cast
مرجان هرندی

معرفی شغل پر درآمد طراحی لباس + بازار کار

مرجان هرندی
26 دی 1401
2365
12
متن مقاله

معرفی شغل پر درآمد طراحی لباس

به یکی از مشاغل محبوب و پر درآمد در ایران و جهان تبدیل شده است. از گذشته تا کنون هنرمندان و طراحان مد و لباس در عرصه پوشاک، کیف، کفش و… به ابداع و تولید طرح‌های زیبا، متناسب با فرهنگ هر کشور و هر دوره خاص زمانی می‌پردازند و با طراحی لباس کسب درآمد میکنند. شما میتوانید با قدم گذاشتن در این مسیر با طراحی کردن و خلق یک مدل لباس برای دوخت کسب درآمد کنید. اگر فردی خلاق و علاقه مند به مد و طراحی لباس هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی شغل پر درآمد طراحی لباس و بازار کار آن بپردازیم.

معرفی شغل پر درآمد طراحی لباس

دوره آموزشی پیشنهادی: معرفی نرم افزارهای تخصصی نرم افزار لباس

طراحی لباس

طراحی لباس نوعی هنر است که در آن، جنس پارچه، رنگ پارچه، مدل دوخت، اکسسوری‌ها و… دخیل‌اند و همه‌ی اینها ابزاری هستند برای به تصویر کشیدن طرحی که در ذهنِ طراح لباس است. به بیان دیگر، یک طراح لباس، ایده‌هایی که در ذهن خود دارد را به کمک هنر نقاشی و طراحی بر روی کاغذ یا نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال به تصویر می‌کشد و به کمک خیاط‌ها آن طرح را عملی می‌سازد. در حوزه طراحی لباس به کسانی که با طرح‌ های خلاقانه در زمینه پوشاک فعالیت دارند طراح لباس گفته می شود که از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب می شود. طراحان لباس طرح ها را ترسیم می کنند، پارچه ها و الگوها را انتخاب می کنند و دستورالعمل های لازم در مورد نحوه ساخت محصولات را ارائه می دهند. هدف طراح لباس تولید لباس بر اساس جنس و طرح پارچه است و نیاز به شناختی کامل با انواع پارچه ها دارد. طراح لباس تنها وظیفه طراحی لباس را بر عهده ندارد و درگیر تمامی مراحل طراحی و تولید لباس هست و در شاخه های مختلف صنعت مد و فشن فعالیت دارد.

طراحی لباس

مهارت های لازم برای شغل طراحی لباس

برای فعالیت در هر حوزه ای باید با دانس و مهارت های تخصصی آن حوزه به خوبی آشنا باشید. برای کسب درآمد و فعالیت در شغل طراحی مد و لباس نیز باید دانش و مهارت‌های خاصی را کسب نماید. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    داشتن خلاقیت 
•    داشتن دید مناسبی به رنگ‌ها، زمینه‌ها و اشکال 
•    آشنایی و اطلاع از ویژگی‌های پارچه‌ها، مواد، چگونگی کاربرد آن‌ها و تولید انواع پوشاک 
•    کسب مهارت‌های طراحی و فنی مانند برش و دوخت 
•    آموزش نرم افزارهای تخصصی حوزه طراحی 
•    توانایی انجام کار گروهی و داشتن شم تجاری 

مقاله پیشنهادی: مارولوس دیزاینر چیست؟

مراحل طراحی لباس

اولین و مهم‌ترین مهارتی که برای طراحی لباس به آن نیاز دارید، مهارت طراحی می‌باشد هر طراح لباسی در وهله‌ی اول در ذهن خود طرحی را آماده می‌نماید و سپس به مهارتی نیاز دارد تا آنچه که در ذهنش می‌گذرد را به تصویر بکشد. برای طراحیِ لباس، شما میتوانید طرح و ایده ذهنی خود را ابتدا  بر روی کاغذ یا در نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال به تصویر بکشید. در مرحله طراحی رنگ ن.ع پارچه متناسب با لباس نیز انتخخاب میگردد. پس از به تصویر کشیدن طرح مورد نظر و ایجاد یک طرح  نهایی برای ساخت محصول باید به  تهیه‌ی الگو بپردازید. مهارت ساخت الگو، یکی از مهارت‌های اصلی در طراحی لباس می‌باشد؛ زیرا شما بهترین و زیباترین لباس را هم اگر طراحی کنید اما قادر به تولید الگو برای دوخت آن نباشید، تمام تلاش شما برای طراحی بی‌نتیجه خواهد بود. پس از طراحی الگو  مهارت خیاطی جزو مهارت‌های ضروری برای طراحی لباس نمی‌باشد؛ زیرا کار شما، طراحی یک لباس و ساخت الگو برای آن است و مسئله‌ی دوخت لباس بر عهده‌ی خیاطان می‌باشد؛ اما به عنوان یک طراح و برای حرفه‌ای‌تر شدنبهتر است که اصول خیاطی را بلد باشید. 

مراحل طراحی لباس

روش های کسب درآمد از طراحی لباس

حرفه طراحی لباس برخلاف سایر حرفه‌ها تنها یک راه برای کسب درآمد ندارد بلکه راه‌های مختلفی برای کسب درآمد پیش روی شما قرار می‌دهد که میتوانید با توجه به علایق خود یکی از آنها یا تمامی آنها را انتخاب نمایید. در این بخش به معرفی انواع روش‌های کسب درآمد از طراحی لباس میپردازیم. انواع روش‌های کسب درآمد از طراحی لباس عبارت‌اند از:
•    طراحی لباس‌های تولید انبوه
•    طراحی لباس‌های سفارشی
•    تدریس طراحی لباس
•    راه‌اندازی بوتیک
•    تأسیس کارگاه تولیدی
•    تصویرساز لباس
•    طراح پارچه 
•    استایلیست
•    فشن بلاگر 
•    و....

