cast
مرجان هرندی

تفاوت لومیون (Lumion) و آنریل انجین (unreal engine) + برسی معایب و مزایا

مرجان هرندی
26 خرداد 1401
2993
28
متن مقاله

لومیون (Lumion) یا آنریل انجین (unreal engine)

امروزه اکثر دانشجویان و طراحان معماری برای ارائه‌ای طرح ها در پروژه ها از نرم افزارهای شبیه سازی سه بعدی مانند تری دی مکس (Autodesk)، اسکچاپ، رویت و... استفاده می‌کنند تا بتوانند با مدل سازی طرح وایده های ذهنی خود، ارائه‌ای جذاب و قابل درک برای کار فرما داشته باشند. اما پس از مدلسازی برای گرفتن خروجی و رندرینگ نیازمند یک نرم افزار و یا یک پلاگین جهت متریال دهی، نورپردازی و... هستند که نرم افزارها و موتور رندر‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که میتوان از آن ها استفاده کرد. یکی از این موتور رندر‌ها پلاگین وی ری است که این موتور رندر بی نظیر و قدرتمند شرکت Chaos Group ، در این حوزه بسیار محبوب بوده است. در مقالات قبلی به مقایسه موتور رندرها بایک دیگر پرداختیم امروز میخواهیم دو نرم افزار لومیون و آنریل انجین را باهم مقایسه کنیم در ادامه همراه ما باشید. برای آموزش وی ری و کرونا میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش رندرینگ را که شامل آموزش دو موتور رندر وی ری و کرونا میباشد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

لومیون (Lumion) یا آنریل انجین (unreal engine)

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

لومیون و آنریل انجین

انتخاب موتور رندر، اولین و مهم ترین مرحله در تولید و ساخت یک واقعیت مجازی است، زیرا انتخاب یک موتور رندر مناسب برای انجام کارهای معماری، رابط تعاملی بین کاربر با مشتری است که به وسیله خروجی از موتور رندر انتخابی شما ایجاد میشود، با استفاده از یک موتور رندر مناسب میتوانید واقعیت مجازی را با الهام گرفتن از دنیای واقعی برای بیننده به صورت کاملا واقع گرایانه به نمایش بگذارد بنابراین انتخاب یک موتور رندر قوی و مناسب اهمیت بسیار ویژه‌ای داد.
در این مقاله میخواهیم دو موتور رندر قدرتمند برای شبیه سازی و رندرینگ مدل‌های سه بعدی را با یک دیگر مقایسه کنیم و با معایب و مزایای آنها آشنا شویم. همانطور که میدانید نرم افزار لومیون و نرم افزار آنریل انجین دو موتور رندر قدرتمند هستند که میتوانید برای ارائه مدل‌های سه بعدی که در نرم افزارهای مختلف مدلسازی، طراحی و ترسیم کرده اید استفاده کنید. برای استفاده از این دو نرم افزار کافیست پس از مدلسازی فایل کار خود را وارد یکی از این دو نرم افزار کرده و مراحل رندرینگ را انجام دهید و از کار خود خروجی با کیفیت بگیرید. 

مقاله پبشنهادی: رندرینگ چیست؟

نرم افزار لومیون (Lumion)

همانطور که در قسمت های قبل توضیح دادیم موتور های بسیار زیادی برای رندرگیری از مدل های سه بعدی وجود دارد که گاهی به صورت یک پلاگین و یا افزونه بر روی نرم افزار سه بعدی شما نصب شده و مراحل رندر گیری را در نرم افزار مدلسازی امکان پذیر میکند اما موتور رندر لومیون یک پلاگین و یا افزونه نیست بلکه یک نرم افزار قدرتمند real-time برای رندرگیری و انیمیشن سازی است که مختص کارهای معماری طراحی شده است که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید از فایل های سه بعدی در کمترین زمان و بدون درگیر شدن با تنظیمات پیچیده رندر بگیرید و طرح و ایده های خود را به بهترین شکل ارائه دهید. قابلیت های وجود در این نرم افزار باعث شده کاربران در کمترین زمان با وارد کردن مدل ها و احجام سه بعدی خود در لومیون بهترین و قوی ترین نتیجه را خلق و ایجاد کنید. 

