cast
یاسمن کاتب

مزیت‌هاو ویژگی‌های مهم در موتور رندر وی ری {V-Ray}

یاسمن کاتب
31 شهریور 1400
878
12
متن مقاله

مزیت‌هاو ویژگی‌های مهم در موتور رندر وی ری 

امروزه رندرینگ در دنیای معماری و طراحی دیجیتال به مسئله‌ای بسیار حیاتی تبدیل شده است. یک رندر خوب می‌تواند باعث بهتر ارائه شدن مدل شما شود و قابلیت‌های طرح را واضح‌تر نشان دهد. به علاوه کارفرمایان همیشه می‌خواهند جزئیات را بصورت دقیقی مشاهده کنند، این بدان معناست که یک رندر ضعیف می‌تواند تأثیری معکوس روی مخاطب داشته باشد. انتخاب یک موتور رندر نامناسب نیز می‌تواند روی نتیجه کار شما تاثیر منفی داشته باشد و منجر به از دست دادن مشتریان و درآمد شود. 
در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از محبوب‌ترین موتور رندرهای موجود، یعنی موتور رندر وی‌ری بپردازیم و کاربردی‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های وی‌ری را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید. برای آموزش موتور رندر وی ری می‌توانید از سایت آپادمی  پکیج آموزش وی ری را تهیه کنید.

موتور رندروی‌ری V-Ray در سال‌های اخیر به ابزار منتخب اکثر معماران تبدیل شده است و از آن در بسیاری از صنایع برای ایجاد انواع مدل‌های نوری استفاده می‌شود. جالب است بدانید از وی ری در بازی ویدئویی Halo و قسمتی از سریال Game of Thrones نیز استفاده شده است. وجود امکانات حرفه‌ای، V-Ray را به یک استاندارد صنعتی در مدل‌سازی سه‌بعدی تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی مزیت‌های مهم وی ری می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: موتور رندروی‌ری چیست؟

1.  سرعت عملکرد

وقتی برای انجام کار و تحویل پروژه‌ای مهلت محدودی دارید، سرعت بسیار مهم است. کارفرما قطعا می‌خواهد کار را در اسرع وقت مشاهده کند تا پروژه بتواند سریع‌ر راه‌اندازی شود و در این شرایط هرگونه ناکارآمدی در گردش کار شما می‌تواند باعث بروز مشکلات و هدر رفتن زمان شود؛ بنابراین سرعت نرم‌افزار رندر شما بسیار مهم است.
یکی از مزیت‌های مهم موتور رندر وی ری در مقایسه با سایر نرم‌افزار‌ها و موتور رندرهای مختلف در حوزه طراحی و رندرگیری دیجیتال سرعت بالاتری دارد و می‌تواند در بازه کوتاهی از زمان مدل‌های شما را زنده کند. البته شما به سیستمی نیاز دارید که سخت‌افزار مورد نیاز وی‌ری را داشته باشد و بتواند وی‌ری را به طور کامل و موثر اجرا کند. 

ویژگی‌های موتور رندر وی ری

البته در وی‌ری برای گرفتن رندرهای با کیفیت پایین‌تر می‌توانید تنظیمات را تغییر دهید. مزیت گرفتن یک رندر سریع و با کیفیت پایین آن است که به شما نشان می‌دهد وقتی مدل شما بصورت کامل رندرگیری شد چگونه به نظر خواهد رسید. این پیش‌نمایش‌های کم کیفیت می‌توانند بدون اینکه باعث شود وقت خود را برای ایجاد رندر کامل تلف کنید به شما نشان دهند که باید روی چه چیزی کار کنید. بالا رفتن بهره وری در گردش کار و صرفه‌جویی در زمان برای افرادی که در حوزه مدل‌سازی معماری کار می‌کنند بسیار مهم و مفید می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز وی ری

2.  تنظیمات نور کاربردی

هرچه منابع نوری بیشتری در صحنه داشته باشید، رندرگیری آن دشوارتر و زمان‌بر‌تر می‌شود. این مسئله سالهاست که در نرم‌افزارهای رندر و طراحی دیجیتالی مهم است، حتی نسخه‌های قدیمی V-Ray نیز در این زمینه با مشکل روبرو بودند. روند درک چگونگی تأثیر گذاری هر منبع نوری بر نور مستقیم رندر و محاسبات کل رندر منجر به کند شدن زمان رندرگیری می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های وی ری این است که در نسخه جدید آن، این مشکل حل شده است. وی ری قابلیت تنظیم نور احتمالی را به کاربران ارائه می‌دهد که در منوی Global Switches یافت می‌شود و به طور پیش فرض روی "خاموش" تنظیم شده است؛ این گزینه به شما امکان می دهد چندین چراغ تصادفی را انتخاب کنید و V-Ray از آنها برای ارزیابی هر نقطه قابل مشاهده روی مدل استفاده خواهد کرد. این کار نه تنها باعث کمتر شدن حجم کار شما می‌شود، بلکه سرعت رندر را نیز بسیار سریع‌تر می‌کند و گردش کار کارآمدتری را ایجاد می‌کند.

