cast
مرجان هرندی

آموزش دستور Arctext در اتوکد برای تایپ متن در راستای یک شکل منحنی

مرجان هرندی
25 دی 1400
1380
14
متن مقاله

آموزش دستور Arctext در اتوکد 

در مقالات قبلی با دستور Text برای نوشتن متن در اتوکد آشنا شدیدی همانطور که میدانید در ترسیمات گاهی لازم است توضیحاتی راجب نقشه و پلان‌های ترسیمی خود بدهید که برای درج این توضیحات و نوشته‌ها از دستور Text استفاده می‌کنیم. فرض کنید هنگام انجام ترسیمات در قسمتی منحنی یا کمانی شکل می‌خواهید یک متن تایپ کنید شاید برای شما سوال باشد که چگونه باید متن خود را در به صورت منحنی تایپ کنید؟ همانطور که میدانید و در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم نرم‌افزار AutoCAD نرم‌افزاری با دستورات بی شمار است که شما می‌توانید در ترسیمات خود از آن‌ها استفاده کنید یکی از این دستورات دستور ArcText است که با استفاده از آن می‌توانید در اتوکد به صورت منحنی یا کمانی شکل متن‌های خود را تایپ کنید و در راستای یک آبجکت منحنی و متن خود را ایجاد کنید. در ادامه به صورت کامل این دستور را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشد. برای تهیه پکیج آموزش اتوکد و مشاهده مقالات و آموزشهای رایگان سایت ما می‌توانید وارد سایت آپادمی ‌شوید و از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

 دستور Arctext در اتوکد 

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

 روش اجرای دستور Arctext در اتوکد 

برای ایجاد یک متن در راستای یک آبجکت منحنی باید دستور Arctext  در اتوکد را اجرا کنید برای اجرای این دستور می‌توانید دستور Arctext  در خط فرمان تایپ کنید و یا از  یا در سربرگ Express Tools ، پنل Text دستور Arc Alordin را انتخاب کنید. 

 روش اجرای دستور Arctext در اتوکد 

برای ایجاد متن به صورت منحنی باید ابتدا منحنی و یا کمان خود را با استفاده از دستور Arc در اتوکد ترسیم کنید سپس دستور ArcText را اجرا کنید و آبجکت و یا شکل منحنی ترسیمی خود را انتخاب کنید. بعد از اجرای دستور و انتخاب شکل یک پنجره به نام Arc Aligned Text Workshop–Creat برای شما باز خواهد شد. این پنجره دارای قسمت‌های مختلفی است که می‌توانید متن ورد نظر خود را در آن تایپ کرده و تنظیمات مربوط به متن ایجاد شده را اعمال کنید. در ادامه با پنجره Arc Aligned Text Workshop – Creat  به صورت کامل آشنا خواهید شد.

مقاله پیشنهادی: فرمان Arc برای ترسیم کمان در اتوکد

برای ایجاد متن ابتدا باید  از طریق منوی Style یک سبک متنی را که قبلاً با دستور Text Style ایجاد کرده‎اید برای تایپ متن مورد نظر انتخاب کنید و بعد از منوی Font name می‎‌توانید یک فونت دلخواه برای تایپ متن خود انتخاب کنید. پس از انتخاب فونت و استایل مورد نظر برای ایجاد متن در کادر Text متن خود را تایپ کنید و بعد با کلیک روی گزینه OK از پنجره Arc Aligned Text Workshop – Creat  خارج می‌شوید و متن شما به صورت منحنی تایپ می‌شود. 
ممکن است پس از تایپ و اعمال متن در راستای یک شکل منحنی، متوجه شوید که متن تایپ شده نیاز به ویرایش دارد، مثلاً سایز فونت کوچک باشد، فاصله بین حروف یا کاراکترهای متن زیاد به نظر برسد، فاصله متن از کمان مناسب نباشد و …برای ویرایش و اعمال تنظیمات باید دستور ArcText را مجددا اجرا کنید و به جای انتخاب منحنی روی متن تایپ شده کلیک کنید بعد از باز شدن پنجره Arc Aligned Text Workshop – Creat  مشاهده خواهید کرد که در بخش Text متن شما قرار دارد. 

ایجاد یک متن در راستای یک شکل منحنی در اتوکد

تنظیم متن ایجاد شده با دستور Arctext  در اتوکد 

 برای اعمال تنظیمات می‌توانید از کادر Text height سایز فونت خود را تغییر دهید و برای تغییر  فاصله متن تایپ شده از کمان برای کمتر یا بیشترکردن فاصله می‌توانید از کادر Offset from arc این تغییرات را ایجاد کنید. همچنین اگر بخواهید که متن تایپ شده از دو طرف کمان فاصله داشته باشد به سراغ گزینه‌های Offset fromleft (فاصله از سمت چپ کمان) و Offset from right (فاصله از سمت راست کمان) بروید و با وارد کردن مقدار دلخواه، فاصله مورر نظرخود را ایجاد کنید. و آخرین کادر Width factor است که می‎‌توانید کشیدگی متن را کنترل کنید در حالت نرمال این مقدار برابر با ۱ است.

تنظیم متن ایجاد شده با دستور Arctext  در اتوکد 

مقاله پیشنهادی: آموزش فارسی نویسی در اتوکد با فونت کاتب

قسمت دوم تنظیمات پنجره دستور Arctext در اتوکد

در قسمت قبل با نحوه ایجاد متن به صورت منحنی آشنا شدید و یادگرفتید که متن خود را چگونه ویرایش کنید در این قسمت میخواهیم تنظیمات دیگر این پنجره را به شما آموزش دهیم همانطور که در تصویر مشاهده میکنید در قسمت اول پنجره Arc Aligned Text Workshop–Creat آیکون های مختلفی وجود دارد که می‌خواهیم هر یک را باهم بررسی کنیم و شمارا با کاربرد هر یک آشنا کنیم.

