cast
مرجان هرندی

آموزش ترسیم خط چین در اتوکد (AutoCAD)

مرجان هرندی
14 دی 1400
6169
14
متن مقاله

ترسیم خط چین در اتوکد

استفاده از خط برای انجام ترسیمات و طراحی نقشه‌های در محیط اتوکد دو بعدی یکی از اصلی ترین دستورات در اتوکد (AutoCAD) است که برخی مواقع در نقشه‌ها و طراحی ها نیاز به ترسیم خط چین است که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود در پروژه  و ترسیم نقشه‌ها از انواع خطوط ممتد و خط چین با ابعاد و اندازه‌های مختلف استفاده کنید که به این خطوط در نقشه‌های معماری خطوط ندید گفته می‌شود. خطوط  ندید در نقشه‌ها و ترسیمات بسیار کاربرد دارد مثلا از این خطوط در طراحی نقشه‌های برای خطوطی که دیده نمی‌شوند اما اثری روی سقف دارند استفاه می‌شود و یا برای طراحی و آکس بندی ستون در نقشه‌های فاز دو از این خطوط استفاده می‌کنند. برای آموزش نرم افزار اتوکد می‌توانید پکیج آموزش اتوکد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

اجرای دستور line برای رسم خط چین در اتوکد

برای رسم خط چین در اتوکد ابتدا باید دستور لاین را اجرا کنید و خطوط خود را ترسیم کنید و بعد خطوط ترسیم شده را به خط چنین تبدیل کنید برای این کار ابتدا باید با دستور لاین خطوط مورد نظر خود را ترسیم کنید که از روش‌های زیر برای ترسیم و اجرای دستور Line در اتوکد می‌توانید استفاده کنید.

روش اجرای اجرای دستور line در اتوکد

  •  برای اجرای دستور لاین برای ترسیم خطوط در اتوکد می‌توانید از سر برگ Home در تب Draw روی دستور Line کلیک کنید و دستور لاین را اجرا کنید همچنین از طریق منوی Draw نیز می‌توانید این دستور را اجرا کنید.
  • استفاده از کلید‌های میانبر برای اجرای دستورات در اتوکد به شما بسیار کمک می‌کند و باعث افزایش سرعت شما هنگام اجرای دستورات اتوکد می‌شود. برای اجرای دستور لاین می‌توانید از کلید میانبر L+Enter استفاده کنید و دستور را اجرا کنید و ترسیمات خود را انجام دهید.
  •  سومین روش برای اجرای دستور Line از طریق تایپ دستور لاین در خط فرمان است که با زدن کلید اینتر دستور اجرا می‌شود.
  •  پس از اجرای دستور لاین و انجم ترسیمات خواهید دید که ترسیمات با خطوط ممتد برای شما ترسیم می‌شوند شاید برای شما سوال پیش بیاید که شما قصد ترسیم خطوط خط چین را داشتید ولی چرا خطوط ممتد ترسیم کردید؟ برای ترسیم خطوط خط چنین ابتدا با دستور لاین ترسیمات خود را باید انجام  دهید و در مرحله بعد قسمت‌های مورد نظر خود را به خط چین تبدیل کنید  که در ادامه به شما نحوه  ایجاد خط چین در اتوکد را آموزش خواهیم داد.

مقاله پیشنهادی: لایه بندی در اتوکد

روش ترسیم خط چین در اتوکد

فرض کنید پس از انجام ترسیمات با دستور لاین می‌خواهید قسمت‌های مورد نظر را تبدیل به خط چین کنید برای این کار دو روش وجود دارد که می‌توانید خط ممتد خود را به خط چین تبدیل کنید.

اجرای دستور Linetype  در اتوکد

  • اولین روش از طریق تایپ دستور Linetype در خط فرمان و زدن اینتر است که می‌توانید این دستور را اجرا کنید.
  • روش دوم از طریق سر برگHome  در تبProperties  است که می‌توانید به گزینهlinetype  دسترسی پیدا کنید و خطوط خود را به خط چین تبدیل کنید. با این دستور می‌توانید خطوط خود را به خط چین‌هایی با فواصل دلخواه تبدیل کنید همچنین می توانید خطوط دیگر را از این قسمت انتخاب کنید و در ترسیمات خود استفاده کنید. با اجرای دستور Linetype در اتوکد از طریق یکی از روش‌های قسمت قبل پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که در این پنجره گزینه های مختلفی وجود دارد که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: تغییر ضخامت خطوط در اتوکد 

پنجره Linetype maneger در اتوکد 

پس از اجرای دستور Linetye برای تبدیل خطوط به خط چین پنجره‌ای Linetype maneger برای شما باز خواهد شد این پنجره گزینه‌های متعددی دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید خطوط خود را به خط چین تبدیل کنید و تنظیمات لازم برای خط چین ها را از این قسمت اعمال کنید.

پنجره Linetype maneger در اتوکد 

  • گزینه‌ی Load

اولین گزینه در پنجره‌ای Linetype maneger گزینه Load است که از این قسمت می‌توانید نوع خط خود را انتخاب کنید با چپ کلیک کردن  روی این گزینه یک پنجره برای شما باز می‌شود که انواع خطوط خط چین، خط نقطه، خطوط خط چین با فواصل مختلف و... وجود دارد که شما می‌توانید بسته به نیاز خود خطوط مورد نظر را انتخاب کرده و در ترسیمات از آن استفاده کنید.

