cast
مرجان هرندی

ایدئوگرام (ideogram) چیست؟  + کاربرد ایدئوگرام در معماری

مرجان هرندی
23 فروردین 1401
5115
13
متن مقاله

ایدئوگرام چیست؟  

آیا با مفهوم  ایدئوگرام آشنا هستید؟ آیا میدانید ایدئوگرام چیست و چه کاربردی دارد؟ همانطور که می‌دانید انسان ها برای بیان افکار خود جهت تبادل نظر با دیگران از زبان گفتاری و نوشتاری استفاده می‌کنند اما ایده و افکار یک طراح در یک پروژه به وسیله زبان تصویری قابل بیان است. یکی از عوامل مهم در در ارائه ایده‌ها، کسب مهارت در انتقال ایده‌های معمارانه به کمک تصاویر گرافیکی است که نحوه ی ایده پردازی و سازماندهی فکر طراح را به نمایش گذارد. امروزه معماران برای ارائه طرح و ایده‌های ذهنی خود از ایدئوگرام استفاده می‌کنند تا به توانند ایده‌های خود را به صورت گرافیکی بیان کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مفهوم و کاربرد ایدئوگرام بیشتر آشنا شوید.

ایدئوگرام چیست؟  

مفهوم ایدئوگرام 

اصطلاح ایدئوگرام ریشه در دنیای باستان دارد و در بسیار از نمادهای دنیای باستان شاهد استفاده از تصاویر و نمادهایی بدون نوشتن متنی خاص هستید که منظور خود را با ترسیم خطوط و نمادهایی مختلف انتقال داده‌اند. امروز شاهد استفاده از ایدئوگرام توسط طراحان ومعماران برای بیان ایده ها هستیم به طور کلی به نمایش ایده و یا یک نماد به صورت گرافیکی ایدئوگرام گفته می‌شود. در واقعا ایدئوگرام ترکیبی از واژه های ایده و دیاگرام است. این دو واژه در کنار هم برای بیان ایده‌های جذاب فوق العاده استفاده می‌شوند همچنین ایدئوگرام بهترین روش برای بیان گرافیکی ایده‌ها و تبدیل آن به کانسپت محسوب می شود. همانطور که اشاره کردیم ایوئو گرام ترکیبی از دو واژه ایده و دیاگرام است که ما در مقالات قبلی به صورت کامل به کاربرد و انواع دیاگرام پرداخته‌ایم.

مقاله پیشنهادی: دیاگرام معماری 

کاربردهای ایدئوگرام در معماری

از ایدئوگرام در معماری، برای بیان ایده‌های معماری در قالب دیاگرام‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایدئوگرام کاربردهای فراوانی دارد که می توان به جلب نظر کارفرمایان و یا داوران در مسابقات معماری اشاره کرد. شما می‌توانید در دیاگرام‌ها به ایده طراحی فضاها، روند طراحی معماری و پرزانته نهایی اشاره کنید و با استفاده از دیاگرام های مختلف مانند دیاگرام اقلیمی، دیاگرام های تحلیل فرم، دیاگرام های فرآیند طراحی و …. به جای استفاده از متون، کارهای معماری خود را در سطوح بالاتر و بصورت حرفه ای ارائه دهید.

دیاگرام های معماری 

از دیاگرام‌ها در طراحی پروژه‌ها برای نمایش روابط میان کانسپت و واقعیت استفاده می‌شود. در واقعا دیاگرام با بیان شفاف ایده و روابط طرح، ویژگی‌ها و مشخصات آن ایده را به صورت سازمان یافته و گرافیکی ارائه می‌کند. دیاگرام‌ها مدل و نموداری برای تعریف ایده طراح است که برای بیان ویژگی‌ها و مشخصات آن ایده استفاده می‌شود تا با رعایت ساختار مناسب، نظرات و طرز ‌فکرهای متنوعی در بیننده ایجاد کنند. که میتوان به سه عامل آسیپ پذیر در این قسمت اشاره کنیم:
1.  تشابه در نوع بیان
2.  میزان اطلاعات ارائه شده در دیاگرام 
3.  تجربه‌‌های پیشین بیننده از فضاهای سه‌بعدی دیگر

همانطور که در قسمت های قبلی توضیح دادیم دیاگرام یک نوع ارائه گرافیکی است که برای نمایش توسعه مدل‌های طراحی به منظور آسان نمودن پروسه تکامل فرم استفاده می‌شود. که شما با استفاده از دیاگرام‌های مختلف می‌توانید مراحل تکامل فرم طرح خود را ارائه دهید.