نرم افزار لومیون (Lumion)

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز لومیون

قابلیت های لومیون

لومیون، با پشتیبانی از نرم افزارهای سه بعدی، مانند: رویت (Revit)، مکس (3DS Max)، اسکچاپ (SketchUp)، راینو (Rhino) و... و ارائه کتابخانه جامع‌ای از متریال ها و آبجکت های آماده، نورها و افکت های متنوع، مخاطبین بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است این موتور رندر در مبحث انیمیشن معماری و رندرگیری به دلیل سرعت بسیار بالایی که دارد و کیفیت بسیار خوب قابل مقایسه با سایر موتور رندرها نیست و هیچ افزونه رندرگیری در بحث انیمیشن معماری توان رقابت با نرم افزار لومیون را ندارد زیرا سرعت رندر انیمیشن در لومیون، چندین  برابر افزونه های مشابه است. در حقیقت Lumion یک راه حل ساده برای ایجاد ویدئو و تفاسیر سه بعدی از یک مجموعه در حال توسعه است که با دیدن نتیجه کار شما می توانید کاملاً خود را در محیط شبیه سازی شده تصور کنید.

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

نرم افزار آنریل انجین (unreal engine)

آنریل انجین یک موتور گرافیکی بسیار قدرتمند بازی سازی است که توسط Epic Games توسعه یافته که امروزه شاهده استفاده آن در ساخت بازی‌های رایانه ای هستیم که  بسیار از بازی های رایانه ای موجود در بازار حاصل استفاده از این موتور بازی سازی است. این موتور رندر در چند سال اخیر نیز به دنیای معماری راه پیدا کرده و از آن برای رندرگیری و پرزانته مدل‌های معماری استفاده می‌کنند.

نرم افزار آنریل انجین (unreal engine)

آنریل انجین در معماری

نرم افزار Unreal Engine هم مانند لومیون یک ابزار پیشرفته ی سه بعدیِ Real-Time است در که حوزه معماری برای پرازنته کردن  پروژه ها نیز استفاده می‌شود. قابلیت های آنریل بیشتر از سایر نرم افزار های بازی ساز  در حوزه معماری مورد توجه قرار گرفته است و باعث استفاده این نرم افزار در ارائه پروژه های معماری نیز شده است که در این زمینه موفق بوده و نظر  بسیاری از طراحان و معماران و حتی کارفرمایان به خود جلب کرده است. و این محبوبیت به دلیل قابلیت پردازشی و توانایی فوق العاده این نرم افزار برای ارائه کارها به صورت انیمیشنی در مدت زمان کوتاه میباشد که یکی از مهمترین مزیت های نرم افزار آنریل انجین معماری به شمار می رود. همچنین از دیگر مزایای این نرم افزار میتوان به ارائه کارها به صورت واقعیت مجازی اشاره کرد. نرم افزار آنریل انجین از هدست های واقعیت مجازی جهت قرار گرفتن کاربر در درون برنامه و تعامل پویا با محیط پشتیبانی میکند. این قابلیت در نرم افزار لومیون هم وجود دارد که شما میتوانید با ساخت انیمیشن و نماهای پانوراما از تکنولوژی Vr نیز استفاده کنید. علاوه بر موارد گفته شده، همکاری شرکت آنریل و کی اس گروپ ( سازنده موتور رندر ویری)، ایجاد آبجکت و به وجود آوردن صحنه های آماده باعث شده است که  قدرت نرم افزار آنریل انجین نسبت به سایر نرم افزار تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.انیمشن سازی در معماری یکی از گیرا ترین روش‌های ارائه برای پروژه های معماری است که در بازار کار شما رو یه قدم جلوتر از بقیه قرار میده.

