cast
مرجان هرندی

مقایسه لومیون (Lumion) و اینسکیپ (Enscape) + سیستم مورد نیاز نرم افزار لومیون و اینسکیپ

مرجان هرندی
23 اسفند 1401
1799
17
متن مقاله

مقایسه لومیون و اینسکیپ

امروزه نرم افزارهای سه بعدی زیادی وجود دارد که به طراحان و معماران این امکان را می دهد تا ایده های ذهنی خود را به مدل سه بعدی تبدیل کنند و در نهایت با استفاده از موتور رندرهای مختلف پروسه متریال سازی، نورپردازی، رندرگیری را در قالب عکس و انیمیشن و حتی خروجی های VR انجام دهند. اگر در حوزه شبیه سازی معماری فعالیت دارند قطعا بار ها کلمه رندرینگ را شنیده اند و میدانید که رندرینگ چیست؟ در واقع رندرینگ، آخرین مرحله در عملیات ساخت یک صحنه ی سه بعدی است که توسط نرم افزارها و یا پلاگین هایی که بر روی نرم افزارها نصب می شوند انجام می شود. امروزه  موتور رندرهای بسیار زیادی با اهداف و کاربردهای مختلف وجود دارند که طراحان و دنشجویان میتوانند با توجه به معایب و مزایای هر یک موتور رندر مورد نظر خود را انتخاب و از آن استفاده کنند اما گاهی به دلیل تنوع زیاد این موتور رندر ها افراد دچار سردگمی می شوند. موتور رندر لومیون و اینسکیپ دو موتور رندر قدرتمند و محبوب در حوزه معماری می باشند که ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله با مقایسه لومیون (Lumion) و اینسکیپ  (Enscape) به شما کمک کنیم تا بدانید کدام یک از این برنامه‌ها می‌توانند از نظر سیستمی و رندر بهتر به شما کمک کنند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه لومیون و اینسکیپ

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

لومیون یا اینسکیپ 

رندرینگ مبحثی مهم در حوزه شبیه سازی معماری می باشد که از مهم ترین کاربردهای آن میتوان به پرزنت، ارائه های خاص و جذاب از طرح ها و آثار سه بعدی اشاره کرد. در حوزه شبیه سازی معماری طراحان برای ارائه بهترین آثارشان از ابزارهای دیجیتال و نرم افزارهای معماری استفاده می کنند و این مسئله جزیی جدایی نشدنی از کار حرفه ای هر معماری است. در واقع رندرهای سه بعدی معماری، بخشی از محتوای فاخر تولید شده در رشته وسیع معماری به حساب می آید. همانطور میدانید که موتور رندرهای مختلفی در دنیا وجود دارد که هر کدام با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهند، مخاطبان خاص خود را پیدا کرده اند. این موتور رندرها با بهره گیری از الگوریتم های پیچیده و محاسبات دقیق، تلاش می کنند تا شبیه سازی سه بعدی را با واقعی ترین حالت ممکن در خروجی های رندر نمایش دهند. موتور رندر لومیون و اینسکیپ دو موتور رندر محبوب در این حوزه می باشند ما در این مقاله با بررسی این دو موتور رندر به شما کمک خواهیم کرد تا با معایب و مزایای هر یک آشنا شوید و با توجه به نیاز خود موتور رندر مناسب خود را انتخاب نمایید در ادامه به معرفی این دو موتور رندر میپردازیم.

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

نرم افزار لومیون (Lumion)

اگر به دنبال موتور رندری کارآمد و با کاربری آسان هستید بی شک نرم افزار لومیون بهترین گزینه برای رندرگیری و ساخت انیمیشن های معماری است. این موتور رندر قدرتمند و پرسرعت یک نرم افزار مجزا برای رندرگیری و انیمیشن سازی از مدل های سه بعدی ساخته شده در نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس، اسکچاپ، رویت و... می باشد که در سال 2010 عرضه شده و از آن زمان تاکنون در صنعت معماری و طراحی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. همچنین اخیراً بسیار توسعه یافته است زیرا ابزارها و ویژگی های زیادی در هر نسخه جدید برای کاربران آن ارائه می شود. رندرگیری در نرم افزار لومیون در زمان بسیار کوتاهی صورت می گیرد حتی شما میتوانید با استفاده از این نرم افزار در مدت زمان کوتاهی یک انیمیشن پیچیده طراحی کنید. سهولت استفاده از نرم افزار لومیون و همچنین رندر فوق العاده سریع و با کیفیت از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار می باشد. با استفاده از این نرم افزار میتوانید علاوه بر انجام پروسه متریال سازی، نورپردازی، رندرگیری در قالب عکس و انیمیشن و حتی خروجی های VR برای واقعیت مجازی از قابلیت لومیون در زمینه مدلسازی محوطه و ساخت فضای سبز و لندسکیپ نیز بهرمند شوید.