دیاگرام های معماری 

در مقاله مربوط به دیاگرام توضیح دادیم که هر یک از دیاگرام‌ها  پتانسیل‌ها و قوانین مفهومی مخصوص به خود را دارند که با استفاده از آن‌ها تصمیم گیری در فرآیند طراحی آسان تر خواهد شد. برای مثال شما می‌توانید برای ارائه و نمایش تغییرات رخ داده در طول زمان از دیاگرام اجرایی و دیاگرام شماتیک استفاده کنید با استفاده از این دیاگرام‌ها می‌توانید روابط، جهت گیری و چگونگی چیدمان اجزا را نمایش دهید همچنین از دیگر دیاگرام‌ها میتوان به دیاگرام عملکردی یا دیاگرام حبابی برای تعیین هم جواری و اندازه نسبی قسمت‌های مختلف اشاره کرد. این دیاگرام ها، دیاگرام هایی تحیلی هستند که به شما کمک می‌کنند  تا به بررسی شرایط موجود در پروژه بپردازید و با مقایسه کردن طرح ساخته شده با اهدافی که برای آن پروژه و از پیش تعیین کرده اید، پروژه خود را ارزیابی کنید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش ایلاستریتور

اهمیت استفاده از ایدئوگرام در معماری 

حال که با مفهوم ایدئوگرام و کاربرد آن آشنا شدید میتوانید برای بیان مفاهیم معماری از نمادهای گرافیکی و ایدئوگرام استفاده کنید. کسب دانش در این زمینه بسیار مفید و سودمند است و تاثیر قابل توجهی بر درک طرح‌ها خواهد داشت. با استفاده از ایدئوگرام میتوانید با ترکیب دیاگرام‌ها و ایده‌های طرح به زبانی ساده مفاهیم را در قالب تصاویر و نمادهای گرافیکی ارائه دهید تا یک نماد، میانبر فکری برای بیان ایده و افکار یک طرح به جای یک کلِ پیچیده باشد که مفاهیم یک اثر را بیان می‌کند. این ویژگی برای زمانی بسیار مهم است که با روابط پیچیده‌ای بین برخی المان‌های خاص در لایه‌های سازه‌ی معماری سر کار دارید که باید در جریان طراحی معماری مورد توجه قرار گیرند. 

اهمیت استفاده از ایدئوگرام در معماری

مقاله پیشنهادی: ایلاستریتور چیست؟ 

امیدوارم  از این مقاله لذت برده باشید برای مشاهده آموزش‌های رایگان و مقالات آموزشی و همچنین تهیه پکیج های آموزش میتوانید سایت آپادمی را دنبال کنید.

فتوشاپ2
کارت ایلاستریتور 2
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
فریلنسینگ
اگر جزء دانشجویان دوره جامع فریلنسینگ و کسب درآمد ارزی باشید، با اهمیت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

امیر قادری Guest User
09 مهر 1402 - ساعت 16:50
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

نوید حیدریان Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 16:18
پاسخ

ممنون از توضیحاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

الهام بیات Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 16:05
پاسخ

میشه لطفا راجب دیاگرام های معماری بیشتر توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از بخش مقالات آموزشی مقاله انواع دیاگرام معماری رو میتونید مطالعه کنید.

ایمان رضوی Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 15:29
پاسخ

خسته نباشید بسیار عالی ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مهلا هاشمی Guest User
25 مرداد 1401 - ساعت 10:15
پاسخ

برای تهیه یک شیت ایدئوگرام معماری از چه نرم افزارهایی باید استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور میتونید استفاده کنید.

کاربر مهمان Guest User
07 خرداد 1401 - ساعت 23:26
پاسخ

ممنون عالی بود. من تا قبل از این مقاله که معنی ایدئوگرام رو نمیدونستم، فکر میکردم یه کلمه من درآوردیه که ایرانیا درستش کردن. الان برام روشن شد.
با آرزوی موفقیت برای شما

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، لطف دارید. انشالا همیشه موفق باشید.