cast
یاسمن کاتب

وی ری {VRay} چیست؟ 5 مزیت مهم + اهمیت در بازار کار

یاسمن کاتب
02 شهریور 1400
1779
14
متن مقاله

وی ری چیست و چه کاربردی دارد؟


یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت معماری نحوه ارائه پروژه می‌باشد که به وسیله ساخت مدل‌های سه‌بعدی انجام می‌شود. این دلیل باعث شده همواره موتور رندر‌های کارآمدتری به بازار عرضه شود که یکی از محبوب‌ترین آنها وی ری (VRay) است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا متوجه شوید وی ری چیست و چه قابلیت‌هایی دارد.


وی ری چیست؟

وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی قوی، پر طرفدار و کاربردی برای شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری می‌باشد که بعنوان پلاگین روی نرم‌افزار‌های مختلف مدلسازی قابل نصب است. پلاگین وی ری به معماران و طراحان حرفه‌ای امکان نورپردازی، آبجکت گذاری، متریال‌دهی و ... را روی مدل‌های خود می‌دهد تا بتوانند یک رندر واقع‌گرایانه را ارائه کنند. وی ری می‌تواند رندر‌هایی با کیفیت بسیار بالا و جلوه‌ای واقعی را تولید کند. دلیل محبوبی پلاگین وی ری، پارامتر‌ها و تنظیمات ساده و کاربردی آن و همچنین Real Time بودن آن می‌باشد. VRay گزینه‌ها و امکانات گسترده‌ای دارد که در به کاربران امکان می‌دهد مدل را از هر جنبه‌ای مانند نور، متریال، آبجکت و ... سفارشی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله رندرینگ چیست را مطالعه کنید.

وی ری چیست

 

 

تاریخچه پلاگین وی ری:

موتور‌های رندر سه‌بعدی، مانند VRay، در اواخر دهه 90 و اوایل 2000 مورد استفاده قرار گرفتند. کاربردهای آنها در آن زمان هم مانند امروز بود: طراحی گرافیکی، مدل‌سازی معماری و جلوه‌های ویژه. شرکتی به نام Chaos که یک استودیو طراحی و انیمیشن سه‌بعدی کوچک در بلغارستان بود VRay را پایه گذاری کرد. در ابتدا و در سال 1997،  که افزونه‌های خوبی برای رندر در دست نبود، آنها تصمیم گرفتند پلاگین خود را ایجاد کنند. بعد از آن Atmos Blender بعنوان موتور رندر داخلی شرکت، ایجاد شد. این پلاگین پایه‌ای برای ساخت VRay بود که پنج سال بعد آن را منتشر کردند.
وی ری در همان سال‌های اولیه شایستگی خود را نشان داد و استفاده از آن برای معماران رضایت بخش شد و در سال 2008 برای دیگر صنعت‌ها مورد توجه قرار گرفت. امروزه پلاگین وی ری در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود و علاوه بر رندرینگ معماری، برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها ، شبیه‌سازی شرایط زندگی برای محیط‌های معماری و تولید تصاویر فوق واقع گرایانه کاربرد دارد.

 

وی ری (VRay) در چه مواردی کاربرد دارد؟

 

اصلی‌ترین کاربرد وی ری در رندرگیری معماری می‌باشد، اما در بسیاری از صنایع دیگر نیز کاربرد دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

•    کابینت‌سازی
•    ساخت بازی‌های کامپیوتری و کنسول‌ها
•    جلوه‌های ویژه
•    طراحی صنعتی
•    بازاریابی و تبلیغات
•    طراحی لباس
•    طراحی داخلی ساختمان
•    طراحی جواهرات
•    طراحی بدنه خودرو 
•    انیمیشن‌سازی و فیلم‌سازی
•    و ...

 


افزونه وی ری روی چه نرم‌افزار‌هایی نصب میشود؟


افزونه وی ری قابلیت نصب بر روی بسیاری از نرم‌افزار ها را دارد، اما اغلب معماران از آن با نرم‌افزار تری دی مکس استفاده می‌کنند. 
در ادامه لیست نرم‌افزارهایی که وی ری روی آنان نصب می‌شود را مشاهده می‌کنید:

•    3dsmax
•    Revit
•    Cinema 4D
•    Maya
•    Modo
•    Nuke
•    Rhinoceros
•    Sketch Up
•    Katana
•    Unreal
•    Houdini
•    Blender

 

مزایای موتور رندر وی ری

 

 

مزایا و قابلیت‌های وی ری چیست؟

وی ری مزایای فراوانی دارد که کار را برای معماران و طراحان آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های وی ری را بررسی می‌کنیم:


