cast
مرجان هرندی

نرم‌افزار ایندیزاین چیست؟ + کاربردهای نرم‌افزار (InDesign)

مرجان هرندی
13 مهر 1400
2358
16
متن مقاله

امروزه نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از هر کدام به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف استفاده کنید. شناخت نرم‌افزار‌ها و کاربرد آن‌ها یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.شاید با نرم‌افزار‌های شرکت Adobe قبلا آشنا شده باشید و بدانید که از هر کدام به صورت تخصصی در چه زمینه‌هایی می‌توانید استفاده کنید. نرم‌افزار‌هایی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و ایندیزاین محصولات شرکت Adobe هستند که در حوزه‌های مختلف بسیار پر‌کاربرد هستند. در مقالات قبلی با نرم‌افزار‌های فتوشاپ و ایلوستریتور به صورت کامل آشنا شده‌اید. در این مقاله قصد داریم به یکی دیگر از نرم‌افزار‌های شرکت ادوبی، نرم‌افزار ایندیزاین بپردازیم. اگر دوست دارید با نرم‌افزار ایندیزان آشنا شوید و بدانید که در چه زمینه‌ای کاربرد دارد با ما همراه باشید. 

نرم افزار ایندیزاین

پکیج پیشنهادی: آموزش طراحی پورتفولیو با ایندیزاین

نرم‌افزار ایندیزاین (InDesign)

یکی از بهترین محصولات شرکت Adobe نرم‌افزار ایندیزاین است. InDesign یک نرم‌افزار طراحی استاندارد برای صنعت چاپ می‌باشد که مورد استفاده طراحان گرافیک برای طراحی‌های تبلیغاتی و انتشاراتی است و بیشتر برای طراحی بروشورها، کاتالوگ، روزنامه، مجلات، کارت ویزیت، کارت پستال، اسناد و رسانه‌های چاپی استفاده می‌شود. از نرم‌افزار ایندیزاین به تنهایی برای طراحی‌های گرافیکی و تصاویر به صورت حرفه‌ای نمی‌توان استفاده کرد ولی می‌توانید از ایندیزاین در کنار نرم‌افزارهای دیگر شرکت Adobe استفاده کنید. این نرم‌افزار به دلیل انعطاف بالایی که دارد این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از فایل‌های متنی به راحتی در پروژه‌ها استفاده کنید.

ایندیزاین چه امکاناتی دارد؟

وظیفه نرم‌افزار ایندیزاین کنار هم قرار دادن متون و علائم نگارشی در قالب صفحات است که شما می‌توانید با ابزارهای مهمی که برای طراحی صفحات، چارچوب بندهای مختلف متون برای صنعت چاپ و رسانه‌های دیجیتال در دسترس شما قرار گرفته با روش‌های ساده، صفحات حرفه‌ای خلق کنید تا بتوانید آن‌ها را به صورت آنلاین و چاپی منتشر کنید. نرم‌افزار ایندیزاین مناسب اسناد چندین صفحه‌ای و طرح‌های ترکیبی، از تصاویر و متن است. در این نرم‌افزار می‌توانید تصاویر را به صورت ابتدایی ویرایش کنید و روی تصاویر افکت ایجاد کنید و یا با ابزارهای که در اختیارتان قرار گرفته وکتورهای ساده خلق کنید. 

مقاله پیشنهادی: آموزش حذف متن از روی عکس در فتوشاپ

کاربردهای دیگر نرم‌افزار ایندیزاین:

•  روزنامه
•  کاتالوگ تبلیغاتی
•  حروف نگاری
•  ستون بندی
•  کادر بندی
•  صفحه بندی

