cast
یاسمن کاتب

اتوکد{AutoCAD} چیست؟ + 12 ویژگی مهم + کاربرد و نکاتی که باید بدانید

یاسمن کاتب
26 مرداد 1400
2299
40
متن مقاله

اتوکد چیست؟

اتوکد (Autodesk) یک نرم‌افزار کامپیوتری است که به کاربران امکان می‌دهد با آن طرح‌های دو و سه‌بعدی بسازند. طراحان نیز می‌توانند انواع نقشه‌‎ها و طرح‌ها را ایجاد کرده و به اصلاح و بهینه‌سازی آن بپردازند. نرم‌افزار اتوکد به طور گسترده در صنایع مختلفی مانند معماری، مکانیک، مخابرات، عمران و ...کاربرد دارد. همچنین کاربران می‌توانند بر اساس نیاز پروژه اتوکد را با دیگر پلاگین‌ها، ادغام و سفارشی‌سازی کنند. قابلیت‌های بی‌شمار این نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف باعث شده بتواند از استفاده سنتی خود در معماری و مهندسی فراتر رود و وارد دنیای گرافیک و طراحی داخلی شود. اتوکد دارای تعداد زیادی ابزار تخصصی است که می‌تواند انواع فعالیت‌های مربوط به طراحی دو بعدی و مدل‌سازی سه بعدی را درصنایع مختلف پوشش دهد. پکیج آموزش جامع اتوکد معماری توسط تیم آموزشی آپادمی با چندین سال تجربه گرد‌آوری شده که به جرئت میتوان گفت جامع‌ترین و بهترین دوره آموزشی آنلاین است. با تهیه این دوره منحصربفرد بر نرم‌افزار اتوکد مسلط خواهید شد و توانایی تدریس آن را نیز کسب می‌کنید.

 

نرم افزار اتوکد

مقاله پیشنهادی: سیستم مورد نیاز نرم‌افزار اتوکد

تاریخچه

در ابتدا مایکل ریدل نرم‌افزار اتوکد را به منظور ساده‌سازی کار‌های مهندسی و معماری ایجاد کرد. پس از آن در سال 1982 گروهی از برنامه‌نویسان به رهبری جان واکر(مایکل ریدل نیز عضو همان تیم بود) اتوکد را بروزرسانی کرده و توسعه دادند. در آن زمان که کامپیوترها و نرم‌افزارها به تازگی در حال راه‌اندازی و توسعه بودند، نرم‌افزار اتوکد بسیار پرطرفدار شد و همین مسئله باعث شد شرکت Autodesk تا به امروز همواره در حال پیشرفت باشد. امروزه شرکت Autodesk تعداد زیادی نرم‌افزار طراحی، مدل‌سازی، رندرینگ و ...  را به جهان عرضه کرده که به سختی می‌توان نبود آنها را تصور کرد.

اتوکد برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

نرم‌افزار اتوکد AutoCADمی‌تواند هرگونه طراحی و مدل‌سازی دو و سه‌بعدی یا هر چیزی را که بتوان با دست کشید را ایجاد کند. این برنامه همچنین به کاربر اجازه می‌دهد آبجکت‌ها را لایه‌بندی کند و آنها را در پایگاه داده(database) برای استفاده در آینده نگه دارد. کاربر همچنین می‌تواند ویژگی آبجکت‌ها مانند اندازه، شکل و مکان را تغییر دهد. اتوکد ابزارهای کاربردی متعددی دارد که می‌توان از آنها در پروژه‌های ساده مانند ایجاد نمودار یا ارائه‌ طرح‌های کوچک یا در ایجاد طرح‌های پیچیده مانند طراحی معماری یک ساختمان استفاده کرد.

برخی از دیگر کاربردهای اتوکد شامل موارد زیر می‌باشد:

•   طراحی فضاهای داخلی
•   ساخت طرح‌های هوانوردی
•   ساخت و ادیت لوگو‌
•   ایجاد طرح هنرهای تجسمی
•   ساخت نقشه
•   ساخت انواع کارت
•   ساخت طرح و نقشه‌های مهندسی
•   ساخت طرح‌های معماری ساختمان
•   و ...