آموزش پیشنهادی: آموزش Light Mix در پلاگین VRay

3.  سازگاری با دیگر نرم‌افزارها

یکی از ویژگی‌های هر نرم افزار و موتور رندر خوب، سازگاری با دیگر نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال می‌باشد. موتور رندر V-Ray با اغلب نرم‌افزارها از Rhino 3D و 3DS Max گرفته تا SketchUp سازگار است و به عنوان یک افزونه، با هر نرم‌افزاری که یک معمار انتخاب کند به خوبی کار می‌کند. به این ترتیب شما دیگر نیازی به صرف ساعت‌ها برای سازگار کردن V-Ray برای کار با دیگر نرم‌افزارها ندارید.
بسیاری از معماران SketchUp را راهی برای ایجاد مدل‌های سریع با استفاده از مجموعه‌ای ساده از ابزارها می‌دانند، اما این مدل‌ها ممکن است همیشه استانداردهای حرفه‌ای لازم را نداشته باشند. V-Ray به شما اطمینان می‌دهد که مدل‌های ساخته شده با استفاده از SketchUp یا هر نرم‌افزار سه‌بعدی دیگر پس از رندرگیری به خوبی ارائه می‌شوند. استفاده از V-Ray در کنار دیگر نرم‌افزار طراحی دیجیتال به شما امکان می‌دهد مدل‌های خوب را عالی جلوه دهید.

کاربرد های وی ری

مقاله پیشنهادی: اسکچاپ چیست؟

4.  داشتن گزینه‌های متعدد

ممکن است وی‌ری ساده‌ترین نرم‌افزار رندرگیری برای یادگیری نباشد، اما مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از گزینه‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که باعث آزادی در عملکرد آنها می‌شود. اگر وقت بگذارید و گزینه‌ها و ابزارهای مختلف آن را بررسی کنید متوجه خواهید شد که هر کدام چگونه می‌توانند روی رندر شما تأثیر بگذارند و به شما در ساخت مدل‌های بهتر کمک کنند.
در وی ری شما می‌توانید تقریباً همه چیز را بصورت دلخواه تنظیم کرده و در صورت نیاز تنظیمات دوربین و نور را نیز تغییر دهید. دیگر ویژگی مهم موتور رندر وی‌ری این است که می‌توانید بافت متریال و نقشه‌های برجسته خود را تغییر دهید. برای یک معمار حرفه‌ای، انعطاف‌پذیری و توانایی ایجاد چنین تغییراتی می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.
این ویژگی به شما امکان کنترل کامل مدل خود را می‌دهد تا بتوانید بدون محدودیت به تمام جزئیاتی که می‌خواهید برسید. البته اگر نمی‌خواهید این گزینه‌ها را تغییر دهید، تنظیمات پیش‌فرض V-Ray نیز باری گرفتن رندرهای شگفت‌انگیز بسیار عالی است.

گزینه ها در وی ری

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

5.  کتابخانه بزرگ

یک کتابخانه بزرگ از آبجکت، متریال و منابع خوب مزیت مهمی در مدل‌سازی معماری است که بدون آن کار با نرم‌افزار شبیه‌ساز معماری بسیار دشوارتر می‌شود. وی ری دارای کتابخانه‌ای عظیم از مدل‌ها و متریال پیش ساخته است؛ اگرچه ممکن است مایل نباشید از آنها در طراحی نهایی خود استفاده کنید اما استفاده از آنها هنگام ایجاد مفاهیم و قسمت‌های مختلف صحنه کاملاً مفید است. 
V-Ray به شما امکان می‌دهد با استفاده از کتابخانه به سرعت رندرهای عالی ایجاد کنید؛ این بدان معناست که شما می‌توانید بلافاصله به مشتریان نشان دهید که یک مدل چگونه خواهد شد، و مجبور نخواهید بود آن را به صورت شفاهی برای آنها توضیح دهید.