گزینه‌ی Load در پنجره Linetype

  • گزینه ی by layer در خط چین در اتوکد

بعد از انتخاب نوع خط باید گزینه by layer را انتخاب کنید انتخاب این گزینه به این معناست که تمام خطوط مشترک در یک لایه به یک شکل نمایان می‌شوند.

  • گزینه ی global scale factor

و اما گزینه‌ی global scale factor که برای تعیین اسکیل و اندازه خط چین‌ها و تعیین فواصل آن‌ها از یک دیگر می‌باشد برای دسترسی و تغییر اسکیل خط چین‌ها ابتدا روی گزینه Show detail کلیک کنید تا در پایین پنجره گزینه‌های global scale factor ،Current scale Object  و ISO pen with که برای تغییر ضخامت خطوط است دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید با توجه به اسکیل و اندازه پلان و ترسیمات خود اسکیل و فواصل خط چین‌ها را تغییر دهید هر چه عدد اسکیل بزرگ تر باشد فواصل خط چین ها بیشتر خواهد بود و برعکس.

تغییر اسکبل خط چین ها با گزینه ی global scale factor

مقاله پیشنهادی: انتقال دادن ویژگی موضوعات در اتوکد

برای مشاهده آموزش‌های رایگان و مقالات آموزشی و تهیه پکیج‌های آموزشی می‌توانید وارد سایت آپادمی شوید و از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت ایلاستریتور
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
با استفاده از پلاگین Level Set در نرم افزار اتوکد، می‌توانید به صورت پ...
معماری
برای محاسبه مجموع طول خطوط و محیط در نرم افزار اتوکد از پلاگین Total L...
معماری
در این آموزش رایگان با کمک پلاگین قدرتمند YQArch، تمام درب‌های موجود د...
معماری
لیسپ یک نوع زبان برنامه نویسی برای افزایش قابلیت‌های اتوکد است با کمک...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مهدیس مجیدیان Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:41
پاسخ

فاصله خط چین در اتوکد رو باید چجوری تنظیم کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تنظیم فاصله خطوط از پنجره‌ای Linetype maneger روی گزینه Show detail کلیک کنید تا در پایین پنجره گزینه‌های global scale factor ،Current scale برای شما فعال شود سپس با استفاده از این دو گزینه می‌توانید اسکیل و فواصل خط چین‌ها را تغییر دهید.

درنا مدرس Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:54
پاسخ

چرا خط چین در فایل اتوکد نمایش داده نمیشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یکی از مهم ترین دلایل دعدم نمایش خط چین ها در اتوکد scale factor می باشد که معمولا با تغییر (با کاهش این گزینه) این مشکل برطرف می شود.

شیوا صادقی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 16:12
پاسخ

من میخوام توع خط یکی از لایه ها رو به خط چین تبدیل کنم چجوری باید این کارو انجام بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تغییر نوع خط در لایه بندی ابتدا پس از ایجاد لایه جدید در پنجره لایه بندی در قسمت Linetype می‌توانید نوع خطوط ترسیمی برای لایه مورد نظر را انتخاب کنید زمانی که شما لایه‌ای را ایجاد می‌کنید به صورت پیش فرض روی گزینهContinuous قرار دارد یعنی خط صاف و ممتد شما می‌توانید با کلیک روی این گزینه وارد پنجره Linetype شوید و با زدن گزینه Load نوع خطوط ترسیمات خود را انتخاب کنید.

پریسا رضایی Guest User
10 آذر 1401 - ساعت 13:08
پاسخ

ممنون از مطالب و اموزش های خوبی که در سایتتون قرار میدید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

بنفشه محبی Guest User
04 خرداد 1401 - ساعت 13:46
پاسخ

من قسمتی از ترسیماتم رو با خط چین رسم کردم ولی الان میخوام به خط تبدیل کنم میخواستم بدونم آیا راهی برای تبدیل خط چین به خط در اتوکد موجود داره یا مجددا باید ترسیماتم رو با خط انجام بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نه لازم نیست مجددا ترسیماتتون رو انجام بدید کافیه خطوط مدنظر را انتخاب کنید و از نوار ریبون بالای اتوکد وارد پنل properties بشید و دستور Linetype را انتخاب کنیدسپس از منوی هر نوع خطی که مدنظر تون بود رو انتخاب کنید.

لیلا کاظمی Guest User
20 بهمن 1400 - ساعت 17:31
پاسخ

چجوری میتونم ضخامت خط چین‌ها رو در اتوکد تغییر بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ضخامت خطوط، از قسمت Lineweight میتونید ضخامت مورد نظر را انتخاب کنید.

یلدا احمدی Guest User
05 بهمن 1400 - ساعت 10:23
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من یه مشکلی دارم وقتی خط چین ترسیم میکنم به صورت خط ممتد ترسیم میشه و یا اصلا نشان داده نمیشه میخواستم علت نشان ندادن خط چین در اتوکد رو بدونم و این که برای رفع این مشکل باید چیکارکنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
ممکن با تغییر اسکیل و فواصل خط چین ها این مشکل رفع بشه.
از پنجره‌ای Linetype maneger روی گزینه Show detail کلیک کنید تا در پایین پنجره گزینه‌های global scale factor ،Current scale برای شما فعال شود با استفاده از این دو گزینه می‌توانید اسکیل و فواصل خط چین‌ها را تغییر دهید.