cast
مرجان هرندی

اصول و ضوابط طراحی سرویس بهداشتی (0 تا 100)

مرجان هرندی
09 بهمن 1401
17463
4
متن مقاله

اصول و ضوابط طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی در هر ساختمان و فضایی کمترین مساحت را به خود اختصاص می دهد اما اصول طراحی سرویس بهداشتی یکی از موضوعات پر اهمیت در طراحی داخلی ساختمان است که توجه به ابعاد و استانداردهای طراحی این فضای کوچک اهمیت بسیار زیادی در سهولت استفاده از آن خواهد داشت. از این رو باید در هنگام برنامه‌ریزی و نقشه‌کشی ساختمان علاوه بر دقت در ظاهر، رعایت استانداردها و قوانین موجود باید فضایی درست و اصولی را برای سرویس بهداشتی در نظر بگیرید. با توجه به اینکه در اکثر مواقع طراحی سرویس بهداشتی مورد بی‌توجهی طراحان و سازندگان قرار می‌گیرد و بخشی کم اهمیت در خانه تلقی می‌شود در این مقاله تصمیم گرفتیم به آموزش طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام بپردازیم و اصول و ضوابط طراحی سرویس بهداشتی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید در طراحی سرویس های بهداشتی با رعایت نکاتی ساده اما کاربردی نتیجه بسیار مطلوبی در پایان کار داشته باشید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

اصول و ضوابط طراحی سرویس بهداشتی

مقاله پیشنهادی: آموزش طراحی پلان

ضوابط طراحی سرويس بهداشتی

سرویس بهداشتی هم مانند سایر فضاهای یک ساختمان دارای ضوابط و اصولی تایید شده توسط نظام مهندسی می باشد که با در نظر گرفتن تمامی جوانب، متناسب با استانداردهای نظام مهندسی ارائه شده است که برای تعبیه و طراحی سرویس بهداشتی باید به این ضوابط و اصول پایبند بوده و در طراحی و اجرا این اصول و ضوابط را رعایت نمایید. وقتی صحبت از طراحی سرویس بهداشتی می شود منظور یک طراحی هوشمندانه است که شامل رعایت استاندارها و ضوابط طراحی، چیدمان، انتخاب مناسب و غیره می باشد. طراحی سرویس بهداشتی باید به به نحوی باشد که تعادل بین عملکرد و جذابیت بصریش در عین یکپارچگی با سایر دکور خانه حفظ شود. در ادامه توضیح خواهیم داد که برای طراحی یک سرویس بهداشتی اصولی با عملکردی بی نقص باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

ضوابط طراحی سرويس بهداشتی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

ابعاد و اندازه سرویس بهداشتی

ابعاد سرویس بهداشتی به نسبت متراژ کل آپارتمان و منزل می تواند متغییر باشد، برای مثال اگر شما دارای منزلی بزرگ هستید میتوانید فضای  بیشتری را به دستشویی و حمام اختصاص دهید. اما اگر در طراحی دارای محدودیت هستید و نمیتوانید فضای زیادی را به سرویس بهداشتی اختصاص دهید میتوانید با یک طراحی اصولی و توجه به استانداردها در طراحی دکوراسیون داخلی  در کمترین فضا بهترین عملکرد  را داشته باشید. هنگام طراحی باید سرویس بهداشتی به گونه ای طراحی شود که تناسبات و تعادل بین اندازه ی توالت و سرویس بهداشتی و فاصله بین اجزاء تشکیل دهنده‌ی آن رعایت شود تا در زمان استفاده از سرویس بهداشتی اشخاص به راحتی بتوانند قدم برداشته، و از سرویس بهداشتی استفاده کنند. اندازه ی استانداردی که برای سرویس بهداشتی طبق ضوابط در نظر گرفته شده به شرح زیر می باشد:
•    حداقل ابعاد مورد نظر برای سرویس بهداشتی نباید کمتر از 120 × 110 باشد.
•    بهترین ابعاد برای سرویس های بهداشتی در خانه‌های کوچک 155×110  می باشد.
•    در صورت استفاده از سرویس بهداشتی توسط معلولین باید حداقل ابعاد سرویس بهداشتی طراحی شده 170 در 150 باشد.
•    توجه داشته باشید در صورت نصب روشویی و همچنین نصب توالت فرنگی در سرویس بهداشتی اگر درب به سمت بیرون باز می‌شود ابعاد سرویس بهداشتی 190×75 و اگر درب سرویس بهداشتی به سمت داخل باز می‌شود 140 × 120 سانتی‌متر باید باشد.
•    در صورت نصب وان حمام، توالت فرنگی و روشویی حداقل ابعاد مورد نیاز برای طراحی سرویس بهداشتی نباید از 215 × 155 کمتر باشد.
•    سرویس‌های بهداشتی که در آنها روشویی سنگی، وان حمام، توالت فرنگی و همچنین تعبیه محیطی برای دوش بصورت جداگانه با نصب دوش حمام انجام می‌شود نباید ابعادی کمتر از 350 × 185 کمتر داشته باشد.