قابلیت‌‌ها و امکانات نرم‌افزار InDesign 

1. تنظیم حروف
2. ایجاد سبک برای حروف  (Typographic Styles)
3. ابزارهای حرفه‌ای برای تنظیم و خلق دقیق و مناسب عناصر مختلف گرافیکی
4. هماهنگی با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی از جمله نرم‌افزار فتوشاپ و ایلوستریتور
5. تنظیم ستون و کاد‌رها
6. می‌تواند به صورت اتوماتیک اطلاعات فرمت‌های مختلف را استخراج کند
7. ذخیره تغییرات اعمال شده روی پروژه‌ها به صورت خودکار
8. اتوماتیک سازی کارها
9. استفاده از ابزارهای ویژه و پیشرفته برای جستجو و جایگزینی کلمات 
10. ذخیره پروژه با فرمت Pdf و Xml برای نمایش در اینترنت و وبسایت‌های مختلف
11. امکان ایجاد و مدیریت پروژه‌های تعاملی با استفاده از سرویس‌های آنلاین شرکت Adobe 
12. پشتیبانی از زبان فارسی
13.  قابلیت وارد کردن متن از نرم افزار Word
14. سرعت بالا و صرفه جویی در زمان در انجام دادن کارهایی مثل: تنظیمات چاپی و صفحه بندی
15. قابلیت استفاده از جلوه‌های مالتی مدیا
16. قابلیت ارائه خروجی کتاب الکترونیک به صورت SWF یا PDF 

کاربرد نرم افزار ایندیزاین

دلایل استفاده از ایندیزاین در رسانه‌های چاپی:

1. استفاده آسان از نرم‌افزار ایندیزاین:

قابلیت کپی گرفتن از یک برنامه و الحاق آن در برنامه دیگر بدون نیاز به ایجاد فایل با فرمت Eps یا فایل‌های دیگر از قابلیت‌های این برنامه است که باعث تسهیل در کار شده و شما می‌توانید با فشردن کلیدها کنترل C و کنترل  Vبرای کپی کردن در تمام برنامه‌های Adobe استفاده کنید. 

2. نرم‌افزار استاندارد بازار:

نرم‌افزار InDesign یکی از بهترین و پر‌کاربرد‌ترین نرم‌افزارها در حوزه طراحی‌های تبلیغاتی و صفحه آرایی است که اکثر فروشگاه‌ها و مراکز چاپ از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر علاقه‌مند به صفحه آرایی و طراحی‌های استاندارد هستید بهتر است از این نرم‌افزار استفاده کنید. 

3. برای چاپگرها ساخته شده است:

برای طراحی در نرم‌افزار ایندیزاین می‌توانید با استفاده از فتوشاپ و یا ایلوستریتور طرح‌بندی صفحات را انجام دهید و با ترکیب متن و تصاویر در نرم‌افزار ایندیزاین، با صدور و ایجاد فایل Pdf، فایل و فرمت متناسب با چاپگر را ایجاد کنید و کار خود را انجام دهید.

4. توانایی ایجاد فرمت pdf:

ایجاد و صدور فایل Pdf از بهترین و مناسب‌ترین ابزار‌های این نرم‌افزار است که شما می‌توانید بعد از دانلود فایل، آن را به صورت آماده چاپ کنند.

کاربرد نرم‌افزار ایندیزاین در کنار نرم‌افزار‌های دیگر:

از نرم‌افزار ایندیزاین می‌توانید در کنار نرم‌افزار‌های مانند فتوشاپ و ایلوستریتور که محصول شرکت Adobe هستند استفاده کنید که به صورت یک مجموع پشتیبانی عمل می‌کنند. از کاربرد این نرم‌افزار‌ها در کنار ایندیزاین می‌توان به ادیت و ویرایش تصاویر در فتوشاپ و درست کردن تصاویر وکتور در ایلوستریتور اشاره کرد که می‌توانید در کنار محتواهای متنی در نرم‌افزار InDesign استفاده کنید و در نهایت می‌توانید برای برقراری ارتباط مناسب میان تصاویر و محتواهای متنی از نرم‌افزار بریج استفاده نمایید. اگر علاقه‌مند به آموزش نرم‌افزار فتوشاپ و نرم‌افزار ایلوستریتور هستید می‌توانید از طریق سایت آپادمی پکیج‌های آموزشی مورد نظر خود را تهیه کنید.

