cast
مرجان هرندی

دستور Layout در اتوکد: آموزش شیت بندی ترسیمات در نرم‌افزار AutoCAD

مرجان هرندی
27 آذر 1400
15678
3
متن مقاله

دستور Layout در اتوکد 

Layout یا شیت بندی آیا با این دستور آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید با استفاده از این دستور به می‌توانید ترسیمات خود را شیت‌بندی کنید؟  با استفاده از Layout می‌توانید مدیریت بهتری روی فضای کاغذ خود داشته باشید و همچنین می‌توانید ترسیمات خود را در اتوکد شیت‌بندی کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه دستور Layout را به شما آموزش دهیم. اگر علاقه مند به آموزش این نرم‌افزار هستید می‌توانید پکیج آموزش اتوکد را از سایت آپادمی تهیه کنید.
 

دستور Layout در اتوکد 

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟ 

چیدمان نقشه‌ها در Layout 

 قبل از وارد شدن به صفحه Layout باید ترسیمات خود را در Model انجام بدهید و که این ترسیمات می‌تواند شامل پلان، برش، نما و... باشد که بستگی دارد که چه ترسیمات و دیتیل‌های در پروژه مورد نیاز شما است. 
برای وارد شدن به صفحه شیت‌بندی Layout باید از قسمت پایینی صفحه نرم‌افزار اتوکد روی گزینه Layout1 که در کنار گزینه Model قرار دارد کلیک کنید و وارد صفحه شیت‌بندی شوید.صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود یک صفحه سفید رنگ است که می‌توانید از طریق پنجره Option قسمت Display رنگ صفحه خود را تغییر دهید. در کنار سر برگ Layout یک علاوه + وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید یک صفحه جدید برای شیت بندی ایجاد کنید. 

دسترسی Layout  در اتوکد

انتخاب و قرار گیری ترسیمات در Layout 

هنگام وارد شدن به صفحه لایوت نرم‌افزار اتوکد قسمتی از ترسیمات یا همه ترسیمات شما را در صفحه لایوت قرار می‌دهد گاهی هم ممکن است یک صفحه خالی را برای شما به نمایش بگذارد. برای نمایش ترسیمات باید قسمت مورد نظر خود را انتخاب کرده و در Layout نمایش دهید. برای انتخاب قسمت مورد نظر کافیست روی نوار Layout در بالای صفحه کلیک کرده تا به ابزار‌های شیت‌بندی دسترسی پیدا کنید بعد از فعال شدن ابزارهای شیت‌بندی با انتخاب Insert View می‌توانید با انتخاب محدوده ترسیمی خود قسمت مورد نظر خود را که می‌خواهید لایوت قرار بگیرد را مشخص کنید. با انتخاب قسمتی از ترسیمات اتوکد آن را به عنوان یک شیت شناسایی می‌کند و در صفحه لایوت برای شما به نمایش می‌گذارد.
انتخاب و قرار گیری ترسیمات در Layout 

قبل از انتخاب نرم‌افزار اتوکد یک محدوده پیش فرض را برای شیت بندی ترسیمات انتخاب کرده که برای حذف شیت انتخابی توسط اتوکد کافیست قسمتی از ترسیمات خود را انتخاب کرده و کلید Delete را فشار دهید تا فقط ترسیمات انتخابی خود در شیت بندی باقی بمانند. 

حذف ترسیمات در شیت بندی در اتوکد

مقاله پیشنهادی: دستور scale در اتوکد

تنظیم اسکیل نقشه‌ها و ترسیمات در شیت بندی

همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره کردیم اسکیل نقشه‌ها و ترسیمات در اتوکد یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. ابتدا میخواهیم تنظیم ابعاد کادر و صفحه شیت بندی که ترسیمات در آن قرار دارد را به شما آموزش دهیم برای این کار می‌توانید به سادگی با کلیک روی چهار گوشه شیت‌بندی با کشید گوشه ها کارد و ابعاد شیت خود را تغییر دهید و وسعت دید خود را افزایش دهید.  اما برای تغییر و اسکیل کردن ترسیماتی که انتخاب کردید باید روی آیکون مثلثی شکلی که در وسط صفحه شیت‌بندی قرار دارد کلیک کنید و با توجه با تناسبات و ابعاد صفحه ترسیمی  اسکیل خود را انتخاب کنید. 

تنظیم اسکیل نقشه‌ها و ترسیمات در شیت بندی

روش تنظیم ابعاد برگه یا ابعاد شیت در لایوت 

بعد از اسکیل کردن ترسیمات اگر لازم است باید ابعاد شیت خود را نیز تغییر دهید برای انجام این کار می‌توانید از سربرگ Layout روی گزینه Page Setup کلیک کرده تا پنجره Page Setup Manager برای شما باز شود بعد از روی گزینه Modify کلید کنید تا به پنجره تنظیمات پلات دسترسی پیدا کنید و یا با زدن کلید میانبر p+Enter به این پنجره دسترسی پیدا کنید. برای انجام این ترسیمات می‌توانید مقاله دستور پلات در اتوکد را مطالعه کنید و به طور کامل با قسمت‌های پنجره پلات آشنا شوید.

روش تنظیم ابعاد برگه یا ابعاد شیت در لایوت 

مشاهده ترسیمات در قسمت Viewport

بعد از انجام تنظیمات می‌توانید محدود ترسیمات خود را با استفاده از دستگیره‌هایی که وجود دارد مشخص کنید و یا از  از سربرگ Layout تب Layout Viewport آیکن Insert View محدوده خود را انتخاب کنید.
برای جابه جابه نقشه ها در شیت می‌توانید توسط مربع آبی رنگی که در وسط صفحه قرار داد ترسیمات خود را به جایی دیگر در صفحه منتقل کنید. 
بعد از انجام تمام تنظیماتی که مورد نیاز بود مجددا وارد پنجره plot شوید و با کلیک روی گزینه Preview پیش نمایشی از فایل شیت بندی که میخواهیم پیرینت بگیریم را به ما نشان می‌دهد.

جابه جایی ترسیمات در شیت بندی

مقاله پیشنهادی: واحد ترسیمی (Unit) در اتوکد

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. همانطور که میدانید نرم‌افزار اتوکد، نرم‌افزاری با دستورات بیشمار برای انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی است که می‌توانید با آموزش این نرم ‌افزار به صورت حرفه ای ترسیمات خود را انجام دهید.

کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت آموزش فتوشاپ
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
معماری
برای شماره گذاری فضاها به صورت اتوماتیک و خودکار در نرم افزار اتوکد از...
معماری
برای ساخت انیمیشن دو بعدی در نرم افزار اتوکد از پلاگین history کمک می...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

mohamad Guest User
19 آذر 1401 - ساعت 12:04
پاسخ

بسیار عالی
برای من ایکون مثلث ومربع رو نداره اتوکد2014 دارم به چه صورت میتونم اسکیل بدم به نقشه ؟؟؟

رضا نظری Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 14:01
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.