cast
مرجان هرندی

آموزش ابزار Scale در تری دی مکس (تغییر مقیاس آبجکت‌ها در 3Ds Max)

مرجان هرندی
07 بهمن 1400
1875
10
متن مقاله

آموزش ابزار Scale در تری دی مکس

اگر مقالات قبلی ما را مطالعه کرده باشید می‌دانید که ابزارهایtransform  چه کاربردی دارند. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده یکی از ابزار‌های transform در تری دی مکس را به شما آموزش دهیم که این ابزار، ابزار Scale در نرم‌افزار تری دی مکس می‌باشد که شما می‌توانید به کمک این ابزار به راحتی آبجکت‌های موجود در محیط  تری دی مکس را تغییر فرم، شکل و تغییر مقیاس دهید. اگر با نرم‌افزار‌های ترسیمی دو بعدی و سه بعدی دیگر کار کرده باشید می‌دانید که این دستور یکی از دستورات پرکاربرد در همه نرم‌افزارها برای تغییر مقیاس ترسیمات است که شما می‌توانید پس از انجام ترسیمات در صورت نداشتن مقیاس دلخواه با این ابزار مقیاس ترسیمات را به مقیاس دلخواه خود تغییر دهید. در حوزه معماری نرم‌افزارهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار‌ها در مراحل مختلف انجام پروژها از آن‌ها استفاده کنید و سرعت خود را افزایش دهید. برای آموزش این نرم‌افزارها و همچنین نرم‌افزار تری دی مکس می‌توانید پکیج آموزشی خود را از سایت آپادمی تهیه کنید. پکیج آموزش تری دی مکس به صورت صفر تا صد آموزش داده شده و 200 پروژه مختلف طراحی در آن انجام شده است که با تهیه آن می‌توانید به نرم‌افزار تری دی مکس مسلط شوید.

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نحوه اجرای ابزار Scale در تری دی مکس

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم ابزار Scale یکی از ابزار هایtransform  است که برای تغییر مقیاس ترسیمات و آبجکت‌های موجود در نرم‌افزار تری دی مکس استفاده می‌شود. این ابزار در کنار ابزار‌های دیگر transform در منوی Main Toolbar قرار دارد که شما می‌توانید با کلیک روی آیکون این ابزار از منوی Main Toolbar آن را فعال کنید همچنین می‌توانید برای اجرای این ابزار از منوی Edit و یا کلید میانبر R استفاده کنید و مقیاس ترسیمات را تغییر دهید.

نحوه اجرای ابزار Scale در تری دی مکس

تغییر مقیاس با ابزار Scale در تری دی مکس 

برای استفاده از ابزار Scale در تری دی مکس ابتدا باید این ابزار را فعال کنید که می‌توانید از طریق یکی از روش‌های قسمت قبل این دستور را اجرا کنید. پس از اجرا مشاهده خواهید کرد که گیزمو روی آبجکت به شکل یک مثلث نمایش داده می‌شود که شما با کمک Scale Gizmo می‌توانید آبجکت‌ها را در سه محور مختصات X ،Y ،Z  تغییر مقیاس دهید.

تغییر مقیاس با ابزار Scale در تری دی مکس

همچنین شما می‌توانید از طریق قسمت time line مقادیر مورد نظر برای تغییر مقیاس ترسیمات را در کادرهایx ,y ,z  در این قسمت وارد کنید و به صورت دقیق مقیاس آبجکت‌ها را تغییر دهید.

در تری دی مکس برای تغییر مقیاس time line

علاوه بر شما می‌توانید با راست کلیک روی آیکون ابزار Scale به پنجره Transform Type-In Dialog دسترسی پیدا کنید و مختصات دقیق برای تغییر مقیاس ترسیمات را وارد کنید این پنجره دارای دو قسمت Absolute و Offset است که می‌توانید مختصات موقعیت آبجکت‌ها را، براساس 0 و 0 و یا موقعیت فعلی آبجکت لحاظ کنید.

پنجره Transform Type-In Dialog

مقاله پیشنهادی: تنظیمات gizmo در تری دی مکس

جهت تغییر مقیاس آبجکت‌ها می‌توانید از سه ابزار زیر استفاده کنید که برای دسترسی به آن‌ها کافیست روی آیکون ابزار Scale کلیک کنید و از منوی کشویی که برای شما باز می‌شود ابزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

  • Select and Uniform Scale:

با این ابزار می‌توانید آبجکت ها را به‌ صورت همسان تغییر مقیاس دهید یعنی سه محور (X, Y, Z) به یک اندازه تغییر سایز پیدا کنند.

  • Select and Non-Uniform Scale:

برای تغییر مقیاس ب ه‌صورت غیر همسان می‌توانید از ابزار Select and Non-Uniform Scale  استفاده کنید تا سه محور (X, Y, Z) با اندازه‌های مختلف تغییر سایز پیدا ‌کنند.

  • Select and Squash:

برای تغییر مقیاس آبجکت انتخابی در تری دی مکس در راستای یک محور یا دو محور می‌توانید از ابزار Select and Squash استفاده کنید.

تغییر مقیاس با ابزارهای در تری دی مکس Scale

مقاله پیشنهادی: مدیریت نوار ابزارها در 3Ds Max

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید برای مشاهده آموزش‌ها و مقالات ما پیج آپادمی را دنبال کنید.

کارت تری دی مکس
کارت تکلا استراکچرز
کارت طراحی لباس با مارولوس
کارت لومیون

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه مدلسازی و شبیه سازی پارچه در نرم ا...
معماری
در این آموزش رایگان با نحوه مدلسازی با سیستم پارتیکل در نرم افزار تری...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

هما خانزاده Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:29
پاسخ

آموزش خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

یاسمن کاشانی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 13:19
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

حدیث قلیپور Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 12:04
پاسخ

من میخوام رنگ پس زمینه مکسم رو تغییر بدم برای تغییر رنگ پس زمینه تری دی مکس باید از کدوم بخش تغییرات رو اعمال کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تغییر رنگ محیط تری دی مکس، ابتدا باید روی منوی customize کلیک کرده و گزینه customize interface را انتخاب کنید سپس از باز شده پنجره وارد قسمت Colors شوید و با انتخاب گزینه viewport background و انتخاب رنگ مورد نظر از قسمت Color رنگ مورد نظر را انتخاب کنید پس از تغییر رنگ با کلیک روی گزینه Apply Colors now و بستن پنجره customize interface، تغییرات روی قسمتviewport اعمال خواهد شد.

مریم موسوی Guest User
03 آذر 1401 - ساعت 13:22
پاسخ

چرا موقع استفاده از فرمان Scale در 3Ds Max گاهی حجم ها دفورمه میشن و فقط در یک یا دو محور کار می کنه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای رفع این مشکل دستور Scale روی حالت SELECT AND UNIFORM SCALE قرار دهید برا ی انجام این کار ابتدا کلیک چپ رو روی فرمان scale نگه داشته و حالت این فرمان را تغییر دهید همچنین با هر بار فشردن کلید R کیبورد حالت انتخابی فرمان scale به حالت دیگر تبدیل میشود.

نیلوفر زارعی Guest User
05 خرداد 1401 - ساعت 12:18
پاسخ

برای تغییر واحد در تری دی مکس چجوری میتونم به پنجره یونیت ستاپ دسترسی پیدا کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
وارد تب Customize شوید و گزینه Unit setup را انتخاب کنید و واحد ترسیمات خود را تغییر دهید.
موفق باشید