دوره آموزشی پیشنهادی: آموزش جامع ایلاستریتور

مقایسه ایندیزاین با نرم افزارهای دگر

ورد بهتر است یا ایندیزاین؟

نرم‌افزار ورد، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزارها برای تایپ و ویرایش‌های متنی است که از مجموعه نرم‌افزارهای شرکت Microsoft Office می‌باشد. نرم‌افزار ورد یک نرم‌افزار ساده، پرکاربرد و همه گیر است که بسیار از افراد از آن استفاده می‌کنند و بیشتر برای صفحه آرایی متن مجلات و کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی به دلیل محدودیت در صفحه آرایی روزنامه‌ها و نشریه‌ها امکانات لازم را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. نرم‌افزار ایندیزان یکی از کامل‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزار‌ها برای صفحه آرایی کتاب، نشریه‌ها، مجلات و... است که قدرتمندترین نرم‌افزار نشر در میان نرم‌افزار‌های مشابه می‌باشد. مهم ترین ویژگی‌ نرم‌افزار InDesign سازگاری با نرم‌افزار‌های Adobe است. از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزار ورد می‌توانیم به کیفیت خوب آن در چاپ اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید استاندارد رنگی برای چاپ Cmyk است اما استاندارد رنگی نرم‌افزار ورد Rgb می‌باشد و مناسب صحفه آرایی کتاب‌های تک رنگ (سیاه سفید) است و در چاپ کیفیت پایینی دارد بنابراین اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای کارهای خود را طراحی و چاپ کنید، بهتر است از نرم‌افزار ایندیزاین استفاده کنید زیرا در بسیاری از موارد مخصوصا در صنعت چاپ نرم‌افزار word  ضعیف عمل می‌کند. 

تفاوت ورد و ایندیزلین

کسب درآمد دلاری از نرم افزار ایندیزاین

نرم افزار InDesign یک ابزار قدرتمند برای طراحی گرافیکی و صفحه‌آرایی است که توسط شرکت Adobe توسعه داده شده است. اگر میخواهید از این نرم افزار برای کسب درآمد دلاری استفاده کنید، می‌توانید رویای خود را در حوزه‌های زیر پیاده کنید:
1. طراحی گرافیکی: می‌توانید خدمات طراحی گرافیکی را ارائه دهید و طرح‌ها و لوگوهای حرفه‌ای برای شرکت‌ها و مشتریان خود ایجاد کنید. می‌توانید از طریق وبسایت‌های آنلاینی مانند Upwork، Freelancer و Fiverr به دنبال پروژه‌های طراحی گرافیکی بگردید و خدمات خود را به صورت مستقل ارائه دهید.
2. صفحه‌آرایی کتاب و مجله: با استفاده از InDesign می‌توانید صفحه‌آرایی کتاب‌ها، مجله‌ها و متون چاپی را انجام دهید. می‌توانید با ناشران و نویسندگان همکاری کنید و خدمات صفحه‌آرایی را برای کتاب‌ها و مجله‌ها ارائه دهید.
3. طراحی وبسایت: می‌توانید از InDesign برای طراحی قالب‌های وبسایت استفاده کنید. با طراحی قالب‌های بصری و جذاب، می‌توانید به توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌های طراحی وب خدمات ارائه دهید.
4. طراحی بسته بندی: InDesign برای طراحی بسته‌بندی محصولات و لیبل‌ها نیز مناسب است. می‌توانید با شرکت‌های تولید کننده محصولات و کارخانجات بسته‌بندی همکاری کنید و خدمات طراحی بسته‌بندی را ارائه دهید.
5. آموزش آنلاین: اگر به InDesign مسلط هستید، می‌توانید آموزش‌های آنلاین درباره استفاده از این نرم افزار را ارائه دهید. می‌توانید ویدئوهای آموزشی بسازید، کلاس‌های آنلاین برگزار کنید یا منابع آموزشی نوشتاری ایجاد کنید و آن‌ها را به صورت پولی به فروش برسانید.
به یاد داشته باشید که برای کسب درآمد دلاری از نرم افزار InDesign، لازم است تجربه و مهارت لازم را در طراحی گرافیکی و صفحه‌آرایی داشته باشید. همچنین، می‌توانید با تبلیغ و ترویج خدمات خود از طریق وبسایت شخصی، رزومه آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های حرفه‌ای، مشتریان جدید جذب کنید.