آنریل انجین در معماری
آنریل یک نرم افزار رایگان است که  بدون نیاز به لایسنس بر روی سیستم های مک ،ویندوز، لینوکس، ایسوز و ... قابل نصب است. این نرم افزار از مدل‌های ساخته شده در نرم افزارهای 3Ds Max, Maya, Blender, Zbrush, Cinema4D, Catia,  Revit, Sketch Up, Rhino, Solid Works و... پشتیبانی میکند. در این نرم افزار قابلیت مدلسازی آبجکت و صحنه وجود ندارد و اما میتوانید پس از وارد کردن فایل مدلسازی با استفاده از آبجکت های آماده موجود در آنریل از آن ها در صحنه پروژه خود استفاده کنید. همچنین امکان نور پردازی و متریال دهی در این نرم افزار برای شما وجود دارد که میتوانید با استفاده از ابزارهای قدرتمند آنریل مانند قوی ترین موتورهای رندر معماری دنیا مثل ویری و کرونا، نورپردازی و متریال دهی کنید.

مقاله پیشنهادی: آنریل انجین چیست؟

نتیجه گیری 

•  همانطورکه میدانید نرم افزار لومیون یکی از بهترین نرم افزارها برای ایجاد انیمیشن معماری است که بسیار از افراد به دلیل کیفیت و سرعت بالا از این نرم افزار استفاده می‌کنند اما نرم افزار  آنریل انجین هم در انیمیشن سازی نیز بسیار قدرتمند بوده  و نسبت به سایر نرم افزارها مانند تری دی مکس بسیار سریع عمل میکند. 

•  هر دو نرم افزار لومیون و آنریل انجین ابزارهای بسیار کاربردی و قدرتمند برای نور پردازی، متریال دهی، آبجکت گذاری و... دارند که کار را برای کاربران بسیار راحت کرده امکان ایجاد یک خروجی با کیفیت را به شما و میدهد.  

•  رندرینگ و انیمیشن سازی در آنریل انجین به صورت هیبریدی انجام می شود که بر سی پی یو از کارت گرافیک نیز استفاده شود. برای نصب و کار با نرم افزار لومیون باید سیستمی قوی با کارت گرافیک بالا داشته باشید.

•  یادگیری آنریل نسبت به سایر نرم افزارهای معماری به مراتب سخت و پیچیده تر خواهد بود. اما نرم افزار لومیون به دلیل محیطی ساده کارا برای شما بسیار اسان کرده بنابراین برای یاد گیری نیاز نیست زمان بسیاری را صرف کنید. مهم ترین نکته‌ای که در مورد انتخاب یک موتور رندر  ارائه درست و حرفه‌ای در کمترین زمان است بنابراین زمانی که صحبت از پیچیدگی نرم‌افزار می‌شود باید باید در مرحله اول نرم افزاری را انتخاب کنید که پس از آموزش سریع ترین خروجی را بتوان در آن گرفت.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش لومیون

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. برای تهیه پکیج های آموزشی ما در حوزه معماری وارد سایت آپادمی شوید و پکیج مورد نظر خود را تهیه کنید.

کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با ویژگی جدید تکثیر درختان در نرم افزار Lu...
معماری
وظیفه موتور رندرها سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی و رندرگیری است که...
معماری
یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویان و طراحان معمار، انتخاب موتور رندر...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

امیر حسین چگینی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 13:23
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

محمدعلی خیری Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:30
پاسخ

توضیحاتتون عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

نیکی صمدی Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 16:44
پاسخ

سپاس فراوان توضیحات کامل و جامعی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

تارا هوشنگی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 16:04
پاسخ

وقت بخیر رندر گیری در لومیون سریع‌تر از آنریل انجین انجام میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممکن است در برخی موارد رندر گیری در لومیون سریع‌تر از آنریل انجین باشد، اما این بستگی به مواردی مانند اندازه و پیچیدگی صحنه‌های سه بعدی، تنظیمات رندرینگ، سیستم سخت افزاری و تنظیمات نرم‌افزار داره.

