cast
مرجان هرندی

داینامو در رویت (Dynamo) چیست؟ + 5 کاربرد داینامو در رویت

مرجان هرندی
30 تیر 1401
1059
6
متن مقاله

داینامو در رویت (Dynamo)

آیا می‌دانید داینامو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ داینامو یک افزونه و پلاگین کاربردی با قابلیت های منحصر به فرد می‌باشد که به طور اختصاصی برای نرم افزار رویت در معماری طراحی شده است. این افزونه ابتدا به عنوان یک پلاگین برای نرم افزار رویت Revit ساخته شده بود اما پس از استقبال بی نظیر کاربران از داینامو، کمپانی Autodesk که شرکت سازنده نرم افزار رویت می‌باشد، این پلاگین را به یک نرم افزار کامل تبدیل می‌کند. داینامو دارای امکانات بی نظیر و متنوعی میباشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار رویت هستید می‌توانید از سایت آپادمی پکیج آموزش رویت را تهیه کنید.

پلاگین داینامو Dynamo چیست؟

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

پلاگین داینامو Dynamo چیست؟

همانطور که متوجه شدید داینامو یک پلاگین اختصاصی برای نرم افزار رویت است که با نصب آن مانند یک رابطه برنامه نویسی عمل کرده و قابلیت ها و امکانات رویت را افزایش می دهد. داینامو دارای چند کاربرد اصلی می باشد که شما میتوانید با استفاده از ابزار و دستورات مختلف برای مدلسازی و طراحی پارامتریک ‌ Parametric modeling، مدیریت اطلاعات پروژه های بزرگ Big Data Manage از آن استفاده کنید. به دلیل قابلیت بی نظیری که در مدلسازی و طراحی پارامتریک دارد این افزونه قدرتمند در نرم افزار رویت را میتوان  رقیب پلاگین گرس هاپر Grasshopper در نرم افزار راینو Rhino نیز دانست.

مقاله پیشنهادی: گرس هاپر چیست؟

داینامو (Dynamo) در رویت چگونه عمل می کند؟

پلاگین داینامو تشکیل شده از چندین گره است که هر یک وظیفه  معین و عملکردی خاص دارند. در داینامو گره ها دارای یک ورودی و خروحی هستند که خروجی های هر گره با سیم به ورودی های دیگر متصل می شوند. این گره ها به شما کمک میکنند تا بتوانید ایده‌های دلخواه خود در کوتاه ترین زمان با نرم افزار رویت طراحی و مدلسازی کنید. همچنین با دسترسی به کتابخانه گره‌ ها شما قادر به خلق طرح هایی خلاقانه در نرم افزار رویت خواهید بود.

کاربرد داینامو (Dynamo) در رویت

داینامو مخصوص چه کسانی است؟

پلاگین و افزونه کاربردی و قدرتمند Dynamo با توجه به قابلیت هایی که دارد بیشتر مناسب معماران، مهندسین و متخصصان در حوزه ساخت و ساز می‌باشد. این افزونه مشکلات احتمالی که حین فرایند مدلسازی پارامتریک ایجاد شود را رفع کرده و با آنالیز داده های بیم، تولید اطلاعات به صورت خودکار و تبادل این اطلاعات، بین نرم افزار های مختلف را به خوبی مدیریت میکند و این یکی از دلایلی است که مهندسین و معماران از این افزونه قدرتمند استفاده می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  پرکاربردترین نرم افزارهای معماری

کاربرد داینامو در رویت و مدلسازی اطلاعات ساختمانیBIM

در این قسمت به 5 کاربرد مهم پلاگین داینامو در نرم افزار رویت می‌پردازیم:

کاهش کارهای تکراری

اگر با نرم افزارهای سه بعدی کار کرده باشید حتما میدانید که در روند طراحی و مدلسازی بعضی از کارهای تکراری بوده و شما مجبور هستید در مراحل مختلف مجددا چندین بار آن ‌ها را تکرار کنید. انجام این کارها بسیار زمانبر بوده و باعث کلافیگی شما حین انجام پروژه های می‌شود و روند طراحی و مدلسازی را کند می‌کند. برای رهایی از این مشکل کافیست از پلاگین داینامو استفاده کنید تا علاوه بر کاهش انجام کارهای تکراری در  زمان نیز صرفه جویی شود.شما میتوانید با نصب داینامو و تنظیم آن روی یک گره بدون نیاز به باز کردن داینامو عملیات خودکار مورد نظر را در رویت انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