مقاله پیشنهادی: درآمد گرافیست ها و طراحان گرافیک

در این مقاله با نرم‌افزار ایندیزاین، کاربردها و دلایل استفاده از آن آشنا شدید. اگر علاقمند به یادگیری این نرم‌افزار کاربردی و حرفه‌ایی در حوزه‌ی صفحه آرایی هستد می‌توانید با آموزش نرم‌افزار ایندیزاین به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید.

پکیج پورتفولیو با ایندیزاین
فتوشاپ2
کارت ایلاستریتور 2
کارت پست پروداکشن

مقالات مشابه

گرافیک
فتوشاپ یک نرم افزار طراحی گرافیکی و ویرایش عکس بر مبنای پیکسل است که ب...
گرافیک
یکی از مهمترین قطعات تاثیرگذار در عملکرد فتوشاپ پردازنده یا(CPU) است....
معماری
پورتفولیو معماری مجموعه‌ای از دستاوردها و فعالیت‌هایی گفته می‌شود که ا...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فاطمه قاسم زاده Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 15:51
پاسخ

مقاله خوبی بود ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

یگانه کاتب Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 15:46
پاسخ

ممنون از معرفی نرم افزار ایندیزاین، من فکر میکردم این نرم افزار کاربردی مشابه با فتوشاپ و ایلاستریتور و کورل دراو داره

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ایندیزاین هم یک نرم افزار گرافیکی هست که برای طراحی های تبلیغاتی و استفاده از متون میتونه مکمل سایر نرم افزارهای گرافیکی باشه.

سامان نیکخو Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:29
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

پروانه جابری Guest User
27 دی 1401 - ساعت 16:24
پاسخ

وقت بخیر از ایندیزاین برای فرمت های چند ستونی هم میشه استفاده کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید استفاده کنید.

موناصابری Guest User
02 شهریور 1401 - ساعت 14:03
پاسخ

برای پورتفولیو هم میتونیم از نرم افزار ایندیزاین استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله نرم افزار ایندیزاین یکی از نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت پورتفولیو هست.
موفق باشید.

اهورا شیخی Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:13
پاسخ

وقت بخیر
بازار کار نرم افزار ایندیزاین به چه صورتی هست آیا بازار کار خوبی داره ؟ با آموزش این نرم افزار در چه زمینه ای میتونیم کسب درآمد کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار ایندیزاین یک نرم‌افزار طراحی استاندارد برای صنعت چاپ هست که مورد استفاده طراحان گرافیک برای طراحی‌های تبلیغاتی و انتشاراتی است و بیشتر برای طراحی بروشورها، کاتالوگ، روزنامه، مجلات، کارت ویزیت، کارت پستال، اسناد و رسانه‌های چاپی استفاده میشه و بازار کار بسیاری خوبی هم در صنعت چاپ داره.

فریبا شاکری Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:21
پاسخ

برای صفحه آرایی هم میشه از نرم افزار ایندیزاین استفاده کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله ایندیزاین یک نرم افزار کاربردی برای صفحه آرایی هست که میتونید استفاده کنید.

هانیه باقری Guest User
09 آبان 1400 - ساعت 11:17
پاسخ

میشه لطف کنید بهترین نسخه ایندیزاین معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

همیشه بهترین نسخه ایندیزاین یا هر نرم افزار دیگری، آخرین نسخه ی آن است. البته باید صبر کنید که کامل کرک بشه و باگ هاش برطرف بشه تا بتونید با خیال راحت استفاده کنید.