1.    سرعت بالا

وقتی برای ارائه پروژه‌ای زمان محدودی دارید، سرعت بسیار مهم است. کارفرمایان می‌خواهند کار را در اسرع وقت مشاهده کنند تا بتوانند پروژه را هر چه سریع تر پیش ببرند، در این شرایط هرگونه ناکارآمدی در گردش کار می‌تواند باعث بروز مشکل شود و این مسئله مستقیما به سرعت موتور رندر شما بستگی دارد. ابزار‌ها و امکانات موتور رندر وی ری باعث شده معماران بتوانند با سرعت بسیار خوبی رندر‌هایشان راآماده کنند. البته نوع و مدل سخت‌افزار شما نیز روی میزان سرعت موتور رندر‌تان تاثیر زیادی دارد اما اگر بر وی ری تسلط کافی داشته باشید می‌توانید رندر‌های با کیفیتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه کنید.
همچنین وی ری قابلیتی دارد که با آن می‌توانید تنظیمات را روی ارائه رندر با کیفیت‌پایین‌تر تنظیم کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد با گرفتن یک رندر سریع متوجه شوید باید بیشتر روی چه قسمتی از پروژه کار کنید بدون اینکه وقت خود را برای گرفتن یک رندر کامل تلف کنید. سرعت در گردش کار به نفع هر کسی است که در حوزه مدل‌سازی معماری کار می‌کند زیرا رسیدن به یک رندر ‌باکیفیت در زمانی کوتاه مزیت بسیار خوبی برای کارفرمایان به شمار می‌رود.

 

2.    تنظیمات نوری حرفه‌ای

نور پردازی از مهم‌ترین بخش‌های یک رندر است. پلاگین وی ری گزینه‌های مختلفی را برای نورپردازی در اختیار معماران قرار می‌دهد که بسیار کارآمد هستند و به افزایش سرعت رندر کمک می‌کنند. وی ری با درک اینکه اضافه کردن هر منبع نوری چگونه بر نور کل رندر تأثیر می گذارد کار معماران را آسان‌تر می‌کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از گزینه Global Switches که به طور پیش فرض روی "خاموش" تنظیم شده است، چندین چراغ را انتخاب کنید و کارایی منابع نوری مختلف را در هر نقطه از مدل ارزیابی کنید. این کار نه تنها سرعت رندرگیری را افزایش می‌دهد بلکه فرآیند کلی گردش کار را نیز راحت‌تر می‌کند.

 

3.    سازگاری با دیگر نرم‌افزارها

سازگاری موتور رندر با نرم‌افزار‌های مختلف نیاز اساسی معماران است؛ همانطور که در بالا ذکر شد، پلاگین VRay با اغلب نرم‌افزار‌هایی که معماران از آن برای مدل‌سازی استفاده می‌کنند سازگاری دارد و عملکرد خوبی ارائه می‌دهد. ادغام پلاگین وی ری با دیگر نرم‌افزار‌ها به شما امکان می‌دهد مدل های خوب را عالی جلوه دهید!

 

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر که آموزش رندر HDRI ماشین در وی ری است را تماشا کنید.

 

 

 

 

 


4.    گزینه‌های متعدد

وی ری دارای مجموعه‌‌ای شگفت‌انگیز از گزینه‌هاست که هر کدام می‌توانند به طرق مختلف روی رندر شما تأثیر بگذارند و به شما در ساخت مدل‌های بهتر کمک کند. در ویری دست شما برای تغییر تنظیمات هر چیزی باز است. شما در VRay می‌توانید تا در صورت نیاز تنظیمات دوربین و نور و حتی بافت متریال و نقشه‌ها را نیز تغییر دهید. علاوه بر این وی ری انعطاف‌پذیری زیادی دارد که به شما امکان می‌دهد هر چه می‌خواهید را به مدل خود اضافه یا از آن حذف کنید.

برای یک معمار حرفه‌ای، داشتن چنین قابلیت‌هایی به ویژه هنگام عقد قرارداد و مذاکره درباره جزئیات مدل بسیار مهم است و باعث می‌شود بتواند کنترل کامل مدل خود را بدون محدودیت در دست بگیرد و هر جزئیاتی که بخواهد را به مدل اضافه کند. بهترین مزیت این قسمت آن است که اگر نمی‌خواهید این گزینه‌‌ها را دستکاری کنید، وی ری در تنظیمات پیش‌فرض نیز رندرهای شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

 

5.    کتابخانه(Library) کاربردی

یک کتابخانه از منابع خوب و کاربردی یک مزیت مهم در مدل‌سازی معماری به شمار می‌رود که بدون آن کار بسیار دشوارتر می‌شود. پلاگین وی ری دارای کتابخانه‌ای عظیم از مدل‌ها، آبجکت‌ها و متریال‌های از پیش ساخته شده است که به شما در ساخت یک رندر با کیفیت کمک می‌کند. همانگونه که می‌دانید این ویژگی نیز تاثیر بسزایی در سرعت رندرگیری شما دارد، به علاوه با استفاده از آبجکت‌های آماده کتابخانه وی ری می‌توانید به سرعت به مشتریان نشان دهید که یک سازه پس از احداث چگونه خواهد شد.