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر که آموزش کاهش حجم فایل های اتوکد می‌باشد را مشاهده کنید.

 

چه کسانی از اتوکد استفاده می‌کنند؟

همانطور که گفته شد، اتوکد دارای قابلیت‌های متعددی است که می‌تواند در بسیاری از پروژه‌ها در زمینه‌های گوناگون استفاده شود. طراحان زیادی در زمینه‌های مختلف از نرم‌افزار اتوکد استفاده می‌کنند اما استفاده اصلی آن بیشتر در طراحی معماری و مهندسی است. قابل ذکر است اتوکد نسخه‌های جداگانه‌ای برای کار در زمینه‌های مختلف دارد.

در ادامه کاربرد نرم افزار اتوکد AutoCAD در صنایع مختلف را بررسی می‌کنیم:

•  معماری(نسخه AutoCAD Architecture): اتوکد در معماری کاربرد‌های بسیاری دارد اما اغلب برای ایجاد نقشه‌ و طرح‌های داخلی خانه و ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. همچنین ابزارهایی دارد که به کاربر امکان می‌دهد نقاط ضعف و قوت ساختمان را تجزیه و تحلیل کند.

•  هنر و ریاضی: در این رشته کاربران از نرم‌افزار اتوکد برای ایجاد جلوه‌های بصری کارهایشان استفاده می‌کنند.

•  مکانیک(نسخه AutoCAD Mechanical):در صنعت مکانیک نیز می‌توان برای ایجاد فرایندهای تولیدی و طراحی قطعات موتور، روبات و سایر اشیاء ابتکاری از اتوکد استفاده کرد.

•  برق(نسخه AutoCAD Electrical): مهندسان برق از اتوکد برای ترسیم سیستم‌های الکتریکی و برق‌کشی سازه‌ها استفاده می‌کنند.

•  عمران(نسخه AutoCAD Civil 3D): مهندسان عمران و شهرسازی نیز برای طراحی پل‌ها و جاده‌ها و نیز ارزیابی موارد مختلف سازه‌ها از این برنامه استفاده می‌کنند.

•  طراحی داخلی: از اتوکد می‌توان برای طراحی و مدل‌سازی فضای داخلی ساختمان نیز استفاده کرد که آن فضا می‌تواند سالن غذاخوری یک رستوران یا فضای نشیمن یک خانه باشد.

•  هنر‌های زیبا: توانایی نرم‌افزار اتوکد به قدری زیاد است که حتی هنرمندان از آن برای طراحی مجسمه، حکاکی روی چوب و قطعات هنری استفاده می‌کنند.

کاربرد نرم افزار اتوکد

مقاله پیشنهادی: بازار کار و روش کسب درآمد از اتوکد

مزایای نرم‌افزار اتوکد چیست؟

نرم‌افزار اتوکد مزایای بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف دارد. با این نرم‌افزار شرکت‌ها می‌توانند پروژه‌هایشان را بصورت مجازی طراحی و برنامه‌ریزی کنند. اتوکد به کاربران کمک می‌کند پروژه را دقیق‌تر و آسان‌تر اجرا کنند.
در ادامه به بررسی مزایای این نرم افزار میپردازیم:


1. افزایش دقت و کاهش خطا

اتوکد Autocad بر اساس یک مدل مهندسی پویا کار می‌کند و باعث می‌شود اعمال تغییرات در قسمت‌های مختلف طرح آسان‌تر شود و همچنین زمان ارائه کل پروژه کاهش یابد. این ویژگی باعث کاهش خطا نیز می‌شود. علاوه بر این، کاربر همواره می‌تواند طرح‌هایی که به صورت دیجیتالی ساخته شده‌اند را بروزرسانی کرده و ارتقا دهد.

2. صرفه جویی در وقت و هزینه

نرم‌افزار اتوکد رابط کاربری خاص و کاربر‌پسندی دارد که سرعت گردش کار را افزایش می‌دهد و باعث صرفه جویی در زمان طراح می‌شود. همچنین از آنجایی که ابزارهایی برای کار با اسناد(document) دارد، میزان کارایی و بهره وری را افزایش می‌دهد و کار با طرح‌ها و اسناد را ساده‌تر می‌کند. اتوکد یک برنامه کارآمد است که فرایند کار طراح را آسان کرده و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه و همچنین کاهش خطاها می‌شود.

