مدیفایر Bend در تری دی مکس
در این مقاله با شما هستیم با آموزش یکی دیگر از مدیفایرهای پرکاربرد برای مدلسازی در تری دی مکس. اگر از کاربران نرم افزار تری دی مکس هستید میدانید که در نرم افزار تری دی مکس بجز ابزار پایه برای مدلسازی مدیفایرها نیز نقشی مهم و اهمیت زیادی و در مدلسازی آبجکت ها و طرح های شما در نرم افزار تری دی مکس دارند. از این مدیفایرها عموما برای ایجاد تغییر شکل و تبدیل مدل اولیه به مدلی متفاوت و پیچیده استفاده می شوند، با استفاده از مدیفایرها میتوانید مدل خود را اصلاح کنید و آن را از یک مدل ساده به یک مدل پیچیده تبدیل کنید. بنابراین آشنایی با مدیفایرها و عملکرد آنها لازمه هر کاربر برای مدلسازی در تری دی مکس می باشد. در این مقاله به شما مدیفایر Bend در تری دی مکس را آموزش خواهیم این مدیفایر برای ایجاد خمش در آبجکتها استفاده میشود که در ادامه با روش کار و کاربرد این مدیفایر بیشتر آشنا خواهید شد با ما همراه باشید. نرم افزار محبوب تری دی مکس که یکی از محصولات کمپانی Autodesk است امروزه یکی از بهترین و پر استفاده ترین نرم افزارها در حوزه شبیه سازی سه بعدی شناخته شده است که بسیاری از افراد در حوزه های مختلف از آن استفاده میکنند اگر شما هم به دنبال آموزش یک نرم افزار سه بعدی هستید ما به شما نرم افزار تری دی مکس را پیشنهاد میکنیم شما میتوانید با تهیه پکیج آموزش تری دی مکس از سایت آپادمی به این نرم افزار مسلط شوید.
مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟
کاربرد مدیفایر Bend در تری دی مکس
همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم مدیفایرها اصلاحگرهای هستند که حجم و ترسیمات شما را به یک شکل پیچیده تبدیل میکنند و در پروسه مدلسازی در تری دی مکس بسیار پر استفاده هستند. مدیفایر ها علاوه بر اینکه در روند طراحی و مدلسازی به شما کمک میکنند باعث افزایش سرعت شما نیز میشوند. یکی از این مدیفایرهای پر کاربرد مدیفایر Bend در تری دی مکس که برای ایجاد خمش بر روی یک حجم و یا آبجکت استفاده میشود. با اعمال این مدیفایر میتوانید آبجکت و یا حجم خود را به حالت خمیدگی قوس و کمان در بیاوری و با تنظیم پارامترهای آن میزان خمش در آبجکت را کنترل و تعیین کنید.
مقاله پیشنهادی: Modifiers در تری دی مکس
روش استفاده از مدیفایر Bend در تری دی مکس
برای اعمال و ایجاد خمیدگی در آبجکت و ترسیمات در تری دی مکس باید ابتدا آبجکت و یا حجم مورد نظر را انتخاب کنید سپس از سربرگ modify که در Command Panel قرار دارد روی منوی modifier list کلیک کنید و از لیست بازشده گزینه bend را انتخاب می کنید تا بر روی موضوع انتخابی شما اعمال شود سپس با تنظیم پارامترهای آن میزان خمش را کنترل کنید.
مقاله پیشنهادی: Command panel تری دی مکس
نکته:
نکته بسیار مهمی که باید در مورد مدیفایر Bend بدانید این است که برای خم نمودن یک آبجکت در تری د ی مکس هر چه سگمنتهای آن بیشتر باشد خمیدگی نرم تر خواهد بود
پارامترهای مدیفایر Bend در تری دی مکس
بعد از اعمال مدیفایر Bend شما میتوانید با کلیک بر روی فلش کنار این مدیفایر با استفاده و انتخاب یکی از دو گزینه gizmo و center محدوده اثرگذاری مدیفایر را تعیین کنید. با انتخاب گزینه gizmo میتوانید محدوده bend را بر روی آبجکت خود جابجا کنید و با انتخاب گزینه center مرکز اعمال bend را مشخص کنید.
Angel: اولین گزینه در پارامترهای این مدیفایر گزینه Angel است که شما در قسمت Angel میتوانید میزان خم شدگی آبجکت مورد نظر را مشخص کنید .توجه داشته باشید برای اعمال این مدیفایر جهت ایجاد خمش در آبجکت مورد نظر بایدکه سگمنتها در راستایی که می خواهید bend کنید زیاد باشد. افزایش سگمنتها باعث میشود قوس و کمان ایجاد شده در آبجکت شما نرمتر باشد.
Direction: در قسمت direction میتوانید با وارد کردن مقدار مورد نظر به قوس و کمان ایجاد شده در آبجکت جهت دهید. همچنین در قسمت bend axis میتوانید محور مختصات آبجکت خود را به منظور ایجاد جهت خمش و قوس در آبجکت را مشخص کنید.
تنظیمات قسمت limitدر پارامترهای Bend
در قسمت limit با فعال کردن گزینه limit effect میتوانید برای خمش در آبجکت محدوده ایجاد کنید تا مدیفایر در محدوده مورد نظر برای شما بر روی آبجکت اعمال شود. برای انجام این کار باید مقدار مورد نظر را در دو بخش Upper Limit (تعیین اعمال محدودیت از بخش بالایی) و Lower Limit(تعیین اعمال محدودیت از بخش پایینی) وارد کنید.
مقاله پیشنهادی: مدیفایر Taper در تری دی مکس
امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.
پاسخ به نظر:
عالی بود، ممنون.
خواهش میکنم، موفق باشید.