cast
مرجان هرندی

آموزش ابزار Rotate در تری دی مکس جهت چرخاندن آبجکت‌ها

مرجان هرندی
09 بهمن 1400
1429
4
متن مقاله

ابزار Rotate در تری دی مکس

با دو ابزار Move و Scale جهت جابه جایی و تغییر مقیاس ترسیمات و موضوعات مختلف در نرم‌افزار تری دی مکس در مقالات قبلی آشنا شدید. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی دیگر از دستورات مهم و پر کاربرد در تری دی مکس آشنا کنیم. از ابزار Rotate در نرم‌افزار تری دی مکس جهت چرخاندن موضوعات و آبجکت‌های موجود در فایل تری دی مکس استفاده می‌کنند که می‌توانید با استفاده از این دستور می‌توانید آبجکت‌ها را در جهات مختلف بچرخانید که در ادامه با نحوه اجرا و استفاده از این دستور بیشتر آشنا خواهید شد همچنین شما می‌توانید با ثبت نام در سایت آپادمی و تهیه پکیج آموزش تری دی مکس این نرم‌افزار را به خوبی یاد بگیرید و برای انجام پروژه‌ها و مدلسازی طرح‌های خود از آن استفاده کنید و حتی پس از آموزش از طریق این نرم‌افزار کسب درآمد کنید.

ابزار Rotate در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نحوه اجرای ابزار Rotate در تری دی مکس

برای اجرای دستور Rotate در نرم‌افزار تری دی مکس شما می‌توانید با استفاده از سه روش این دستور را اجرا کنید. 

نحوه اجرای ابزار Rotate در تری دی مکس
روش اول برای اجرای دستور Rotate در تری دی مکس، کلیک روی آیکون ابزار Rotate از قسمت Main Toolbar است که می‌توانید دستور را اجرا کنید روش دوم استفاده از کلید‌های میانبر ابزار و دستورات است که با استفاده از آن‌ها خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید دستورات را اجرا کنید که کلید E کلید میانبر این ابزار است که شما می‌توانید برای اجرای دستور Rotate از آن استفاده کنید و آخرین روش دسترسی و اجرای این ابزار از طریق منوی Edit است که با کلیک روی منوی Edit می‌توانید از منوی باز شده گزینه Rotate را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: ابزار Move در تری دی مکس

چرخاندن آبجکت‌ها با ابزار rotate در تری دی مکس

برای چرخاندن آبجکت‌ها با استفاده از ابزار Rotate ابتدا باید آبجکت مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد ابزار Rotate را فعال کنید که برای این کار از روش‌هایی که در قسمت قبل به شما آموزش دادیم می‌توانید استفاده کنید. بعد از فعال کردن این ابزار مشاهده خواهید کرد که دور آبجکت شما سه دایره به حالت دورانی قرار می‌گیرد که می توانید آبجکت‌ را در جهت محورهای مختصات بچرخانید. 

همانطور که مشاهده می‌کنید دایره با رنگ قرمز آبجکت شما را حول محورx می چرخاند. دایره با رنگ سبز آبجکت‌ها را حول محور y  و دایره با رنگ آبی نیز آبجکت شما را حول محور z می چرخاند. با قرار گرفتن نشانگر موس روی هر کدام از این محورها به شکل یک فلش برگردان در می آید که با نگه داشتن کلیک ماوس و حرکت ماوس می‌توانید  آبجکت مورد نظر خود را حول همان محور بچرخانید. 

چرخاندن آبجکت ها در سه محور X, Y, Z

مقاله پیشنهادی: تنظیمات gizmo در تری دی مکس 

تنظیم میزان چرخش آبجکت‌ها با ابزار Rotate در تری دی مکس 

 برای تنظیم میزان چرخش آبجکت‌ها در محورهای مختلف شما می‌توانید با استفاده از سه روش میزان چرخش را انتخاب کنید. روش اول به صورت دستی می‌باشد که بدون نیاز به مختصاتی دقیق با انتخاب محور مورد نظر و حرکت موس می‌توانستید آبجکت خود را به مقدار دلخواه بچرخانید. روش دو از طریق نوار ابزار time line است که در پایین صفحه تری دی مکس شما قرار دارد که می‌توانیید در سه کادر موجود در این قسمت با تغییر مقادیر x,y,z آبجکت‌های خود را حول همان محور با اندازه دلخواه بچرخانید.

نوار ابزار time line
سومین روش برای تنظیم میزان چرخش آبجکت‌ها در تری دی مکس از طریق کلیک روی ابزار Rotate و دسترسی به پنجره تنظیمات rotate transform Type- in است که در مقاله Move و Scale به آن اشاره کرده بودیم.  همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این پنجره داری دو بخش offset world و Absolute world است که می‌توانید از طریق Absolute world میزان چرخش در هر جهت را در کادرهای x,y,z وارد کنید که نسبت به موقعیت آبجکت براساس 0 و 0 مرکز در نظر گرفته می‌شود همچنین با وارد کردن مقادیر مورد نظر در قسمت offset world مقدار وارد شده به کادرهای بخش rotate the world افزوده می شود و مقدار وارد شده نسبت به موقعیت فعلی آبجکت رو 0 و 0 لحاظ می‌شود.

 پنجره تنظیمات rotate transform Type- in

مقاله پیشنهادی: ابزار Scale در تری دی مکس

نکته:
به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با کلیک روی آیکون قسمت Absolute mode transform type در بخش time line به بخش offset world دسترسی پیدا کنید که آیکون این قسمت تغییر خواهد کرد و با وارد کردن مقادیر مورد نظر در کادر های x,y,z به مقدار مختصات آن در قسمت Absolute افزوده خواهد شد.

امیدوار از این مقاله لذت برده باشید برای مشاهده مقالات اموزش و آموزش‌های رایگان پیج ما را دنبال کنید.
 

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

فریلنسینگ
حفظ نظم ساعات کاری می تواند برای فریلنسرها دشوار باشد. اما علیرغم این...
معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شیوا سلیمانی Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 11:44
پاسخ

گیزمو نمایش داده نمیشه باید چیکارکنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نمایش گیزمو باید وارد منوی Views شوید و تیک گزینه Show Transform Gizmo را بزنید تا گیزمو برای شما فعال بشه.

پونه معتمد Guest User
04 خرداد 1401 - ساعت 14:50
پاسخ

چجوری سایز گیزمو در تری دی مکس رو باید تغییر بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
از منوی customize گزینه preference را انتخاب کنید تا پنجره Preference Settings برای شما باز شود سپس وارد تب Gizmo شوید و از قسمت Size سایز گیزمو را تغییر دهید.
موفق باشید.