مزایای نرم افزار اتوکد

3. انتقال داده آسان‌تر

اتوکد به کاربر امکان می‌دهد به راحتی فایل‌ها را با دیگر افراد به طور همزمان، اشتراک‌گذاری کند که این قابلیت به ویژه برای پروژه‌های سنگین بسیار مهم است. نرم افزار اتوکد بارگذاری داده‌های طراحی و اطلاعات پروژه روی اینترنت و اشتراک گذاری آن‌ها را با طراحان دیگر را نیز آسان کرده است.

4. قابلیت اسکن داده‌ها

این مزیت اتوکد امکان اسکن داده‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند و به اندازه‌گیری مقدار مواد مورد نیاز پروژه نیز کمک می‌کند. همچنین مدیریت فرآیندهای تولید و پس از تولید را تسهیل می‌کند.

5. ویژگی لایه‌بندی

این ویژگی باعث می‌شود کاربر بتواند جزئیات خاصی از یک گروه نقشه‌ها را برای درک بهتر، پنهان کند یا نمایش دهد.

6. رسم با مقیاس دلخواه

یکی دیگر از مزایای اصلی اتوکد این است که به شما امکان می‌دهد در مقیاس دلخواه ترسیم کنید. در اتوکد شما با انتخاب واحدهای اندازه گیری مناسب شروع به ترسیم می‌کنید و سپس می‌توانید مدل خود را به مقیاس دیگری تغییر دهید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد اندازه واقعی مدلی که می‌کشید را به راحتی تعیین کنید. همچنین می‌توانید مقیاس‌های مختلفی را تنظیم کنید تا ببینید مدل یا محصول در اندازه‌های مختلف چگونه به نظر می‌رسد.

7. مشاهده و چیدمان آسان

هنگامی که از اتوکد استفاده می کنید، بزرگنمایی و کوچک نمایی و حرکت به مناطق دیگر طرح آسان است. این امر به ویژه هنگامی که روی طرح‌های بزرگ و پیچیده کار می‌کنید مفید است. رابط کاربری آسان و با ابزارهای مختلف نرم‌افزار اتوکد شما را قادر می‌سازد نقشه خود را از فاصله‌ها و دیدگاه‌های مختلف مشاهده کنید.

8. قابلیت محاسبه

کاربر در اتوکد می‌تواند جرم، مساحت، حجم و مرکز ثقل را در کمترین زمان ممکن محاسبه کند. به علاوه ویژگی اندازه‌گیری خودکار این نرم‌افزار کمک می‌کند طراحی دقیق‌تری داشته باشید. کاربران همچنین می‌توانند مدل های سه بعدی را به نقشه‌های دو بعدی تبدیل کنند.

9. دستورات کاربردی

نرم‌افزار اتوکد دارای دستورات کاربردی مانند Fill، Hatch، Section lines، chamfer و fillet می‌باشد که راه حل بسیار خوبی در بسیاری از کار‌هاست زیرا انجام اینگونه عمل‌ها در پیش‌نویس‌های دستی غیرممکن است.

با مشاهده ویدیو زیر با دستور FlatShot در اتوکد آشنا خواهید شد.

10. امکان وارد کردن PDF

اتوکد دارای یک ابزار تشخیص متن SHF است که می‌تواند هندسه‌های وارد شده از متن PDF را به اشیاء Text تبدیل کند که باعث راحت‌تر ویرایش شدن آنها می‌شود.

11. سازگاری با دیگر برنامه‌ها

اتوکد سازگاری خوبی با دیگر نرم‌افزارهای کامپیوتری دارد و به شما امکان انتقال فایل از آنها به اتوکد و برعکس را می‌دهد

12. قابلیت چاپ سه‌بعدی

چاپ سه بعدی مزایای خاص خود را برای طراحان دارد و اتوکد در این به آنها کمک می کند تا بتوانند طرح‌ها را به قالب‌های مختلف تبدیل کرده و به پرینتر سه بعدی برای چاپ منتقل کرد.

