cast
مرجان هرندی

آموزش مدیفایر UVW Map در تری دی مکس (3Ds Max)

مرجان هرندی
25 فروردین 1401
3595
4
متن مقاله

مدیفایر UVW Map در تری دی مکس

پس از مدلسازی طرح‌ها در نرم‌افزار تری دی مکس یکی از مهم ترین بخش‌ها قبل از رندرگیری بخش تکسچر و متریال دهی به آبجکت‌ها است که با انتخاب تکسچر برای آبجکت‌ها و اعمال تکسچر و متریال مورد نظر بر روی مدل‌ خود باید به قرار گیری صحیح تکسچرها توجه داشته باشید و تکسچر خود را بر روی آبجکت مورد نظر تنظیم کنید تا با مقیاسی مناسب و به صورت درست و صحیح سطح آبجکت را  پوشش دهد. برای تظیم تکسچرها می‌توانید از مدیفایر UVW Map در تری دی مکس استفاده کنید و پس از انتخاب تکسچر با اعمال این مدیفایر نتریال را بر روی سطح مدل خود تنظیم کنید. همانطور که می‌دانید پس از مدلسازی طرح‌ها برای گرفتن رندر‌های با کیفیت و رئال به یک موتور رندر قدرتمند و بی نظیر مانند ویری و یا کرونا نیاز دارید تا از طرح‌های مدل شده جهت ارائه به کارفرما رندر‌هایی نزدیک به واقعیت بگیرید. شما می‌توانید با تهیه پکیج آموزش وی ری و پکیج آموزش کرونا از سایت آپادمی این دو موتور رندر را به صورت  صفر تا صد یاد بگیرید

مدیفایر UVW Map در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

نحوه اجرای مدیفایر UVW Map در تری دی مکس

مدیفایر UVW Map نیز مانند دیگر مدیفایرها در تب modify در منوی modifier list در Command Panel قرار دارد که میتوانید پس از انتخاب تکچسر و نسبت دادن متریال به آبجکت این مدیفایر را جهت تنظیم و تعیین و اعمال مختصات مپ‌دهی یا شیوه نمایش مپ‌ها بر روی آبجکت اعمال کنید.
نحوه اجرای مدیفایر UVW Map در تری دی مکس

تنظیم تکسچر بر روی اشکال مختلف

اولین قسمت از تنظیمات مدیفایر uvw map بخش maping است که می‌توانید عملیات متریال دهی را بر اساس چندین حالت مختلف انجام دهید. در ادامه هر یک از حالت ها را به شما توضیح خواهیم داد.

تنظیم تکسچر بر روی اشکال مختلف
1. Planer: برای متریال دهی و تنظیم تکسچر بر روی آبجکت زمانی از گزینه Planer استفاده می‌کنیم که آبجکت حالت مسطح باشد این گزینه مناسب برای تکسچرهای است که بر روی یک صفحه صاف قرار می‌گیرند.
2.  Cylindrical: زمانی که حجم کلی آبجکت شما به شکل استوانه بود میتوانید از این گزینه استفاده کنید. همچنین اگر تیک گزینه cap را بزنید فیس بالا و پایین حجم UV می گیرد.
3. Spherical: برای تنظیم متریال بر روی آبجکت های کروی شکل باید از گزینه Spherical استفاده کنید.
4. shrink wrap: این گزینه مانند گزینه قبل برای آبجکت های کروی استفاده می‌شود، اما با این تفاوت که تکسچر هرچه به مرکز نزدیک تر می شود کوچک تر می شود و در همه سطوح کره ابعاد تکسچر یکسان نخواهد بود.
5. box: اگر  فرم کلی آبجکت شما مکعبی شکل است گزینه Box می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای تنظیم متریال بر روی مدل شما باشد.
6. faced : با انتخاب این گزینه برای هر پلی گان و face یک تکسچر اختصاص داده می‌شود.
7. XYZ to UVW: با استفاده از این گزینه در صورت تغییر توپولوژی آبجکت تکسچر هم تغییرات خواهد کرد.
پس از انتخاب حالت مورد نظر برای تنظیم تکسچر بر روی آبجکت در کادرهای length، width،height  می‌توانید طول عرض و ارتفاع تکسچر خود را تعیین کنید. همچنین در قسمت U Tile, V Tile, W Tile میتوانید تکرار تکسچر در راستای سه محور را کنترل کنید که با فعال‌کردن تیک‌های گزینه Flip جهت تکسچر معکوس می‌شود.

Real-World Map Size: با فعال‌کردن این گزینه امکان قرارگیری تکسچر بر روی آبجکت با اندازه واقعی مهیا می‌شود.

تنظیم تکسچر بر روی اشکال مختلف

بخش Channel group در مدیفایر UVM Map

Map Channel: به کمک (Map Channel) امکان اعمال مدیفایر فقط برای مپ با آی‌دی موردنظر امکان پذیر است تا بتوانیم از چند مدیفایر و هر مدیفایر برای یک مپ استفاده کنید.

Vertex Color Channel: در این قسمت امکان استفاده از (Vertex Color) به‌عنوان (Channel) میسر می‌شود.

پارامترهای مدیفایر Uvm map

group در مدیفایر UVM Map

X/Y/Z:  ترازبندی مختصات مپ‌دهی در راستای سه محور
Manipulate: با کلیک بر روی این دکمۀ ابزار Select And Manipulate فعال می‌شود که امکان تغییر اندازه مختصات مپ‌دهی به‌صورت دستی میسر می‌شود.
 (Manipulate) با یک خط سبزرنگ معین می‌شود که با کلیک و درگ قابل انجام است.
Fit: با کلیک بر روی این گزینه اندازۀ (Gizmo) اندازۀ (Bounding Box) آبجکت می‌شود.
Center: با کلیک بر روی این دگزینه موقعیت (Gizmo) با مرکز آبجکت تراز می‌شود.
Bitmap Fit: اندازۀ (Gizmo) بر اساس تکسچر معرفی شده تغییر سایز می‌دهد.
Normal Align: به کمک این گزینۀ امکان تراز‌کردن بر اساس نرمال‌های (Normal) سطوح میسر می‌شود.
View Align: نسبت به ویوپورت ترازبندی صورت می‌پذیرد.
Region Fit: امکان تنظیم اندازۀ بر اساس کشیدن (Region) در ویوپورت میسر می‌گردد.

Reset: تغییرات به حالت اولیه باز می‌گردد.
Acquire: به کمک این گزینۀ امکان کپی پارامترهای مدیفایر UVW Map از اشیاء دیگر میسر می‌شود.
 

مقاله پیشنهادی: آموزش Modifiers در تری دی مکس

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت پست پروداکشن
کارت رویت
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
اگر در حوزه شبیه سازی معماری یا گرافیک کامپیوتری فعالیت دارید، احتمالا...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

نوید شاهرودی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 12:11
پاسخ

میشه لطفا چن تا سایت برای دانلود تکسچر معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از بخش مقالات آموزشی مقاله بهترین سایت‌های دانلود تکسچر رو میتونید مطالعه کنید چند سایت خوب برای دانلود تکسچر رو در این مقاله معرفی کردیم.

ثمین صادقپور Guest User
10 خرداد 1401 - ساعت 11:57
پاسخ

من بعد از این که متریالم رو به آبجکتم نسبت میدم وقتی میخوام مدیفایر UVM Map رو اعمال کنم متریال در ویوپورت نمایش داده نمیشه و نمیتونم تنظیمات تکسچرم رو در مکس انجام بدم باید چیکار کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید گزینه Show Shaded material in Viewport رو فعال کنید.