cast
مرجان هرندی

معرفی و آشنایی با مفهوم و انواع پرسپکتیو (perspectives)

مرجان هرندی
16 آذر 1400
23331
0
متن مقاله

انواع پرسپکتیو و کاربرد آن

اگر دانشجوی رشته معماری هستید حتما با مفهوم پرسپکتیو، کاربردها و اهمیت آن آشنا شده‌اید می‌دانید که یکی از مباحث مهم  و اولیه در حوزه معماری که طراحان و دانشجویان زیاد با آن سر کار دارند پرسپکتیو است. ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل شما را با انواع پرسپکتیو و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

انواع پرسپکتیو


آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

•  پرسپکتیو چیست؟
•  آشنایی با اصول اولیه پرسپکتیو
•  انواع پرسپکتیو از نظر دید
•  ترسیم انواع پرسپکتیو 
•  اهمیت استفاده از پرسپکتیو 

مقاله پیشنهادی: 5 عکس الهام بخش از ساختمان ها و نکاتی در خصوص عکاسی معماری

پرسپکتیو چیست؟

به نمایش و ترسیم اجسام و یا فضاهای مختلف با ایجاد عمق به صورت سه بعدی بر روی یک صفحه‌ای دو بعدی مانند کاغذ، پرسپکتیو گفته می‌شود که هدف از ترسیم پرسپکتیو ایجاد عمق، درک بهتر اجسام و جلو‌های بیشتر آن‌ها است. با یادگیری پرسپکتیو می‌توانید با ایجاد عمق در اجسام مختلف آن‌ها را در حالت‌های متفاوت ترسیم کنید.
آشنایی با اصول اولیه پرسپکتیو
برای ترسیم پرسپکتیو ابتدا باید با اصول و اجزای مختلف پرسپکتیو آشنا بشوید و بعد به سراغ انواع پرسپکتیو و کاربرد آن‌ها بروید اجزا و اصول اولیه در ترسیمات شما در پرسپکتیو عبارت‌اند از:

1. خط افق: 

به خط فرضی‌ای که در راستای چشم ما در دورترین نقطه تصویر یعنی در افق کشید می‌شود خط افق می‌گویند که یکی از اجزا مهم و اولیه در ترسیم پرسپکتیو است. فاصله ترسیمات شما از خط افق اندازه و تناسبات اجسام را در پرسپکتیو، برای شما مشخص می‌کند که هر چه اجسام به خط افق نزدیک‌تر باشند بزرگتر ترسیم می شوند و هرچه از خط افق فاصله داشته باشند کوچکتر خواهند بود و اگر روی خط افق ترسیم شوند نزدیک به اندازه واقعیشان ترسیم می‌شوند. محل قرارگیری خط افق و فاصله اجسام از آن کاملا با احساسی که به بیننده تصویر می‌د‌هد در ارتباط است. 

کاربرد خط افق :

خط افق در پرسپکتیو با ایجاد یک محوریت به ما کمک می‌کند تا در اجسام و ترسیمات خود عمق ایجاد کنیم و با توجه به قرار گرفتن بیننده نسبت به خط افق، زاویه‌ی دید شما نسبت به مدل و سوژه متفاوت خواهد بود.

2. نقطه گریز:

به نقطه یا نقاطی گفته می‌شود که تمامی خطوطی که به موازات محور مشخص ترسیم می‌شوند و به هم می‌رسند که این نقطه می‌تواند روی خط افق یا هر جای دیگری از صفحه شما باشد همچنین یک طراحی، بسته به موقعیت قرارگیری عناصر در صحنه و زاویه دید ناظر می‌تواند چندین نقطه گریز داشته باشد یا اصلا نداشته باشد.

3. خطوط گریز:

خطوط گریز در نقطه‌ی گریز تشکیل و از آن خارج می شوند و در بالا و پایین اشیاء ، به صورت افقی رسم می‌شوند. این خطوط به آثار طراحی شده اعتبار می بخشدو ساختار کلی، اثر را تکمیل می‌کند.

انواع پرسپکتیو از نظر دید
انواع پرسپکتیو از نظر دید

در ترسیم پرسپکتیو موقعیت مکانی ناظر نسبت به خط افق و زاویه دید او به سوژه در حالت‌های مختلف متفاوت است و پرسپکتیو‌های متفاوتی هم با توجه به دید ناظر ترسیم می‌شود که فقط کافیست به محل قرار گیری احجام نسبت به خط افق دقت کنید. انواع پرسپکتیو از نظر دید ناظر به سه دسته تقسیم می شود:

• دید ناظر

نحوه رسم کردن پرسپکتیو از دید ناظر به این صورت است که فرد یا ناظر دقیقا مقابل سوژه قرار گرفته و به صورت مستقیم به مدل و سوژه نگاه می‌کند از این دید بیشتر برای ساختن تجربه مشابه در واقعیت استفاده می‌شود.

