cast
مرجان هرندی

آموزش zoom کردن در تری دی مکس + رفع مشکل زوم کردن در (3Ds Max)

مرجان هرندی
27 بهمن 1400
2063
6
متن مقاله

آموزش zoom کردن در تری دی مکس

نرم‌افزار تری دی مکس هم مانند نرم‌افزارهایی دیگر ابزاری جهت بزرگنمایی و کوچک نمایی ترسیمات در اختیار کاربران گذاشته تا بتوانند روی ترسیمات خود در viewport زوم کنند. برای زوم کردن در ویوپورت چند روش وجود دارد که در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد همچنین گاهی ممکن است هنگام استفاده از این ابزار با مشکلاتی مواجه شوید که ما به شما در این مقاله روش رفع این مشکلات را نیز آموزش خواهیم. سایت آپادمی یک پلت فرم آنلاین برای آموزش‌ نرم‌افزارهای حوزه معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس است که شما می‌توانید پکیج‌های مورد نیاز خود را از سایت ما تهیه کنید. برای آموزش نرم‌افزار تری دی مکس می‌توانید وارد سایت آپادمی ‌شوید و پکیج آموزش تری دی مکس را تهیه کنید.

آموزش zoom کردن در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

روش اجرای ابزار Zoom در تری دی مکس

برای دسترسی و اجرای ابزار Zoom در تری دی مکس برای مشاهده ترسیمات در ویوپورت می‌توانید روی ابزارهای Zoom که در پایین محیط تری دی مکس قرار دارد کلیک کنید و ابزار زوم را فعال کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید روش‌های مختلفی برای زوم کردن در محیط مکس وجود دارد که با کاربرد هر یک در ادامه آشنا خواهید شد.

ابزارهای  Zoom در تری دی مکس

روش‌های مختلف زوم کردن در تری دی مکس

برای ZOOM کردن روی ترسیمات در ویوپورت روش روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. 

  • ابزار Zoom: اولین ابزار برای بزرگنمایی، ابزار zoom است که برای اجرای این ابزار ابتدا باید روی آیکون این ابزار از قسمت پایین صفحه تری دی مکس خود کلیک کنید تا ابزار فعال شود و و یا از کلید میانبر Alt+Z برای فعال کردن دستور استفاده کنید. پس از فعال شدن ابزار Zoom وارد ویوپورت شده و راست کلیک موس را نگه دارید و با حرکت موس روی قسمت مورد نظر ترسیمات را بزرگنمایی کنید.
  • ابزار Zoom All:  دومین ابزار  Zoom All است که با کلیک روی آیکون این ابزار و  نگه داشتن کلیک چپ و حرکت موس بزرگنمایی در هر چهار ویوپورت انجام می شود.
  • Zoom Extents Selected: با کلیک روی این گزینه Zoom Extents Selected عمل بزرگنمایی روی آبجکت سلکت شده داخل ویوپورت فعال، انجام می شود. 
  • Zoom Extents: در این روش با کلیک روی گزینه Zoom Extents می‌توانید تمام ترسیمات در Viewport را مشاهده کنید. اگر ترسیمات در حالت زوم باشند با زدن این گزینه ترسیمات از حالت زوم خارج شده و تمام ترسیمات در ویوپورت فعال قابل مشاهده خواهند بود.
  • Zoom Extents All Selected: در صورتی که چند آبجکت را انتخاب کرده باشید با کلیک روی ابزار Zoom Extents All Selected می‌توانید روی آبجکت‌های انتخاب شده زوم کنید.
  • Zoom Region:  بزرگنمایی روی حجمی که با کلیک و درگ کردن انتخاب می کنید انجام می شود ویا حجمی را که می خواهید عمل بزرگنمایی روی آن انجام شود را انتخاب و کلید Z را بزنید.

مقاله پیشنهادی:  Viewport در تری دی مکس

رفع مشکل Zoom کردن در تری دی مکس

ابزار زوم یکی از ابزار‌هایی است که بسیاری از افراد هنگام استفاده از آن‌ها با مشکلات مختلفی رو به رو می‌شوند. در این قسمت این مشکلات را باهم بررسی می‌کنیم و راه حل هر یک را به شما آموزش ‌می‌دهیم.

  • گاهی هنگام زوم کردن روی ترسیمات ممکن است بعضی از ترسیمات به صورت برش خورده نمایش داده شوند و ورتکس‌های آن‌ها ناپدید شود برای حل این مشکل کافیست کلید دکمه U را روی کیبورد بزنید تا صفحه تری دی مکس شمت  در حالت Orthography قرار بگیرد و مشکل ناپدید شدن ورتکس‌ها رفع شود. 
  • در صورت تنظیم نبود واحد ترسیمی ممکن است هنگام زوم کردن دچار مشکل شوید زیرا ابزار زوم یکی از ابزاهایی است که میزان پرش آن به واحد‌های نرم افزار شما بستگی دارد که می‌توانید از قسمت Customize با انتخاب Setup Unit واحد ترسیمی خود را تغییر دهید. که طبق مقالات قبلی بباید واحد ترسیمی تری دی مکس ود را تغییر دهید.

مقالات پیشنهادی:  Units Setup در تری دی مکس

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
اگر در حوزه شبیه سازی معماری یا گرافیک کامپیوتری فعالیت دارید، احتمالا...
معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

غزل دهقان Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 13:17
پاسخ

من موقع زوم کردن در تری دی مکس دچار مشکل میشدم با این آموزش مشکلم رفع شد ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده، موفق باشید.

پریناز همدانی Guest User
06 آذر 1401 - ساعت 16:56
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

یگانه دبیری Guest User
07 خرداد 1401 - ساعت 11:04
پاسخ

من حین کار مدام با مشکل مخفی شدن محور مختصات در تری دی مکس مواجه میشم میخواستم بدونم علتش چیه و برای رفع این مشکل باید چیکارکنم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای رفع این مشکل کافیه از منوی Views تیک گزینه Show Transform Gizmo را بزنید تا گیزمو برای شما فعال شود.