cast
مرجان هرندی

آموزش تنظیمات موس در اتوکد + 3 کاربرد اسکرول موس برای اجرای دستورات در (AutoCAD)

مرجان هرندی
17 آذر 1400
12276
18
متن مقاله

تنظیمات موس (مکان نما) در اتوکد 

همانطور که می‌دانید برای انجام ترسیمات در اتوکد به موس نیاز دارید و انجام ترسیمات در اتوکد بدون موس امکان پذیر نیست همچنین استفاده از پد لمسی لپ تاپ برای انجام ترسیمات کار را برای شما سخت تر می‌کند و در پروژه‌های بزرگ و پیشرفته از پد لمسی نمی‌توانید استفاده کنید بنابراین یکی دیگر از تنظیماتی که قبل از انجام ترسیمات و کار در نرم افزار AutoCAD  باید انجام دهید تنظیمات مربوط به موس است که ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد. اگر علاقه منذد به آموزش اتوکد هستید می‌توانید علاوه بر تهیه پکیج آموزش اتوکد مقالات و آموزش‌های رایگان ما را از سایت آپادمی دنبال کنید.

تنظیمات موس در اتوکد

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

تنظیمات مکان نما و ابعاد نشانگر موس در اتوکد

برای اینکه بتوانید ترسیمات خود را راحت تر در اتوکد انجام دهید ابتدا باید تنظیماتی مربوط به موس را برای مکان نما در اتوکد انجام دهید تا کارها و ترسیمات برای شما در اتوکد ساده تر شود. موس‌های کامپیوتر انواع مختلفی دارند که ساده ترین آن‌ها فقط سه دکمه اصلی را دارند با تنظیماتی ساده به شما آموزش خواهیم داد تا چگونه از موس در اتوکد برای انجام ساده تر و منظم تر ترسیمات استفاده کنید. 

روش انجام تنظیمات مکان نما  موس در اتوکد

برای انجام این تنظیمات ابتدا باید وارد سربرگ Options  شوید برای دسترسی و اجرای پنجره Options چند روش وجود دارد که در مقالات قبلی به آن اشاره کرده ایم. برای دسترسی به این پنجره می‌توانید Op+Enter را بزنید و به این پنجره دسترسی پیدا کنید. بعد از باز شدن پنجره Options وارد بخش Display  شوید. در این قسمت گزینه Crosshair size وجود دارد که این امکان را به شما میدهد تا بتوانید اندازه نشانگر موس را در Workspace تغییر دهید که با تغییر عدد از 0 تا 100 در این قسمت می‌توانید اندازه نشانگر موس را کوچک تر یا بزرگتر کنید که اگر روی عدد 100 قرار دهید نشانگر موس به صورت تمام صفحه به نمایش در خواهد آمد.

تنظیمات مربوط به نشانگر موس در اتوکد

نکته:

نکته قابل توجه در زمان استفاده از موس در اتوکد این است  که زمانی که یک آبجکت و یا ترسیمات خود را انتخاب می‌کنید نشانگر موس به شکل صلیبی درمیاید و زمانی که از دستورات ترسیمی استفاده می‌کنید دیگر به شکل صلیبی نخواهد بود و به شکل یک مربع کوچک برای شما نمایش داده می‌شود.

کاربرد چپ کلیک و راست کلیک موس در اتوکد

روی همه موس‌ها دو کلید وجود دارد که بیشتر کارها را با فشردن این دو کلید انجام می‌دهیم که در اتوکد هر یک کاربردی دارند. از کلیک چپ در اتوکد برای انتخاب اشکال و اجرای دستورات استفاده می‌ کنند. کلید دوم راست کلیک است که با زدن راست کنید منو میانبر و یا منوی shortcut برای شما باز خواهد شد. البته بعضی از افراد با انجام تنظیمات از کلیک راست به عنوان اینتر استفاده می‌کنند تا سرعت عمل خود را در انجام ترسیمات بالا ببرند که برای این کار می‌توانید وارد پنجرهOptions  شوید و از سر برگ User Preferences روی گزینه Right Click Customization کلیک کنید. بعد از باز شدن پنجره Right_click Customization باید تیک گزینه Turn on Time-Sensitive Right click را بزنید تا کلیک راست موس به دکمه اینتر تبدیل شود .

تبدیل کلیک راست موس به اینتر در اتوکد

همانطور که می‌دانید بازدن کلید اینتر و Esp در اتوکد دستورقبلی مجددا اجرا  می‌شود اکنون با انجام تنظیمات مربوط به کلیک راست با زدن کلیک راست در اتوکد می‌توانید دستورها را اجرا کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش سلکت کردن در اتوکد

کاربرد اسکرول موس در اتوکد

کلید اسکرول موس در اتوکد سه کاربرد دارد که هر سه حالت را باهم برسی خواهیم کرد.