سامان دهی و ارسال داده های ساختمانی

نرم افزار رویت (Autodesk Revit) یک نرم‌افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که یکی از مهمترین بخش‌ها در این نرم افزار بخش داده ها یا اطلاعات آن می‌باشد. که دسترسی به این اطلاعات کار چندان آسانی نخواهد بود. نرم افزار رویت در بهبود سرعت دسترسی به داده های ساختمانی هنوز کمی ضعیف عمل می‌کند اما با پلاگین  Dynamo تا حد زیادی نقاط ضعف را پوشش داده است. در اکثر موارد شما نیاز به ترکیب کردن داده های مختلف و محاسبه مقادیر خاص این داده ها دارید، برای این منظور، افزونه داینامو کار شما را بسیار آسان می کند. به کمک Dynamo شما می توانید یک رابطه دو طرفه میان رویت و اکسل ایجاد و داده های خاص را از رویت به اکسل ارسال کنید،  پس از ورود داده ها به اکسل، شما می توانید جهت اصلاح این داده ها نیزاقدام کنید.

مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم

کمک به طراحی با کیفیت

این پلاگین علاوه بر خودکار کردن وظایف جهت کاهش کارهای تکراری و دریافت و ارسال دقیق داده ها در بخش طراحی نیز کاربرد دارد و یک ابزار قدرتمند برای برای طراحی محسوب می‌شود. با استفاده از داینامو می توانید در کوتاه ترین زمان الگوهای خاص و جدید ایجاد کنید و یک پروژه طراحی و مدلسازی با کیفیتی را در نرم افزار رویت ایجاد نمایید.

کمک به طراحی با کیفیت

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌های کاربردی در نرم‌افزار رویت

ارزیابی دقیق طرح های ایجاد شده

پلاگین داینامو در رویت با شبیه سازی طرح کلی ساختمان، کمک می کند تا شما متوجه شوید که آیا طرح شما در واقعیت نیز به خوبی اجرا می شود یا خیر. به طور کلی پلاگین داینامو کمک می کند تا به ارزیابی طرح های خود بر اساس معیارهای تعیین شده بپردازید و نواقص و کم و کاستی های احتمالی را برطرف کنید. این ویژگی Dynamo  باعث می شود تا شما طرح هایی بی نقص را در کوتاهترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت آماده کنید.

بهبود دقیق محاسبات

با استفاده از پلاگین داینامو در رویت میتوانید در روند اجرای پروژه طراحی ومدلسازی، تمامی مراحل کار را در هر بخش و مرحله برسی کنید و در صورت بروز خطا و اشکالات احتمالی آن‌ها را برطرف کنید. محاسبات در این پلاگین به صورت پیشرفته و دقیق انجام شده و باعث افزایش کیفیت کلی کار نیز می‌شود.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز رویت

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت دیاگرام و نمای انفجاری در نرم...
معماری
برای حذف نرم افزارهای اتودسک نباید فولدر آن ها را پاک کنید زیرا این کا...
معماری
در این آموزش رایگان نحوه انتقال یک فایل به صورت زنده یا synchronize را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مریم حاجی محمدی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 14:38
پاسخ

میشه لطفا به صورت خلاصه توضیج بدید نرم افزار داینامو چه کاربردی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
داینامو یک پلاگین اختصاصی برای نرم افزار رویت است که قابلیت ها و امکانات رویت را افزایش میده و قابلیت بی نظیری که در مدلسازی و طراحی پارامتریک داره.

سمیرا مرادی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 11:18
پاسخ

وقت بخیر ببخشید در مقاله به پلاگین گرس هاپر اشاره کردید میخواستم بدونم این افزونه قابل نصب بر روی نرم افزار رویت هم هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، پلاگین گرس هاپر فقط قابل نصب بر روی نرم افزار راینو هست.

عباس بهبودی Guest User
12 آبان 1401 - ساعت 12:51
پاسخ

عالی بود، ممنون بابت سایت خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.