cast
مرجان هرندی

آموزش ابزار Mirror در تری دی مکس (3Ds Max) جهت معکوس کردن و کپی گرفتن از آبجکت‌ها

مرجان هرندی
12 بهمن 1400
181
2
متن مقاله

آموزش ابزار Mirror در تری دی مکس

دستور Mirror در تری دی مکس برای معکوس کردن آبجکت‌ها استفاده می‌شود همچنین دستور Mirror یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید برای گرفتن کپی در نرم‌افزار تری دی مکس استفاده با استفاده از این دستور می‌توانید به صورت قرینه از آبجکت‌های مورد نظر خود در نرم‌افزار 3Ds Max کپی بگیرید. در مقالات قبلی با دستور Clone جهت تکثیر آبجکت‌ها در تری دی مکس آشنا شدیدی در این مقاله نحوه استفاده و ایجاد کپی به صورت قرینه با ابزار Mirror را به شما آموزش می‌دهیم برای آموزش همه ابزارهای این نرم‌افزار جهت انجام پروژه‌ها و مدلسازی طرح‌ها و ایده‌های خود می‌توانید پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت آپادمی تهیه کنید.

آموزش ابزار Mirror در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

روش اجرای ابزار Mirror در تری دی مکس

برای اجرا و دسترسی به این ابزار می‌توانید روی آیکون این دستور که در قسمت Main Toolbar قرار دارد کلیک کنید و دستور را اجرا کنید، همچنین می‌توانید از منوی Tools ابزار Mirror جهت معکوس کردن آبجکت‌ها و کپی گرفتن به صورت قرینه و یا آینه‌ای این دستور را انتخاب کنید. 

روش اجرای ابزار Mirror در تری دی مکس

نحوه کار با ابزار Mirror در تری دی مکس 

برای گرفتن کپی به صورت قرینه و یا آینه‌ای و معکوس کردن آبجکت‌ها، باید ابتدا آبجکت مورد نظر خود را در تری دی مکس انتخاب (Select) کنید سپس از از نوار ابزار اصلی یا منو Tools ابزار Mirror را انتخاب کنید. بعد از اجرای دستورMirror  پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که این پنجره گزینه‌های مختلفی دارد که باید با کاربرد هر یک آشنا شوید تا بتوانید به درستی و با توجه به نیاز خود این پارامترها را جهت کپی گرفتن از آبجکت‌ها تنظیم کنید. در این قسمت می‌خواهیم قسمت‌های مختلف این پنجره را به شما معرفی کنیم که این پارامترها عبارت‌اند از:

پنجره  Mirror در تری دی مکس 

مقاله پیشنهادی: کپی کردن (Clone) در تری دی مکس

Transform: در بخش اول این پنجره گزینه Transform وجو دارد که با انتخاب این گزینه آبجکت‌‌ها به صورت قرینه (آینه بر عکس ) می‌شوند. 
Geometry: گزینه دوم در بخش اول پنجره Mirror گزینه Geometry است که علاوه بر حالت آینه‌ و قرینه کردن آبجکت یک مدیفایر Mirror به آبجکت‌ها اضافه می‌کند.

مدیفایر Mirror

بخش Mirror Axis group

دومین بخش این پنجره Mirror Axis group است که می‌توانید حالت Mirror Selected را در محورهای مختصات (X، Y، Z، XY، XZ و YZ) ایجاد کنید.

•  Offset: در این بخش این قسمت به نام Offset وجود دارد که می‌توانید فاصله نقطه محوری آبجکت قرینه شده را از نقطه محوری آبجکت اصلی مشخص کنید.

بخش Clone Selection group 

در بخش Clone Selection group می‌توانید موقعیت آبجکت هنگام Mirror Selected تعیین کنید.

•  No Clone: با انتخاب No Clone آبجکت فقط معکوس می شود.

•  Copy: با انتخاب گزینه کپی از آبجکت انتخاب شده را در موقعیت مشخص شده یک کپی به صورت قرینه گرفته می‌شود.

•  Instance: با زدن این گزینه از آبجکت Select شده در موقعیت تعیین شده به صورت قرینه یک کپی گرفته می‌شود که، آبجکت ها باهم مرتبط خواهند بودبرای مثال در صورت ایجاد تغییرات هر دو آبجکت تغییر خواهند کرد.

• Reference:  در این حالت آبجکت‌ها مانند گزینه قبلی بهم مرتبط هستند اما امکان تغییر آن‌ها به‌صورت مستقل هم وجود دارد. در صورتی که آبجکت (Reference) را تغییر دهید تغییرات روی تمامی آبجکت‌ها  اعمال می‌شود.

مقاله پیشنهادی: سلکت کردن  در تری دی مکس

برای مشاهده مقالات آموزشی و آموزش‌های رایگان، می‌توانید وترد سایت آپادمی شوید و مقالات مارا دنبال کنید و از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت آموزش فتوشاپ

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

دنیا حشمتی Guest User
07 خرداد 1401 - ساعت 11:30
پاسخ

برای قرینه کردن ترسیمات میتونیم از مدیفایر Symmetry در تری دی مکس استفاده کنم ؟ کاربردش مشابه دستور Mirror هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

بله میتونید از هر دو دستور استفاده کنید.
موفق باشید.