نرم افزار لومیون (Lumion)

پکیج پیشنهادی:  پکج آموزش لومیون

قابلیت های نرم افزار لومیون  

نرم افزار لومیون یک نرم افزار کامل برای رندرگیری معماری است که دارای قابلیت های بی نظیری در جهت ایجاد رندرهایی رئال و با کیفیت می باشد. با توجه به اینکه Lumion فقط یک نرم افزار رندر است و امکان مدلسازی در آن وجود دارد  بنابراین اشیاء را می توان از سایر نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی مانند نرم افزارهای 3ds max، رویت، اسکچاپ، راینو یا سایر برنامه‌ها را به نرم افزار لومیون وارد کرده و از آن رندر بگیرید. وارد کرد. کاربران همچنین می توانند از کتابخانه بزرگ و غنی موجود در این نرم افزار استفاده کنند که حاوی منبع بزرگی از آبجکت های مورد نیاز معماری، طیف های مختلف اشیاء مانند گیاهان، اتومبیل ها، مبلمان خارجی، حیوانات، مبلمان داخلی یا حتی برخی از جلوه های طبیعی مانند آب و آتش است. شما می توانید اندازه، رنگ و مواد اشیاء را با توجه به نیاز پروژه تغییر دهید. علاوه بر این، Lumion صحنه‌های آماده و چشم‌انداز های زیبا مانند آسمان، دریا، منظره یا صحرا را برای گنجاندن در پروژه ارائه می‌دهد. و همچنین می توانید برای ادغام بهتر پروژه در سایت، اشیاء بیشتری مانند کوه ها، دریاچه ها و... را به این صحنه ها اضافه کنید. از دیگر قابلیت های این نرم افزار میتوان به ساخت افکت‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی بصری و صوتی و همچنین اضافه کردن پوشش گیاهی رئال اشاره کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های نرم افزار لومیون real-time بودن این نرم افزار است که پس از ایجاد کوچک ترین تغییر در صحنه میتوانید تغییرات را مشاهده کنید و بدون به صرف وقت جهت گرفتن تست رندر ایرادات کا خود را رفع کنید.

قابلیت های نرم افزار لومیون  

مقاله پیشنهادی: اینسکیپ چیست؟

نرم افزار اینسکیپ (Enscape)

نرم افزار Enscape  یک پلاگین قدرتمند جهت استفاده در نرم افزار های RVIT ،SketchUp ،Rhino ceros و Archicad است که بر روی این نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ نصب می‌شود. شما می‌توانید پروژه‌های خود را مستقیماً در نرم افزار مدل‌سازی ببینید و کاوش کنید و بنابراین روی ایجاد، طراحی و ساخت تمرکز کنند و رندرگیری خود را براحتی با استفاده از این پلاگین در نرم افزاری که مدل سه بعدی خود را مدلسازی کرده اید انجام دهید و انیمیشن‌ها و تصاویر باکیفیتی از پروژه‌های معماری تهیه نمایید. این موتور رندر سرعت بالایی دارد و تغییرات وارد شده در رندر را بصورت Real Time  اعمال کرده و رندرگیری را انجام می‌دهد. محیط کاربری ساده و سرعت بالای رندر در کنار پردازش‌های سریع و زیادی که انجام می‌دهد سبب شده که یک خروجی بسیار عالی و باکیفیت را به شما ارائه دهد. این افزونه علاوه بر خروجی‌های تک فریم توانایی این را دارد که پانوراما، انیمیشن و تور مجازی EXE  را براحتی به شما عرضه کند. این موتور رندر صرفاً یک رندرینگ با خروجی تک فریم را برای شما انجام نمی‌دهد بلکه این پلاگین توانایی خلق تصاویر ۳۶۰ درجه، خروجی تور مجازی و پانوراما حتی بر روی موبایل را نیز دارد. 