ابعاد و اندازه سرویس بهداشتی

اصول طراحی درب سرویس بهداشتی

اولین نکته در طراحی درب سرویس بهداشتی این است که سرویس بهداشتی نباید به گونه ای طراحی شود که درب آن روبه‌ روی سایر درهای خانه باز شود بنابراین باید به سمت حاشیه و یا فضاهای پرت ساختمان در نظر گرفته شود.ابعاد در سرویس های بهداشتی باید در عرض 85 و در ارتفاع 203 تا 204 سانتی‌متر باشد. این عرض با توجه به متراژ منزل از 61 تا 85 سانت می تواند قابل تغییر باشد. در صورت عبور صندلی چرخ دار عرض درب ها باید 91 سانتی متر در نظر گرفته شود. به علت وجود رطوبت در سرویس های بهداشتی باید درب در برابر رطوبت عایق خوبی داشته باشد بنابراین باید از جنس های ضد آب و یا تا ارتفاع 20 سانتی متری عایق کاری شود.

مقاله پیشنهادی: 0 تا 100 ضوابط طراحی پارکینگ

 سیستم تهویه در سرویس بهداشتی

سیستم تهویه مناسب در سرویس بهداشتی یکی از موارد مهم در طراحی سرویس های بهداشتی می باشد زیرا  سرویس بهداشتی به دلیل استفاده های زیاد بیشتر در معرض آلودگی و بوی نامطبوع قرار می گیرد بنابراین باید باید توسط یک تهویه قوی مرتب تعویض هوا داشته باشد. یک فن مناسب برای سرویس بهداشتی باید بتواند در زمان حدود 10 دقیقه هوای توالت ها را به طور کامل خارج کند. برای تهویه کامل و درست در سرویس بهداشتی باید توان هواکش یا پنجره به اندازه ای باشند که در این زمان تهویه ی کامل انجام گرفته و هوای توالت و حمام به بیرون هدایت شود. اگر سرویس بهداشتی مجهز به پنجره است، اندازه ی آن باید 15 درصد از کل یک دیوار باشد.

نور در سرویس بهداشتی و نصب کلید پریزها

نور در سرویس بهداشتی باید در حد مطلوب بوده و فضا را کاملا روشن کند. در صورت دسترسی به نور طبیعی در سرویس بهداشتی باید طراحی به نحوه ای انجام شود که از برخورد مستقیم نور خورسبد به بر روی چاه هاجلوگیری شود. زیرا باعث بوجود آمدن بوی بسیار زیاد و نامطبوع در فضا می گردد. برای ایجاد یک نورپردازی اصولی در توالت و حمام، میتوانید از یک منبع نوری محیطی مثل لوستر و لامپ های متصل به سقف استفاده کنید علاوه براین، برای زیباتر شدن محیط می توانید از نورهای متمرکز استفاه کنید که در قسمت کنار آینه ها نصب می شوند. استفاده از نور مخفی و نورپردازی های تاکیدی در اطراف محفظه و شلف های نگهداری وسایل بهداشتی نیز می تواند جلوه فوق العاده زیبای را در محیط ایجاد کند. بر اساس اصول طراحی سرویس بهداشتی، ارتفاع مناسب برای نصب پریزها 130 سانتی متر از کف باید درنظر گرفته شود.

