یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید.

سیستم مورد نیاز Autodesk 3DS Max:

  • پردازنده 64 بیتی اینتل یا AMD چند هسته‌ای
  • رم 8 گیگ
  • 10 گیگابایت فضای HDD

سیستم مورد نیاز Autodesk Maya:

  • پردازنده 64 بیتی اینتل یا AMD چند هسته ای
  • رم 16 گیگابایت یا بیشتر
  • فضای هارد 10-12 گیگابایت

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزشی تری‌دی‌مکس

نتیجه‌گیری: 

همانطور که در بالا ذکر شد برای انتخاب بین  3DS Max و Maya، ابتدا باید بدانید برنامه را برای چه کاری نیاز دارید. هر یک از این نرم‌افزارهای حرفه‌ای نقاط قوت خود را دارند و انتخاب شما عمدتا به آنچه به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر در حوزه معماری فعالیت  می‌کنید و قصد دارید به شبیه‌سازی و مدل‌سازی معماری پردازید، 3DS Max برای شما بهتر خواهد بود. اما اگر قصد دارید به طور خاص روی طراحی و ساخت انیمیشن کار کنید، مایا بهترین گزینه خواهد بود. توجه کنید که این به معنای ناتوانی تری‌دی‌مکس در انیمیشن‌سازی و مایا در پروژه‌های معماری نیست؛ اما این برنامه‌ها برای کارهای ذکر شده ابزارهای قوی‌تر و آسان‌تری دارند که روند کار را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت اسکچاپ
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه مدلسازی و شبیه سازی پارچه در نرم ا...
معماری
در این آموزش رایگان، برای مدلسازی قرنیز در نرم افزار تری دی مکس از ابز...
معماری
در این آموزش رایگان با نحوه مدلسازی با سیستم پارتیکل در نرم افزار تری...
معماری
نرم افزار 3ds max یکی از حرفه‌ای‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزار‌های سه‌بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ملیکا فضلی Guest User
17 اسفند 1402 - ساعت 14:55
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

تارا سلیمانی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 15:41
پاسخ

برای انیمیشن سازی مایا بهتره یا تری دی مکس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انیمیشن سازی، هر دو نرم افزار Maya و 3ds Max قابلیت‌ها و ابزارهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و هر کدام می‌توانند برای ایجاد شخصیت‌های انیمیشنی استفاده شوند. اگر به دنبال نرم افزاری برای انیمیشن سازی هستید و عمده تمرکزتان روی انیمیشن‌های کاراکتری است، Maya معمولاً به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها در صنعت به شمار می‌رود. این نرم افزار دارای ابزارهای قدرتمند مدل‌سازی و انیمیشن‌سازی است که برای ایجاد شخصیت‌های سه بعدی و انیمیشن‌های پیچیده بسیار مناسب است از سوی دیگر،تری دی مکس نیز قدرتمند و محبوب است و برای ایجاد انیمیشن‌های کاراکتری و محیط‌های سه‌بعدی بسیار مناسب است و به شما امکان می‌دهد انیمیشن‌های واقع‌گرایانه و با کیفیت بالا ایجاد کنید.

الناز زارع Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 15:30
پاسخ

بسیار عالی ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

الهام عباسی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 15:16
پاسخ

برای انجام پروژه های معماری بازار کار مایا به چه صورت هست؟ مایا هم مثل تری دی مکس بازار کار خوبی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انجام پروژه های معماری هم از نرم افزار مایا استفاده میشه ولی در بازار کار ایران نرم افزارهایی مثل تری دی مکس بازارکار بهتری نسبت به نرم افزار مایا داره و استفاده از تری دی مکس رایج تر هست.

ریحانه حدادیان Guest User
17 آذر 1401 - ساعت 12:57
پاسخ

وقت بخیر دوره تری دی مکس رو چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تهیه پکیج آموزش تری دی مکس ابتدا در سایت ثبت نام کنید سپس وارد بخش دوره های آموزشی شوید و پکیج مورد نظرتون رو تهیه کنید.

شیدا کوهیار Guest User
05 آبان 1401 - ساعت 15:05
پاسخ

برای مدلسازی های معماری هم میتونیم از نرم افزار تری دی مکس و مایا استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله هر دو نرم افزار در حوزه معماری هم کاربرد دارند.

علی Guest User
05 مهر 1401 - ساعت 10:06
پاسخ

سلام من میخوام با نرم افزار مایا انیمیشن دو بعدی بسازم ، میدونم مایا مخصوص کار سه بعدی هست ولی کار 2 بعدی هم در حد خیلی حرفه ای میشه باهاش کارکرد ، شما آموزشی در این زمینه سراغ دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نه متاسفانه، موفق باشید.

زهرا کرمانی Guest User
30 تیر 1401 - ساعت 09:32
پاسخ

من به یک نرم افزار مدلسازی سه بعدیی نیاز دارم اما برای یادگیری خیلی زمان ندارم بین نرم افزارهایی مدلسازی مثل تری دی مکس، مایا، رویت، اسکچاپ و... کدوم نرم افزار رو میتونم سریع تر یاد بگیرم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار اسکچاپ نسبت به دیگر نرم افزارهای مدلسازی محیط ساده تری داره و برای آموزش نیاز به زمان کمتری داره.

پرهام ایراندوست Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:34
پاسخ

سلام وقت بخیر
من میخوام یک نرم افزار سه بعدی برای شبیه سازی معماری یاد بگیرم و فکر کنم نرم افزار تری دی مکس انتخاب خوبی باشه، خیلی دوس دارم در کلاس های حضوری تری دی مکس جناب محبوبی شرکت کنم ولی متاسفانه برام مقدور نیست میخواستم بدون کلاس آنلاین تری دی مکس ندارید که بتونم شرکت کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
شما میتونید پکیج آموزش مدلینگ رو از سایت آپادمی تهیه کنید.

پدرام مالکی Guest User
29 آبان 1400 - ساعت 13:21
پاسخ

برای آموزش تری دی مکس چه نرم‌افزارهایی پیش نیاز نرم افزار تری دی مکس هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
نرم‌ افزار تری دی مکس هیچ پیش نیازی نداره و شما می‌تونید بدون تسلط به نرم‌افزارهای دیگر تری دی مکس را یاد بگیرید.