نرم افزار اینسکیپ (Enscape)

قابلیت های استفاده از اینسکیپ

نرم افزار اینسکیپ نرم افزاری محبوب و قدرتمند در حوزه معماری می باشد که به دلیل قابلیت های بی شماری که دارد مظرمخاطبان بسیاری را به خود جلب نموده. قابلیت های این نرم افزار عبارت اند از:
•    رندرگیری Real Time
•    نمایش پروژه بصورت واقعیت مجازی با عینک VR 
•    امکانات متنوع برای اشتراک گذاری
•    ابزارهایی برای راحت‌تر شدن گردش کار با همکاران
•    داشتن کتابخانه ای غنی از آبجکت
•    قابلیت اجرای مدل و نمای سه‌بعدی مجازی بدون نصب نرم‌افزار
•    سرعت بالا، رابط کاربری آسان و محیط ساده
•    قابلیت استفاده از فایل‌های AutoCAD و تبدیل آنها به خروجی سه بعدی 
•    قابلیت ساخت عکس پانوراما از مدل و پروژه 
•    پشتیبانی از تمامی متریال‌ها و تکسچر‌ها
•    امکان اضافه کردن HDRI یا نورهای محیطی

قابلیت های استفاده از اینسکیپ

سیستم مورد نیاز نرم افزار لومیون و اینسکیپ

حداقل سیستم مورد نیاز برای کار بر روی Lumion عبارتند از:
کارت گرافیک با GPU حداقل 7000 G3D Mark.
حداقل 4 گیگابایت حافظه کارت گرافیک؛
سیستم عامل ویندوز 10 به روز 64 بیتی؛
پردازنده AMD یا Intel با علامت CPU 2000 یا بالاتر.
حداقل 16 گیگابایت رم؛
حداقل 40 گیگابایت فضای خالی دیسک.
اگر در مورد Enscape صحبت می کنیم، حداقل سیستم مورد نیاز شما عبارتند از:
کارت گرافیک AMD یا NVIDIA با VRAM 4GB که از Vulkan 1.1 پشتیبانی می کند.
به روز رسانی ویندوز 10 یا بالاتر؛
پردازنده 2.4 گیگاهرتز؛
8 گیگابایت رم؛
کارت گرافیک OpenGL 2 گیگابایتی.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز لومیون

لومیون یا اینسکیپ

نتیجه گیری 

هر دو نرم افزار لومیون و اینسکیپ بسیار قدرتمند و کاربردی بوده و سرعت بسیاری بالایی در رندرگیری داشته است. همچنین از لحاظ رابط کاربردی هر دو دارای رابط کاربری آسان و محیطی ساده بوده و قابلیت های بی نظیری را برای گرفتن خروجی با کیفیت به شما کاربران ارائه می دهد با توجه به قابلیت ها و ویژگی های این دو نرم افزار ابتدا با توجه به اهداف خود برای استفاده از موتور رندر و بررسی ویژگی های سخت افزاری سیستم مورد استفاده میتوانید یکی از این دو موتور رندر قدتمند و محبوب را استفاده کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت لومیون
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی نحوه ساخت جلوه های ویژه شفق قطبی را در نرم...
معماری
پس از مدلسازی طرح در نرم افزار های شبیه سازی سه بعدی نیاز به یک موتور...
معماری
یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویان و طراحان معمار، انتخاب موتور رندر...
معماری
در نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی ابتدا مدلسازی شده و سپس با استفاده از...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

عاطفه گلگون Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 15:11
پاسخ

اینسکیپ فقط برای اسکچاپ هست؟

ستاره محبی Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 15:50
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون از سردرگمی درامدم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

شیما سلمانی Guest User
04 مهر 1402 - ساعت 16:32
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

کیوان علیدوستی Guest User
28 مرداد 1402 - ساعت 16:30
پاسخ

وقت بخیر
پکیج لومیون طبق چه ورژنی آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقتتون بخیر
پکیج آموزش لومیون بر مبنای ورژن 12 ضبط شده، موفق باشید.

میلاد نیرومند Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 13:33
پاسخ

پکیج لومیون چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از سایت آپادمی وارد بخش دوره های آموزشی بشید و پکیج آموزش لومیون رو تهیه کنید.

زهرا سرکار زاده Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 16:05
پاسخ

از این دو نرم افزار میتونیم برای رندگیری از مدل های سه بعدی اسکچاپ هم استفاده کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از هر دو موتورد رندر میتونید برای رندر گیری در اسکچاپ استفاده کنید.

سمیرا کشاورز Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:16
پاسخ

عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

فرزاد عباسی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 16:56
پاسخ

توضیحات کامل و جامعی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

نیلوفر سراجی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 12:18
پاسخ

برای رندر گیری در نرم افزار رویت از اینسکیپ هم میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از اینسکیپ هم میتونید استفاده کنید.