یونس جعفری Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 16:33
پاسخ

پکیجی برای آموزش نرم افزار لومیون هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، پکیج آموزش لومیون رو میتونید از بخش دوره های آموزشی در سایت آپادمی تهیه کنید.

فریبا بهبهانی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 15:22
پاسخ

یادگیری نرم افزار لومیون آسان‌تر از نرم افزار آنریل انجین هس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یادگیری نرم افزار لومیون به دلیل محیطی کاربردی و ساده آسان تر از نرم افزار انریل است.

امید رستگار Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 11:17
پاسخ

من از نرم افزار لومیون استفاده میکنم واقعا نرم افزار عالی و کاربردی هست.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله لومیون یکی از بهترن موتور رندرها برای رندرگیری و انیمیشن سازی در حوزه معماری است.

کمیمیا لطفی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 13:36
پاسخ

برای کارهای معماری شما کدوم رو پیشنهاد میکنید تویین موشن یا لومیون؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
لومیون وتویین موشن هر دو بسیار قدرتمند و کاربردی هستند و سرعت و کیفیت بسیار زیادی در حوزه رندرگیری و انیمیشن سازی دارند شما باید با توجه به هدف و نیازتون و سیستم مورد استفاده یکی از این دو نرم افزار رو باید انتخاب کنید.
برای مقایسه معایب و مزایای تویین موشن و لومیون می توانید مقاله تفاوت لومیون و تویین موشن رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

علی غلامی Guest User
27 دی 1401 - ساعت 10:55
پاسخ

بسیار عالی از سردرگمی دراومدم ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش مکینم. موفق باشید.

امیر هاشمی Guest User
29 آبان 1401 - ساعت 15:01
پاسخ

امکان مدلسازی در هیچ کدوم از دو نرم افزار لومیون و آنریل وجود نداره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، امکان مدلسازی در هیچ کدوم از این دو نرم افزار وجود نداره.

سحر احمدی Guest User
29 آبان 1401 - ساعت 14:34
پاسخ

وقت بخیر ببخشید پکیج آموزش لومیون در چه ورژنی تهیه شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش لومیون بر مبنای 12 ضبط شده و با آمدن نسخه های جدید، آپدیت های این نرم افزار به این دوره اضافه خواهد شد.

محمد غیاثی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 12:21
پاسخ

برای کار با Unreal Engine نیاز به کارت گرافیک قدرتمند داریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، Unreal Engine برای بهره‌گیری از توانایی‌های گرافیکی بالا و راندمان بالاتر، نیاز به کارت گرافیک قدرتمندی دارد. با توجه به اینکه Unreal Engine یک محیط توسعه قدرتمند برای بازی‌سازی و واقعیت مجازی است، کارت گرافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کارت‌های گرافیکی با حافظه گرافیکی بالا و توان پردازشی بالا، مانند کارت‌های گرافیکی NVIDIA GeForce و AMD Radeon، به عنوان گزینه‌های مناسب برای استفاده از Unreal Engine پیشنهاد می‌شوند. همچنین، برای کار با Unreal Engine، بهتر است از کارت‌های گرافیکی با حداقل 4 گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده کنید.

النا پیرنیا Guest User
07 شهریور 1401 - ساعت 15:12
پاسخ

دوره آموزشی لومیون هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، پکیج آموزش لومیون رو میتونید از طریق سایت تهیه کنید.

هانیه موسوی Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 16:40
پاسخ

سلام وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون
من میخوام پکیج پست پروداکشن رو تهیه کنم ولی متاسفانه اصلا با نرم افزار فتوشاپ کار نکردم میخواستم بدون برای برای آموزش پست پرو داکشن باید حتما به همه ی ابزارهای فتوشاپ تسلط داشته باشیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
در پکیج آموزش پست پروداکشن تمامی ابزارهای فتوشاپ آموزش داده شده و نیاز نیست به نرم افزار فتوشاپ مسلط باشید چون پکیج آموزشی به صورت صفر تا صد آموزش داده شده.