اصل تفکیک فضای سرویس بهداشتی

در طراحی سرویس بهداشتی میتوانید روشویی، توالت و حمام را در بخش های مجزای در منزل طراحی و جانمایی کنید و یا هر سه را در یک بخش قرار دهید. در طراحی مدرن در یک مکان به صورت یکپارچه و با چیدمان اصولی زیبایی خاص خود را پیدا کرده و طراحی می شود. اگر توالت و دوش و روشویی همگی در یک فضا قرار گرفته اند، بهتر است از پارتیشن های شیشه ای برای جداسازی و تفکیک بخش های مختلف استفاده کنید. با تفکیک صحیح می توان کارایی سرویس بهداشتی را تا حد زیادی افزایش داد. علاوه براین می توان از خیس شدن کاسه توالت و ایجاد لک روی سطح آن در حین دوش گرفتن جلوگیری نمود.

اصل تفکیک فضای سرویس بهداشتی

سایر الزامات و توصیه‌ها برای طراحی سرویس بهداشتی

•    برای سرویس بهداشتی باید یک پیش فضا در نظر گرفت .
•    نصب توالت فرنگی و یا توالت ایرانی باید به شکلی انجام شود که به محض ورود فرد به سرویس بهداشتی توالت در مسیر عبور او قرار نداشته باشد.
•    فضای نصب روشویی و فضایی که توالت در آن قرار دارد نباید یکی باشد و حتما باید به صورت جدا از هم طراحی شود.
•    فاصله توالت ایرانی تا دیوار پشت باید حدود 30 سانتی‌متر در نظر گرفته شود و فاصله آن نباید کمتر و یا بیشتر باشد.
•    برای نصب توالت فرنگی و نصب توالت ایرانی باید ترجیحا کاسه توالت به سمت شرق تعبیه شود.
•    فاصله لوله فاضلاب توالت فرنگی تا دیوار باید بین 15 تا 20 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
•    فضایی که برای ساخت پنجره برای سرویس در نظر گرفته می‌شود با حداقل 450 سانت شروع می‌شود و باید 15% فضای کلی را داشته باشد. توجه داشته باشید که پنجره سرویس بهداشتی شما حتما به بیرون راه داشته باشد تا هوا تهویه شود.
•    استفاده از کاشی تنها یکی از راه‌های پوشش دیوار و کف حمام است. به جای کاشی می‌توانید از تایل‌های شیشه‌ای، سنگی و یا سرامیک هم استفاده کنید. اما در هر صورت باید کف سرویس بهداشتی و دیوارها تا ارتفاع 185 سانتی‌متری حتما عایق رطوبتی شده باشند. برای این کار بهترین عایق حرارتی و رطوبتی ساختمان را انتخاب کنید.
•    در زوایای دیوار و کنج‌های آن در سرویس بهداشتی بهتر است از یک ماهیچه بتنی بصورت شیب‌دار استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا در اجرای عایق رطوبتی شکست ایجاد نشود.
•    کاشی‌ها و یا سرامیک سرویس بهداشتی نباید لغزنده انتخاب شوند تا در اثر رطوبت و یا نم زیاد لیز شود.

اصل تفکیک فضای سرویس بهداشتی

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
مهم‌ترین اصل در طراحی آشپزخانه مثلث کار می‌باشد. البته این اصل جزو مقر...
معماری
اتاق خواب برای بسیاری از افراد پر مشغله‌¬ای که از در طول روز در حال فع...
معماری
یکی از مباحث مهم در طراحی پلان معماری، بحث لکه گذاری در پلان می باشد ک...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

آرزو فرج پور Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 17:11
پاسخ

عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید

یگانه مسلمی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 11:45
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون، حداقل ابعادی که برای سرویس بهداشتی میتونیم در نظر بگیریم چقدره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
حداقل ابعادی یک سرویس بهداشتی باید 120× 110 و حداقل ابعاد یک سرویس بهداشتی با یک روشویی 120 * 140 سانتیمتر است.