مقاله پیشنهادی: نرم افزار کلوتری دی CLO 3D چیست؟

بازار کار شغل طراحی لباس در ایران و خارج از کشور

همانطور که متوجه شدید بازار کار نرم افزار طراحی لباس بسیار گسترده بوده و به دلیل تنوع در بخش های مختلف این حرفه امکان فعالیت در بخش های مختلف برای علاقه مندان امکان پذیر می باشد. همچنین امروزه با توجه به جمعیت جوان و اشتیاق افراد به شیک پوشی و توجه به صنعت مد در ایران و جهان  این شغل در حال حاضر از شغل های پردرآمد محسوب می شود که آینده روشنتری برای این شغل پیشبینی می شود. از نکات دیگر در مورد شغل طراحی لباس می توان به ویژگی فرد محور بودن آن اشاره کرد. برای کار در این رشته نیاز به سرمایه اولیه نیست و توان شخصی طراح نقش اول و آخر را بازی می کند. صنعت مد از گذشته تا کنون حرفه ای پر رونق و قابل توجه در کشورهای مختلف بوده و امروزه به حرفه ای مورد نیاز در جوامع مختلف تبدیل شده است. به همین دلیل در بسیاری از کشور ها مانند کانادا , آمریکا , استرالیا و … همواره در حال جذب نیروی طراح لباس در صنایع پوشاک می باشند. علاقه مندان در ایران میتوانند پس از کسب مهارت کافی در این حوزه برای پذیرش و مهاجرت جهت کسب در آمد در حوزه طراحی لباس در خارج از کشور اقدام نمایند. 

بازار کار شغل طراحی لباس در ایران و خارج از کشور

مقاله پیشنهادی: جمینی چیست؟

بررسی درآمد طراح لباس 

صنعت مد و پوشاک در سراسر جهان مورد توجه همه افراد قرار گرفته است. همه علاقه مندان میتوانند به راحتی با یادگیری مهارت های لازم برای  طراحی لباس درآمد بسیار بالایی داشته باشند. هر کاری نیاز به مهارت و پشتکار دارد، برای رسیدن به موفقیت و درآمد بالا باید تلاش خود را افزایش دهید. درآمد یک طراح لباس به عوامل مختلفی مانند نوع کار، بازاریابی و مدیریت او وابسته دارد. و در ایران و خارج از کشور درآمد این رشته سالانه دارای میانگین خوبی می باشد. اگر  اگر خلاقیت لازم را داشته باشید و حرفه‌ای بودن خود را ثابت کنید میتوانید با استفاده از روش‌های مختلف از طراحی لباس کسب درآمد کنید. اگر مایل به مستقل کار کردن باشید می‌توانید مزون، کارگاه و تولیدی خود را راه اندازی کنید. می‌توانید الگوهای و طرح های خود را نیز در بستر فضای مجازی به فروش برسانید.این روز های کسب درآمد دلاری به صورت فریلنسری یکی از راه های کسب درآمد است که به راحتی با ثبت نام در سایت های فریلنسری میتوانید کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید با مزون‌ها و شرکت‌های تولیدی لباس شروع به همکاری کنید.

بررسی درآمد طراح لباس 

پکیج پیشنهادی: پکیج فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت طراحی لباس با مارولوس
کارت فریلنسینگ 1
فتوشاپ2
کارت ایلاستریتور 2

مقالات مشابه

کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
فریلنسینگ
حفظ نظم ساعات کاری می تواند برای فریلنسرها دشوار باشد. اما علیرغم این...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان با نحوه مدلسازی و ساخت پرده در نرم افزار M...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی را نحوه قرار دادن تکسچر و عکس روی یک پارچه...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شیوا کاوسی Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:36
پاسخ

بازار کار طراحی لباس در ایران جای پیشرفت داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله بازار کار طراحی لباس در ایران همچنان جای پیشرفت دارد، با توجه به رشد صنعت مد و لباس در کشور و علاقه مردم به مد روز، این بازار نیز می‌تواند بهبود یابد و فرصت‌های شغلی بیشتری را به طراحان لباس ارائه دهد.

فاطمه بیگی Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:19
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

شقایق نیک روان Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 17:22
پاسخ

به صورت فریلنسری هم میشه از طراحی لباس کسب درامد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، می‌توانید به صورت فریلنسری از طراحی لباس کسب درآمد کنید. طراحی لباس یکی از حوزه‌های خلاقیت و هنر است که در بازار کار فرصت‌های مختلفی را برای فریلنسرها ایجاد می‌کند در زمینه طراحی لباس به عنوان فریلنسر، می‌توانید به صورت مستقل با مشتریان و برندهای مختلف همکاری کنید یا خدمات خود را از طریق پلتفرم‌های آنلاین ارائه دهید.

افسانه رهنما Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:13
پاسخ

عالی، ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

ویدا خالقی Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 10:54
پاسخ

پکیجی برای آموزش طراحی لباس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموزش مارولوس دیزاینر رو از بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

آیناز فتحی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 11:34
پاسخ

وقت بخیر
برای طراحی لباس از چه نرم افزارهایی میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در حوزه طراحی لباس برای تمامی مراحل از طراحی،الگو کشی و سه بعدی سازی نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که در مقاله نرم افزارهای تخصصی طراحی لباس به صورت کامل توضیح دادیم میتونید این مقاله رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.