مقاله پیشنهادی: مقایسه اتوکد و رویت

همانطور که متوجه شدید اتوکد AutoCAD نرم‌افزاری بسیار کاربردی و جامع است که از آن در اغلب مشاغل استفاده می‌شود.شما با یادگیری نرم‌افزار اتوکد توانایی بالایی در ساخت انواع نقشه‌ها و طرح‌ها کسب خواهید کرد و از جایگاه بهتری در بازار کار برخوردار می‌شوید.

کارت اتوکد
کارت زیبراش
کارت ایلاستریتور 2
کارت کی‌شات

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، روش ساخت بلاک های داینامیک و هوشمند را در...
معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
شما با استفاده از دستور TextAlign در اتوکد می توانید پس از نوشتن متن ه...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سارا سعادتی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 15:04
پاسخ

پیش نیاز یادگیری اتوکد چیه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اتوکد هیج پیش نیازی نداره.

سینا رمضان خانی Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:10
پاسخ

برای مدلسازی سه بعدی شما سالیدورک رو پیشنهاد میکنید یا اتوکد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
انتخاب بین SolidWorks و AutoCAD بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارداگر نیاز شما به مدل‌سازی سازه‌های پیچیده و قطعات مکانیکی است،SolidWorks مناسبتر است اما اگر نیاز شما به طراحی دقیق نقشه‌ها و مدل‌های ساختمانی است، AutoCAD مناسبتر خواهد بود. همچنین، در برخی موارد ممکن است بهره‌وری از هر دو نرم افزار به صورت ترکیبی استفاده بشه اما به طور کلی برای مدل‌سازی سه‌بعدی، ما SolidWorks را توصیه می‌کنیم.

امید درخشان Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 14:50
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

ساره عباسی Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:14
پاسخ

سیستم مورد نیاز برای اتوکد ۲۰۲۳ باید چه سخت افزاری داشته باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
حداقل سخت افزار موردنیاز اتوکد 2023 شامل موارد زیر می باشد:
کارت گرافیک(GPU): Gtx1650
(CPU) پردازنده: Core i5 6700
حافظه رم: 8 GB
محل ذخیره: 15GB

عباس طاهری Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 15:46
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

فاطمه عطایی Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 14:35
پاسخ

برای ترسیم نقشه های دو بعدی از سالیدورک هم میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، برای ترسیم نقشه‌های دو بعدی از سالیدورک می‌تونید از ابزارها و قابلیت‌های موجود در این نرم‌افزار استفاده کنید در واقع سالیدورک یک نرم‌افزار طراحی سه بعدی قدرتمند است که امکاناتی برای ترسیم و تجسم اشیاء در فضای سه بعدی را ارائه می‌دهد. با این حال، شما می‌تونید از سالیدورک برای ترسیم و نمایش اشیاء در فضای دو بعدی نیز استفاده کنید بنابراین، برای ترسیم نقشه‌های دو بعدی پیچیده و متخصصانه، ممکن است نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای متخصص در زمینه طراحی و ترسیم نقشه‌های دو بعدی مانند AutoCAD داشته باشید.

وحید ترابی Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 14:11
پاسخ

بسیار عالی بود تشکر از سایت خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سارا امینی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 16:46
پاسخ

پیش نیاز یادگیری اتوکد چه نرم افزاری هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار اتوکد هیچ پیش نیازی نداره.

میلاد کریمیان Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 14:21
پاسخ

مشه دو ورژن از اتوکد رو در یک سیستم نصب کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله امکان پذیره میتونید نصب کنید.

فریده افشار Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 12:52
پاسخ

بهترین نسخه نرم افزار اتوکد ورژنی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انتخاب بهترین ورژن برای نصب و استفاده از نرم افزار اتوکد ابتدا مشخصات سخت افزاری سیستم خود را بررسی کرده و با توجه به آن اقدام به انتخاب ورژن اتوکد کنید. ولی به طور کلی برای تفاوت و ویژگی های هر ورژن میتونید مقاله بهترین ورژن نرم افزار اتوکد رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

فرناز آقایی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 13:45
پاسخ

پس از اتمام پکیج آموزش اتوکد دیگه نیازی به کلاس حضوری اتوکد یا آموزش پیشرفته تری هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر این پکیج به صورت صفرتاصد از مبتدی تا پیشرفته آموزش داده شده با گذروندن این دوره دیگه نیازی به کلاس حضوری و یا آموزش پیشرفته تری نخواهید داشت.