1.  آیکن Reverse text reading order:
با انتخاب این گزینه متن شما به صورت برعکس و یا قرینه خواهد شد که پس از اجرای دستور و انتخاب متن روی اگر روی آیکن این گزینه کلیک کنید و OK را بزنید متن به صورت زیر نمایش داده شود.

قرینه کردن متن

2. آیکن Align to the left: 
با اجرای دستور و انتخاب متن تایپ شده و کلیک روی آیکون متن به سمت چپ کمان منتقل می‎شود.

3. آیکن Fit along the arc: 
با اجرای دستور Arctext در اتوکد، انتخاب متن تایپ شده و کلیک بر روی این آیکن، طول عبارت مورد نظر مجدداً به حالت پیش‎فرضِ دستور و به اندازه طول کل کمان تغییر خواهد کرد.

4. آیکن Center along the arc:  
برای انتقال متن به وسط کمان از این گزینه می‌توانید استفاده کنید.

انتقال متن به مرکز کمان

5. آیکن Inward to the center: 
برای قرینه کردن متن تایپ شده نسبت به مرکز کمان از این گزینه می‌توانید استفاده کنید یعنی پس از انجام این ویرایش، متنی که نسبت به مرکز کمان همگرا بود اکنون نسبت به مرکز همان کمان واگرا می‎شود.

تنظیمات متن

6. آیکن‎های Bold ،Italic  و Underline: 
با اجرای دستور Arctext در اتوکد و انتخاب آیکن‎های Bold و Italic متن تایپ شده شما به ترتیب ضخیم‎تر و هم نسبت به محور عمودیِ هر کاراکتر یا حرف آن‎ها را زاویه‌دار نمایش داده می‌شود. همچنین با کلیک بر روی آیکن Underline متن مورد نظر زیرخط‌دار می‎شود وکه شما می‌توانید در صورت نیاز با استفاده از گزینه Offset from arc فاصله متن را از کمان بیشتر کنید تا زیرخط‎دار بودن متن‌ها مشخص شود.

آموزش رایگان پیشنهادی: تراز کردن متن در اتوکد با TextAlign

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت اتوکد
کارت متره و برآورد
کارت ایلاستریتور
کارت آموزش فتوشاپ

مقالات مشابه

معماری
برای تهیه نمای دو بعدی از مدل سه بعدی در نرم افزار AutoCAD از دستور فل...
معماری
برای ساخت انیمیشن دو بعدی در نرم افزار اتوکد از پلاگین history کمک می...
معماری
در این آموزش رایگان نحوه تراز یا Align کردن اتوماتیک را در نرم افزار A...
معماری
برای محاسبه مجموع طول خطوط و محیط در نرم افزار اتوکد از پلاگین Total L...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

صدف گلزار Guest User
09 مهر 1402 - ساعت 16:57
پاسخ

دستور خوبی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

تینا ساعدی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 16:04
پاسخ

مفید و کاربردی، عالی بود.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

یگانه درخشان Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 11:39
پاسخ

وقت بخیر من میخوام یک متنی تایپ کنم و بهش حجم بدم در اتوکد سه بعدی میشه لطفا رراهنماییم کنید نوشتن متن در اتوکد سه بعدی به چه صورت هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ابتدا با دستور Text متنتون رو تایپ کنید سپس از طریق منوی Express گزینه Explode text را انتخاب کنید و بعد با زدن EXT و سپس Enter ، وارد دستور Extrude شده و به متن حجم دهید برای یکپارچه کردن حجم، وارد دستور Union شوید و با انتخاب بخشهای مختلف حجم آنها را یکپارچه کنید.

نگار شجاعی Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 13:13
پاسخ

ممنون از آموزش خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

محمد بیگی Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 15:45
پاسخ

درود وقتتون بخیر ، ببخشید از دستور align در اتوکد نمیتونیم برای قرار دادن تکست در قسمت های منحنی استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تایپ متن در راستای یک آبجکت منحنی باید از دستور Arctext استفاده کنید و در صورت همتراز کردن متن با سایر ترسیمات در اتوکد باید از دستور TextAlign استفاده کنید.

امیر حسین حق شناس Guest User
04 خرداد 1401 - ساعت 13:57
پاسخ

ممنون از مقاله خوبتون
میشه لطفا نحوه نصب فونت کاتب اتوکد هم آموزش بدید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ابتدا فونت‌ها را در فایل فونت‌ها در جایی که نرم‌افزار اتوکد نصب شده کپی کنید بعد از نصب باید یک بار از نرم‌افزار اتوکد خارج شوید و مجددا وارد نرم افزار شود و با لیسپ فونت کاتب را لود کنید.
موفق باشید.

پریناز بابایی Guest User
09 بهمن 1400 - ساعت 12:27
پاسخ

وقتی یک متن رو در اتوکد تایپ میکنم با مشکل بهم ریختگی متن فارسی در اتوکد مواجه میشم میخواستم بدون این مشکل رو چجوری باید رفع کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
وارد پنجره Plotter Configuration Editor شوید و در تب Device and Document Setting روی گزینه Graphics کلیک کنید و با انتخاب زیر گزینه true type text با کلیک روی گزینه as Text True Type مشکل بهم ریختگی فونت‌ها را رفع کنید.