کتابخانه متریال وی ری

مقاله پیشنهادی: انیمیشن معماری چیست؟

6.  قدرت در انیمیشن‌سازی

کیفیت و سرعت در انیمیشن‌سازی نیز یکی از موارد حائز اهمیت است. معماران از انیمیشن‌ها برای نشان‌دادن مدل‌های خود در حالات مختلف استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است مدل‌های ثابت را با افراد متحرک پر کنند تا آنها را همانطور که در یک محیط واقعی ظاهر می‌شوند نشان دهند. با وجود این، بسیاری از معماران از ساخت انیمیشن دوری می کنند و از شخص ثالثی برای انجام کار کمک می‌گیرند که هزینه و زمان بیشتری را برای پروژه اضافه می‌کند.

انیمیشن سازی در وی ری

وی‌ری مزیت‌های زیادی دارد و از کیفیت و سرعت بالایی در انیمیشن‌سازی نیز برخوردار است که ساخت انیمیشن را به گزینه‌ای مناسب و راحت تبدیل می‌کند. شما با استفاده از وی ری و SketchUp و سایر نرم افزارها می‌توانید انیمیشن‌های سریع و آسانی ایجاد کنید. مهمترین ‌مزیت انیمیشن‌ معماری این است که با آن می‌توانید بهتر مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید. کارفرمایان دوست دارند ببینند مدل‌ها و سازه‌ها در عمل چگونه ظاهر می‌شوند. یک انیمیشن از سازه می‌تواند به مشتری در تجسم کل پروژه کمک کند.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج جامع آموزش رندرینگ مسترینگ که آموزش جامع موتور رندرهای وی ری و کرونا است، تمامی آنچه باید از رندرینگ معماری بدانید را فرا گرفته و توانایی تدریس این دو نرم‌‎افزار را نیز کسب کنید. شما با یادگیری اصولی وی ری می‌توانید بر این موتور رندر قدرتمند و محبوب مسلط شده و از این راه به درآمد دلخواه خود برسید.

کارت رندرینگ مسترینگ
کارت لومیون
کارت کی‌شات
کارت اسکچاپ

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه رندرینگ ماشین در VRay و فقط با است...
معماری
یکی از محبوب‌ترین موتور رندر‌ها در حوزه معماری، کرونا رندر است که بدلی...
معماری
وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی قوی، پر طرفدار و کاربردی برای شبیه‌...
معماری
وظیفه موتور رندرها سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی و رندرگیری است که...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

اکبر رجبی Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:18
پاسخ

سپاس از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

حدیث طاهری Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 15:07
پاسخ

یکی از بهترین پلاگین ها برای رندگیری وی ری

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله وی ری یکی از بهترین و محبوب ترین پلاگین های رندرگیری است، موفق باشید.

میثم ضرغامی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 12:51
پاسخ

وقت بخیر
در پکیج آموزش رندرینگ مستریگ هر دو پلاگین وی ری و کرونا به صورت پروژه محور آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله تمام ابزارها و موارد از جلسه اول به صورت پروژه محور آموزش داده شده.

مونا معینی Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 15:34
پاسخ

سلام وقت بخیر
من برای رندرگیری یک موتور رندر خوب و قدرتمند میخوام که بتونم از مدل‌های سه بعدی که مدل میکنم رندرهایی رئال بگیرم ولی نمیدونم وی ری رو یاد بگیرم یا کرونا میشه لطفا راهنماییم کنید تفاوت ویری و کرونا چیه و پیشنهاد شما کدوم یکی از این دو موتور رندر هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو پلاگین از قدرتمند ترین و محبوب ترین موتور رندر ها در حوزه شبیه سازی معماری هستند که ما در مقالات قبلی این دو موتور رندر رو باهم برسی کردیم میتونید مقاله تفاوت وی ری و کرونا رو مطالعه کنید و موتور رندر مناسب خودتون رو انتخاب کنید.

پریسا رضایی Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 17:36
پاسخ

موتور رندر گیری کرونا هم مانند وی ری قابل نصب بر روی نرم افزار اسکچاپ هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، موتور رندر کرونا قابل نصب بر روی نرم افزار‌های 3D MAX ، نرم‌افزار Maya و نرم‌افزار Cinema 4D و نرم‌افزار Blender است.

مریم کاوه Guest User
26 خرداد 1401 - ساعت 15:53
پاسخ

پلاگین وی ری قابل نصب بر روی چه نرم افزارهایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
وی ری قایل مصب بر روی نرم افزارهای ۳ds Max, Cinema 4D, Maya, Sketchup, Softimage, Blender ,Rhinoceros 3D است.