علی پر هیزکار Guest User
10 دی 1401 - ساعت 10:43
پاسخ

وقت بخیر ببخشید در کتاب اتوکد چه ورژنی از اتوکد آموزش داده شده و چجوری میتونیم این کتاب رو تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش در کتاب اتوکد آپادمی به گونه ای است که برای تمام ورژن های اتوکد می توانید از آن استفاده کنیدهمچنین این کتاب رو میتونید با خرید پکیج اتوکد از سایت اپادمی تهیه کنید.

فاطمه یوسفی Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 12:18
پاسخ

پیش نیاز یادگیری اتوکد چه نرم افزارهایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار اتوکد هیچ پیش نیازی ندارد.

آرام جعفری Guest User
03 آذر 1401 - ساعت 15:25
پاسخ

وقت بخیر با توجه به این که در نرم افزار اتوکد امکان انجام ترسیمات به صورت دو بعدی و سه بعدی هست برای مدلسازی بهتره از تری مکس استفاده کنیم یا اتوکد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای مدلسازی بهتره از نرم افزار تری دی مکس استفاده کنید.

نسرین کاشف Guest User
15 آبان 1401 - ساعت 12:35
پاسخ

میشه لطفا نحوه نصب برنامه اتوکد رو توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
چه ورژنی از اتوکد رو میخواید نصب کنید؟

سهیل خداوردی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 12:22
پاسخ

وقت بخیر
برای رندر گیری از مدل سه بعدیی که در نرم افزار اتوکد مدلسازی شده میتونم از نرم افزار لومیون استفاده کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله شما میتونید پس از مدلسازی فایل اتوکد خودتون رو وارد نرم افزار لومیون کنید و رندر بگیرید.

موفق باشید.

مهناز منفرد Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 16:48
پاسخ

وقت بخیر
من قبلا نرم افزار اتوکد رو روی سیستمم نصب کرده بودم ولی بعد اتوکد رو از روی سیستمم پاک کردنم الان که میخوام مجددا نصب کنم دچار مشکل شدم و نمیتونم اتوکد رو نصب کنم باید چیکارکنم علت نصب نشدن اتوکد چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
ممکن نرم افزار رو از قسمت کنترل پنل پاک کرده باشید، با حذف نرم‌افزار از قسمت کنترل پنل فایل‌های وابسته به نرم‌افزار که هنگام نصب در سیستم شما ذخیره شدن حذف نشدن ابتدا فایل ها را حذف کنید و مجددا نرم‌افزار نصب کنید.

مژده محمدی Guest User
02 مرداد 1401 - ساعت 09:59
پاسخ

من میخوام در کنار آموزش نرم افزار اتوکد مدلسازی سه بعدی هم یاد بگیرم میخواستم بدونم با استفاده از این نرم افزار میتونم هم ترسیمات دو بعدی و سه بعدیمو انجام بدم و یا برای مدلسازی شما نرم افزارهای دیگه ای رو پیشنهاد می‌کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در نرم افزار اتوکد امکان انجام ترسیمات به صورت دو بعدی و سه بعدی وجود داره ولی میتونید از دیگر نرم افزارهای سه بعدی مانند تری دی مکس، رویت، اسکچاپ و سایر نرم افزارهای سه بعدی نیز استفاده کنید.

مجید بزرگمهر Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 17:48
پاسخ

بعد از آموزش نرم افزار اتوکد برای انجام ترسیمات دو بعدی شما چه نرم افزاری رو برای مدلسازی سه بعدی پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید نرم افزار تری دی مکس، رویت، اسکچاپ و... رو یاد بگیرید.

فرخ عبدالهی Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:02
پاسخ

وقت بخیر
من یه نرم افزار برای ترسیمات دو بعدی میخوام یاد بگیرم ولی نمیدونم بین اتوکد و رویت کدوم انتخاب کنم میشه لطفا راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بهتره برای ترسیمات دو بعدی از اتوکد استفاده کنید.
موفق باشید