• دید پرنده

اگر زاویه دید ناظر به سوژه از بالاتر از حجم باشد به آن دید پرنده گفته می‌شود مانند زمانی که یک پرنده از بالا به سوژه‌ای نگاه می‌کند که از این دید بیشتر برای نمایش کلیات حجم و نحوه قرارگیری آن استفاده می‌شود.

• دید از پایین(مورچه)

دید از پایین یا دید مورچه به زمانی گفته می‌شود که زاویه دید نسبت به حجم، پایین‌تر از حالت عادی باشد که از این دید بیشتر برای نمایش دادن جزئیات استفاده می‌شود.

انواع ترسیم پرسپکتیو 

انواع ترسیم پرسپکتیو

•  پرسپکتیو یک نقطه‌ای:

یکی از ساده‌ترین روش‌های ترسیم پرسپکتیوخطی، روش پرسپکتیو یک نقطه‌ای است که با استفاده از یک نقطه روی خط افق تمام خطوط موازی به جز خط‌های عمودی به این نقطه وصل می‌شوند و به راحتی و با سریع ترین سرعت می‌توانید پرسپکتیو خود را ترسیم کنید.

•  پرسپکتیو دو نقطه‌ای:

برای ترسیم پرسپکتیو دو نقطه‌ای همان طور که از اسمش مشخص است به دو نقطه گریز برای ترسیماتمان نیاز دارید که همه خطوط به جز خطوط عمودی به یکی از این دو نقطه گریز متصل شود. پرسپکتیو دو نقطه‌ای در ترسیمات عمق بیشتری ایجاد می‌کند که باعث می‌شود احجام واقعی‌تر به نظر برسند. 

پرسپکتیو دو نقطه‌ای

•  پرسپکتیو سه نقطه‌ای:

در پرسپکتیو سه نقطه‌ای، سه نقطه گریز دارید که دو نقطه بر روی خط افق، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار دارد و نقطه سوم با توجه به دید ناظر در بالا یا پایین خط افق قرار می‌گیرد در این نوع پرسپکتیو دیگر با خطوط موازی مواجه نیستیم زیرا همه‌ی خطوط به نقاط چپ و راست و عمود می‌رسند. از پرسپکتیو سه نقطه‌ای برای نشان دادن ارتفاعات عمودی مانند آسمان خراش‌ها استفاده می‌شود.

پرسپکتیو سه نقطه‌‌ای

•  پرسپکتیو چهارم نقطه‌ای:

در این مدل پرسپکتیو ، چهار نقطه گریز با فاصله مساوی و با زاویه 90 درجه نسبت به خط افق وجود دارند که دو نقطه در خط افق و یک نقطه در بالا و دیگری در پایین خط افق قرار می‎گیرند که با استفاده از این نوع پرسپکتیو می‌توانید یک نمای پانوراما یا 360 درجه ترسیم کنید زیرا که تعداد نقاط گریز از حد مورد نیاز بیشتر است. 

•  پرسپکتیو چند نقطه ای:

به پرسپکتیوی که بیش از چهار نقطه گریز داشته باشد پرسپکتیو چند نقطه‌ای می‌گویند که  یک دید ۳۶۰ درجه از تصویر به شما می‌دهد به نحوی که انگار از داخل یک کره شیشه‌ای به منظره نگاه می‌کنید.

• پرسپکتیو صفر نقطه‌ای: 

در پرسپکتیو صفر نقطه‌ای بیش از یک خط افق وجود دارد این پرسپکتیو که کاربرد کمی دارد مناسب طرح‌های غیر خطی است از ویژگی ترسیمات پرسپکتیو صفر نقطه‌ای این است که بدون استفاده از رسم نقاط گریز می‌تواند یک طرح عمیق ایجاد کند.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید با ثبت نام در سایت آپادمی ‌می‌توانید مقالات و آموش‌های رایگان ما را دنبال کنید و پکیج‌های آموزش ما در حوزه‌های معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس را تهیه کنید.

فتوشاپ2
کارت طراحی لباس با مارولوس
کارت تری دی مکس
کارت لومیون

مقالات مشابه

کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
معماری
به عنوان یک طراح، شما ممکن است برای عکاسی از تکسچرها به دنبال راهی متف...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با ویژگی جدید تکثیر درختان در نرم افزار Lu...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.