 

بازار کار و درآمد وی ری چگونه است؟

از آنجایی که موتور رندر وی ری علاوه بر مدل‌سازی معماری، در صنایع مختلف دیگری مانند محوطه‌سازی، طراحی دکوراسیون، طراحی محصولات، طراحی غرفه‌ها و ... نیز کاربرد دارد بازار کار آن نیز بسیار گسترده است. یک متخصص وی ری می‌تواند انتخاب کند در کدامیک از مشاغل مربوطه مشغول بکار شود. موتور رندر وی ری طرفداران زیادی در شرکت‌ها و دفاتر معماری دارد بنابراین یادگیری کار با آن شما را با فرصت‌های شغلی بیشتری مواجه می‌کند. شما همچنین می‌توانید با گرفتن پروژه و انجام آن بصورت فردی از این راه کسب درآمد کنید. جالب است بدانید وی ری در کشور‌های خارجی نیز بسیار کاربردی است و مهارت مهمی برای افرادی که قصد مهاجرت دارند محسوب می‌شود. درآمد یک متخصص وی ری بر اساس گزارش وبسایت simplyhired.com در خارج از ایران به طور میانگین 60,000 دلار در سال می‌باشد. 

 

بازار کار وی ری

 

 

یادگیری پلاگین وی ری: 

با اینکه وی ری آسان‌ترین موتور رندر برای یادگیری نیست اما امکانات و قابلیت‌های فراوان آن و همچنین کیفیت بالای رندر‌های وی ری باعث شده در صدر جدول محبوب‌ترین موتور رندر‌ها باشد.

 

ویدیو معرفی پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ مجموعه آپادمی:

 

 

 

 

 

از آنجایی که در حوزه مدل‌سازی معماری از هر دو موتور رندر وی ری و کرونا استفاده می‌شود، مجموعه آپادمی آموزش این دو پلاگین را در یک دوره آموزشی ادغام کرده تا شما علاقمندان بتوانید با تهیه یک پکیج بر هر دو آنها مسلط شوید. توجه داشته باشید که افرادی که بر هر دو این موتور رندر‌ها مسلط باشند از توانایی بیشتری در بازار کار برخوردار خواهند بود.

پکیج جامع آموزش رندرینگ مسترینگ که آموزش جامع موتور رندرهای وی ری و کرونا است، تمامی آنچه شما باید از رندرینگ معماری بدانید را به شما آموزش داده و نحوه تدریس این دو نرم‎افزار را نیز به شما آموزش می‌دهد. شما با یادگیری اصولی وی ری می‌توانید بر این موتور رندر قدرتمند و محبوب مسلط شده و از این راه به درآمد دلخواه خود برسید.


 

کارت رندرینگ مسترینگ
کارت رویت
کارت زیبراش
تکلا استراکچرز صفحه اصلی

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه رندرینگ ماشین در VRay و فقط با است...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با قابلیت لایت میکس که اخیراً به وی ری 5 ا...
معماری
یکی از محبوب‌ترین موتور رندر‌ها در حوزه معماری، کرونا رندر است که بدلی...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

غزل براتی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 15:25
پاسخ

برای آموزش نرم افزار vray کدو پکیج رو باید تهیه کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ رو باید تهیه کنید.

ناهید صمیمی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 15:22
پاسخ

پکیجی برای آموزش وی ری مکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، میتونید پکیج آموزش رندرینگ مسترینگ رو از طریق سایت آپادمی در بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

پدرام حسینی Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 11:57
پاسخ

پلاگین وی ری رو چطوری باید بر روی نرم افزار تری دی مکس نصب کنیم ؟میشه لطفا آموزش نصب وی ری هم در سایتتون قرار بدید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
به زودی آموزش نحوه نصب پلاگین وی ری در سایت قرار داده میشه.

محمد جواد آقایی Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 11:09
پاسخ

وقت بخیر
پلاگین وی ری برای بلندر هم قابل استفاده هست ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله پلاگین وی ری قابل نصب بر روی نرم افزار بلندر هم هست.

الهه علیپور Guest User
03 مرداد 1401 - ساعت 11:40
پاسخ

وی ری هم مانند لومیون در رندر گیری و انیمیشن سازی سرعت بالایی دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار لومیون نسبت به سایر موتور رندر ها در رندر گیری و انیمیشن سازی سرعت بالاتری دارد.

میلاد لطفی Guest User
30 تیر 1401 - ساعت 09:55
پاسخ

من برای رندرگیری در تری دی مکس از پلاگین وی ری و کرونا استفاده میکنم واقعا هر دو پلاگین های بسیاری قدرتمند و خوبی هستن.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله هر دو پلاگین های محبوب و قدرتمندی هستند.
موفق باشید.

ریحانه حاجیپور Guest User
17 خرداد 1401 - ساعت 16:16
پاسخ

سلام وقت بخیر
ببخشید برای آموزش نرم افزار vray کلاس حضوری هم بر گذار میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
نه ولی برای آموزش وی ری میتونید پکیج آموزش رندرینگ رو تهیه کنید.