cast
مرجان هرندی

آموزش دستور pro Boolean در تری دی مکس (3Ds Max)

مرجان هرندی
22 اسفند 1400
1179
2
متن مقاله

آموزش دستور pro Boolean  در تری دی مکس

گاهی ممکن است هنگام انجام پروژه‌ها در مدلسازی‌ بعضی از طرح‌ها یک یا دو حجم را با یک دیگر ترکیب کنید و یا یک حجم را از حجمی دیگر کسر کنید و یک حفره ایجاد کنید. در نرم‌افزار تری دی مکس شما می‌توانید با  دستور  Pooroboleanبرای اشتراک و یا کسر کردن حجم‌ها جهت خالی کردن احجام در مدلسازی‌ پروژه‌ها از این دستور استفاده کنید تا طرح‌های خود را بتوانید راحت‌تر و سریع‌تر مدلسازی کنید. نرم‌افزار قدرتمند تری دی مکس یکی از نرم‌افزار های پرکاربرد و محبوب شرکت Autodesk است که برای شبیه سازی طرح‌های سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد این نرم‌افزار در حوزه معماری بسیار پر کاربرد است و بسیاری از افراد برای مدلسازی طرح‌های معماری خود از این نرم‌افزار استفاده می کنند ‌اگر علاقه مند به آموزش این ‌نرم‎‌افزار هستید می‌توانید از سایت آپادمی پکیج آموزش تر دی مکس را تهیه کنید.

pro Boolean  در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نحوه اجرای دستور proboolean در تری دی مکس

برای دسترسی به دستور proboolean از منوی create در Command Panel روی گزینه compound object کلیک کنید. سپس آبجکت مورد نظر را انتخاب کنید و روی دستور proboolean کلیک کنید .توجه داشته باشید اگر هیچ آبجکتی را انتخاب کنید این دستور برای شما غیر فعال خواهد بود. 

نحوه اجرای دستور proboolean در تری دی مکس

پروبیولین در compound object

مقاله پیشنهادی: Command panel تری دی مکس 

پارامترهای دستور pro boolean

پس از اجرای دستور Proboolean برای کسر کردن احجام از یک دیگر از قسمت pick boolean روی گزینه start Picking  کلیک کنید و روی حجم دوم که می خواهید از حجم اول کسر شود کلیک می کنید. در این قسمت به صورت پیش فرض گزینه move فعال می‌باشد شما می توانید با انتخاب گزینه‌های دیگر یک کپی از آبجکت دوم خود با نوع instance  یا copy و یا reference داشته باشید. 

پارامترهای دستور pro Boolean
در قسمت parameters شما می‌توانید با انتخاب یکی از گزینه‌ها با توجه به طرح خود برای مدلسازی نوع boolean خود را از این قسمت انتخاب کنید این گزینه ها عبارت‌اند از:
•  Union: با انتخاب گزینه union حجم اول و دو شما بایکدیگر ترکیب می‌شوند و نقاط اشتراک آن‌ها را برای شما حذف می‌کند.
•  Merge: این گزینه مشابه گزینه union عمل می‌کندبا این تفاوت که قسمت‌های مشترک را حذف نمی‌شوند.
•  Intersection: گزینه Intersection برعکس گزینه Union عمل می‌کند به این صورت که حجم اول و دوم حذف شده و فقط نقاط مشترک دو آبجکت باقی می‌ماند.
•  subtraction: این دستور برعکس دستور inersection عمل می‌کند و نقاط اشتراک بین دو آبجکت را پاک می‌کند.
•  Cookie: برای ایجاد حفره از این گزینه می‌توانید استفاده کنید. با انتخاب این گزینه آبجکت دوم از آبجکت اول کسر می‌شود تفاوت این گزینه با گزینه subtraction این است که حفره‌های ایجاد شده به صورت تو خالی هستند. 
•  Imprint: با انتخاب این گزینه یک خط از حجم دوم روی حجم اول ایجاد می‌شود. این گزینه مانند دستور cut در edit Polly است با این تفاوت که شما با این دستور می توانید خطوط پیچیده تری بر روی آبجکت ایجاد و ترسیم کنید.

حالت های مهتلف pro Boolean
sub object operation: از این بخش شما می توانید آبجکت هایی که بر روی آن‌ها عملیات boolean انجام داده اید را اکسترکت کنید.

مقاله پیشنهادی: کپی کردن (Clone) در تری دی مکس

برای مشاهده مقالات و آموزش‌های رایگان  سایت آپادمی‌ آپتدمی را دنبال کنید و از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

کارت تری دی مکس
کارت طراحی لباس با مارولوس
فتوشاپ2
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ما به شما نحوه تبدیل کردن لوگوهای 2D به مدل های 3D برای ا...
معماری
به عنوان یک طراح، شما ممکن است برای عکاسی از تکسچرها به دنبال راهی متف...
معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ساغر پیرزاد Guest User
08 خرداد 1401 - ساعت 10:44
پاسخ

سلام وقت بخیر
من برای حجم دادن به فایل اتوکد در تری دی مکس از دستورExtrude استفاده کردم اما بعد از حجم دادن دیوارهای پلانم سیاه میشه و همه قسمت ها به درستی حجم داده نمیشه میشه راهنماییم کنید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممکن ورتکس های قسمتی از ترسیمات شما Weld نشده باشه.