cast
مرجان هرندی

آموزش تنظیم ابعاد رندر در تری دی مکس + تنظیم ابعاد رندر برای چاپ (3Ds Max)

مرجان هرندی
19 اردیبهشت 1401
2995
4
متن مقاله

ابعاد رندر در تری دی مکس

اکثر افرادی که با حوزه طراحی آشنا هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند نام تری دی مکس و وی ری را شنیده اند و با کاربرد و قابلیت‌های این دو آشنا هستند. نرم افزار قدرتمند تری دی مکس محصول کمپانی Autodesk است که یک نرم افزار بی نظیر و پرکاربرد، مخصوص مدل سازی سه بعدی است که در حوزه‌های مختلفی مانند انیمیشن سازی، معماری و... کاربرد دارد. بسیاری از افرادی که در حوزه طراحی معماری فعالیت می‌کنند پس از انجام مدل سازی خود در این نرم افزار با استفاده از موتور رندر ویری از مدل‌ خود در نرم افزار تری دی مکس خروجی میگیرند تا کار فرما درک بهتری از پرژه طراحی شده داشته باشد. شما می‌توانید با انجام تنطیمات مربوط به سایز رندر و رزولوشن رندر‌ها را بر روی کاغذ چاپ کنید و به کارفرما ارائه دهید. در این آموزش قصد داریم به شما تنظیم ابعاد رندر در تری دی مکس را آموزش دهیم با ما همراه باشید. اگر شما هم از علاقه مندان به حوزه طراحی هستید، می‌توانید با تهیه پکیج آموزش تری دی مکس این نرم افزار را فرا بگیرید و از آن برای مدل سازی طرح‌های خود استفاده کنید.

ابعاد رندر در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نحوه تنظیم ابعاد رندر در تری دی مکس

برای تنظیم ابعاد رندر، جهت گرفتن خروجی در نرم افزار تری دی مکس باید از منوی Rendering روی گزینه Render setup کلیک کنید تا پنجره Render setup برای شما باز شود.برای دسترسی سریع تر به این پنجره می‌توانید از کلید F10 نیز استفاده کنید.

پنجره Render setup

پس از باز شدن این پنجره از بخش Output size می‌توانید سایز رندر خود را از مقادیر پیش فرضی که وجود دارد انتخاب کنید و یا به صورت دستی در قسمت Width و Height طول و عرض مورد نظر را وارد کنید. اگر بر روی قفل کنار گزینه Image Aspect کلید کنید با تغییر هر یک از دو گزینه طول و عرض رندر با نسبت تناسباتی گزینه بعدی تغییر خواهد کرد.

نحوه تنظیم ابعاد رندر در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: ارور output path در تری دی مکس

تنظیم ابعاد و رزولوشن رندر در 3Ds Max برای چاپ

با نحوه تنظیم ابعاد رندر در تری دی مکس آشنا شدید. گاهی برای ارائه رندر به کار فرما لازم است رندر خود را بر روی کاغذ چاپ کنید برای انجام این کار ابتدا باید ابعاد رندر را تنظیم کنید. برای انجام این کار ابتدا باید از وارد منوی Rendering شوید و گزینه print size assistant را انتخاب کنید. 

پنجره Print Size Wizard
1. با انتخاب این گزینه پنجره Print Size Wizard برای شما باز خوهد شد. در این پنجره از قسمت paper size می‌توانید از ابعادی که به صورت پیش فرض در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید و یا با قرار دادن این بخش بر روی گزینه custom ابعاد مورد نظر خود را وارد کنید.
2. پس از تعیین سایز رندر می‌توانید در قسمت  choose DPI valueرزولوشن (سطح کیفیت) رندر را انتخاب کنید. با انتخاب و یا وارد کردن  ابعاد رندر در قسمت DPI کیفیت مورد نظر برای این ابعاد را برای شما به نمایش می‌گذارد که این عدد قابل تغییر می باشد.
3. پس از تعیین ابعاد کاغذ می‌توانید با انتخاب یکی از دو گزینه portrait و یا Landscape نحوه قرار گیری رندر خود را بر وری کاغذ مشخص کنید که به صورت افقی قرار گیرد و یا به صورت عمودی.
4. پس از انجام تنظیمات مورد نظر از قسمت پایین پنجره در بخش Rendering از قسمت file باید مسیر ذخیره رندر را مشخص کنید و روی گزینه Render کلیک کنید تا فرآیند رندر گیری آغاز شود.

تنظیم ابعاد و رزولوشن رندر در 3Ds Max برای چاپ

نکته: 
این تنظیمات به صورت اتوماتیک در بخش render setup که مربوط به تنظیمات رندر است نیز اعمال خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

VRay یک پلاگین و موتور رندر قدرتمند است که بهترین گزینه‌ برای نور‌پردازی و متریال‌دهی به مدل‌های ساخته شده در نرم افزار تری دی مکس است و در بازار شبیه‌سازی معماری طرفداران خاص خود را دارد و بدلیل داشتن ابزار‌های کاربردی، کیفیت بالای رندرگیری و کاربر پسند طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما میتوانید با تهیه  پکیج آموزش Vray از سایت آپادمی به این موتور رندر قدرتمند مسلط شوید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ما به شما نحوه تبدیل کردن لوگوهای 2D به مدل های 3D برای ا...
معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
آشنایی با دنیای موتور رندرها و توضیح 30 موتور رندر مختلف
معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

هلیا اسماعیلی Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 15:43
پاسخ

برای رندرگیری در تری دی مکس شما چه موتور رندری رو پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای رندرگیری در تری دی مکس شما میتونید از پلاگین های قدرتمند وی ری و کرونا استفاده کنید همچنین میتونید مدل های سه بعدی که در نرم افزار تری دی مکس مدلسازی کردید رو وارد نرم افزار لومیون کنید و رندر بگیرید.

زهرا سبحانی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 11:35
پاسخ

آموزش بسیار خوب و کاربردی بود خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.