  1. اولین کاربرد کلید اسکرول روی موس برای zoom کردن روی ترسیمات در اتوکد است که با حرکت اسکرول به سمت جلو می‌توانید روی ترسیمات zoom کنید و با حرکت اسکرول به سمت عقب از ترسیمات دور خواهید شد و دستور Zoom out را اجرا خواهید کرد.
  2. دومین کاربرد اسکرول اجرای دستور Pan است  که با نگه داشتن کلید اسکرول وسط موس دستور پن برای شما اجرا خواهد شد. با حرکت موس در صفحه میتوانید صفحه ترسیمات را به جهات مختلف جابه جا کنید. این دستور یکی از پر استفاده ترین دستورات اتوکد است. 
  3. کاربرد سوم اسکرول اجرای دستور Zoom Extend است که با دوبار کلیک روی اسکرول می‌توانید دستور Zoom Extend را اجرا کنید و همه ترسیمات به صورت فیت در صفحه نمایش برای شما قرار خواهند گرفت.

مشکلات مربوط به موس 

گاهی هنگام کار با موس ممکن است دوچار مشکلاتی مانند کند حرکت کردن موس، پرش موس و یا ماندن رد موس در اتوکد شوید که این مشکلات مربوط به نرم افزار نیست و ممکن است مشکلات کامپیوتری باشد نه مشکلات نرم‌افزاری. البته مشکل ماندن رد موس در اتوکد ممکن است به علت روشن بودن o snap باشه که با زدن کلید f9 رفع خواهد شد. و برای رفع دیگر مشکلات مربوط به موس باید از طریق تنظیمات مربوط به ویندوز این مشکلات را رفع کنید.

مقاله پیشنهادی: حذف نقاط موقت در اتوکد

امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید.

کارت اتوکد
کارت طراحی اتصالات
کارت ایلاستریتور
فتوشاپ2

مقالات مشابه

معماری
برای اندازه گیری ترسیماتی که در نرم‌افزار اتوکد انجام داده اید می‌توان...
معماری
حذف صحیح و اصولی نرم‌افزارهای اتودسک جهت جلوگیری از بروز مشکلات در زما...
معماری
با استفاده از دستور ویرایشی Explode می‌توانید اشکال ترسیمی، آبجکت‌ها،...
معماری
رعایت ضخامت خطوط در ترسیمات یکی از نکات بسیار مهمی است که که در بخش ها...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فاطمه جنیدی Guest User
13 اسفند 1402 - ساعت 16:22
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

پروانه امامی Guest User
11 خرداد 1402 - ساعت 16:53
پاسخ

وقت بخیر عالی بود توضیحاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

نیلوفر رضوی کیا Guest User
12 بهمن 1401 - ساعت 05:43
پاسخ

چجوری باید مختصات نشانگر صلیبی رو در اتوکد 2021 فعال کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نمایش نشانگر صلیبی موس باید از گوشه پایین سمت راست اتوکد، روی سه خط موازی که با عنوان customization وجود داره کلیک کنید و گزینه coordinates را فعال کنید.

زهره رهسپار Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 16:42
پاسخ

سلام وقت بخیر ببخشید من مدتیه دستوراتی که در اتوکد اجرا میکنم صرفا در خط فرمان پایین صفحه نمایش داده میشه و در کنار نشانگر ماوس دیگه نمایش داده نمیشه الان هرکاری میکنم به حالت قبل برنمیگرده باید چجوری تنظیمات رو به حالت قبل در بیارم لطفا راهنماییم کنید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید Dynamic Input رو فعال کنید کافیه کلید F12 رو روی کیبورد بزنید تا Dynamic Input برای شما فعال بشه.

یسنا حسینی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 14:22
پاسخ

میشه رنگ پس زمینه نرم افزار اتوکد رو هم تغییر بدیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تغییر رنگ زمینه اتوکد ابتدا دستور options رو اجرا کنید سپس از پنجره ی Options روی تب display کلیک کنید و در قسمت window element روی دکمه color کلیک کنید و ا پنجره جدیدی بکه باز میشه در قسمت color رنگ زمینه مورد نظر را انتخاب کنید و روی دکمه apply & close کلیک کنید.

پریا کیانی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 14:10
پاسخ

سلام چطوری میتونم سایز اشاره گر موس در اتوکد رو بزرگتر کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تغییر سایز نشانگر موس از Options وارد بخش Display شوید سپس در منو Display گزینه Crosshair size به میزان دلخواه سایز نشانگر موس رو بزرگ کنید.

ستاره دهقان Guest User
29 آبان 1401 - ساعت 15:27
پاسخ

من آموزش های سایتتون رو دنبال میکنم همیشه آموزش های خوب و بسیار مفیدی در اختیارمون میزارید، من بلد نبودم چطور باید تنظیمات موسم رو در اتوکد درست کنم با این اموزش مشکلم رفع شد ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

یاسمن فریدونی Guest User
19 خرداد 1401 - ساعت 10:51
پاسخ

وقت بخیر مشکل ماندن رد موس در اتوکد چیه و جوری رفع میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممکن به علت ضعیف بودن سیستم و مشکلات گرافیکی این مشکل پیش بیاد.

رامین امامی Guest User
06 دی 1400 - ساعت 17:04
پاسخ

رنگ نشانگر موس در اتوکد و چجوری میتونیم تغییر بدیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای تغییر رنگ مکان نمای موس در اتوکد از پنجره Option، وارد قسمت Display شوید روی گزینه‌ی Color کلیک کنید و از قسمت Crosshair در بخش Color رنگ کورد نظر خود را انتخاب کنید سپس روی گزینه‌ی Apply کلیک کنید تا رنگ نشانگر شما تغییر کند.